Sokki

Polering og rekkefølge etter lakkering

Vet det blir en del rare post fra meg,men er nyskjerrig:

Skal sende bilen min til en Hellakkering seinere i år forhåpentligvis,og skal ha samme farge som jeg har nå: Montreal Blau...

Med tanke på Polering osv seinere,hvordan vil det bli? har satt i sammen en rekkefølge,men veit ikke om denne er riktig og gjøre etter jeg har handlet inn produkter:

Avfette Lakk og Motor med Prickbort

Spraye på felgrens og Gloss på dekk.

Gjøre hjulbuene rene med kost og bare bones

Så Sprute en blanding av Orange Prewash og Snowfoam(den komboen fra ss)

Deretter bruke en detalj kost på motor/Grill/osv, og dørhengsler i kriker og kroker,for så spyle av alt

Så kommer claying og etter dette avspyling.

Så kommer Lakkrens med Scholl S03+ Gold edition og Scholl Woohl? eller hva er best og bruke ved en ny lakkert bil?

Så legger jeg på S30 og S40,eller holder det bare med en av de?

Så spyles bilen av etter alt dette og tørkes

Så legges det på SV Cleaner fluid Professional med maskin og finputa til Uber

Deretter står interiøret for tur osv.

Høres dette ut som en god rekkefølge? Tips mottaes med takk...Dette er listen jeg kommer til og bruke når jeg først skal handle noe:

Felgrens: Bilberry Felgrens 5l

Swissvax Felg kost

Hjulbuer: Chemical Guys Bare Bones 1 Gallon

Mothers hjulbue kost

Vasking: Chemical Guys Citrus Wash & Gloss 1 Gallon

Optimum No Rinse Wash & Shine

4 Gallon Wash Bucket Combo

Bernhard's mitt

Tørking: Chemical Guys Miracle Dryer Tørkehåndkle

Clay: Riccardo Clay GUL

Optimum No Rinse Wash & Shine

Lakkrens: Scholl Concepts S03+ Gold Edition

Scholl Lammeullspute Str.M 145 mm

Scholl Rubbingpute Blå Str.L 170mm

Polish: Scholl S30

Scholl Poleringspute Orange Str.M 145 mm

Scholl S40

Scholl Poleringpute Orange Str.L 170 mm

Wipedown: Scholl Concepts CF02

Prewax: Swissvax Cleaner Fluid Professional 470 ml

Uber Sort 150mm Voks/Sealerpute

etter dette går det meste av seg selv,men litt kjekt og kunne ha hjelp med siden det er ny lakk osv,hvordan vil den være for eks? Og er det riktig puter til rubbing og polish osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får bilen etter lakkering bør den være 100%, og det er da ikke nødvendig å gjøre noe særlig med den med en gang. Er en del stoffer i lakken som trenger litt tid for å komme ut og dermed bør den få litt hviletid før den behandles.

Finnes nok ikke noe skikkelig fasitsvar på hva som er rett, men hør uansett med lakkerer hva han anbefaler. Da har du hvertfall noen å gå tilbake til om noe går forferdelig galt (noe det ikke er noen grunn til at skal skje). Uansett, mange sier det er lurt å ikke vaske bilen med noen vaskemidler med en gang, og ikke bruke avfetting heller. Kun rent vann, og gjerne ikke noen berøring.

Etter 1mnd eller noe bør lakken være skikkelig trygg å polere, men sannsynligvis er det trygt før dette også. Kommer litt an på hvordan bilen har blitt behandlet hos lakkerer med hensyn til herding

Når du omsider finner ut at det er på tide å gi bilen litt pleie kan du avfette og vaske den. Ikke sikkert det er nødvendig å avfette, men det kjenner du på lakken med hensyn til hvor mye møkk som sitter der, og hvordan type det er.

Etter avfetting kan du spraye på felgrens, vaske felger og legge på prewash. Etter prewash kan du ta de "vanskelige stedene" med en kost, og så spyle bilen. Vask den så med såpe og deretter tørk den

Så går du over med clay. En mild variant bør velges, så lager du ikke unødvendige merker i lakken, samt at lakken ikke burde være så ille så kort tid etter lakkering.

Sannsynligvis (forhåpentligvis) er lakken fremdeles i veldig bra stand, så en mild polish bør være nok. Enten S30/S40, eventuelt CFP (du trenger nok ikke både S30 og S40 til å begynne med, og selv ville jeg valgt S30 da den er mer allsidig og du i tillegg har CFP dersom ikke S30 gjør jobben fint nok). Tingen med slike polisher er at det er litt slipemidler i dem, slik at de sliper vekk et ørlite lag med lakk. "Normal lakk" er 0,100-0,200 millimeter tykk, og etter en omlakkering en del tykkere. Ved hard korrigering med grov pute og polish fjerner man et par tusendels millimeter, litt etter hvor hard lakk man har. Med fin polish og pute er det så lite at du nok ikke vil klare å måle det... Produktene skal ikke "virke" på lakken, men jobbes med dem og dermed tørkes av igjen. De har ikke noen annen virkning enn å slipe lakken, så dermed trenger de ikke å ligge der. Ofte blir de bare vanskeligere å fjerne om de får bli liggende på lakken.

Etter grov polering vil puter/polish ofte lage en del støv, så derfor er det mange som vasker bilen etter dette steget. Da du bare trenger fin polish og pute har du ikke behov for det. Vil bare anbefale å ta en wipedown for å sjekke at det ikke ligger igjen noen kjørespor på lakken etter maskinen, og sjekke at du har fjernet det som er av riper. Det kan du gjøre med en spesiell wipedown (f.eks. Scholl CF02) eller lage IPA (50% batterivann og 50% kondensfjerner.) Bare å spraye på og tørke av igjen.

Når du er fornøyd med resultatet kan du legge på en voks eller en lakkforsegling for å bevare arbeidet du har lagt ned. En voks puster mens en lakkforsegling gjør ikke det, og derfor er det anbefalt å velge en voks etter lakkering da stoffene i lakken fremdeles kan fordampe ut.

Swissvax anbefaler også å gå over med CFP før voksene deres slik at du får mer ut av voksen. Da bruker du bare en fin pute, og lite produkt. Går ganske raskt å gå over bilen med denne, og resulteatet blir bra :D

Til slutt kan du legge dekkfornyer på dekk samt Bare Bones i hjulbuer. Er lurt å vente til det er tørt der, så fungerer det bedre. Kan selvfølgelig gjør det tidligere i prosessen også, men er som sagt lurt å vente til det er tørt.

Angående produkter ser det greit ut egentlig. Ser du har valgt store pads, og det er en smakssak. Liker selv best medium størrelse på pads, men er bare å prøve litt forskjellig før du ser hva du liker. Er greit med et par små også, for å komme til de vanskelige små områdene.

Og så må du jo få handlet deg en god voks om du ikke har noen fra før av

Lakken er sannsynligvis ganske myk, hvertfall i starten, så du vil få riper lettere enn når lakken har herdet skikkelig. Er nok noe av grunnen til at det anbefales å ikke røre lakken for mye i starten. Omlakkerte biler er ofte myke i lakken i sin helhet, selv når den har herdet skikkelig.

Noe av det største problemet i det hele tatt innenfor bilpleie er at altfor mye er relativt. Finnes få fasitsvar, og er også noe av det som er mest forvirrende i starten. Var hvertfall det for meg. At enkelte lakktyper kun krever S40/DA mens andre krever S03/ull for å fjerne swirls virker veldig rart når du er i startgropen og ikke helt forstår hvorfor en svamp skal lage riper. Men hva som fungerer finner du ut etter litt prøving og feiling. Kan lese deg opp til mye teori, men det er først når du prøver ting i praksis du skjønner skikkelig hva som fungerer og hvorfor det er slik ;)

BTW, bruker du søkefunksjonen finner du mange bra tråder om lignende emner her inne :)

Endret av Ad|oS
5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

cred for den, har ikke lest alt men ser ut som et skikkelig svar :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

cred for den, har ikke lest alt men ser ut som et skikkelig svar  :blink:

+ cred her også :P for og faktisk være i stand til og skrive et sålangt informativt innleg på en fredagskveld! :P jeg kommer dritings hjem fra byen nå, og er rett og slet imponert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes både spørsmålet er bra, og svaret er bra her :) Men prickbort på motor? Blir ikke den veldig sterk om det ligger igjen noe på slanger etter spyling da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo derfor du spyler godt, samt skummer om du kan. Og ikke la det tørke... Prickbort har vel også litt lav flammetemperatur, så bruk den på kald motor...j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter opp om at prikkbort funker bra til motorvask :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott svar Halvard!

Til trådstarter.

Du må vaske med mitt, gjerne med to bøtter før du clayer. (Halvard har jo forsåvidt skrevet vask med såpe før clay, men i tilfelle misforståelser)

I all den tid du har "rotet" deg inn her, vil jeg tro at du vasker bilen "riktig" Da bør det holde i lange baner med polish som S30+ til "korrigering" av en nesten nylakkert bil

S03+ kan ihvert fall hvile på hylla... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott svar Halvard!

Til trådstarter.

Du må vaske med mitt, gjerne med to bøtter før du clayer. (Halvard har jo forsåvidt skrevet vask med såpe før clay, men i tilfelle misforståelser)

I all den tid du har "rotet" deg inn her, vil jeg tro at du vasker bilen "riktig" Da bør det holde i lange baner med polish som S30+ til "korrigering" av en nesten nylakkert bil

S03+ kan ihvert fall hvile på hylla... :)

Så på nylakkert bil er det ALDRI nødvendig og bruke S03+ ?

Men hvis det blir noen swirls/Hologrammer osv,da må jeg bruke S03+?? Men skulle det skje,skal jeg begynne med Lammeull pute eller orange scholl pute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på nylakkert bil er det ALDRI nødvendig og bruke S03+ ?

Men hvis det blir noen swirls/Hologrammer osv,da må jeg bruke S03+?? Men skulle det skje,skal jeg begynne med Lammeull pute eller orange scholl pute?

er det defekter i lakken, og skal polera vekk dette, starter du med det finaste poleringsmidelet og ei fin pute.

Går ikkje defektene vekk, bruker du ei litt grovare pute.

Går defektene fortsatt ikkje vekk, bruker du litt grovare poleringsmiddel. osv

Er ikkje akkurat hokus pokus, men ein går jo selfølgeligt ikkje direkte på med skikkeligt grovt poleringsmiddel og ullpute, når ein ikkje veit korleis lakken er!

So det kan godt hende at du ikkje trenger S03+ på ein 20 år gammel lakk heller

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som det er gitt veldig gode svar vêr allerede, så då er det bare to ting som gjenstår å si. Lykke til med poleringen og Montreal blau er en av de desidert flotteste fargene BMW har levert noensinne B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive