tommy_sn

Vask av bremsedeler o.l

Hei

Når dere skifter hjul, vasker dere samtidig over bremsedeler, nav, skiver o.l? Hvilke produkter er det som gjør seg her, og er det noe spesielt en burde passe på?

Hva bruker dere av smøring mellom felg og nav så de ikke skal irre fast?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Når dere skifter hjul, vasker dere samtidig over bremsedeler, nav, skiver o.l? Hvilke produkter er det som gjør seg her, og er det noe spesielt en burde passe på?

Hva bruker dere av smøring mellom felg og nav så de ikke skal irre fast?

Pleier og vaske med avfetting, gjerne prickbort.

På bolter bruker jeg kobberfett så boltene ikke skal sette seg fast.

Kan fint brukes mellom nav og felg også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker over innerskjermer, viktig i knekken på skjermen, samler seg mye dritt der som er godt å fjerne.

Bruker Swissvax kost + avfetting + såpe på kaliptere. Skiver vasker jeg ikke.

Har lagt på kobberfett på nav/felg, men fikk høre at det ikke var smart da det kan skade alufelger (?)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er inne på noe der Truls, og fint du nevnte det.

Alu pasta er et mye bedre valg enn kopperpasta

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu pasta blir anskaffet da, takker Petter..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremserens på bremseskivene, når nødvendig. CRC Brakleen.

Har lagt på kobberfett på nav/felg, men fikk høre at det ikke var smart da det kan skade alufelger (?)

Det har jeg ikke hørt noe om (har jobbet noen år som leverandør til dekkbransjen) men hvis det stemmer kan man bruke metallfri (keramisk) pasta istedet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skulle kobberpasta ødelegge alu?

Jeg har brukt det noen år nå, uten noe tegn til korrosjon (både nav og bolter).

Kobber er vel ikke noe nevneverdig edlere enn alu?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skulle kobberpasta ødelegge alu?

Jeg har brukt det noen år nå, uten noe tegn til korrosjon (både nav og bolter).

Kobber er vel ikke noe nevneverdig edlere enn alu?

For at det skal korrodere, må det først og fremst være oksygen, salt osv. Dersom lakken på felgene er hel, vil du holde igjen prosessen. Som med bilene; holdes de hele og rene, skal det mye til for at det ruster ;)

Kobber er vel forøvrig vesentlig edlere enn metallene vi bruker i "alu" felger og da fungerer plutselig hele felgen som en stor anode, og korrosjonsprosessen blir fremskyndet. Hadde vi hatt gullpasta, hadde vi derimot snudd katode/anode-forholdet, og felgene hadde faktisk blitt beskyttet av boltsmøringen.

Men; jeg skal vel ikke si noe.. har brukt mye kobberpasta selv oppigjennom tidene :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel begynne med Molykote da, og heller senke momentet...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superlube dri-film mellom skive og felg, noe loctite jeg ikke husker navn på mellom nav og skive, alu./titan/rustfrie bolter på felg og anodiserte calipere.

Meste blir vaska hver gang felga blir tatt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at det skal korrodere, må det først og fremst være oksygen, salt osv. Dersom lakken på felgene er hel, vil du holde igjen prosessen. Som med bilene; holdes de hele og rene, skal det mye til for at det ruster ;)

Kobber er vel forøvrig vesentlig edlere enn metallene vi bruker i "alu" felger og da fungerer plutselig hele felgen som en stor anode, og korrosjonsprosessen blir fremskyndet. Hadde vi hatt gullpasta, hadde vi derimot snudd katode/anode-forholdet, og felgene hadde faktisk blitt beskyttet av boltsmøringen.

Men; jeg skal vel ikke si noe.. har brukt mye kobberpasta selv oppigjennom tidene :P

Anode/katode vil vel strengt tatt ikke virke på bil i det hele tatt.... Du må nesten være under vann for å få noen virkning der...

Forøvrig så er vel gull ett av to faste grunnstoff som ikke korroderer, titan er det andre ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anode/katode vil vel strengt tatt ikke virke på bil i det hele tatt.... Du må nesten være under vann for å få noen virkning der...

Hehe, ikke for å pirke, men.. ikke 100% riktig :P

Zink er det vi bruker på karosseri for å få nettopp denne prosessen; å "ofre" et mindre edelt metall for å beskytte stål.

Det er det samme fenomenet som får forkrommet stål til å ruste fra innsiden; Chrome er edlere enn stål :)

Hot-dip galvanized steel has been effectively used for more than 150 years. The value of hot-dip galvanizing stems from the relative corrosion resistance of zinc, which, under most service conditions, is considerably better than those of iron and steel. In addition to forming a physical barrier against corrosion, zinc applied as a hot-dip galvanized coating cathodically protects exposed steel. Furthermore, galvanizing for protection of iron and steel is favored because of its low cost, the ease of application, and the extended maintenance-free service that it provides.

./.

Zinc coatings prevent corrosion of the protected metal by forming a physical barrier, and by acting as a sacrificial anode if this barrier is damaged. When exposed to the atmosphere, zinc reacts with oxygen to form zinc oxide, which further reacts with water molecules in the air to form zinc hydroxide. Finally zinc hydroxide reacts with carbon dioxide in the atmosphere to yield a thin, impermeable, tenacious and quite insoluble dull grey layer of zinc carbonate which adheres extremely well to the underlying zinc, so protecting it from further corrosion, in a way similar to the protection afforded to aluminium and stainless steels by their oxide layers.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ikke for å pirke, men.. ikke 100% riktig :P

Zink er det vi bruker på karosseri for å få nettopp denne prosessen; å "ofre" et mindre edelt metall for å beskytte stål.

Det er det samme fenomenet som får forkrommet stål til å ruste fra innsiden; Chrome er edlere enn stål :)

Ja, men da dekker du HELE bilen, ikke bare ett lite område, det blir noe annet...

Å sette på en anode slik som på båt vil ikke virke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble plutselig aktuellt igjen ;)

Kan multilube fra CRC fungere isedefor kobberpasta på bolter og nav/hjul?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grafittgrease da? Vil det være bedre? Det er i hvertfall det vi hovedsaklig bruker på bolter på jobben (sett bort i fra inni olje/fuel systemer)...

Endret av CFM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive