maggi224

opel vectra 1995 blir blank

27 innlegg i emnet

produkter som ble brukt.

ultimate compund

meguiars soft wash gel

prikbort

microfiber svamp

tørkehånkle fra autobhan bilpleie

2 vanlige vaske bøtter

siden foma 737 min er ødelagt så sprayet jeg på prikbort nede med selvasken og spylte av. så kjørte jeg hjem og vasket bilen med vanlig hageslange og 2 bøtter med soft wash gel. etter det tørket jeg bilen og kjørte den inn i garasjen. og så begynte poleringen.

jeg fant ut at det var ekstremt vanskelig og få til noen 50/5o bilder men jeg hadde jo heller ikke vanlig arbeids lys. men nedenfor så ser dere noen 50/50 bilder og bilder etter resultatet var min første skikkelige job på min egen bil og jeg ble kjempe fornøyd

helt til slutt så la jeg et lag med nxt tech wax 2.0 og deretter så la jeg et lag med deep crystal carnuba wax. håper det siste laget ikke ødla det første.

rusten som er bak den ene hjulbuen har jeg veldig lyst og fjerne selv. noen tips. selges det opel lakk på spay

IMG_7582.jpg

IMG_7593.jpg

IMG_7601.jpg

IMG_7626.jpg

IMG_7650-1.jpg

IMG_7643.jpg

IMG_7642.jpg

IMG_7642.jpg

IMG_7646.jpg

IMG_7644.jpg

IMG_7650-1.jpg

Endret av maggi224
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt det B)

DC3 ødelegger ikke NXT.. Men hva i svarte er det du har i hattehylla di? :blink::lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt dette ja :)

Håper for din del du har sikret det i hattehylla godt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, sweeet hattehylle da...

Er jo bare en center bakhøyttaler, og to bakhøyttalere :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt dette ja :)

Håper for din del du har sikret det i hattehylla godt :)

det i hattehylla er faktisk ikke sikra hehe. men det er bare et midertidli anlegg til jeg får et vanlig bil anlegg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet :) Vet ikke helt hva jeg syntes om det voldsomme hattehylleprosjektet, men blankt ble det B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet :) Vet ikke helt hva jeg syntes om det voldsomme hattehylleprosjektet, men blankt ble det B)

nei tenkte på det nå som dere minte meg på det. er min første bil har hatt lappen i 3mnd og tenker vell ikke så allformye på sikkerheten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør deg selv en tjeneste med å flytte/sikre de høytalerne iallefall... Kræsjer du i 40 med de der, er du stein dau etterpå :blink::o

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør deg selv en tjeneste med å flytte/sikre de høytalerne iallefall... Kræsjer du i 40 med de der, er du stein dau etterpå :blink::o

40km/t? Her snakker vi max 20km/t :mellow: Sett mange sånne løsninger i biler. Ganske så farlige greier, ikke er det så pent heller ;)

Har du planer om å utbedre rusta i hjulbuene? Ofte det som tar knekken på Opel B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40km/t? Her snakker vi max 20km/t :mellow: Sett mange sånne løsninger i biler. Ganske så farlige greier, ikke er det så pent heller ;)

Har du planer om å utbedre rusta i hjulbuene? Ofte det som tar knekken på Opel B)

ja har planer om det. og høytalerene er nå fjernet godt noen minnet meg på sikkerheten.hehe. tenkte og pusse ned med sandpapir og kjøpe lakk på spray med min fargekode.

men er det noen her inne som vet hvordan framgangs måten er for og få det nesten helt perfekt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har planer om det. og høytalerene er nå fjernet godt noen minnet meg på sikkerheten.hehe. tenkte og pusse ned med sandpapir og kjøpe lakk på spray med min fargekode.

men er det noen her inne som vet hvordan framgangs måten er for og få det nesten helt perfekt

Poleringsjobben så bra ut :)

Godt du fjernet de høyttalerne, det kvalifiserer til saftig bot hvis du blir stoppet. En kræsj i 20 km/t tilsvarer vel ca at du ligger på gulvet mens noen står på en stol og slipper høyttalerne på hodet ditt.

Fremgangsmåten for å få det "nesten perfekt" er nok dessverre å levere bilen til noen som driver med karosseri og lakk.

Skal du gjøre det selv er jo ikke det gratis heller. Du må handle inn en del stæsj. Så må du på amatørvis pusse ned, helst sandblåse, legge på grunning, sparkle litt, pusse, legge farge og klarlakk på toppen. Kvaliteten på lakk fra sprayboks er veldig dårlig sammenlignet med hva en billakerer bruker. Jeg ville ikke brukt avfetting/prickbort på det etterpå i hvert fall. Det fjerner spraybokslakk uten skikkeig herder.

Trolig blir det ikke særlig pent, og rusten kommer sannsynligvis tilbake i løpet av neste høst/vinter. En flink lakkerer blender inn fargen så overganger ikke synes så godt.

Opel var jo ikke akkurat best på antirust selv da de laget bilen. Med et så dårlig utgangspunkt blir det ikke bra før en skjærer vekk og sveiser inn nytt friskt stål og får dette utbedret og lakkert profesjonelt. Selv da har du maks 2-3 år før det begynner å ruste i sveisen igjen.

Rust er noe svineri ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poleringsjobben så bra ut :)

Godt du fjernet de høyttalerne, det kvalifiserer til saftig bot hvis du blir stoppet. En kræsj i 20 km/t tilsvarer vel ca at du ligger på gulvet mens noen står på en stol og slipper høyttalerne på hodet ditt.

Fremgangsmåten for å få det "nesten perfekt" er nok dessverre å levere bilen til noen som driver med karosseri og lakk.

Skal du gjøre det selv er jo ikke det gratis heller. Du må handle inn en del stæsj. Så må du på amatørvis pusse ned, helst sandblåse, legge på grunning, sparkle litt, pusse, legge farge og klarlakk på toppen. Kvaliteten på lakk fra sprayboks er veldig dårlig sammenlignet med hva en billakerer bruker. Jeg ville ikke brukt avfetting/prickbort på det etterpå i hvert fall. Det fjerner spraybokslakk uten skikkeig herder.

Trolig blir det ikke særlig pent, og rusten kommer sannsynligvis tilbake i løpet av neste høst/vinter. En flink lakkerer blender inn fargen så overganger ikke synes så godt.

Opel var jo ikke akkurat best på antirust selv da de laget bilen. Med et så dårlig utgangspunkt blir det ikke bra før en skjærer vekk og sveiser inn nytt friskt stål og får dette utbedret og lakkert profesjonelt. Selv da har du maks 2-3 år før det begynner å ruste i sveisen igjen.

Rust er noe svineri ;)

ja da lurer jeg bare på hva det kan koste og levere det inn til en lakkerer. bilen kostet bare 12 000. men er jo en bil jeg har lyst og ta vare på.

Poleringsjobben så bra ut :)

Godt du fjernet de høyttalerne, det kvalifiserer til saftig bot hvis du blir stoppet. En kræsj i 20 km/t tilsvarer vel ca at du ligger på gulvet mens noen står på en stol og slipper høyttalerne på hodet ditt.

Fremgangsmåten for å få det "nesten perfekt" er nok dessverre å levere bilen til noen som driver med karosseri og lakk.

Skal du gjøre det selv er jo ikke det gratis heller. Du må handle inn en del stæsj. Så må du på amatørvis pusse ned, helst sandblåse, legge på grunning, sparkle litt, pusse, legge farge og klarlakk på toppen. Kvaliteten på lakk fra sprayboks er veldig dårlig sammenlignet med hva en billakerer bruker. Jeg ville ikke brukt avfetting/prickbort på det etterpå i hvert fall. Det fjerner spraybokslakk uten skikkeig herder.

Trolig blir det ikke særlig pent, og rusten kommer sannsynligvis tilbake i løpet av neste høst/vinter. En flink lakkerer blender inn fargen så overganger ikke synes så godt.

Opel var jo ikke akkurat best på antirust selv da de laget bilen. Med et så dårlig utgangspunkt blir det ikke bra før en skjærer vekk og sveiser inn nytt friskt stål og får dette utbedret og lakkert profesjonelt. Selv da har du maks 2-3 år før det begynner å ruste i sveisen igjen.

Rust er noe svineri ;)

ja da lurer jeg bare på hva det kan koste og levere det inn til en lakkerer. bilen kostet bare 12 000. men er jo en bil jeg har lyst og ta vare på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja da lurer jeg bare på hva det kan koste og levere det inn til en lakkerer. bilen kostet bare 12 000. men er jo en bil jeg har lyst og ta vare på.

Hvis du ikke har noen i familien som kjenner noen, spør på et uavhengig lite verksted. Skal dette fikses 100%på et lakkverksted koster det mer enn du ga for bilen.

Jeg hadde pusset ned selv så godt det lot seg gjøre, og brukt fin pensel og malt over et par lag med sort matt Hammerite. Det ser ryddig, hjemmegjort og greit ut. Hammerite fungerer som en alt-i.ett maling. Du trenger bare den. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blank og fin bil der ja , har du tilgang til luftkompressor?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blank og fin bil der ja , har du tilgang til luftkompressor?

ja har tilgang til lufkompressor og et stort verksted på skolen jeg går på. har også en kamerat som har sandblåsing utstyr

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har tilgang til lufkompressor og et stort verksted på skolen jeg går på. har også en kamerat som har sandblåsing utstyr

ok det var sandblåsing jeg tenkte på feks punktsandblåser det er litt "rensligere" å holde på med :D

det skal litt til for å stoppe det 100% , kommer ann på hvor dypt rusten har kommet men sandblåsing er det beste å bruke etter det jeg har prøvt iallefall

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen i familien som kjenner noen, spør på et uavhengig lite verksted. Skal dette fikses 100%på et lakkverksted koster det mer enn du ga for bilen.

Jeg hadde pusset ned selv så godt det lot seg gjøre, og brukt fin pensel og malt over et par lag med sort matt Hammerite. Det ser ryddig, hjemmegjort og greit ut. Hammerite fungerer som en alt-i.ett maling. Du trenger bare den. :)

vet om en forretning her i stavanger som selger min billakk på spray. du bare sier til dem hva slags fargekode du har så blander di primer lakk osv til deg. tenkte hvis jeg slipte ned også lakket over med dette så ble det nokså fint. trenger ikke og blir 100% vil bare at bilen skal holde en stund. skal ikke på eu før i mars 2011 men greit og holde den fin frem til da'

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper ikke trådstarter tar seg nær av dette... men jeg må si jeg lo så jeg trillet når jeg så høytalerene i hatthyllen.. hehe.

Slikt blir man ikke overasket av å se i gamle 240'er med plysjseter på vei mot Strømstad skjærtorsdag, men i en helt vanlig ren og pen Opel, så må jeg si at dette så veeeldig rart ut!

Ville heller kjøpt meg en såkalt bærbar "Boomblaster" og koblet til sigaretttenneren. Mye bedre lyd, og kan fjernes lett før bildetagning :)

Uansett... Bilen ble veldig blank og fin da :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare legge til en ting angående rusten her...

Hvis prisen på bilen var 12.000,- så ville jeg nok ikke brukt mye penger på og få fjernet denne rusten. SKjønner at du er glad i bilen og alt det der... men personlig ville jeg tatt det jeg hadde for hånden ala vinkelsliper/pussemaskin etc. og pusset ned rusten selv så godt det var mulig, for så og grunne og lakkere opp igjen.

Hvis ikke rusten blir 100% fjernet så vil den komme tilbake igjen, men da har du nok rukket og kjøre ihjel bilen først. Og jeg regner med at du er en av de siste eierene av bilen før skroten får den.

Det eneste jeg ville kostet på denne bilen er altså et par bokser med lakk/grunning.

Setter du dette bort til ett lakkeringsverksted, så tar dem nok fort 3-6.000,- for denne jobben, men husk at du også har rust på de andre skjermene dine.

Hadde selv en 1982mod.Toyota Corolla 1.6DX som min første bil. Bilen var hel og pen den gang (i 1995) men litt rust var det jo og skimte sån rent utseendemessig. Den bilen kostet meg dog 24.000 den gang og fremsto som "strøken" når jeg kjøpte den. Men etter ett par år, så var den ikke "strøken" lenger.

Jeg slo meg til ro med at dette var en gammel bil, og samme hvordan jeg snudde og vrengte på det, så var det svært lite som var lønnsomt å gjøre med denne bilen. Bortsett fra og holde den i normalt god stand ellers.

Jeg bestemte meg for å bruke bilen for det den var verdt og var ikke spesielt forsiktig med den. Den gikk og gikk i hele fire år uten ett eneste feilslag, og den hadde gått 384.000 km. den dagen jeg klarte og krasje den (ved ett uhell). Siden det ikke var min feil, så fikk jeg pengene for bilen og den ble kondemnert.

Regn med at du kopmmer til å dulte borti noe sån istarten. Det siste man bør tenke på som fersk trafikkant er å være nervøs for å ripe opp bilen. Jo mindre redd man er for bilen, jo mer kan mantenke på det som faktisk teller. Nemmelig selve kjøringen.

Når du parkerer, så rygger du til det stopper. Kjører du på en fortauskant, så bare fnyser du av det også. Personlig så savner jeg faktisk litt den følelsen.

Jeg kjører i dag en splitter ny A4, og jeg bruker mye tid å krefter på og holde bilen blank og fin. Jeg nærmest inspisserer bilen hver gang jeg vasker den, og nesten gruer meg litt til å gå runden, i tillfelle jeg finner en ripe eller noen skader.

Når jeg kjører relativt fort, så sitter jeg hele tiden og "venter" på stenspruten som kommer. Mn bruker liksom mye krefter på slikt, og det er faktisk litt slitsomt det også, selv om det kanskje er verdens største luksusproblem.

Vurderer faktisk å kjøpe meg en gammel rusten Hyundai Pony til 1.500,- i skrivende stund. Som jeg kan bruke tur/retur jobb samt de dagene med elendig vær. Når jeg er lei bilen, så bare kjører jeg den ihjel på ett jorde ett eller annet sted og får den fraktet til skroten, for så og få igjen pengene mine.

Konklusjonen min blir derfor at jeg synes du skal beholde bilen din slik den er nå. Hold den ren og voks den litt i ny og ne, men det er nok masse annet som ryker på den bilen før lakken blir styggere. Vil tippe Rusten tar den først, så kommer motoren.

Hel og pen Opel du har der, som ser riktig så blank og fin ut. Kos deg med bilen din og BRUK den for det den er verdt så lenge det lar seg gjøre. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare legge til en ting angående rusten her...

Hvis prisen på bilen var 12.000,- så ville jeg nok ikke brukt mye penger på og få fjernet denne rusten. SKjønner at du er glad i bilen og alt det der... men personlig ville jeg tatt det jeg hadde for hånden ala vinkelsliper/pussemaskin etc. og pusset ned rusten selv så godt det var mulig, for så og grunne og lakkere opp igjen.

Hvis ikke rusten blir 100% fjernet så vil den komme tilbake igjen, men da har du nok rukket og kjøre ihjel bilen først. Og jeg regner med at du er en av de siste eierene av bilen før skroten får den.

Det eneste jeg ville kostet på denne bilen er altså et par bokser med lakk/grunning.

Setter du dette bort til ett lakkeringsverksted, så tar dem nok fort 3-6.000,- for denne jobben, men husk at du også har rust på de andre skjermene dine.

Hadde selv en 1982mod.Toyota Corolla 1.6DX som min første bil. Bilen var hel og pen den gang (i 1995) men litt rust var det jo og skimte sån rent utseendemessig. Den bilen kostet meg dog 24.000 den gang og fremsto som "strøken" når jeg kjøpte den. Men etter ett par år, så var den ikke "strøken" lenger.

Jeg slo meg til ro med at dette var en gammel bil, og samme hvordan jeg snudde og vrengte på det, så var det svært lite som var lønnsomt å gjøre med denne bilen. Bortsett fra og holde den i normalt god stand ellers.

Jeg bestemte meg for å bruke bilen for det den var verdt og var ikke spesielt forsiktig med den. Den gikk og gikk i hele fire år uten ett eneste feilslag, og den hadde gått 384.000 km. den dagen jeg klarte og krasje den (ved ett uhell). Siden det ikke var min feil, så fikk jeg pengene for bilen og den ble kondemnert.

Regn med at du kopmmer til å dulte borti noe sån istarten. Det siste man bør tenke på som fersk trafikkant er å være nervøs for å ripe opp bilen. Jo mindre redd man er for bilen, jo mer kan mantenke på det som faktisk teller. Nemmelig selve kjøringen.

Når du parkerer, så rygger du til det stopper. Kjører du på en fortauskant, så bare fnyser du av det også. Personlig så savner jeg faktisk litt den følelsen.

Jeg kjører i dag en splitter ny A4, og jeg bruker mye tid å krefter på og holde bilen blank og fin. Jeg nærmest inspisserer bilen hver gang jeg vasker den, og nesten gruer meg litt til å gå runden, i tillfelle jeg finner en ripe eller noen skader.

Når jeg kjører relativt fort, så sitter jeg hele tiden og "venter" på stenspruten som kommer. Mn bruker liksom mye krefter på slikt, og det er faktisk litt slitsomt det også, selv om det kanskje er verdens største luksusproblem.

Vurderer faktisk å kjøpe meg en gammel rusten Hyundai Pony til 1.500,- i skrivende stund. Som jeg kan bruke tur/retur jobb samt de dagene med elendig vær. Når jeg er lei bilen, så bare kjører jeg den ihjel på ett jorde ett eller annet sted og får den fraktet til skroten, for så og få igjen pengene mine.

Konklusjonen min blir derfor at jeg synes du skal beholde bilen din slik den er nå. Hold den ren og voks den litt i ny og ne, men det er nok masse annet som ryker på den bilen før lakken blir styggere. Vil tippe Rusten tar den først, så kommer motoren.

Hel og pen Opel du har der, som ser riktig så blank og fin ut. Kos deg med bilen din og BRUK den for det den er verdt så lenge det lar seg gjøre. :)

bilen skal bli godt brukt. men har da ikke planer om og bulke den hehehe. har en kamerat som har vokst opp i bilverksted så han skal skifte bremser pyå bilen nå snart men han har også sandblåsing utstyr. men skal nok klare og få denne bilen til og holde en stund. opel er jo skikkelig kvalitet hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive