West

Vasket bil ser bare værre ut!

Vasket bilen igår (sort met. Touran). Brukte NXT shampoo og vaskehanske fra Megs.... Idag er det sol igjen og fint for å brife med ren bil, MEEEEN...... Kona kommenterte tilmed at bilen ser stygg ut etter min vask igår. Var ute og sjekka. Ser masse swirls..... masse hologram..... ugh! Uglybøgly.

Så mitt spørsmål; Kan det være tilfelle at mine 2x vask med NXT uten påfølgende behandling har gjort all den møkka synlig? Kan ikke huske det var slik før jeg begynte med "proffprodukter".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om ikke den må poleres litt da :P Møkka har nok bare skjult ripene, så da kan man jo diskutere om det er penere med skitten bil :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste det måtte ha gjort var å fjerne laget med dritt som lå over dette her :) Men selv og du begynner å vaske skånsomt vil det alltid komme noen swirls/vaskeriper, især om en har svart myk lakk.

Men kan det kanskje ha noe med at du nå spesielt har fått opp øynene på dette? for personlig så ser jeg swirls på biler jeg passerer på e39 nå kontra før da jeg ikke en gang så det på min egen :)

Men ville anbefalt deg å tatt en skikkelig korreksjon av lakken for deretter å begynne å vaske så skånsomt som mulig, for å bevare resultatet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker også at jeg har blitt MYE mer oppmerksom på ripete lakk på alt av biler i trafikken så vel som på biltreff, Nesten så ille at jeg ikke kan nyte synet av en grom bil fordi den har endel vaskeriper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok at bilen aldri har vært skikkelig ren før stian...

Og at du vet hva du skal se etter nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok at bilen aldri har vært skikkelig ren før stian...

Og at du vet hva du skal se etter nå.

Lykkelig er den uvitende er det noe som heter.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker også at jeg har blitt MYE mer oppmerksom på ripete lakk på alt av biler i trafikken så vel som på biltreff, Nesten så ille at jeg ikke kan nyte synet av en grom bil fordi den har endel vaskeriper.

Selv binna har begynt og kritisere andre sine biler.Snakker om og være bortskjemt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet å tenke på ar at den kanskje har vært polert tidligere med produkter med mye oljer / filler. Ettersom NXT såpen ikke er blant de svakeste kan disse ha hjulpet sterkt til med å fjerne det som tidligere har skjult ripene.

Og ikke minst, som nevnt over her, legger man veldig mye mer merke til swirls og hologrammer når man vet hva man skal se etter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker godt en grønn L200 jeg hadde som jeg "dulla" med med colorback etc på, den var på tectylering og da hadde de avfetta hele bilen og ht vaska den med varmt vann..... jeg hadde mer troa på at de hadde tatt den på 14 dagers skogstur i tett skog... bilen så IKKE ut etterpå, riper, hakk, swirls, you name it...

Så det er nok noe som enten har vært under møkka på bilen din som NXT såpa har hentet frem eller så må mitten din ha vært svart etter vaska

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker godt en grønn L200 jeg hadde som jeg "dulla" med med colorback etc på, den var på tectylering og da hadde de avfetta hele bilen og ht vaska den med varmt vann..... jeg hadde mer troa på at de hadde tatt den på 14 dagers skogstur i tett skog... bilen så IKKE ut etterpå, riper, hakk, swirls, you name it...

Så det er nok noe som enten har vært under møkka på bilen din som NXT såpa har hentet frem eller så må mitten din ha vært svart etter vaska

mitten viste såvidt at den var skitten..... var såpass hvit ennå at jeg vurderte å ikke vaske den i maskina.... (!). Men jeg har trua på at det er en real behandling den trenger. Venter bare på lønn, så jeg kan ut å handle litt - ellers flipper finansminsteren ;)

Men når jeg claya bilen på noen plasser var jeg jo litt redd for at dette ville ripe bilen, men det er vel kanskje noe alle nybegynnere tenker?? Er liksom litt unaturlig med en "hard" leirklump mot lakk..... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det clay gjør er å "suge" opp urenheter fra lakken og andre fremmedelementer. Derfor skal man sjekke clay-baren ofte, og kna fram en ren og fin side ganske ofte. Det clay i seg selv kan gjør er å lage litt "marring" i lakken, spesielt hvis clay-baren er av den mer aggressive typen, det er for kaldt til å bruke clay (bør være over 15 grader) eller man bruker for lite (eller "feil") såkalt clay-lube.

Merker etter claying har de fleste av oss vært borti, og sett i forhold til andre merker i lakken så ligger dette langt opp i klarlakken og er enkelt å fjerne etterpå.

Jeg var også særdeles skeptisk første gangen jeg clayet - men etter å ha kjent på lakken etter en god claye-runde så blir man hellig overbevist om at dette er noe absolutt alle biler har meget godt av forut for enhver korrigering.

edit: og truhaa speaketh the truth - har nok vært en "polish" med myyyyye filler i seg som har vært på bilen frem til nå, og som har blitt fjernet takket vært NXT (som er ganske sterk, og som jeg ikke anbefaler til vedlikeholds-såpe på en behandlet bil - Chemical Guys sin Wash and Gloss samt PoorBoys Super Slick and Suds bruker jeg, og er meget fornøyd).

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok mye med at du vet hva du skal se etter og..

Jeg og en kompis kjørte forbi en blank, sort A6 allroad forleden dag:

"Jøss, sjekk den da" sa kompisen min.

"Oi, full av vaskeriper" sa jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det clay gjør er å "suge" opp urenheter fra lakken og andre fremmedelementer. Derfor skal man sjekke clay-baren ofte, og kna fram en ren og fin side ganske ofte. Det clay i seg selv kan gjør er å lage litt "marring" i lakken, spesielt hvis clay-baren er av den mer aggressive typen, det er for kaldt til å bruke clay (bør være over 15 grader) eller man bruker for lite (eller "feil") såkalt clay-lube.

Merker etter claying har de fleste av oss vært borti, og sett i forhold til andre merker i lakken så ligger dette langt opp i klarlakken og er enkelt å fjerne etterpå.

Jeg var også særdeles skeptisk første gangen jeg clayet - men etter å ha kjent på lakken etter en god claye-runde så blir man hellig overbevist om at dette er noe absolutt alle biler har meget godt av forut for enhver korrigering.

edit: og truhaa speaketh the truth - har nok vært en "polish" med myyyyye filler i seg som har vært på bilen frem til nå, og som har blitt fjernet takket vært NXT (som er ganske sterk, og som jeg ikke anbefaler til vedlikeholds-såpe på en behandlet bil - Chemical Guys sin Wash and Gloss samt PoorBoys Super Slick and Suds bruker jeg, og er meget fornøyd).

Men når den dag kommer (snart håper jeg) og jeg vil prøve meg på en fulldagsjobb med "full pakke" for bilen, bør jeg da ha avfetting FØR vask og deretter Clay? Og er det vanlig å Claye hele vogna?? I så tilfelle må jeg vel nesten kjøpe noen kilo...... :lol: . Ser de selger noen ulike utgaver av clay på SS mht agressivitet. Jeg lurer på om jeg bør gå for en litt tøff en i begynnelsen kanskje. Men det følger vel ikke med noen clay-lube til de produktene, så hva anbefaler dere til en nybegynner? Har jo den til MG, og den holder vel en stund.... håper jeg.

(Et jævli teit spørsmål som jeg veit samtlige vil le av; Rubbing..... er det et annet ord for polering? Sånn... der viste jeg meg fra min mest kompetente side.... :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting før vask ja, så claying. ;)

For å claye hele bilen (alle lakerte flater, også vindu og lykter hvis du vil) så trenger du ikke mere enn den klumpen med clay som kommer i det Meguiars kit'et. (tipper du kan bruke kun halve, så har du en halv en til å hente fram når du mister clay'en på bakken for da MÅ du kaste den).

Saken er jo den at når du har gnidd clay'en over en seksjon til du kjenner at all motstand er vekk/og ikke minst lyden er vekk, så knar du bare clay sammen igjen innover (bretter den innover) og presser den flat igjen. Blir clay'en fort prikkete/svart,så må du snu den/kna den inn oftere.

Ser at Meguiars også selger løse clay, slik at du kan bruke lube'n fra kit hvis det er noe igjen.

Blir du bitt av basillen med det å ha ordentlig ren bil så kommer du nok til å kjøpe clay-bar's separat og bruke andre smøremiddler som ONR eller også kun vann for visse clay. (eks 3M sier kun vann som smøremiddel for sine)

Meguiars sin clay er mild, så den er så sikker som det går an. (selvsagt, viktig å holde clay'en rein (legg den i en plastpose) når den ikke brukes/pause, og sagt igjen: Mister du den på bakken/gulvet, kast den!!!!!) B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og rubbing = lakk-korrigering med grove midler. Polering = lakk-korrigering med egnede midler. Men sånn på "vanlig" språk så er det man bedriver her inne "rubbing" ja - korrigering av lakk med dertil egnende poleringsmidler. Mens "polering" på "vanlig" språk er å klaske på litt TurtleWax og buffe det av - her inne er "polering" også lakk-korrigering, og "koz og klemz" = LSP (last step product = sealer / voks) :)

Og det finnes ingen teite spørsmål - bare teite svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og rubbing = lakk-korrigering med grove midler. Polering = lakk-korrigering med egnede midler. Men sånn på "vanlig" språk så er det man bedriver her inne "rubbing" ja - korrigering av lakk med dertil egnende poleringsmidler. Mens "polering" på "vanlig" språk er å klaske på litt TurtleWax og buffe det av - her inne er "polering" også lakk-korrigering, og "koz og klemz" = LSP (last step product = sealer / voks) :)

Og det finnes ingen teite spørsmål - bare teite svar :)

Takk for gode innspill og svar.

:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive