Dagsven

Hard lakk på Volvo XC70

Hei.

Jeg er ganske fersk her på forumet og når det gjelder bilpleie i den litt profesjonelle klassen. Bilpleie har alltid interessert meg, men har liksom ikke fått det helt til (mye pga. av dårlige produkter). Har hentet mye inspirasjon fra forumet her, samt lært masse. Må bare si jeg er imponert av noen av dere her inne. Over til utfordringene:

Bilen er en XC70 Ocean Race blå. Ganske mye swirls og hard bruk.

Produkter:

Scholl s03

Scholl s40

Orange, grønn og blå puter fra Scholl.

Prøvde en testspott igår med s03 på blå pute. Jeg har forresten en AEG roterende maskin. For meg virker det som om lakken er hard. Fjernet en del swirls men på langt nær alle. Prøvde flere runder. Må jeg til med hardere skyts?

Takk for svar.

Endret av Dagsven
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer trykk, mer varme, muligens mer hastighet. Det var i allefall resept på min BMW med hard lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt prøve med en ull-pad? -Gir jo mye cut og samtidig lite varme. B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må til med varme ja. Bedriften jeg jobber ved produserer og lakkerer plastdeler til Volvo, så jeg kjenner jo litt til saken. Vi bruker kun ull til å rubbe opp igjen våtslip.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de tre blå XC70ene jeg har tatt så har jeg fjernet "en fornuftig mengde" rds og alle swirls ved å bruke scholl S03 i kombinasjon med scholl gul (ca samme som blå bare lettere å kjøre med)

fordeler produktet raskt, så rett opp på 1900-2000RPM og bra trykk - 3 pass til produktet hazer.....gjør man dette 2 ganger skal det normalt sett være ganske ripefritt. (bare pass på, blir mye varme)

Skal du fjerne alt er vel både ull, og en lakkdybdemåler å anbefale :)

Håper du er obs på plastlistene midt på dørene - disse bør ikke poleres med trykk eller grov rubbepute, likeså plastlister fra frontrute og opp mot taket (3 paralelle paneler, hvorav kun 1 er metall mener jeg å huske)

lykke til!

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de tre blå XC70ene jeg har tatt så har jeg fjernet "en fornuftig mengde" rds og alle swirls ved å bruke scholl S03 i kombinasjon med scholl gul (ca samme som blå bare lettere å kjøre med)

fordeler produktet raskt, så rett opp på 1900-2000RPM og bra trykk - 3 pass til produktet hazer.....gjør man dette 2 ganger skal det normalt sett være ganske ripefritt. (bare pass på, blir mye varme)

Skal du fjerne alt er vel både ull, og en lakkdybdemåler å anbefale :)

Håper du er obs på plastlistene midt på dørene - disse bør ikke poleres med trykk eller grov rubbepute, likeså plastlister fra frontrute og opp mot taket (3 paralelle paneler, hvorav kun 1 er metall mener jeg å huske)

lykke til!

mvh

ståle :)

Takk for svar.:_)

Da blir det mer trykk samt høyere turtall. Takk for tipset med plasten. Når produktet hazer mener du'*?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når produktet forandrer konsistens/utsende, om jeg ikke tar feil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer...

Når produktet begynner å bli grått og gjennomsiktig....(ser ut som voks som er tørr men ikke buffet av ennå)

Enkelte vil kanskje si at man skal kjøre til det er nesten borte, men dette er grov rubbing og må uansett etterpoleres

med finere så jeg synes ikke dette er så viktig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye turtall har du brukt til nå? Om du er på 2500rpm er det ikke sikkert det er lurt å øke turtallet enda mer akkurat ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Ja er vanskelig å jobbe rubbingen helt ut. Har kjørt på 800-1500 rpm men ikke noe trykk. Var litt usikker på hvor hard lakken var. Det ser ikke ut som S03 har laget hologrammer til nå, men disse er uansett kanskje ganske greie å få bort med s40n?

Endret av Dagsven
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var jeg ute å prøvde litt til. Økte turtallet til 2000 og det meste av swirls og riper forsvant. Kjørte bilen ut i sola og det var holo hell...uten like. Prøvde med S40 med orange og grønn pad uten at kjørespora forsvant. Er det for stort gap mellom S03 til S40? Har en tema DA kan evt. kanskje prøve denne? Noen som har noen tips til en iriitert mann:(

Endret av Dagsven
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok være at det for langt sprang ja.. Er bedre og gå på med s30, da s40 er en veldig fin polish...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå på med S30 og orange pad.. Hvis du ikke har S30 så bruker du S40 og orange, 1 pass spre, 2 pass på 1200-1500 medium press, så 1-2 pass på laveste rpm og husk roooolige og heeelt jevne bevegelser.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Da blir det å prøve som Brynjar foreslår. Har dessverre ikke S30:( Har nok ikke helt teknikken inne på roternede enda, men den som gir seg har tapt så dette skal jeg få til!! Hvis jeg dog ikke lykkes, bør jeg da ta frem DA?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg dog ikke lykkes, bør jeg da ta frem DA?

Det kan være smart ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være smart ;)

Prøvde å korrigere med roterende, både med orange og grønn Uber pad uten hell. Her har jeg nok ikke helt teknikken inne enda. Tok fra tema DA med orange scholl og S40. Dette gjorde virkelig susen og vips alt av hologrammer var borte. Et skår i gleden var at min roterende AEG tok kvelden:( Brynjar: Er skill maskinene OK? Eller vil du anbefale meg en Flex DA?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive