roadrune

Noen som har forrige Autofil?

Hei.

Jeg skulle gjerne hatt en kopi av det åpne brevet Tommy Schønberg skrev i forrige nr av Autofil.

Er det noen som har bladet, og gidder å scanne den siden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den, men ingen scanner desverre... sikkert fler som har den her!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, hva står det der egentlig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står om at man ikke kan bøtelegges for chip-trimming.

Jeg kan legge det inn, bare jeg får scanneren til å funke igjen... default_angry.png

Edit: Der var'n for de som vil lese originalen :)

post-976-1271449774,1_thumb.jpg

Endret av Fr0d3
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker sruben, cred for den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, min første cred he he :D

Bare hyggelig!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satt på Speedparts på Kjeller og leste den artikkelen - vi humret litt og var veldig enige. Det finnes bare en rulle her i landet for å måle effekt for myndighetene, og det er i Trondheim. Så hvis jeg kommer med min bil til neste EU-kontroll i f.eks Sandvika den dagen jeg f.eks har 232kh og 340nm i Saab'n så er ikke jeg spesielt nervøs for å "bli fersket". Jo, de kan nok få mistanke i forbindelse med den kjøretesten de har - men noen godkjent måte å måle effekt på har de ikke tilgang på.. Dessuten er min bil snart 10 år gammel og da er det 100% reduksjon i avgiftstillegget man egentlig skal betale for å få det innsmurt i vognkortet (10% rabatt pr år etter reg.dato i Norge - det betyr at f.eks. importbiler gjerne må vente noen ekstra år..)

Og jeg oppfordrer selvfølgelig alle sammen til å få "stell i papirene" sine - dette er ingen oppfordring til å snike unna penger fra Onkel Staten, som så sårt trenger de til f.eks. å bytte marmorfliser på Operahuset, nedgradere infrastrukturen i dette landet eller betale for "komité-reiser" til Abu Dhabi.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan stiller det seg med forsikring da?

Regner med at forsikringsselskapene hopper glatt over en effekttest og bare gir deg reduksjon om uhellet er ute :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må jo melde inn effekt-økning til forsikringsselskapet og da stiger premien tilsvarende også ;) Og siden ikke engang Biltilsynet, som er de eneste som kan kjøre offisielt godkjente effekt-tester, omtrent har tilgang til nødvendig utstyr så har ikke forsikringsselskapene det heller. Og påstår de at de har det så kjører de i såfall på rulla i Tr.heim (som er det eneste offisielt godkjente test-stedet) og sniker i køen foran Biltilsynet..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svogern min er vel en av få i landet som har blitt tatt for dette mht trim av bil, audi A4 1.8 t, ble mål til 180 hk (org 150), og måtte betale 30.000,- i avgift. Måten han ble tatt på var at bilen var annonsert (fra forhandler) med 200 hk (trimmer sa 200hk), noe de på toll (eller hva det heter) så annonsen på, så var det i gang, bilen måtte måles, og forhandler og svoger ble enige om å dele avgiften... Dette er vel noen år siden nå (96/97) Sikker mer opplyst nå mht dette her, så innlegg som det fra TS kommer med er jo greit å få med seg så en vet noe mer om dette...

Uansett sier jeg som Essie, å ha stell i papirer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må redigere meg selv litt - den eneste rulla Staten har tilgang til er i Tr.heim - men godkjent til effektmåling er den ikke....

Så hvordan de skal få målt en bil og få opp offisielle, godkjente tall er en liten gåte for meg. Da skal jeg joggu kreve tilbakebetalt det jeg _ikke_ har f.eks. i min Toyota (150 i vognkortet, er vel nærmere 130-135 i real life tenker jeg) - men akkurat den fakturaen adressert til Staten tror jeg aldri vil bli betalt. Merkelige saker.... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive