gxi

Polere kurver, plast, osv...

Viste seg at bilen min har ca. absolutt ingen flater større enn noen få kvadrat-cm. Det eneste er _midt_ på døra, midt på begge sider på panser (med så tynt metall at det bøyer seg, så det blir ikke flatt lengre når en maskin ligger på, ref. tidligere tråd). Resten er kurver som går i alle retninger, gjerne kurver som er slik at selv en 85mm-pad ikke klarer å følge kurven, men blir liggende med midten åpen.

Jeg har prøvd med en 165mm Scholl-pad på Scholl-bakplate, men var omtrendt ingen steder jeg kunne bruke den. I tillegg var bakplata så steinhard at padden ble så hard at den (fra tidligere tråd) hoppet rundt overalt med den minste bevegelse i underlaget. Er det trygt å bruke en fleksibel bakplate her, eller vil det bare ta knekken på lakken der den blir høyest?

Jeg brant tvers igjennom lakken et sted, med Scholl ullpad 85mm på Scholl bakplate, da padden ble liggende med trykket på ytterkantene. Resultatet var at den tok absolutt all lakken med primer og alt i en eneste røyksky uten forvarsel, og plasten ble synlig under (.. må fikse sammen med en drøss med steinsprut uansett).

Viser seg også at bare panseret, dørene og deler av bakskjermen, bakluka og litt av taket er metall (resten glass, samt endel plast). Resten er enten plast eller glass, og endel av type plast som er absolutt umulig å polere (den er så myk at absolutt alt riper i den..). Jeg ser derfor ikke hvorfor jeg skal gidde å bruke penger på skumpadder når det viser seg at mesteparten uansett blir polert med ullpad pga plasten. Er det noe poeng?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker, men DA maskine,en myk pad og litt grovt produkt hørtes ut som tingen for ditt tilfelle.Polert en sånn bil du beskriver her i dag, men ikke så mange kurver kanskje og ikke så myk lakk.. Du kan jo si hvilken bil du har da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På plast er det viktig at du ikke kjører for hardt da den ikke tåler så mye varme før det går galt. Hender også at lakken henger dårligere på plast, så er lurt å være forsiktig der. Likevel er ull det lureste valget da det utvikler mye mindre varme enn skumpute. Kjør også på lav hastighet...

Er det mye plast kan du kjøre med lavere hastighet, og ikke like harde kombinasjoner som du ville gjort ellers med en skumpute.

Ellers er det bare å bruke små puter i stedetfor 165mm. Ikke så mye annet å gjøre. Er fremdeles fullt mulig å bruke skum, men vær varsom!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en Renault Megane III, 2009-modell. Rød plain lakk med klarlakk. Virker som å være middels hard lakk. Den er i vertfall ikke bløt, og den er ikke steinhard.

Må nok på med S17 og deretter S40 for å få dette skikkelig. DA-maskin har jeg ikke (og regner ikke med å skaffe det heller med mindre det virkelig skulle bli nødvendig)

Ang. plast. Spørsmålet der er hvor mye varme kan jeg egentlig la den utvikle. Sliter med å få S30+ til å fjerne sporene etter seg om jeg ikke kjører maskinen opp på rundt 2000rpm med noe trykk. Dette gjelder både med orange pad og ullpad (fortsatt Scholl, så det er en mild ullpad).

Har gitt opp å få fjernet vaskeripene helt med det jeg har nå, så jeg må vel skaffe i vertfall en blå og en grønn pad, samt en noe grovere ullpad (eller vil S17 på Scholl-ull være tilstrekkelig til å ta endel vaskeriper?), da i 85mm-variant, samt S17 og S40 for å få dette skikkelig til.

Det jeg ser endel av er ganske grove riper som tydelig stammer fra maskinen, dvs. sirkulære riper. Disse virker å være omtrendt like dype som vaskeripene, og jeg må over 2-3 ganger før jeg klarer å fjerne dem igjen. Disse er såpass grove at jeg ikke vil kalle dem hologrammer, siden jeg kan helt klart se dem. Hva kommer dette av egentlig? Pad i vinkel?

Når det gjelder kurvene, så er problemet at selv en 85mm-pad er for stor for mye av det, og veldig mye av poleringen ender opp med at jeg må polere tvers over en vinkel, noe som ikke er veldig bra (blir nok ikke så mye igjen av lakken der etter noen runder..).

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje du kan trimme kantene på paden litt, slik at den blir mer buet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive