Jump to content
Sign in to follow this  
Tomasb

Nybegynner med en sliten BMW e39

Recommended Posts

Tomasb

Heisann

Som overskriften sier, så trenger bilen en ekstra omgang etterhvert. På tross av håndvask og polering 4-5 ganger i året, er lakken blitt sliten og blass, med en god del små og medium swirl`s. 11 år uten garasje begynner å vise.

Trenger litt tips og råd ang utstyr og produkter eg trenger for å få glansen tilbake,

Tenkte å bruke opp til ca 1000,- på utstyr, eks maskin.

Tenkte å kjøpe roterende polermaskin fra biltema eller bilextra,men har ikkje peiling på resten av utstyret.

Noen som har en grei smørbrødliste?

Har som dere forstår ikkje vore borti roterende poleringsmaskiner før, så tar gjerne i mot tips på den fronten og :)

Bilen er en Antrazith metallic (Mørk grå/blå farge) 99 BMW E39

Mvh

Tomas

Edited by Tomasb

Share this post


Link to post
Share on other sites
S-Stian

Velkommen som nytt medlem ! :)

Budsjettet ditt er veldig lite, det kan jeg si meg engang!

Angående vask og stell, står det veldig mye nyttig her: DetailersClub Artikkel

Det finnes en god del merker du kan velge blandt: 3M, Mequiars, Scholl, Menzerna og mange andre som jeg ikke husker navnet på i farten.

Det kan lønne seg og sende en forespørsel til samarbeidspartnerene her på forumet om et prisoverslag på nødvendige produkter for maskinbruk og tilbehør som er nødvendig for å utføre dette.

Ta deg god tid å les godt igjennom forumet, det står utrolig mye nyttig her, så slipper du ta deg bryet med å spørre om masse som allerede har blitt svart på :)

-Stian

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Velkommen!

Kjøp deg ei flaske Meguiar's Ultimate Compound og en to-hoders maskin fra Biltema. Men litt møysommelig innsats får du nok bilen langt bedre med det utstyret. Uansett hva du velger å gjøre med bilpleiesamlingen etterhvert, er Biltemamaskinen grei og ha for å fjerne hologrammer og slikt.

Skal du ha roterende maskin, pads, polish etc, bør du nok 5-doble budsjettet ditt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

Stemmer i med ØHN her jeg, Ultimate compound + biltema DA er en fin kombo å starte med, kjøpt til noen cyclo eller uber pads til den så har du en god kombo å begynne med, det får deg nok fort hekta på annet også, så det er bare å holde seg fast på karusellen etterhvert... ;)

Sealer etc er det mye å finne, Duragloss 601 + 111 combo er bra, CG eZcream + Jetseal er en kombo som mange bruker... microfiber + skikkelig vaskesaker er også et must å få med seg så du holder bilen din bra etter jobben også...

Lykke til og velkommen til DCN :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasb

Takk for velkomsten :)

Prøvde to-hoders maskinen fra biltema i fjor, og blei ikkje fornøyde med den. Gjekk heller over til håndmakta igjenn. Følte den ga for dårligt resultat, og var for uhåndterlig.

Gjekk da over med Meqiuars 3-step system. Blei bedre, men ikkje bra nok.

Blir nok at eg prøver meg på Ultimate compound.

Er denne maskinen noe anbefale Min link

Eller denne typen Min link.

Har egentlig ikkje noe stor tro på den siste der.....

Men som folket forstår så er ikkje budsjetet det største. Er det noen maskiner som kan anbefales, som koster under 1000-lappen.

Evt en brukt god maskin. Var lite av det på Finn.no

Edited by Tomasb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomas

Hei og velkommen :)

Meguiars Ultimate Compound er beregnet for hånd og DA maksin og ikke roterende som du henviser til i første link.

Og den andre linken du viser til kan du bare se bort i fra med en gang da denne ikke vil gjøre noe annet enn å gni produktet litt utover.

Kan anbefale deg en Kestrel Das-6 til å begynne med om du vil starte med en grei og rimelig DA.

Og skal du gå hakket opp til roterende så kan jeg videreformidle at andre her inne har skrytt av den roterende maskinen på Torshov som heter Skil, men denne har jeg ikke testet selv. Men skal koste ca 1299 og være helt ok til prisen.

Et budsjett på en 1000-lapp når det kommer til startfasen for bilpleie er veldig liten. Det er en del basic ting en trenger som koster litt.

Men igjen så kommer det jo ann på hvor nøye du vil være på det og hvor fort du blir bitt av basillen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjekk82

Jeg må bare skyte inn her med ett "Dumt" spørsmål om det går greit.

Denne Meguiars ultimate compound skal den brukes ene og alene istedenfor å bruke 3 forskjellige stoff som 3-step`en?

Finner ingen info om denne her på Megs hjemmeside da den ikke har blitt oppdatert siden 2008 eller noe sånn.

Vil da tro att 3-step blir bedre slutt resultat enn kun ett stoff? Viss ikke så må nå det være banebrytende heilt sjef?

Håper ikke alle sitter og hånflirer av dumt spørsmål men har kleiet meg litt i hodet av dette og finner ikke så veldig mye info om denne ultimate..

Mvh..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomas

Ultimate compound, er som i tittelen en compound som sliper ned litt av klarlakken, dvs swirls. Det man kan gjøre etterpå er å gå over med en finere polish for å få bling i lakken, og deretter legge på en LSP (Last Step Produckt) Så nei, UC erstatter ikke Step 1-2-3 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Som iDuddits skriver så fungerer de på helt forskjellige måter. Meg's 3-step sliper ikke lakken, men renser, fyller riper og legger igjen beskyttelse. De fylte ripene vil etterhvert komme tilbake.

Ved bruk av et slipemiddel eller "rubbing" som ultimate compound vil du fjerne ripene for godt, men du vil altså trenge å gå over med finere polish og voks/sealer etterpå da dette KUN er et slipemiddel :)

De aller fleste typer polish som folk her bruker er av den typen som kun sliper, noen grovere og andre finere :)

Edited by mighty82

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjekk82

Takk for raske og gode svar. Da vet jeg det og styrer unna compound inntilvidere og går for 1-2-3 step heller :).

Så for ett siste sp.mål fra meg på denne tråden så jeg ikke ødelegger den helt, hvilken av voksene på meguiars anbefales til mørke biler.. Har en diamant sort og en Le mans blå. Skal jeg ta den Step 3 eller den Gold class liquid? Eller kanskje NXT Generation® Tech Wax 2.0™ Liquid. Må si jeg blir litt forvirret av alle produktene :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomas

Jeg er ikke så oppdatert når det kommer til de voksene der. Men jeg kan som jeg alltid gjør når det kommer til voks fra Meguiars og det er å anbefal MG#16. Der har du en voks som er billig (må bestilles fre utlandet, ebay) Du har voks resten av livet til bilen :) Og ikke minst den har en fantastisk holdbarhet. Så her har du en bang for the bucks-voks.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

+1 for #16, veldig god å bruke hvis du bruker den riktig og veldig god holdbarhet. Tech Wax 2.0 er også ok, men jeg foretrekker #16. Du vil nok ikke se noen synlig forskjell på noen av dem uansett. Det viktigste er å få opp glansen med polish. Og hvis bilen din er ganske matt og ripete så vil jeg anbefale å gå over med f.eks ultimate compound først da dette vil gi stor forbedring :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomasb

Tror eg begynner å nærme meg en liten handleliste da for lakken.

Kestrel Das-6

Ultimate compound

Step 2 av MG Step 1-2-3( Ligger klar i kjelleren)

MG Voks #16

Ang pads for maskinen. Hva bør eg velge der?

Er ikkje helt sikker på dette med step-2. Noen som har noen innspill?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomas

En ting du også kan gjøre er å bestille Das-6´n med Meguiars Kit´et. Da får du med 2x1 liter med polish i tillegg og 3 forskjellige pads. Det eneste er at de pad´sene er noe store. Ellers kan jeg anbefale deg Über pads til bruk sammen med DA maskinen, de selges hos SS.

De step-produktene til Meg´s har jeg ingen kjennskap til.

Edited by iDuddits

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjekk82

Okok, supert gutter for kjappe svar.

Da går jeg for Techwax 2.0 som slutt produkt på 3 stegs behandling med Meguiar så er det produkt som jeg kjenner til og som er god for en som meg og er å få tak i på Bilextra, den #16 hørtes litt mer proff ut, fann ikke den på Ebay engang jeg :P.

Har forstått det sånn att det er Swisswax som er The one når det gjeld bil pleie men er litt vel dyrt å begynne å prøve å feile med :)..

Da er det bare for meg å handle tror jeg å prøve meg frem.

Takker igjen for utdypende svar til en dummie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Swissvax er regnet for det "ultimate" når det gjelder LSP ja. Men når det gjelder polish går det stort sett i scholl og 3M. Det hjelper ikke å legge på en dyr voks hvis ikke forarbeidet er perfekt. Når du har fått deg skikkelig maskin, poleringsprodukter og god teknikk kan du begynne å tenke på mer eksklusiv LSP. Det er viktig å begynne i riktig ende :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jkart

Tror eg begynner å nærme meg en liten handleliste da for lakken.

Kestrel Das-6

Ultimate compound

Step 2 av MG Step 1-2-3( Ligger klar i kjelleren)

MG Voks #16

Ang pads for maskinen. Hva bør eg velge der?

Er ikkje helt sikker på dette med step-2. Noen som har noen innspill?

Husk at grundig rengjøring av lakken er uberviktig før du går i gang med maskinen.

Anbefaler en god avfetting før vask f,eks Prickbort

Etter vask bør du gå over bilen med clay før du begynner å polere. F.eks Meguiars quick clay

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øivind

mighty: det er ikke fillere i DC step-serien ;)

Å komme i gang med roterende trenger ikke koste så mye; du sier du har budsjett på ca 1000,- + polermaskin?

Polermaskin kjøper du rimelig på Torshov; Skil til ca 1300,-

Så trenger du et par compounds + pads, det trenger ikke koste så mye. F.eks 3M Extra Fine Compound + Ultrafina SE, samt orange, gul og blå pad.

Step3 Carnauba wax er et meget undervurdert produkt, så denne kan du bruke inntil videre (invester heller i en Swisswax eller MG16 etterhvert)

Dette blir en veldig rimelig løsning, og du får korrigert mye mer effektivt enn med DA :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

mighty: det er ikke fillere i DC step-serien ;)

Whaaaaat? Det kommer egentlig som en bombe for meg etter å ha "fyllt" riper med den mange ganger, men du vet vel hva du selger :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øivind

Whaaaaat? Det kommer egentlig som en bombe for meg etter å ha "fyllt" riper med den mange ganger, men du vet vel hva du selger :P

Hehe, du er ikke den første som har antatt det nei :P

Men riper blir jo litt dempet av oljer i polish og lsp, samme som hvis du drar finger'n over dem..;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...