Hans Olav

Wipedown

Har et lite spm ang "wipedown"

Har kanskje ikke helt skjønt helt hva dette er, men tror det er å vaske bilen etter polering FØR forsegling og voks?

Er det bare å vaske med bilshampo eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown er for å fjerne evt. oljer fra polishen som muligens kan skjule striper, slik at du får se det virkelige resultatet, man kan kjøpe ControlFluid/ControlSpray fra de fleste merkene, du kan også blande selv batterivann + blårens med blanningsforhold 1:1

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En wipedown er og fjerne olje og polish rester etter polering/korrigering. Folk bruker gjerne IPA (50% kondensfjerner 50% batterivann), GPAC samt mange andre produkter som er laget for dette formålet. Scholl og Menzerna har blant annet laget dette.

Poenget med en wipedown er å fjerne oljer og polish rester som kan skjule skavanker som for eksempel hologrammer eller andre ulumskheter som vi ikke vil ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IPA blir rimeligste løsningen..

Jeg bruker mye CF02 fra Scholl nå, digg og sprute på det når en skal buffe av poleringsrestene, men dyr uvane :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GPAC er min favoritt.. Den er veldig drøy og fungerer flott uten å "marre" :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke skadelig for lakken med IPA? Sto på flaska med kondensfjerner at det kunne skade lakken..

Har enda ikke prøvd det, men det er bare å blande 50/50 selv?

edit: leif

Endret av ESPP
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar akkurat det er noe av grunnen til at den blandes med vann ;) Men er visst noen som opplever marring på noe lakk, og derfor blander litt svakere. Noe lakk reagerer også kraftigere på wipedown, så da bør man vente til lakken er kald igjen før man påfører IPA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isopropanol er vel mest skadelig på lakk i form av den fjerner beskyttelse. Den kan vel også løse opp lakken om den blir liggende, men heldigvis fordamper den veldig fort. Det er ikke meningen at man skal sprute det på og la det ligge over lang tid.

Kanskje litt intressant at dersom man kjøper spylevæske på Rema 1000 og lignende (de billige), så er det 30/70 isopropanol/vann. Vanlig spylevæske (som ikke koster 5kr pr. liter utblandet) er ca. 30/70 etanol/vann (med litt isopropanol innblandet). Etanol er dyrere, men ikke like skadelig for lakk. Dette vet jo selvsagt ikke folk flest som tror at spylevæska på Rema 1000 er samme greia, bare billigere. Hver gang ruta spyles av fjernes en god del beskyttelse fra lakken (den lille som "poleringsvasken" la på forrige vår..).

Endret av gxi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isopropanol er vel mest skadelig på lakk i form av den fjerner beskyttelse. Den kan vel også løse opp lakken om den blir liggende, men heldigvis fordamper den veldig fort. Det er ikke meningen at man skal sprute det på og la det ligge over lang tid.

Kanskje litt intressant at dersom man kjøper spylevæske på Rema 1000 og lignende (de billige), så er det 30/70 isopropanol/vann. Vanlig spylevæske (som ikke koster 5kr pr. liter utblandet) er ca. 30/70 etanol/vann (med litt isopropanol innblandet). Etanol er dyrere, men ikke like skadelig for lakk. Dette vet jo selvsagt ikke folk flest som tror at spylevæska på Rema 1000 er samme greia, bare billigere. Hver gang ruta spyles av fjernes en god del beskyttelse fra lakken (den lille som "poleringsvasken" la på forrige vår..).

Interessant info om spylervæske. Dette var jeg faktisk ikke klar over. Har alltid brukt spylevæske fra biltema eller Rema 1000, men kanskje jeg skal se meg om etter noe annet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spylerveske fra Thorshov lukter hvertfall skikkelig humbug..da er Effekt spylerveske lukta bedre..hehe..

Hvor kjøper dere spylerveske da? Ublandet på biltema..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm da kan jeg liksågodt kjøpe Rema1000 spylevæske og bruke som wipedown da? Det må da være noe mer "grums" i den væsken der som ikke gjør den egnet som en IPA?

Har funnet at på min Toyota så blir 50/50 for sterk, mens 30/70 er mer passe (50/50 skaper litt "slør" - vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre egentlig)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig og poengtere at wipedown kun er nødvendig etter maskinpolering. Hvis man bruker håndprodukter skal man ikke ta wipedown. Oljene fjernes også for å få bedre heft til LSP (Sealer eller Voks).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt Blårens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinstasjoner selger det (enda).

Kan nevne at "blårens" og "kondensfjerner" er samme greia.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bruker dere GPAC? Fukter en microfiberklut? Vil jo helst unngå at wipedown'en riper :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bruker en tørr microfiberklut av god kvalitet så det ikke linter eller riper. Så sprayer du på et par dusj med en egnet flaske på de delene du skal ta wipedown av. GPAC er veldig drøy i bruk, og etter flere timer i ett tett lite rom uten lufting så blir det vanvittig moro :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, får tette godt igjen alle gliper i garasjen da! Takk for hjelp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig.

GPAC har også forresten mange andre fine bruksområder, deriblant fornying av vindusviskere og lignende. Knall produkt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GPAC er min favoritt.. Den er veldig drøy og fungerer flott uten å "marre" :D

Men hold den langt, langt unna ny lakk. Den løser opp lakken på ny lakkerte deler. Blir helt seigt.

Den riper også litt etter en par mnd siden lakkering. Når lakken derimot er helt ferdig herdet er den gulle god. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt endel egenblandet IPA, men etter å ha prøvd Menzerna Top Inspection er jeg ikke i tvil om hva jeg skal fortsette med.

Det koster litt mer, men utrolig mye enklere/bedre å jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive