Bjerknez

Hvordan fjerne stensprut?

Har fått min første stensprut så og si midt på panseret. Det er to godt synlige og dype prikker som jeg gjerne vil fjerne (eller skjule heter det vel da...)

Har vært på Møller og kjøpt meg bilens lakkfarge. I esken fulgte det med lakkfargen samt klarlakk.

Så hva gjør jeg i detalj for å skjule stenspruten?

Har ikke maskin, og den groveste rubbingen jeg har er vel Swissvax Medium og Meguiars ScratchZ 2.0...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff og huff... finnes det ingen litt enklere måte å gjøre dette på?

Hadde liksom sett for meg at jeg kunne fylle steinspruten med bilens farge og toppet med klarlakk og gjevnet over...

Blir nok ikke heeeelt perfekt, men vertfall mye bedre enn at det hvite hullet lyyser mot deg...

Ja.. tråkig med steinsprut, men en dag måtte jo være den første. Er jo ikke til å unngå uansett detta...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask rent med isopronanol eller siliconfjerner. Bland base 70-klarlakk 30% og fyll med en fin pensel

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke værre enn det altså...

Hvor lenge bør det tørke før jeg rubber litt og vokser over?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

24 timer bør det herde, du kan speede opp prosessen litt vha oppvarming (hårføner f.eks)

edit: og det er ikke mye base+klarlakk som skal til - bruk gjerne noe meget tynt noe (type nål eller tannpirker) for å legge i såret

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... skal teste dette i dag eller i morgen.

Takker for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

24 timer bør det herde, du kan speede opp prosessen litt vha oppvarming (hårføner f.eks)

edit: og det er ikke mye base+klarlakk som skal til - bruk gjerne noe meget tynt noe (type nål eller tannpirker) for å legge i såret

siden alt av brukbare produkter er blitt farlig nå så er jo også flekklakk blitt vannbasert.. på de jeg har brukt i det siste er herdetid på klarlakken 48 timer.

Huff, må være fryktelig irriterende med steinsprut på det strøkne panseret der... mellow.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

siden alt av brukbare produkter er blitt farlig nå så er jo også flekklakk blitt vannbasert.. på de jeg har brukt i det siste er herdetid på klarlakken 48 timer.

Huff, må være fryktelig irriterende med steinsprut på det strøkne panseret der... mellow.gif

Joda.. er jo tråkig med stensprut, men slikt får man jo uansett en eller annen dag. Det er faktisk værre med selvforskylte småriper i lakken... Ser ikke akkurat bedre ut det heller, men den psykiske biten ved at man tenker "ahh...den kunne vært ungått hvis jeg..."

Stensprut kan man som sagt ikke svinge unna... hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stensprut kan man som sagt ikke svinge unna... hehe

Hvertfall ikke når man kjører Audi, for da må man ligge minimum 20cm fra forrankjørende :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken burde herde så lenge som mulig.. 24 timer er litt kort mener jeg. Ett minimum burde være 48 timer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okidoki - siden konsensus er 48 timer så er det vel det som gjelder nå :) Men alt jeg har fått av "steinsprut-rep" saker på de 4 siste bilene jeg har hatt så står det: 4-6 timer på base, 24 timer på klarlakk. Men så klart - desto lengre tid det får herde desto bedre er det. Men jeg tenker også at siden det skal gåes over for hånd etterpå så er det vel en bitteliten fordel at det ikke har satt seg 100%?

Med maskin tilgjengelig så hadde prosedyren vært rens, lakk, herding, klarlakk, herding, våtslip, polere opp, evt mer lakk/klarlakk, våtslip, polere opp?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers er det noen som driver med nettopp dette: rep av mindre lakkskader. Micropaint tror jeg det heter. Samtidig; Selvgjort er velgjort sier kloke hoder....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen steinsprang som er ekstra dyp burde de få stå mer enn 48 timer, dritgøy å slipe de, polere opp også synker de bittelitt så må alt gjøres om igjen.... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive