Seatfr

Riktig rekkefølge?

Venter på en flex da maskin sammen med disse produktene:

Scholl S17+

Scholl S40

Uber orange pad

Uber grønn pad

Chemical Guys Petes 53 som voks

så rekkefølgen blir

1 Avfetting

2 Vask

3 Tørk

4 Clay /vask7tørk?)

5 Scholl S17+ på Uber orange pad

6 Scholl S40 på Uber grønn pad

Og så det som gjør meg litt i tvil. Leser at folk tar wipedown og spyling. Hva menes med det? skal jeg før jeg vokser vaske av bilen diverse rester deretter tørke også voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser omtrent riktig ut ja. Wipedown er noe du gjør etter polish for å fjerne alle rester av polish oljer osv fra lakken. Dette for å være sikker på at oljene ikke skjuler defekter som hologrammer i lakken, noe de veldig ofte gjør, og også for å sikre at voksen får skikkelig heft :)

Wipedown er et MUST hvis man ønsker å få et seriøst resultat uten "effektlakk". Wipedown skjer vanligvis med IPA (isopropanol og vann) eller med det wipedown/inspection produktet som tilhører polish produktene du bruker. Det sistnevnte fungerer best.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser omtrent riktig ut ja. Wipedown er noe du gjør etter polish for å fjerne alle rester av polish oljer osv fra lakken. Dette for å være sikker på at oljene ikke skjuler defekter som hologrammer i lakken, noe de veldig ofte gjør, og også for å sikre at voksen får skikkelig heft :)

Wipedown er et MUST hvis man ønsker å få et seriøst resultat uten "effektlakk". Wipedown skjer vanligvis med IPA (isopropanol og vann) eller med det wipedown/inspection produktet som tilhører polish produktene du bruker. Det sistnevnte fungerer best.

Går det og bare spye over bilen evt bruke quick detailer fra meguiars? SKal jeg ta wipedown etter rens også? eller holder det at jeg tar det bare etter poleringen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du mener med "etter rens", men mellom polering og voks ja :) Spyle over bilen eller QD vil ikke gjøre noe med polish oljene. Det eneste som duger der er IPA wipedown eller annet wipedown produkt.

Etter enkelte typer polish (som f.eks 3M) greier ikke engang IPA å fjerne oljene uten videre, så der må det produktet som er beregnet for akkurat dette brukes. Hvis du har skulte hologrammer i lakken vil disse komme frem etter noen uker/mnd når oljene/voksen har blitt slitt bort. Det er mange som slurver her :)

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger heller ikke å tørke bilen før du clayer den.. Clay og spyl gjerne over bilen etterpå og deretter tørker du..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da fårstår jeg litt mer av det ja :)

Nytt spørsmål. Skal både s17 og s40 jobbes godt inn og så fjernes etter på med MF klut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du jobber med maskinen på et lite område om gangen (ca 40 x 40cm). Beveg maskinen i et mønster slik at du dekker området så mange ganger du føler at du trenger, dette lærer du etter hvert. Start på lav fart for å spre produktet, kjør så opp farten og jobb noen runder med moderat press, så senker du farten igjen og går over noen ganger med lavt press. Deretter buffer du av produktet. Hvis det fortsatt er riper i lakken går du på en gang til.

Dessuten finnes det mange fine guider om maskinpolering. Uansett anbefaler jeg å ha sett på noen som kan det jobbe da du lærer mye av dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser også at folk primer paden du skal bruke til og polere/rubbe med. Hva brukes til det? kan jeg ta quick detailer eller bare ta litt ekstra mye produkt på første runden? Er dette for og forhindre at det skal tørke raskt opp på paden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leser også at folk primer paden du skal bruke til og polere/rubbe med. Hva brukes til det? kan jeg ta quick detailer eller bare ta litt ekstra mye produkt på første runden? Er dette for og forhindre at det skal tørke raskt opp på paden?

Begge deler duger, men jeg tror folk flest sverger til QD eller vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive