thomasll

Poleringsmaskiner og tilbehør

Jeg har da tenkt at jeg skulle ta steget opp de skikkelige gutta og skaffe meg en maskin. Men skal jeg ha roterende eller sånn DA maskin?

Hvilke puter og andre produkter burde man ha til og starte med?

Noen som vil komme med en liten handle liste og tips.

Er forresten en Saab mann, har lest litt om at disse har litt vrien lakk. Hvis det har noe og si for hvilke produkter jeg burde ha.

Hadde tenkt og starte med litt rimlig maskin, med tanke på at den kommer til og bli brukt 2 ganger i året. Til og begynne med...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har da tenkt at jeg skulle ta steget opp de skikkelige gutta og skaffe meg en maskin. Men skal jeg ha roterende eller sånn DA maskin?

Hvilke puter og andre produkter burde man ha til og starte med?

Noen som vil komme med en liten handle liste og tips.

Er forresten en Saab mann, har lest litt om at disse har litt vrien lakk. Hvis det har noe og si for hvilke produkter jeg burde ha.

Hadde tenkt og starte med litt rimlig maskin, med tanke på at den kommer til og bli brukt 2 ganger i året. Til og begynne med...

Er jo newbee sjøl innenfor denne delen av bilhold, men har forstått det slik at DA er ok å begynne med når en ikke har gjort noe slik før. Roterende er litt mer avansert, og det skal litt mer finesse/forsiktighet/trening til for at du ikke svir lakken..... slik har jeg hvertfall forstått det. RETT MEG DERE SOM KAN DETTE :) .

Selv har jeg rett og slett lurt på å begynne med en rimelig sak, da jeg også kommer til å bruke den sjelden (kanskje mer etterhvert ;) ). Biltema har en DA som er rimelig og helt grei som nybegynner-maskin. Vil jeg tro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

se en tråd om min første maskinpolering.Det var en saab 9000 97 mod. Klarte det ganske bra med roterende, så jeg vil anbefale det.Og blir det mye hologrammer er det nesten bedre å låne DA maskine noen timer om du kjenner noen som har. Tror jeg brukte sholl orange pad(god å jobbe med og styre)og brukte ganske mye produkt( Sholl S30).Gikk over til slutt med Sholl s40.

Jeg foreslår roterende fordi du kan klare det med den, og da har du en effektiv maskin på andre lakker også ;) Er visst en billig og god maskine som er diskutert har for en måneds tid siden, og da kan du kjøpe den biltema maskinen caravellemannen nevner også.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sin DA er en ok DA maskin, den roterende der fungerer sikkert også om du skal bruke den 2 ganger i året..

DA maskinen sammen med Cyclo pads er bra, bruker du den sammen med feks Meguiars sin UC så fjerner du Swirls greit lett. Dypere riper trenger hardere skytts. Da kan en ikke komme utenom roterende maskin, av produkter til den like jeg 3M Perfect-It Extra Fine Compound, Perfect-It Fast Cut Plus rubbing og Perfect-It Ultrafina SE som du finner på denne siden. kjøper du med pads i samme farge som korken på flaskene så er du berga, anbefaler også å ta med den orange paden fra 3M, den tar godt den også.

SAAB lakk kjenner jeg ikke til selv, men som du sier så er det mange som har sliti med den, fikk høre at Meguiars ultimate compound + DA var en problemløser på slik lakk, men ikke testet det enda

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg har bare tatt 2 stk Saab - min egen (SteelGrey) 2001 9-3 og svigermor sin røde 2006 9-3. På min egen kan jeg omtrent kjøre særdeles grov kombo (Meguiars #105 med metabo-ull med roterende) og det blir ikke det hologram-H som jeg fikk på den røde 9-3'n. Der kom derimot 3M sin UltraFine SE (UFSE) med Biltema DA-maskin og 3M blå pad "to the rescue" og hologrammene ble gomlet opp ganske så kjapt (alt annet jeg kjørte på lakken lagde hologrammer ut av en annen verden).

Andre her inne har sliti voldsomt med lakken på Saab - til de grader at enkelte blir grå i ansiktet, rygger bakover samtidig som de gjør korsets tegn og takker "takk men nei takk" til slike jobber framover.

Så hvis det primært er til din egen bil så må jeg / vi nesten få vite hva slags lakk det er på den og hvilken årsmodell det er. Men safe bet er å ha en DA-maskin og "fin-polish" i bakhånd (UFSE, Scholl S30/S40, Menzerna 106ff eller lignende) hvis du skal gå på med roterende maskin for å ta mest mulig swirls og RDS (random deep scratches). Jeg vet at jeg nok ikke kommer til å kvitte meg med Biltema sin to-hodede DA før jeg har en annen DA-maskin i hus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en 2001, 9-3, som er Steel Gray/sølv. Så det er kanskje ikke så ille alikevell :D

Men er det ikke litt mystisk med en 2 hodet DA maskin, hadde sett for meg at en 1 hodet var mye greiere og jobbe med...?

Linker til produktene dere snakker om hadde også vært fint, da jeg bruker lang tid på og bla gjenom alle sidene til alle butikkene her inne for og finne dem. Mens dere vet sikkert sånn ca hvor de er ;)

Hvordan er det med disse Biltema maskinene, er det mulig og bytte bakplate eller er man låst til en størelse?

Endret av thomasll
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på specs til den hos Biltema..... den har 2x95mm's hoder. Cyclopadsene hos blankbil.no har dia. på 4". En cm er 2,54cm, så dermed vil en pad være 10,16cm i dia. Vil det ha noe å si at padsen er større enn platen på maskinen? Tenker da på at hodene ligger inntil hverandre og "kræsjer" i hverandre med for store pads..... Hater det hvis ting bare blir rot, alt må være på G :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sin 2-hodet DA fungerer fint sammen med 4"-pads - f.eks. fra Cyclo (www.blankbil.no), Sonax (Clahs Ohlsson) eller Uber (www.scandicshine.no). Bortsett fra at maskinen ikke akkurat er sterk, og at den rister litt så er den helt fin å kjøre synes jeg. Jeg startet selv med Biltema 2-hodet DA og har den ennå. Jeg vet at det ikke er populært å si det (sorry Truls) men hver nettbutikk har en "produktsøk"-funksjon - går kjapt å finne fram altså default_smile.png

Meguiars-produkter kan handles fra www.godkjemi.com, ellers har man Scholl også (www.scandicshine.no). Jeg kjenner ikke til Scholl og "DA-vennlighet" dog - men har kjørt #105 (kraftig compound), #205 (fin-polish), D151 (allrounder, en såkalt All in One) og ScratchX 2.0 (relativt kraftig sak, også fin å bruke for hånd) fra Meguiars på DA'n til Biltema. Ultimate Compound er også fin til DA-maskin.

Blir det for "overveldende" (jeg kjenner følelsen altså) så kan du / dere kontakte Per Herbjørn (blankbil.no), Øyvind (godkjemi.com), Pirex (scandicshine) eller "Autobahn Bilpleie" her inne via PM så setter de garantert opp fine intro-pakker for dere default_smile.png

Og husk - dette er første skrittet på en lang vei innenfor "koz og klemz" med bil. Ikke bli forundret om dere om 2-3 måneder snakker SMAT, unigrit, zenith og fin-polish i søvne default_smile.png Samt har mareritt om hologrammer og sticky lakk...

edit: og nei, man kan ikke bytte bakplate på Biltema sin 2-hodede DA. Og hold deg langt unna den en-hodede DA-saken de har...

edit 2: og SteelGrey er fin å jobbe med. Kan kjøre ganske så kraftig på med roterende der uten å få de hologram-problemene man får på andre lakktyper fra Saab (som er noe beryktet angående problem-lakk mtp korrigering).

Endret av Essiek
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cyclo + Biltema DA = sant det :) fungerer bra sammen de...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for både svar og oppmuntring.... (og når du, Essiek, snakker om mareritt, så hadde jeg mitt første inatt ;) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, beklager hvis jeg (og andre) her inne skremte deg litt. Det er bare å klemme på og nyte resultatet etter noen timers jobbing :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja takk for svar, PM er sendt og besvart til sandic shine, så blir nok fint dette :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive