Arne

Gloss it serien

Da skal Gloss it settes til vegg.Siden putene til Gloss it ikke er kommet til Norge så måtte vi bruke andre puter.

Testbilen var en peugeot 308.Medium (+) lakk

Vi startet først med en liten inspeksjon av panseret som skulle testes på.Dessverre ikke så gale som vi håpet på.

Vær snill mot mine ufattelige dårlige fotokunskaper!!

IMG_0425.jpg

IMG_0427.jpg

IMG_0428.jpg

IMG_0429.jpg

Etter inspeksjonen var det bare og starte med clay.

Gloss it mild claybar ble brukt i testen.

Gloss it enhanscer ble brukt som lube.

IMG_0430.jpg

IMG_0431.jpg

Ikke mye møkk som kom på clay her:

IMG_0432.jpg

IMG_0433.jpg

Denne claybaren er veldig mild og fin og jobbe med.Lube gir veldig god gli og er derfor en meget bra kombinasjon.

Personlig har jeg testet denne clayen noen ganger nå og den er blitt min favoritt for fremtiden.

Så var det over til lakkpleie delen.Panser ble rutet og merket opp for de enkelte produktene:

IMG_0436.jpg

IMG_0435.jpg

Panseret ble delt opp i dobbelt så mange ruter som vi trengte for og prøve og få noen 50/50 bilder.Noe som viste seg og være håpløst pga lyset ute og inne og som sagt før,litt for lite swirls i lakken.

Alle produktene ble testet med DA og roterende.Meguiars G-220 og makita 9227cb.

Først ute var Gloss it extreme cut

Først ble det kjørt en test på panseret,men der var det ikke noe synlig endring.Fant endel riper på speilene og flyttet testen over dit:

Først med DA og alle bildene i denne testen er tatt etter bruk av 3M kontrollspray!!!

IMG_0440.jpg

Så med roterende:

IMG_0444.jpg

Etter litt testing frem og tilbake med extreme cut ga vi oss.Da hadde vi testet med gul meguiars,gul sonus og blå scholl pute.Alle gav samme resultat på roterende.Swirls ble fjernet lett men produktet var tjanseløs på RDS.Gul sonus var den puta som dempet mest RDS.

DA ble kun gul meguiars pute testet og der fikk vi det samme resultatet som vi hadde forventet.Fjernet swirls enkelt men ikke noe særlig med RDS.

Fint og lett produkt og jobbe med.Passer best på de noe mykere lakktypene etter vår mening.

På tide med nytt produkt.

Gloss it-one step machine gloss

IMG_0454.jpg

IMG_0458.jpg

IMG_0461.jpg

One step er et veldig tyntflytende produkt som er lett og prime puta med.Trenger lite på puta og.Den fjernet enkelt de få ripene som var der men ikke noe RDS ble fjernet.One step er tidligere testet på svart audilakk men kom ikke i mål på den lakken.På denne lakken som ble testet idag passet den mye bedre.Legger igjen en LSP klar lakk.

One step ble testet som hologram fjernen og med gul Meguiars pute.Den fungerte meget bra til dette og kan ble en gjenganger på dette området.

Meget bra produkt til 1 stegs jobber med noe myk lakk.

Gloss it evolution cut

Dette produktet ble kun testet som holgram dødar sammen med meguiars gul pute på både DA og roterende.

I ettertid ser vi at produktet har fjernet noe lette riper i lakken men ikke så mye som de 2 forrige produktene.Dette produktet er laget spesielt for "sticky paint" og er en mild ripefjerner.

IMG_0453.jpg

IMG_0452.jpg

Dette produktet funker veldig bra på de noe svakere hologrammene.Bør finnes i hyllen til de som bruker endel tid på andres biler og kan komme ut for lakk der hologram eller "sticky paint" kan forekomme.

Alle putene i testen ble primet med Gloss it EVP pad prime som er en oljeholdig prime som er gull verdt på putene.Du kan kjøre lenge og lengre enn langt med dette uten at det går tørt.

Igjen en ny favoritt hos undertegnede!!

Til slutt ble det lagt på sealer.

Gloss it gloss finish er en syntetisk sealer, denne inneholder avanserte nano syntetiske polymer (NSAP) og UV-SORB uv beskyttelse.

Denne sealeren gir noe av den sykeste glansen jeg har sett på en syntetisk sealer.Minner mye om en carnuba voks i glans og holdbarhet.Her lagt på med DA og sort finish pute:

IMG_0464.jpg

IMG_0465.jpg

Ferdig tørket av:

IMG_0466.jpg

IMG_0467.jpg

IMG_0468.jpg

Skal jeg få trekke en konklusjon her så er det mye bra produkter i denne serien og noen som kommer til og bli fast i hyllene mine.

Er det noe negativt og nevne så må det bli cuttet på extreme cut som jeg ikke helt innfridde her.Leste at den skal fjerne merker etter 2000 grit våtslip.Det ble ikke testet.Men alt i alt en meget bra serie som er kommet til det norske markedet.

på oppdrag for

Autobahn-bilpleie

Erlend og Arne

Jepp Erlend,det er lov og være litt sliten etter en slik dag

IMG_0463.jpg

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt test dette her, har fysa noe på gloss it selv også, ble ikke mindre fysen nå,,, pad primer hørtes jo veldig bra ut..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser bra ut :) Bra noen gidder å teste nye produkter som kommer. Jeg har gått å ventet på tester og mer info om gloss it, og det er jeg sikker på at mange andre har også :) En veldig interessang serie :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp Erlend,det er lov og være litt sliten etter en slik dag

var tross alt en søndags formiddag.

meget bra skrevet som alltid Arne.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker gutter.

Truls: prøv den pad primeren.You gonna love it!!

mighty: det kommer mere nyheter om ikke lenge ;)hehe,sier ikke mere.men joda det er moro og teste nyheter.Blir litt julaften flere ganger i året.

var tross alt en søndags formiddag.

meget bra skrevet som alltid Arne.

Åh faen der var du og ja :lol: hehe,takk for det Erlend og takk for en meget hyggelig dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler tråden din litt jeg Arne, men fant litt generell info om pad bruk og hvilke produkter gloss it erstatter.

Here is a closest comparison

Extreme cut would be equal to 105 by mg and speed-cut or 106fa by menz. For heavy correction I would recommend three gloss-it pads with this product. Grey wool, Orange heavy cut, or fast cut white.

Evolution cut would be equal to diamond cut by mg or 203 by menz. Gloss-it pads I would recommend yellow lite cut, green polishing foam pad.

Evolution polish. Would be equal for finishing polish 205 from mg or 85rd from menz. Gloss-it pads i would recommend. Blue finishing foam for hard to intermediate clear and red foam pad for soft paints.

2) Evp pad prime work well with PC/dual action and rotary. The key is to use a small dot applied to the pad and only prime the pad once per panel. Evp prime helps lubricate the abrasive to fully diminish and assist the cutting polish/abrasive too enhance gloss and depth producing an LSP look to the paint.

3) The recommend temp would be ideal for above 60 degree's, not just with gloss-it but with any polish from any company. The temperature of the finish is what is key for the polish/ cut to properly perform.

I think you will notice that you will add a lot less product to the pad then other cutting polishes on the market vs gloss-it. The most common mistake or difficulty people experience with gloss-it polishes that they apply way to much product and work / make to many passes working the product for way to long.

I will say we use the products you mention above in the gloss-it detail studio and requires more product with additional passes to remove the imperfections completely. I will say they are good products and do perform well, gloss-it just adds a different shimmer and gloss to the paint you will have to learn and see for yourself.

If you search the forum you will find some test that were performed with some of these products. ( Meg & Menz )

Gloss-it will be releasing a new PC 7424 xp video to teach and show proper application and technique with all the gloss-it paint correction polishes in the next week.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir spennende og få de putene som hører til gloss it.Tror nok det kan bli andre boller da muligens.Får vente og se ;)

Bra info du fant Mats.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette :thumbup: Som dere sier selv hadde det vært moro om dere hadde hatt ett noe styggere utgangspunkt.

Endret av kbaskim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra testet og god info her - takker og bukker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker for hyggelig tilbakemld gutter.Skal prøve og få til bedre utgangspunkt neste gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra test på spennende produkter Arne og Erlend

Evolution Cut og PadPrimer skal i min samling.

Cred til dere for flott arbeide

mvh

Ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hygelig hygelig Ståle ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive