Akkarbelling

Biltema avfetting

Noen her som har testet ut avfettingene de selger på Biltema? Ser at de har 2 typer; Mikroavfetting og kaldavfetting. Ser at de selger begge 2 i 4-liters dunker til 89,90 kr som er en hyggelig pris. Kan noen av disse sammenlignes med f.eks Prickbort?

36-1715_m.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva innom der idag og kjøpte en 4 liters dunk med kaldavfetting, hvis jeg husker rett så er den ganske brukbar tror jeg :)

noe må det no gå ann å bruke den til ivertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde Biltema Superavfetting mot Prickbort etter en stor diskusjon med fattern om det virkelig var verdt de ekstra kronene for prickbort.

Testen ble gjort i ett motorrom uten motor som skulle pusses opp på en gammel amerikaner som var veldig tilgrisa.

Spraya Biltema Superavfetting på den ene siden og Prickbort på den andre siden, lot det stå å godgjøre seg i ca 3-4 minutter og spyla med Foma 737 og turbodyse.

Biltema Superavfetting tørka nesten før vi vant å spyle vekk, så prøvde en gang til på Biltema sin side av motorrommet og spyla av før det tørka inn, Prickbort fikk forøvrig prøve seg bare en gang ettersom at dette var nok :D

Biltema klarte ikke oppgaven etter 3 runder med påføring og avspyling, så i motorrommet kan man vel tryggt si at Biltema Superavfetting fikk juling ned i støvlene så det suste..

Har desverre ikke noe bilder av det da jeg ikke gadd og ta med kamera ned i garasjen når vi holdt på med så mye svineri :P

Har ikke testa biltema sin til vanlig bruk til vask av bilen utvendig, har per dags dato heller ikke tenkt å gjøre det ettersom at Prickbort klarer oppgaven smooth og at jeg vasker såppas ofte at det er sjeldent at det er bruk for så alt for mye avfetting, så det går veldig lite av det..

Edit; Når jeg tenker meg om så har jeg prøvd Biltema Mikroavfetting, den tok trafikkfilm akseptabelt bra, og ble brukt en del på frontruta i vinter da spylervæska frøys og ruteforsegling var fraværende..

Endret av Popp
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt skrekkhistorier om den kaldavfettningen til Biltema.

Værste var en bekjent som har en Captiva (? heter de det?). Han skulle bruke dette middelet på bilen slik som alle andre, men da han hadde spraya på plastfangere (lakerte) begynte plasten og lakken å bli deformert..... han syns det så ut som at den kokte.... i slowmotion..... Vanskelig å forklare. Han fikk erstattet fanger kostnadsfritt heldigvis, og jeg kastet mine Biltema-såper og avfetting til HÆ......E!!!

Så mitt råd er; Ikke bruk det. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microavfettinga var vel noe vannbaserte alkaliske greier som funket greit på generell møkk, kaldavfettinga tar ihvertfall greit med asfalt men begge disse er etter min mening LSP killers. Prickbort er jo en slags kaldavfetting å burde vel kanskje vært testet mot kaldavfettinga til BT for å få en "rettferdig" test :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microavfettinga var vel noe vannbaserte alkaliske greier som funket greit på generell møkk, kaldavfettinga tar ihvertfall greit med asfalt men begge disse er etter min mening LSP killers. Prickbort er jo en slags kaldavfetting å burde vel kanskje vært testet mot kaldavfettinga til BT for å få en "rettferdig" test :)

Da er det godt mulig at jeg foretar innkjøp av en flaske for å teste B) Men det som Caravelleman skrev over virket jo også ganske avskrekkende, så kan jo heller satse på å teste det ut når firmabilen (som uansett ikke ser ut siden jeg kræsjet med en buss) skal vaskes B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke biltema sin kaldavfetting tar noe mye møkk heller jeg da men.. + at den kan være et hælvette å få vekk i forhold til alt annet på markedet :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det godt mulig at jeg foretar innkjøp av en flaske for å teste B) Men det som Caravelleman skrev over virket jo også ganske avskrekkende, så kan jo heller satse på å teste det ut når firmabilen (som uansett ikke ser ut siden jeg kræsjet med en buss) skal vaskes B)

Har nå brukt ihvertfall 10 liter uten problemer men det finnes mye annet som er bedre :)

Synes ikke biltema sin kaldavfetting tar noe mye møkk heller jeg da men.. + at den kan være et hælvette å få vekk i forhold til alt annet på markedet :blink:

Tar ikke mye "møkk" men den tar asfaltprikker, men det er som sagt mye annet som i sin helhet fungerer bedre :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Værste var en bekjent som har en Captiva (? heter de det?). Han skulle bruke dette middelet på bilen slik som alle andre, men da han hadde spraya på plastfangere (lakerte) begynte plasten og lakken å bli deformert..... han syns det så ut som at den kokte.... i slowmotion..... Vanskelig å forklare. Han fikk erstattet fanger kostnadsfritt heldigvis, og jeg kastet mine Biltema-såper og avfetting til HÆ......E!!!

Hvis lakken begynte å koke av Biltema Kallavfetting, så antar jeg de fleste andre liknende avfettinger hadde hatt samme effekt...

Kallavfettinga til Biltema funker fint den, om enn ikke like bra som Prickbort, men så er den billig, og ofte lettere tilgjengelig for folk flest.

Det er ikke slik at alt som er billig er bra, men det er ikke sikkert at alt som er dyrt er bra heller (vennligst ikke svar med et eller annet regnestykke nå ;-))... Det har blitt litt sånn her inne at det finnes "godkjente" og "ikke godkjente" produkter, og en del merker har sin egen tilhengerskare som ikke anbefaler annet enn merke XX. Creds til alle som tør å gå litt utenfor normen og prøve andre ting. Til syvende og sist, så må man lære av seg selv og andre, og finne ut hvilke produkter man selv er fornøyd med.

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal gå utenom, og lage test av såper og avfettinger fra biltema.. Er fra sunnmøre og har ikke vondt av billige såper i skumkanona mi ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trogha og Torby: Takker for svar. Skal herved foreta innkjøp av en flaske biltema kaldavfetting og Turtle Wax Prewash og teste ut.

Espen Hamre: Ser frem til de testene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det som skjedde med han, sier mer om lakken på bilen, enn avfettinga. For selv om Chevrolet har kjøpt Daewoo, så er det vell ikke Amerikansk Chevrolet kvalitet over det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT:

Amerikansk Chevrolet kvalitet? Narr meg ikke til å le sier jeg bare. Jeg har mer tro på koreanerene.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo Biltema rett borti gata her så får raske med meg en flaske og sjekke denne her.... på Kangoo først og fremst ...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Biltema sin kaldavfetting i 4-liters dunker både i fjor og året før. I år kjøpte jeg også en kanne for å ha da den har fungert egentlig ganske så bra.

Ble veldig overrasket når jeg tok den i bruk. Syntes den tok skitten dårlig samt at den la igjen et vannavstøtende lag utenpå. Brukte den på noen stålfelger her om dagen og gikk over de med Bilberry 1:10 i går og da var vannet helt sort når jeg skylla de.. Altså var det MYE dritt igjen etter Biltema sin avfetting.

Mulig det er en feilproduksjon i den dunken jeg har hjemme men ble lite imponert over den i år ihvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt Biltema sin kaldavfetting i 4-liters dunker både i fjor og året før. I år kjøpte jeg også en kanne for å ha da den har fungert egentlig ganske så bra.

Ble veldig overrasket når jeg tok den i bruk. Syntes den tok skitten dårlig samt at den la igjen et vannavstøtende lag utenpå. Brukte den på noen stålfelger her om dagen og gikk over de med Bilberry 1:10 i går og da var vannet helt sort når jeg skylla de.. Altså var det MYE dritt igjen etter Biltema sin avfetting.

Mulig det er en feilproduksjon i den dunken jeg har hjemme men ble lite imponert over den i år ihvertfall.

Sånn er 4-liters dunken min også, samt den litersflaska jeg hadde.. Bruker ikke biltema avfetting på bil lenger. Har testa en gang, og aldri igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes litt lignende ut som den avfettingen vi bruker på jobb, bortsettfra at den vi bruker tar skiten godt. Den er oljebasert og det blir en vannavstøtende hinne utpå lakken/plasten. Det som er problemet med den er at plasten blir hvit hvis den ikke fjernes helt. Så har måtte bruke en vannbasert avfetting etter, siden oljen sitter godt.

Ble brukt 1 gang og ikke mer:)

Endret av ESPP
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive