Gå til innhold
Knarvik

Vårshining av biler

Recommended Posts

Knarvik    0
Knarvik

Hei,

Jeg har to sort metallic biler som trenger en shining. Jeg er opptatt av bilpleie, men etter jeg fikk en liten datter ble det mindre tid til dette. Trenger derfor en liten oppfriskning. Har derfor litt spørsmål.

Bil1 : Sort metallic med litt vaskeriper (Demo bil fra bilforhandler).

Har stort sett vasket, og brukt Tech Wax (for hånd) den siste tiden. Ser bra ut når jeg ferdig, men holdbarheten er ikke så god, og skjuler mest swirls (fjerner dem ikke, da de kommer tilbake når jeg har vasket noen ganger)

Steg 1: Grundig vask (med ordentlige produkter)

Steg 2: Clay

Steg 3: Deep Crystal Paint Cleaner ( Med DA maskin

Steg 4: Deep Crystal Polish (Med DA Maskin)

Steg 5: Deep Crystal Carnauba Wax (For hånd)

Jeg er godt fornøyd med Tech Wax, så vil fortsette å bruke denne. Kan den erstatte noen produkter i foregående steg? Eller legges til?

Bil 2:

Sort metallic som er ganske fin i lakken, men trenger å få en fins dyp weetlook som er holdbar

Steg 1:

Steg 1: Grundig vask (med ordentlige produkter)

Steg 2: Clay

Steg 3: NXT Tech Wax (DA maskin)

Steg 4: Deep Crystal Carnauba Wax (For hånd)

Oppsummering spørsmål:

Bil 1:

1. Kan/bør jeg bruke Megs Swirl X i stedet på steg 3?

2. Kan jeg erstatte noen produkter med Tech Wax ? Eller kan jeg bruke denne også? I såfall hvor passer den inn

3. Ser opplegget ellers greit ut?

Bil 2:

1. Ser opplegget greit ut?

2. Mellom vaskene, så blir det endel støv (som sees veldig godt på nypolerte svarte biler), er Quickdetailer og en Microfiber klut tingen da?

Håper noen kan komme med kommentarer eller svar. eller begge deler :D

Christian

Endret av Knarvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Oppsummering spørsmål:

Bil 1:

1. Kan/bør jeg bruke Megs Swirl X i stedet på steg 3?

2. Kan jeg erstatte noen produkter med Tech Wax ? Eller kan jeg bruke denne også? I såfall hvor passer den inn

3. Ser opplegget ellers greit ut?

Har du en del riper osv så bør du over med feks SwirlX + DA maskin

Du kan godt erstatte LSP steg med Tech wax, men tror jeg hadde lagt 2 lag med step 3 (carnauba wax) istedet

Ellers ser opplegget bra ut, det ermye som kan anbefales utover Deep Crystal serien, men den funker såpass bra at jeg ville brukt den om det er den du har..

Bil 2:

1. Ser opplegget greit ut?

Ja ser bra ut det...

Ville vurdert en runde med avfetting ala Prickbort før vask av bilen, den fjerner mye asfalt og olje som sitter på lakken, og greit å spare litt på clayen også, gjelder begge bilene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Takk for raske og gode svar.

Den har endel ja, så da synes du jeg skal bare kjøre SwirlX + da og droppe Deep Crystal Paint Cleaner ? Eller begge deler? og hvis begge, hvilke rekkefølge?

Jeg har DC serien så blir nok det i første omgang ja:)

Ellers ser opplegget bra ut, det ermye som kan anbefales utover Deep Crystal serien, men den funker såpass bra at jeg ville brukt den om det er den du har..

Jeg bruker avfetting også ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

SwirlX med DA

Deep crystal polish med DA

Deep crystal carnauba wax el NXT tech wax, for hånd

Er veien å gå mht poleringstegene om du bruker Swirl X

Skal nok bli bra blankt det da :)

Kom gjerne med info om hvordan du syntes SwirlX er da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Truhaa snakker sant. NXT tech wax har ikke spesielt god holdbarhet. Du kan jo vurdere å kjøpe en Quick Detailer som du kan bruke etter at du har vasket bilen, så vil du nok oppleve at holdbarheten forlenges littegrann. Pluss at du vår "nyvokset" looken etter hver vask. :D Hvis du vil holde deg til Meguiars, så er Ultimate Quick Detailer bra, evt så kan du bruke den du har i Clay-kitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Da prøver vi det når vær og alt annet tilatter det:)

Skal komme med tilbakemeldinger om SwirlX.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Hva slags pads bør jeg bruke til de forskjellige produktene? Jeg skal bruke en Biltema DA maskin, og har noen pads derfra. Er ikke disse OK og bruke?

Har kjørt full shining på noen av de eldre bilene mine med det utstyret, og det har blitt bra. Men nå er det nyere og finere biler, så vil være sikker:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

For min del så mener jeg at Cyclo pads er veldig bra sammen med DAn fra Biltema...

Orange el grønn Cyclopad sammen med SwirlX

Hvit Cyclopad sammen med Meguiars DC polish

DC carnauba waxen tar du like så lett for hånd....

Cyclopads vasker du i maskinene etter bruk så de har du lenge..... tåler juling de

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Får man kjøpt disse på BilXtra? Hvor kan de bestilles evt?

Og, Biltema padene er veldig myke. Hvis jeg bruker de, vil jeg vel uansett ikke gjøre så mye vondt verre?

Tusen takk for all hjelp. Setter stoor pris på det.

Endret av Knarvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Fikk tatt den ene bilen i dag.

SwirlX funket greit med Biltema DA. Var litt usikker i begynnelyesen, så tok det rolig. Etter hvert turte jeg å "ta i litt" mer. Da ble også swirls tatt mye mer. Var lett å jobbe med synes jeg, gikk greit å tørke av også. Følte dog jeg måtte bruke en del middel.

Steg 4: Deep Crystal Polish (Med DA Maskin) følte jeg var grei å legge på, men veldig tung å få av. Gjorde ikke så mye underverker heller. Men lakken var ikke så gal, dog det var endel swirls. Hva mener dere om denne? Tung å jobbe med?

Deep Crystal Carnauba Wax (For hånd) gikk greit. Lett å jobbe med, og grei å få av. Bør jeg legge flere lag? Lar den herde først regner jeg med?

Og er dette en sealer? Hvis ikke bør jeg seale?

Ble godt fornøyd etter første ordentlige jobb på leeeenge:)

Takk for hjelpen uansett.

I morgen tar jeg fatt på RS'en:) Denne er tatt for en ukes tid siden med ultra deep shine. Synes lakken er fin, men vil forlenge varigheten. Holder det med Carnauba Wax da eller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

DC 2 Polish kan være noe jobb om du bruker mye produkt, denne er en wipe on wipe off produkt, den bør/skal ikke tørke på lakken. men ja den er litt jobb...

DC 3 carnauba kan du gjerne legge på 2 ganger, 12 timer i mellom er bra.. det er en flytende voks, så den kan klasifiseres i sealer/voks segmentet...

Carnuba voks på RSn vil være bra det.

Takker for tilbakemeldingen ang SwirlX :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knarvik    0
Knarvik

Da var RSn også tatt. Ble bra resultat.

Nå gleder jeg meg til neste gang jeg skal ta en skikkelig omgang, da tør jeg korrigere litt mer:) Skal få meg en gammel prøvebil å teste på først.

Et bilde av konebilen som faktisk ikke så ut i måneskin. Bilforhandler har vasket den ihjel.

Bilde ble bare tatt med mobil, og kun etter behandling. Skal legges til at jeg har kjørt bilen også:)

post-236-1271005224,88_thumb.jpg

post-236-1271005239,12_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig