EspenHamre

Nanolotus båtpleiepakke

Da var helgen over, og en Saga 315 har blitt meget blank!

Må beklage dårlig fotobevis, men her er alså grunnen. Kameraet tok seg en tur i betongen..

IMAG0184.jpg

Jeg ankom Saga Boats fredag ettermiddag, med RS2en fullasta av godsaker, utenom poleringsutstyret som jeg trodde jeg ikke skulle få bruk for.........

IMAG0191.jpg

Vask

Eigeren hadde vasket båten godt med blå Turtle, men jeg ville likevell vaske selv med mine godsaker..

Blanda en god såpeblanding, skumma ned båten og delte ut vaskehanske til meg og eiger.

Tok noen minutter etter skummet kom på før han fikk se at Meguiars, Chemical Guys og Valet Pro er i annen liga enn Turtle, skittvannet rant fra hele båten :)

Skumblandingen:

CG CitrusWash

Meguiars Hyperwash

Valetpro Orange prewash

Bøtte:

CG Citruswash

VP Orange prewash

IMG_2429.jpg

Båten ble skummet ned to ganger til etterpå.

Båten ble da forlatt på kvelden, og arbeidet skulle starte lørdag morgen.

Dag 2

Dagen ble starta med Nanolotus Gelcoatcleaner, starta på taket og jobba nedover.

Grunnet litt stress, så ble det ikke tatt noe prøvepunkt for å se virkningen av produktet.. Dette viste seg og være meget meget idiotisk.......

Båten ble ferdig renset av gelcoatcleaner, før vi dro den ut av hallen og skumma ned og vaska over (i denne prosessen klarte jeg og dette ned ett par meter og klaske skinka i bakken også :unsure: )

Satt den inn igjen til tørk, og dro til lunsj.

Arbeidsgjengen hadde forresten meget god sans for biler B)

IMAG0178.jpg

Båten var tørr når vi kom igjen, og synet som møtte meg var som ett hardt og brutalt slag... Hele båten var matt og trasig, og til de grader oppripet! :o

DSC_0033.jpg

Tankene raste rundt litt før jeg bare måtte få sendt avgårde alt poleringsutstyr hjemmeifra, trasig som det var så sto jeg 9 mil + ferge hjemmefra..

Menst vi venta på Flex og Scholl så gjorde vi det beste ut av det og gikk over vinduer med nanosvamp og maskerte båten.

Metall polert med CG Metal Shine. Skulle hatt Mothers ballen her

DSC_0018.jpg

Utstyret ankom, og jeg ville prøve meg med størst mulig pute på skroget, men viste seg at gammal burgunder megs var for tung til flexen i lengden, så jeg bytta til oransj scholl str medium, noe som gjorde jobben mye enklere også.

Den perfekte "kombo" på skroget var oransj scholl og s30, heldigvis gikk det med en lett krem.

DSC_0035.jpg

Meget fornøyd med selve skroget, ble helt perfekt!

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

Dag 3

På taket måtte jeg til med S17 for å få fint resultat, da dette var mer forurenset og slitt enn resten av båten.

Bildet viser 50/50 med S17 på taket

DSC_0052.jpg

Artige arbeidsstillinger, bare forsterkede punkter en kan stå på..

DSC_0053.jpg

DSC_0060.jpg

Konsentrert sa du?

DSC_0056.jpg

DSC_0061.jpg

Deretter kunne vi fortsette på Nanolotus pakken.

Gelcoat forsegling ble lagt på all glassfiber.

DSC_0038.jpg

Planen var og legge universal marineforseglinga på antiskliflatene og metalldetaljer, men sparyboksen tok kveld før en halv kvadratmeter ble tatt.

Derfor ble det felgvoks på metallen, og gelcoat forsegling på antiskliflatene også.

Rutene ble ikke forseglet, da eigeren var redd for denne grå filmen som kunne bli.

Produsenten har opplyst meg om at det er vindusviskere som kan lage denne effekten, dersom de ikke er helt inntil vinduet.

Derfor vil alle ruter uten viskere bli forseglet ved en senere anledning.

Gelcoatcleaner

+ Renser godt

+ Enkel i bruk

- Etterlater matt og oppripet overflate

Konklusjonen er da at jeg ikke ser vitsen i dette produktet, vist en polering likevell blir nødvendig etterpå.

Poleringa tok forurensing som cleaneren ikke tok, og etterla en 100% overflate, bortsett fra der tilkomst eller dekor hindret meg.

Gelcoat forsegling

+ Enkel og påføre

+ Forhåpentligvis god holdbarhet

- Vanskelig og se hvor det er påført

- Oppsmuldring av nanosvampen gjorde ting litt værre

Konklusjonen fra mine medhjelpere er at det var trasig å legge på, en aner ikke hvor det er lagt på uten at en gjør det systematisk eller har godt lys.

Det må buffes av fort, så en kan ikke ta en hel flate og vite at da er den ferdig.

Min konklusjon er at det var greit og legge på, samme måte som andre nanoteknologiske sealere, men uten skikkelig lys var det vanskelig og bedømme produktmengd og hvor en har vært.

Nanosvampen er ikke 100% optimal for påføring av produktet.

Det skapte også forvirring blandt gjengen når vi dro av etiketten, og to andre etiketter under.

Første etikett sa MC-forsegling, andre etikett var samme som rensen før ruteforseglinga

Universal Marineforsegling

+ Kunne vært en enkelt måte å forsegle detaljer på båten med

- Sprayboksen tok kveld før vi kom skikkelig igang

Konklusjon er at flasken og produktet ikke kunne brukest :(

Tekstil og skinnforsegling

Ble ikke brukt i denne omgang, gjengen var utslitt.

Kalesjen vil få en ny vask og omgang med egnet børste før forsegling, ved en senere anledning.

Nanosvampen

Nok en gang, dette er en genial oppfinnelse.

Denne tar alt av skit, anbefaler alle og kjøpe en 10/100-pack av denne.

Siste konklusjon av pakken

Min opplevelse av pakken er heller dårlig, sammenlignet med tradisjonell båtpleie.

Jeg var tenkt på en maskinpolering med Meguiars One step compound, og Collinite som LSP.

Men dette virket spennende, da jeg liker nanoprodukter.

Fikk en pakke til test, og håpte dette var kjempegreier.

Pakken blir for tungvint for mannen i gata til og ta på cruiseren sin, spesielt om båten står på sjøen og dette skal være en grei jobb inne på havna.

Eigeren av båten har tidligere vokset båten sin, og brukt noen timer på dette.

Dette var en operasjon som hadde tatt 12-14 timer på denne type båt, og i tillegg måtte vi maskinpolere, noe som resulterte i mange mange timer med slit.

Heldigvis hadde jeg med tre gode hjelpere, vist ikke hadde jeg stått der enda.

Neste gang noen spør meg om hva jeg anbefaler til båt så er svaret klinkende klart:

Maskinpolering, følgt av en god voks!

Beklager Nanolotus, men dette holder ikke til mine forventninger.

Final Photos

IMAG0185.jpg

IMAG0187.jpg

IMAG0188.jpg

IMAG0189.jpg

IMAG0190.jpg

Endret av EspenHamre
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du 100% sikker på at overflaten var fri før riper før cleaneren? Like sikker på at det ikke kan ha vært skit på overflaten under påføring av cleaner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, overflaten var helt ren før påføring.

Jeg var skeptisk til produktet, spesielt påføringssvampen som i bilverden ville vært FYYYYYYYYY

Tok ikke med poleringsutstyr, da jeg viste at båten i utgangspunktet var strøken.. Så det var ett hakeslipp for både meg og båteiger

Endret av EspenHamre
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende lesning, skal snart igang med min egen Windy 7500. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt noe annen enn schollprodukter og Shield, og da fikk jeg jo bekreftet at Nanolotus ikke var all verden i alle fall til dette :) Flott write-up Hamre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper du kan teste cleaneren om du også har fått tilsendt pakken, ta ett lite område og se om du får samme resultat som meg.

Neste gang jeg prøver på ett lignende stunt blir det maskinpolering + voks, better safe then sorry

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig på oppdatering her, men for ca en mnd siden så fortalte eiger av båten av forselginga hold ikke noe lenge..

Båten ble lett skitten, og vannet lå flatt.. Mente at turtle som han har brukt før har vart lenger..

Så denne pakken kan jeg ikke si noe positivt om..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva for noe slurvejobb er det som er gjort i støpinga av den båten her mon tro? :huh:

Har brukt gelcotcleaneren på 4 båter, strøkent fikk ingen liknende riper som du hadde.

Forseglingen min holder enda, og det begynner vel å dra seg mot 4-5mnd nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive