WaxOn

Fjerning av swirls på BMW

Har en BMW 1-series (blå metallic) som jeg vurderer å levere inn for litt profesjonell bilpleie. Hele bilen er nylig gått over med clay og Scratch X (for hånd), så den fremstår OK slik den er. MEN forrige eier har nok vært slapp hva angår vasking, og den har enten blitt kjørt jevnlig i automat, eller så er det brukt svamp. Mao, det er mange swirls i lakken. Tenkte jeg skulle prøve meg med Swirl X og nye ScratchX 2.0 også, men det tar mye tid når man gjør det for hånd. Ellers så har jo Meguairs også Ultimate Compound i sortimentet sitt, men den har jeg hørt at bør brukes med forsiktighet.

Alle de nevnte produkter kan jo brukes for hånd, men det er ekstremt tungt arbeid og tar MYE tid... I tillegg blir ikke resultatet like bra som med maskin. Ikke det at jeg har erfaring med maskin selv, men har jo sett hva folk som kan det får til med maskin. Det finnes det jo mange eksempler på blant annet på dette forumet. Mye imponerende arbeid der ute!

Det jeg i all hovedsak ønsker er å få permanent fjernet (ikke "fylle i" som man gjør med polering/voks) disse swirls/vaskeripene. Forsegling og voksing er greit å ta selv, for hånd. Er "forarbeidet" etter claying og lakkrens som er utfordringen. Håper dere detailere kan komme med en anbefaling til hva slags type behandling jeg bør gå for for et tilfredsstillende resultat.

Har forøvrig vært inne på tanken å gå til anskaffelse av en rimelig Biltema DA polermask. selv, men føler det er så mye å ta hensyn til for å få et bra resultat når man ikke har erfaringen. Lakkdybde? Hvilke pads man bør bruke til hva? Måte å jobbe på osv... Vet ikke om jeg tør begi meg ut på det. Kommentarer?

(Dersom der forøvrig er noen her på forumet i Stavanger og omegn kunne tenke seg å ta en slik jobb for en grei penge så send meg gjerne en PM med hvor, hva, hvordan, pris)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du skal prøve selv. Kjøp deg en slik to hoders Biltemamaskin, noen pads fra Claes Ohlsson og Meguiar's Ultimate Compound. Du kan ikke få ødelagt noe som helst med det verktøyet, hvis du tar det litt pent i starten. Les DA guiden her inne først. Prøv deg litt på en skjerm/panser fra huggeren først hvis du er usikker. Lykke til ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

x 2

Du får ikke ødelagt voldsomt mye med en DA maskin annet en om du bruker den opp ned.... ;)

Meguiars Ultimate Compound el ScratchX 2.0 fungerer bra til å ta mye swirls, på dypere riper er det litt mer vrient med DA maskin, da må du over mange ganger, og husk at om du kjenner ripa med neglen din så er den i mellom klarlakken ofte og kan ikke fjernes med reduseres noe, Cyclo pads er bra alternativ også, alle untatt den gule er bra sammen med Biltema DA`n.....

Biltema maskinen koster 299,- så det er ikke noe voldsomt tap om den brukes en gang, men det har en tenden til at det ender med flere biler når en først ser hvor bra det blir med "enkle" middler...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du skal prøve selv. Kjøp deg en slik to hoders Biltemamaskin, noen pads fra Claes Ohlsson og Meguiar's Ultimate Compound. Du kan ikke få ødelagt noe som helst med det verktøyet, hvis du tar det litt pent i starten. Les DA guiden her inne først. Prøv deg litt på en skjerm/panser fra huggeren først hvis du er usikker. Lykke til ;)

Hvor ligger Da guiden her inne, finner den ikke? :unsure:

x 2

Du får ikke ødelagt voldsomt mye med en DA maskin annet en om du bruker den opp ned.... ;)

Meguiars Ultimate Compound el ScratchX 2.0 fungerer bra til å ta mye swirls, på dypere riper er det litt mer vrient med DA maskin, da må du over mange ganger, og husk at om du kjenner ripa med neglen din så er den i mellom klarlakken ofte og kan ikke fjernes med reduseres noe, Cyclo pads er bra alternativ også, alle untatt den gule er bra sammen med Biltema DA`n.....

Biltema maskinen koster 299,- så det er ikke noe voldsomt tap om den brukes en gang, men det har en tenden til at det ender med flere biler når en først ser hvor bra det blir med "enkle" middler...

Hvorfor fungerer ikke gule Cyclo pads sammen med biltema DA`n?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke opp no fart på maskinen der mht press, og det er ofte ikke noe vits med de kraftigste korrigeringspadsa til DA maskiner, Meguiars bla anbefaler beige og gul soft buff til DA men ikke burgunder...

Meguiars Ultimate compound fungerer bra på grønn (medium) Cyclo pad, samme glelder ScratchX..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst takk for alle raske og informative tilbakemeldinger. Allerede mer motivert til å kjøpe meg en rimelig DA maskin og prøve meg på egenhånd.

Spørsmål: Er det kun 4" pads som passer til den 300 kroners saken på Biltema? Noe annet ville vel bli for stort? 4" Uber Pads fra ScandicShine ser jo greie ut, da er det vel orange som gjelder for fjerning av swirls (videre grønn til polering og blå til voks)? Hva slags feste er det på disse slik at de sitter på maskinen?

...og hvilke pads fra Meguairs vil dere anbefale til samme jobben? Ser det allerede er nevnt noen farger - linker? Trenger man noen spesielle bakplate til disse?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt alle 4" pads fra Uber på min Biltema - går fint det. Det er borrelås-feste på baksiden av padsene

Meguiars har også 4" pads nå, men tilgjengelighet er litt vanskelig. Tror autogeet.net har, men ingen i Norge ennå. Uber-pads er dog meget gode å bruke.

Til Biltema sin 2-hodet DA så er det 4" pads som gjelder - og det går ikke an å bytte noen bakplate på den maskinen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de andre her, jeg var selv redd for å gjøre noe galt med DA-maskin, men det er veldig safe.

Jeg leste hele DA-guiden på DetailingWorld.com, den er såpass detaljert at man føler seg tryggere.

Noter gjerne ned stikkord om pads, hastighet og press og antall pass så du husker det når du står der i garasjen.

Ultimate Compound er nok faktisk tryggere å bruke med maskin enn for hånd.

Har sett noen skrekkbilder av en stakkar som herja lakken sin helt med den for hånd, antagelig fordi han hadde pressa vannvittig hardt med fingrene gjennom den puslete håndpad'en. Maskinpads er som regel endel fastere og fordeler trykket veldig bra.

Hvis du har hard BMW lakk må du nok opp til UC hvertfall for å få gjort noe, swirlX kan nok bli litt i snaueste laget.

Endret av sruben
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir som med våtsliping det, tar mer for hånd en med maskin det også.... samme med mye korrigerende polish, det tar grovere ved lav hastighet en høy ...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de andre her, jeg var selv redd for å gjøre noe galt med DA-maskin, men det er veldig safe.

Jeg leste hele DA-guiden på DetailingWorld.com, den er såpass detaljert at man føler seg tryggere.

Noter gjerne ned stikkord om pads, hastighet og press og antall pass så du husker det når du står der i garasjen.

Ultimate Compound er nok faktisk tryggere å bruke med maskin enn for hånd.

Har sett noen skrekkbilder av en stakkar som herja lakken sin helt med den for hånd, antagelig fordi han hadde pressa vannvittig hardt med fingrene gjennom den puslete håndpad'en. Maskinpads er som regel endel fastere og fordeler trykket veldig bra.

Hvis du har hard BMW lakk må du nok opp til UC hvertfall for å få gjort noe, swirlX kan nok bli litt i snaueste laget.

Skal kjøre igjennom den guiden! Kjøper noe utstyr idag, hvilke 4" pads hos Clas Ohlson er å anbefale (tenker hvis jeg skal ha noe omgående å gå utenom nettbestilling)?

Noen som vet hvor det selges Sonus pads i butikk?

Når det gjelder SwirlX, er det sånn å forstå at det vil være bortkastet å gå til innkjøp av for denne type jobb på en BMW med relativt hard lakk?

Har UC allerede, og tenker da å bestille ScratchX 2.0 (prøve det først) - evt. SwirlX.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang SwirlX så spørs hvor hard lakken diner og hvor mye/grove vaskeriper du har.

ScratchX 2.0 er forøvrig ganske "liten", den inneholder 207ml mens UC og SwirlX er 450ml, så hvis du planlegger å bruke ScratchX på hele bilen så vil det gå litt unna av den.

Her er det en pekepinn på hvor aggressive Meguiars sine produkter er.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del swirls selv og har kjøpt inn en hel haug med meguiars produkter, blant annet SwirlX, som jeg gleder meg til å teste snart. Tenkte først å ta alt for hånd men har fått mer og mer lyst på maskin. Ser at mange anbefaler BilTema maskinen, regner med at det refereres til denne? Ser at det følger med 4 pads (2 vokspåleggere av skumplast og 2 polerhetter av frotté), går det ann å bruke de medfølgende padsene (og/eller pads som selges hos BilTema) eller er det no-no?

Det åpnet en ny BilTema ikke så langt fra der jeg bor i dag, så hvis det er en ok maskin som gjør jobben MYE lettere enn den ville ha vært for hånd så stikker jeg rett og slett ut og kjøper en nå med en gang.

Mulig jeg kaprer tråden litt men gadd ikke å lage en ny siden jeg tenkte at det var passende å poste det her. :)

Endret av kasper
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du den. Om den blir så innmari anbefalt er en annen sak - men til 300,- så gjør man ikke feil ihvertfall.

De medfølgende pads er relativt udugelige - kjøp heller cyclo/uber-pads på www.blankbil.no eller www.scandicshine.no. Blir mye lettere enn for hånd ihvertfall

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos pads. Skal bestille meg en del Sonus 4" Spot Pads nå, SFX-1 / 2 / 3 /4 - henholdsvis gul / hvit / orange / svart

Gul er for scratches

Hvit er for swirls

Orange er for polish

Svart er for LSP

Jeg tenker da et det kanskje er lurt å begynne med den hvite for å se hvordan det går, og heller gå opp til gul hvis nødvendig. Hva tror dere?

Hvor mye bør man ha tilgjengelig av slike pads for 2-3 behandlinger? Kjører dere gjenbruk på disse, eller vil behandlin av en hel bil på en pad

gjøre sitt til at de bare må kastes etterpå?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvit først mht testspot for å se hva den fjerner er riktig :)

Du kan fort trenge 2 i alle fall på en bil, av korrigeringspads, lsp pads trenger en ofte bare 1 stk..

Korrigeringspads kan du dra over med en neglbørste etter 1 - 2 paneler for å freshe den opp igjen. Er det oksideringer etc du fjerner så tetter paden seg fortere og det er ok å bruke 2- 3 pads pr bil for å opprettholde cut i paden..

gul 2 stk

hvit 2 stk

orange + svart 1 av hver...

Gjerne fler om du bestiller, greit å ha noen å bytte på med og greit med noen ekstra om du mister de i bakken etc...

Men pads er noe en har lite av i starten og mengder av etterhvert ;)

Vask:

Fukt de med vann, noen drypp med zalo på de og kna de godt, så skyller du de i rent vann godt før du enten legger de til tørk, eller tar de en runde i maskinen på 30/40c finvask sammen med milo.. det funker her i allefall, har dog ikke vasket Sonus pads her i maskinen før, så noen andre får kjime innom med info om det er 100...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive