Terjeo

Tips til å ta gode bilder!

88 innlegg i emnet

DENNE HAR JEG STJÆLT FRA ET ANNET FORUM!!!

FULL CRED TIL CHUBBY PÅ nFF!

Nye digitale kameraer gjør at foto har blitt en rimelig hobby - og dette gjør at produktiviteten også øker.

Denne forholdsvis nye interessen på forumet, har skapt et behov for en utredenede tråd/artikkel vedrørende foto og fototeknikk. Det er alltid greit å benytte seg av samme terminologi når man kritiserer bilder - eller legger ut for kritikk.

På bakgrunn av denne etterspørselen har Mushy og undertegnede Chubby valgt å komme med en kort og generell utredning innenfor foto- og fototeknikk.

Generell historie

Siden tidenens morgen har mennesket alltid prøvd å avbilde kjente elementer. Det være seg på fjellvegger, heller eller papyrus. Det var først i 1826 at en franskmann klarte ved hjelp av en en eske med en vegg av lysfølsom kjemisk blanding å kontrollere en begrenset mengde lys - slik at motivet "brant" seg fast. Teknikken minner om dagens Polaroid-teknikk hvor bildet fremkalles i papirformat øyeblikkelig etter eksponering.

Navnet kamera stammer fra det latinske uttrykket "camera obscura", som betyr mørkt kammer - Noe som kameraene representerer.

verdensforstebilde.jpg

Verdens første vellykkede eksponering, fotografert i 1826 av Nicéphore Niépce

Det digitale kameramarkedet

Det vil her legges vekt på de digitale speilrefleksene, også omtalt som dSLR.

Markedslederen i den vestlige verden er Canon. Markedsutfordreren er Nikon. Fremdeles i mange verdensdeler benyttes analoge kameraer som fullverdige kameraer, da disse fremdeles ansees som kvalitetsmessige gode. Den digitale teknikker er fremdeles dyr i innkjøp i forhold til analog teknikk.

I den vestlige verden har de digitale kameraene tatt markedet med storm. Disse to aktørene er de største, hvorvidt de produserer de beste kameraene er ikke en diskusjon vi ser rom for her.

Blant Canons mest moderne produktportefølje kan det nevnes:

- EOS-1Ds Mark II

- EOS-1D Mark II N

- EOS 5D

- EOS 30D

- EOS 20D

- EOS 350D

Hvor 350d-kamerahus ligger på ca. 5800,- NOK og 1Ds-kamerahus ligger på 57.000,- NOK. (Priser er hentet inn fra fotovideo.no 27.06.06)

Blant Nikons mest moderne produktportefølje kan det nevnes:

- D2XS

- D2X

- D2HS

- D200

- D70

- D50

Hvor D50-kamerahus ligger på ca. 4700,- NOK og D2XS-kamerahus ligger på 45.900,- NOK. (Priser er hentet inn fra fotovideo.no 27.06.06)

Hvilket merke man velger å benytte seg av, baserer seg på erfaringer og egne erfaringer. Det er en kjent sak at det er en heftig diskusjon mellom disse to "fløyelene" om hvem som produserer de fototeknisk beste kameraene. Til rent studiobruk er det kamera som feks. Hasselblad som er av mange fotografers preferanse.

Hva er et speilreflekskamera - SLR?

SLR.gif

Bildet er lånt.

Speilrefleks kommer av at når man ser gjennom søkeren, passerer et dynamisk speil før man "ser" ut objektivet. Dette dynamiske speilet hindrer lyset i å treffe bildebrikken eller den lysfølsomme filmen. Dette speilet vippes opp i det man tar bildet - søkeren blir sort, mens bildet eksponeres.Derfor er det teknisk umulig å benytte feks LCD-displayet får å søke inn motivet. Søkeren definerer som regel 97 prosent eller mer av hva som vil bli det endelige bildet.

Bildebrikken

I analoge slr (speilrefleks) kamera benyttes det en film. Denne er ISO-bestemt på forhånd. Altså hvor følsom filmen er for det lyset som kommer gjennom objektivet. Dette vil vi komme tilbake til. Disse analoge filmene består som regel av 24 eller 37 bilder i en rull. Filmen består av av celluloid belagt med en lysømfintlig emulsjon. Dagens dSLR (digitale speilreflekskamera) benytter seg av en bildebrikke. På denne kan ISO-verdiene forhåndsstilles før eksponeringen.

Disse brikkene er også inndelt i kvadratiske piksler. Der en fullformatbrikke (35 mm) tilsvarer bildeflaten på en analog film. Majoriteten av de kameraene som selges i dag har under 35 mm bildebrikke, dette gjør at samtlige bilder forstørres. i et Canon 350D forstørres bildene med 1,6 ganger (22.2 x 14.8mm CMOS-bildebrikke - 8.0 effektive Mpx). Dette kalles fokallengde. Det eksisterer dLSR med bildebrikker som er større enn 35mm.

CMOS er Canons betegnelse på sine bildebrikker, mens Nikon kaller sine CCD.

CMOS-CCD.jpg

Canons CMOS og Nikons CCD. Kilde: www.canon.no og www.nikon.no 27.06.06

Fototeknikk - eksponering

Det vil her bli gitt en kort innføring i terminologien og kameraets funksjoner.

Lukker - lukkerhastighet

Lysmessig gode bilder avhenger av et riktig forhold mellom lukker og blender. Blender kommer vi tilbake til.

Lukker defineres i sekunder. 10s regnes som en treg lukkerhastighet, mens 1/1000s regnes som en rask lukkerhastighet.

Når lysforholdene er dårlige benyttes også en lang lukker - ofte for å forhindre at man må kompensere med uheldig høy ISO-verdi.

For å forevige Ålesund by sent om natten, er det nødvendig å benytte seg av flere sekunders lang lukker. Her rundt 22 sekunder.

aalesund.jpg

Fotograf Chubby

Ved gode lysforhold, og man ønsker å "låse" et bevegende motiv, benytter man seg av lang lukker. Her er et stjerneeksempel på dette.

rasklukker.jpg

Fotograf Mushy

En rask lukker krever mye lys, mens en treg lukker, krever lite lys - dette for å få lysgode eksponeringer.

Blender

Blenderen defineres som f-verdi. Verdien angir størrelsen på åpningen som slipper lyset gjennom objektivet og til bildebrikken. Dess høyere blenderverdien er, jo mindre er selve åpningen. Altså vil en høy f-verdi definere en liten blenderåpning, og motsatt.

Store blenderåpninger (liten f-verdi) vil gi lite dybdefølelse og gi en snever dybdefokus. Derimot, vil en liten blenderåpning (høy f-verdi) gi større dybdefokus.

fokus.jpg

Fotograf Mushy. Blender 29 kontra en blender 5,6

Når man snakker om lyssterke objektiver, er dette objektiver som har en blenderåpning på rundt 2 (f-verdi) og under. Når man fotograferer ved lyssvake plasser, er det bedre å benytte seg av en så stor blenderåpning som mulig. Dette fordi man ike ønsker en uheldig lang lukkertid.

Som vi ser av Canon-objektivet under, har dette en brennvidde fra 18 til 55 mm. Dernerst beskrives minste f-verdi (største blenderåpning) ved de forkjellige brennviddene.

Ved bruk av 18 mm brennvidde, er 3,5 den minste f-verdien man kan oppnå med dette objektivet. Når man benytter objektivets zoom-effekt til 55 mm, er 5,6 den den største blenderåpningen man kan oppnå. De mer profesjonelle objektivene, opererer gjerne uten en slik blender-differanse mellom brennviddene. Fastovjektiver, altså objektiver med en fast brennvidde, er ofte mer lyssterke.

blender.jpg

ISO

ISO er en internasjonal standard for hvor lysfølsom bildebrikken eller den analoge filmen er (International Organization for Standardization). Flere av dagens moderne dSLR kan gjøre bildebrikken lysfølsom tilsvarende 3200 ISO. Ved høye ISO-verdier dannes det ofte kornete partier på bildet. og fargesvake partier oppfattes som kornete og pikslete. Det er somregel ansett som fototeknisk bedre å kompensere på andre måter enn ISO. Eldre kameraer har betydelig mere støy ved høy ISO en mer moderne kameraer.

RAW/JPG

RAW er en forståelse for RÅ-filer - og benyttes i forskjellige varianter av alle aktørene i markedet. Disse filene inneholder mye mer data og informasjon enn det komprimerte JPG-formatet. RAW er et direkte resultat av eksponeringen til bildebrikken. Ei RÅ-fil tåler betraktelig mer redigering før den må gi etter for kvaliteten.

RAW.jpg

Fotograf Øyvind Ganesh Eknes. Øverst til venstre og nede til høyre er ubehandlet RAW-format.

Brennvidde

Brennvidden er fagterminologien for hvor mye zoom det er i objektivet. "Når vi sier at brennvidden for en linse er avstanden fra brennpunktet til linsen, menes det fra brennpunktet til linsens optiske sentrum" (www.foto.no). Ved høy brennvidde, får vi en snever dybdefokus. Ved bruk av lav brennvidde, får vi en større dybdefokus.

Under ser vi et klassisk eksempel på kort og lang brennvidde.

brennvidde.jpg

Fotograf Mushy

Hvitbalanse

Moderne dSLR klarer lett å kompensere for feks, kunstlys eller blitz for å forhindre bilder som blir for eksempel blål eller gule. Likevel er det i noen sammenhenger nødvendig å overstyre denne automatikken. Feks ved polariserende lys, som har en uheldig effekt på eksponeringen om den er innstilt på kunstlys. Mange av dagens kameraer gir brukeren muligheten for å manuelt definere hva som er "hvitt" i eksponeringsøyeblikket. Dette er greit feks i en sportshall, så lyset ikke skal bli for gult.

Her ser vi et motiv eksponert utendørs. Vi benyttet et Canon EOS 350d med hvitbalansen definert som kunstlys ved første eksponering, og dagslys ved andre. Resultatet er at første eksponering får et uheldig gulskjær, mens andre eksponering er mest lik det faktiske motivet.

hvitbalanse.jpg

Fotograf Mushy

Over- og undereksponering

Også kjent som high key eller low key - utbrente og mørke bilder

Ved å benytte lysmåleren i kameraet, som de fleste moderne SLR kamera har, kan man før eksponering avgjøre . Denne måleren kan sees etter man har foretatt en lysmåling. Ofte så enkelt som å "flashe" (blitze uten eksponering) med for eksempel et Canon-kamera eller fokusere på et motiv. Denne måleren går som regel fra en skala fra -2 <-> +2. Ved normale lysforhold er en nullstilling optimalt, ved skarp sol bør man vurdere kompensering ved legge seg på et lavere nivå.

Link

Fotograf Mushy. Undereksponert, "riktig" eksponert og overeksponert

Artikkelen ble kraftig forkortet da det bare kan benyttes 10 bilder i en post. Er det andre områder som vi skulle ha forutsetning for å kommentere, vennligst si ifra. Dette er ment som en kort artikkel vedrørende fototeknikk og ikke estetikk. Bare halve jobben vil noen mene.

Sekundærkilder

www.foto.no

www.akam.no

www.camera4jerks.com

_________________

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super oppsumering dette her..foto er ikke like lett å forstå innimellom da det er vanvittig mye faktorer å ta høyde for i starten.. greit med litt veiledning på dette feltet.

Takker for innlegget

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har noen tips ang bra teknikk med å ta bilder også, er det også bra, bare poste det her i samme posten....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar noe om refleksjoner da, siden det kansje er det vi er mest opptatt av å få med her inne og jeg snart må hoppe i senga fordi jeg skal polere i morra :D

Editer denne ettersom jeg har tid.

Imens er det en veldig god film dere kan se her:

REFLEKSJONER

*pass på at du ikke står i veine for refleksjonen, dvs du ser ikke deg selv i kameraet når du skal ta bilde. Velg om du bare vill ta bilde av refleksjonen eller det som reflekteres også.

*Når du fotograferer refleksjoner bør du stille fokus på selve refleksjonen og ikke på overflaten.

*Var forsiktig med lyset, hvis du retter lys mot det du tar bilde av eller bruker blitz vil du som regel få "fokus" på dette området på bildet. Det er selvfølgelig greit for å få fra swirls du skal ta bilde av. Personlig liker jeg heller å eksprimentere litt med Iso verdier og lukketider til du finner det optimale. Direkte lys burde komme fra siden av det du skal ta bilde av for at ikke bare lyset skal reflekteres, men at det du faktisk vil ta bilde av reflekteres.

*Polariseringsfiltre brukes ofte for å redusere refleksjoner, men kan faktisk også brukes til å gjøre refleksjonene klarere og mer fargesterke.

F-Verdien er også viktig, dette kan man selv velge på litt dyrere kameraer og LINSER, det er veldig viktig å bruke riktig linse og stille inn denne riktig, men fortvil ikke dersom du bare har et "billig" kamera - som meg... Låner pappa sitt litt. Du må bare passe på å ta bildene riktig, unngå ting som direkte lyst som skinner tilbake, velg riktig vinkel, skru av blitz om det ødelegger (synes selv sola er fin )

Edit 1:

Dårlige bilder kommer ofte av at man ikke holder kameratet stødig nok, et stativ er nesten alltid best men dersom du ikke har det gjør følgende:

*Hold kamera stødig med begge hender

*Press albuene godt inn mot siden

*Trekk pusten - pust så ut og hold pusten noen sekunder

*Trykk så utløseren rolig helt ned

Endret av Terjeo
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra guide Terjeo ;) Trenger det her på forumet, da gode bilder er viktig når man skal vise sitt bilpleie resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ved gode lysforhold, og man ønsker å "låse" et bevegende motiv, benytter man seg av lang lukker. Her er et stjerneeksempel på dette."

Stemmer vel ikke helt dette! Er kort lukkertid som låser motivet, lang lukker gjør at lyset slipper inn over lenger tid, slik at bildene fort blir uskarpe. Hvis man skal ta bilde av en bil som kjører med lang lukkertid er man nødt til å panorere, dette gjør at bilen blir skarp men bakgrunnen uskarp. Ønsker man alt skarpt benytter man seg av en kort lukker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som har peiling: Coop Obs har tilbud på Nikon D40 kit 15-55 til 2390,- nå. Er det et godt kjøp, og ikke minst, et bra kamera?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra lesestoff,samt mye nyttig info som jeg ikke har tenkt over. Bra jobbet gutter.

PS. pent bilde av Ålesund

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det bildet av ålesind er veldig bra! Prøvde meg på å ta bilde av byen her uten stativ, la det på rekkverket på verandaen med det var ikke stødig nok hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det skal ikke være gratis å være medlem på forum:

IMG_1422.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nytt kamera, bjorke!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Chris! Kamerat virker veldig solid og bra...Har ikke fått så mye tid til å prøve det ut idag...."Leser" til statistikk eksamen...hehe

Tok et bilde da jeg akkurat hadde hentet det:

DSC_0044.jpg

Ikke noe stjernefoto, men utrolig artig med nye gadgets ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nytt fint og ikke minst BRA kamera for en kanon pris!!

Har litt lyst på det selv eller kansje Canon eos 450D med 18-110mm lens til 8250,-

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var fin :)

Da slipper jeg å skrive mer hehe, har ikke tid til det uansett nå skal jeg prøve diverse lykte polish greier som jeg har kjøpt.. Klarte å få med 3-4 forskjellige fra Autoglym hehe. Så har skudd av lyktene på bilen så de ligger i en eske her nå, regna og jeg hadde lyst til å gjøre noe med bilen hehe.

Er ikke gal altså, har satt på nye lykter så disse skal bare shines opp litt så selges.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første grunnen er vel først og fremst at linsene (et objektiv består av flere linser) er laget av plastikk eller lignende. I dyrere objektiver er linsene finslipt glass. Det gjør at du ikke får fullt så skarpe bilder og samme "levende" feeling i det. Men! Et slikt objektiv er ikke å forakte da de bedre vidvinklene ligger fra 2500,- og oppover (som regel!). Vær obs på at det ikke er autofokus på disse, og om det er tviler jeg på at autofokusmotoren i d40 vil spille på lag, dette fordi den er litt kresen.

Om dette gjorde deg klokere eller valget vanskeligere vet jeg ikke, men jeg syns du bør kline til hvis du vil prøve deg litt frem med vidvinkel! Nå orket jeg ikke å se igjennom hele lista, men er vel kanskje noen der som har litt variasjoner i brennvidden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Første grunnen er vel først og fremst at linsene (et objektiv består av flere linser) er laget av plastikk eller lignende. I dyrere objektiver er linsene finslipt glass. Det gjør at du ikke får fullt så skarpe bilder og samme "levende" feeling i det. Men! Et slikt objektiv er ikke å forakte da de bedre vidvinklene ligger fra 2500,- og oppover (som regel!). Vær obs på at det ikke er autofokus på disse, og om det er tviler jeg på at autofokusmotoren i d40 vil spille på lag, dette fordi den er litt kresen.

Om dette gjorde deg klokere eller valget vanskeligere vet jeg ikke, men jeg syns du bør kline til hvis du vil prøve deg litt frem med vidvinkel! Nå orket jeg ikke å se igjennom hele lista, men er vel kanskje noen der som har litt variasjoner i brennvidden?

Hehe...Blir mest forvirret ja. Men kanskje jeg prøver meg på et slikt enkelt ett :) Har lyst på ordentlig vidvikel også, men det får bli senere...

Har ett spørsmål til. For en med null peiling, hva slags linse bør jeg kjøpe for BEDRE bilder med mere farger etc. Å kunne zoome langt er ikke viktig. Takk for svar forresten :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive