Dr_S

Brannpulver på lakken

Jeg har vasket en bil som var full av pulver fra pulver apparat, det var mer krevende enn å vaske en vanlig skitten bil, men absolutt ikke noen umulighet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært min bil ville jeg brukt trykkluft først for å få av det værste. Deretter Foamet - spylt av - håndvask. Så ville jeg gått over alle lister/pakninger med en APC, motorrom, demontert dørhåndtak og rengjort, baklykter om de er noenlunde enkle å ta av... Om det hadde dratt inn i bilen ville det fort blitt betraktelig mer omfattende mht demontering...

Det som er med den skiten der er at det går inn i alle kriker og kroker da det er så sinnsykt finstøvet.. Fikk et pulverapparat på 6kg tømt i mellomgangen til leiligeten min i 2002 og prisen for rengjøring ble kr 10.000 pr kg enkelt og greit... Da måtte alle elektriske kontakter, TV, stereo osv åpnes opp og blåses reint.. Nasty shit...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vell igrunn hvor alt pulveret havner der du ikke kommer til og få vasket. I 1X1 kvadratcentimeter med pulver er det veldig mange millioner partikler/korn og det kommer inn over ALT. Så kan du jo tenke deg da hvis du tømmer ett helt apparat, blir en bra jobb med og rengjøre det igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det billig hos deg, Brynjar ;)

Forsikringsbransjen har som utgangspunkt at det koster 10.000,- pr. kilo pulver som er utløst for vasking....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at skum er det rette gitt :)

ellers ser jo Brynjars løsning ut som den bør funke..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum og vann er desidert best både og slokke med samt renhold etterpå. Bare husk på at du må ha minimum 9L skum, i forhold til 6kg pulver. Eventuelt en husbrannslange som rekker i alle rom. Ulempen med skum i forhold til pulver er at det er mye hyppigere service intervall på skumapparat.

Er en tommelfinger regel på at det koster 10 000,- per kg og renovere men det stemmer ikke helt. Er en del dyrere i praksis som oftest.

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det billig hos deg, Brynjar ;)

Forsikringsbransjen har som utgangspunkt at det koster 10.000,- pr. kilo pulver som er utløst for vasking....

Billig og billig!! Var da et 6 kg apparat som jeg skrev ovenfor, og det ble beregnet 10k pr kg også der, dvs ca 60k..

Jeg slapp heldigvis unna med egenandel på forsikring, så jeg kom i og for seg ganske godt ut av det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og apropo, er B fortsatt nekta der?

:lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen ting som er bedre med skum apparater er at det har mye bedre kjøleegenskaper enn pulver og :) så vist det har tatt fyr en plass i kåken din og du peiser på med pulver, så kan du risikere at det blusser opp igjen om flammene har fått skikkelig temp før du får slukket...

og en annen ting, du kan bruke skum om det tar fyr i komfyren din ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner det jo å bli heeeelt off-topic her :D

Men det beste jeg har slukket med av apparater, er vanntåke, legger kun igjen LITT vann, og slukker mer effektivt enn både skum og pulver på "vanlige" ting som brenner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner det jo å bli heeeelt off-topic her :D

Men det beste jeg har slukket med av apparater, er vanntåke, legger kun igjen LITT vann, og slukker mer effektivt enn både skum og pulver på "vanlige" ting som brenner.

Helt enig. Thermax sin miljøslukker funker flott. Der er det bare å tørke opp vannet etterpå. Og du kan dra det av rett ved siden av tven uten at den blir ødelagt. Slukker bra også. Testet på brennende potetgull (for de som har lyst til å prøve noe som brenner GODT, prøv potetgull)

Men On topic. Kan man støvsuge ut pulver som har kommet inn i bilen? Vet at det kommer inn over alt fordi halve huset mitt brant for 6 år sia. 700 000 kosta det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men har hørt at pulveret vil ødelegge støvsugeren, siden det er så fint at det går gjennom filteret...

For å si det slik: hadde bilen min tatt fyr, og jeg hadde ett pulverapparat tilgjengelig, så hadde jeg latt bilen brenne til jeg var sikker på den ble kondemnert før jeg hadde løst ut apparatet. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner måtte tømme litt pulver i bilen sin fordi den begynte å brenne under kjøring på rudskogen, den ble kondemnert med en gang. Var nesten ikke synlig brannskade, men en del pulver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt vanlig støvsuger for og ta opp pulver, det blir brukt spesielle støvsugere for dette formålet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg var på brannvern kurs for noen år siden sa de "uofisielt" la bilen brenne, hvis bilen ble slukket og reparert selg bilen fort.

Pulveret har hvist nokk meget korrosive egenskaper så bilen kan fort begynne å ruste.

CO2 er det jeg liker best, der hvor det kan brukes, da blir det ikke noe fjerning av slukkemiddel i hvertfall, og vi ble anbefalt å ha ett CO2 apparat ved siden av sikringsskapet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Off pulver er noe drit.

Jeg jobber med skadesanering og har flere ganger vaska og fjerna pulver. Dette sprer seg mye mer enn man aner!

Mest sannsynlig har det kommet pulver inn i bilen også. Dette pulveret kan komme seg gjennom et nøkkelhull eller en dørsprekk og støve ned rommet ved siden av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive