truhaa

TEST: Meguiars Ultimate Compound

43 innlegg i emnet

Meguiars sin Ultimate Compound er en korrigerende polish, den skal i følge Meguiars fjerne oksidasjon, swirls og riper sammen med en DA maskin. Så hvordan funker den? er dette noe som virker slik det skal?

post-3-1270421068,9_thumb.jpg

I samme slengen som jeg testet ut 3M sitt lykt polerings sett ( her ) så ville jeg teste hva Meguiars sitt ultimate compound var god for, det at lyktene var i en ille tilstand var vel ingenting i mot lakken på denne bilen her, Etter vask var vel den største oppgaven å i det hele tatt klare å få vannet av lakken igjen.. til og med på sidepaneler satt vannet som om det lå flatt, så noe voks eller polering har nok ikke denne bilen sett på en god, god stund...

Tidsklemma er vi vel alle i innimellom og da den klemte litt her i dag så ble det med avfetting, vask av bilen og polering av kun panseret for en indikasjon på hva dette produktet med "ultimate" i navnet skulle klare..

Panser ble rengjort som seg hør og bør, vannet fikk vi av etter noe kamp, men det slapp til slutt.

Tapet opp en linje slik at både eier og jeg skulle se hva polering (for hans del) og produktet for min del hadde for en effekt på dette panseret.

Maskinen var:

Meguiars sin g220 DA

Produktet var:

Meguiars Ultimate Compound

Pads var:

blå og hvit (husker ikke navnet)

Panel før:

post-3-1270420423,41_thumb.jpg

post-3-1270420424,73_thumb.jpg

post-3-1270420426,93_thumb.jpg

Spredde på hastighet 2 og jobbet det på hastighet 6 til det var nedbrutt, jobbmessig var det fint å jobbe med, det hadde en ok oljete konsistens og det var greit å jobbe med det over tid også. Som med det meste en bruker til å korrigere med så lønner det seg å jobbe på små områder av gangen, jeg jobbet på 1/6 del av panseret av gangen, brukte 1 stripe produkt på paden pr panel, det kan reduseres etter 1 - 2 paneler så paden ikke blir kaka med produkt, less is more.

Noen 50/50 bilder her som jeg i ettertid ser ikke ble voldsomt bra, RDS var vriene å fange på kamera i dag, men en ser at swirls er sterkt redusert her..

post-3-1270420429,07_thumb.jpg

post-3-1270420430,69_thumb.jpg

post-3-1270420432,54_thumb.jpg

post-3-1270420437,86_thumb.jpg

post-3-1270420439,13_thumb.jpg

Resten av panser ble også tatt:

post-3-1270420442,59_thumb.jpg

post-3-1270420444,85_thumb.jpg

post-3-1270420446,96_thumb.jpg

Så hvordan korrigerte det?

Swirls tok den lett, RDS (random deep scratches) må en over en del ganger for å få has på, det er nok noe tidkrevende men ikke helt umulig, anbefaler vel strengt tatt ikke det om det er snakk om en hel bil som er sella med RDS, men som nevnt, Swirls og det å freshe opp lakken er en breeze med denne sammen med DA maskin, det ble både blankt og fargen kom tilbake og ble mye tettere/mørkere etter en runde med denne her.

Konklusjon er vel at denne her var som jeg egentlig forventet, at de er en revolusjon vil jeg ikke påstå, den korrigerer bra nok for å få en blank og swirlfri lakk, men den taper litt på at den ikke fjerner mer RDS en det den gjør. Det at den er laget til DA maskiner gjør nok at den fort blir valgt fremfor andre korrigerinngs produkter som er mat for roterende, det er trygt og godt. Den trenger ikke voldsomt med varme for å virke, så er du på utkikk etter en "idiotsikker" korrigeringspolish for DA maskinen din så løp og kjøp, er du ute etter 110% korrigering av lakken... kjøp deg roterende + Scholl eller 3M..

Desverre gikk hele IPA runden i glemmeboka i dag, men denne skal ikke skjule riper, så det må jeg nesten komme tilbake om så fort det er testet.

Ultimate Compound finner du HER en koster kr 199,- så det er ingen ugrei pris på denne.

Nå, husj med deg og kom deg ut å poler bilen til sommern :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra test! Godt mulig jeg bestiller denne for å bruke med Kestrel DA-maskinen min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette noe av det samme som ScratchX?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er nok noe i samme gate, ScratchX er vel kjemisk korrigering mener jeg, mens ultimate compound har micro-abrasive som korrigerer riper.

Nye scratch X fungerer også sammen med DA maskin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett litt på denne og vurderer kjøp...men hvordan stiller denne seg oppimot Swirl-X ?

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke, har ikke testet SwirlX enda, men den er vel noe mindre aggresiv vil jeg tro...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja er nok noe i samme gate, ScratchX er vel kjemisk korrigering mener jeg, mens ultimate compound har micro-abrasive som korrigerer riper.

Nye scratch X fungerer også sammen med DA maskin

ScratchX 2.0 blir rangert av Meguiars helt i topp mht cut (også sammenlignet med #105) - og inneholder samme type SMAT-produkter som #105, D151, UC etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er nok den gamle som er med kjemisk korrigeringsmiddel i da... takker for det Essie

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test, og godt tips. Denne er føyet til i min handleliste (som begynner å bli lang som et vondt år...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiars product aggressive scale

post-838-1271057618,44_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil UC funke på biler uten clearcoat? Skal ikke bruke DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

UC funker gull for hånd, men tror du kommer til å måtte jobbe MYE og lenge for å få noe særlig resultat...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er IMPONERT over Ultimate Compound! Tok nylig en Volvo V70 med MEGET slitt lakk og en DRØSS av swirls og riper...faktisk det verste jeg har sett. Prøvde meg litt frem med G220 DA'en....først med gul pute og 3-4 pass på avgrenset område på panseret. Gikk så over til rød pute og da ble det fart på sakene!

Men panseret må ha vært uten klarlakk da puta ble SORT etterpå!

Fornøyd med cut'en i UC uten tvil og denne er knallbra med en DA..det er min konklusjon!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være mye møkk i lakken også, som gjør pads sorte, kommer litt ann på prosedyre mht avfetting, vask, clay osv også det... og selvfølgelig at den er uten klarlakk som du sier da..

Likte du Burgunder pad fra meguiars sammen med DA`n? har ikke brukt det så mye her da jeg syntes den er noe hard å bruke sammen med DA maskinen..

Uansett, takk for tipset :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det rare var, at den gule puta ble ikke sort..? Hehe, så det må jo være LITT mer cut i den røde tror jeg ;)

Panseret ble avfettet med PB, vasket med STERK blanding NXT wash og clayet med mild clay. Clayen ble faktisk GUL overalt hvor jeg testet..er det kvae eller.no?

Endret av Dr_S
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nødvendig med lakkrens først eller er det nok rens i UC? Har DC step 1 Paint Cleaner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder med UC..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kom frem til det jeg også...driver og polerer en gul BMW M3 nå med endel oksidering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den tar nok en del der..

fjernet våtslip (3000p) med Meguiars DA, menzerna pad(?) og Ultimate compound også på treffet... overaskende bra faktisk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips her!

Er det riktig at UC er et trygt valg sammen med en Flex DA på en bil med fin og ny lakk?

Jeg har nemlig en V70II med relativt lite swirls og disse vil jeg prøve å fjerne uten å risikere å få kjørespor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive