soiser

Wipedown før SV cleaner fluid

God kveld!

Som tittelen tilsier,

Er det nødvendig å ta wipedown før bilen behandles med cleaner fluid?

Eller fjerner denne fint alle oljer etc?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skader ikke å dra over bilen med en wipedown, det tar jo bare noen minutter, samt at det er greit å få dratt over lister etc for å fjerne støv ol samtidig...

Husk å bruke LITE cleaner fluid da, den er MEGET drøy ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å fjerne olje og polish rester med IPA og ikke minst for å kikke om man virkelig har fått det resultatet man er ute etter, nemlig hologramfritt.

Cleaner Fluid tilsetter vel forsåvidt oljer igjen som er med på å binde sammen SV voksen om ikke jeg tar helt feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de over sier så er det en fordel, ihvertfall hvis du har maskinpolert.. Både gi voksen bedre heft og holdbarhet, og spesielt for å sjekke om det ligger igjen microswirls, riper og hologrammer.. Oljene i finpoleringen skjuler ofte mye "grums" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres fornuftig ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ett lite tips til dere som bruker IPA for og fjerne oljer etter polering og lignende, det er ikke alltid det fungerer så bra. Har fått erfart på den dårlige måten at selv om du kjører wipedown så kan det fortsatt være vanvittig mye hologrammer der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ett lite tips til dere som bruker IPA for og fjerne oljer etter polering og lignende, det er ikke alltid det fungerer så bra. Har fått erfart på den dårlige måten at selv om du kjører wipedown så kan det fortsatt være vanvittig mye hologrammer der.

Ermm... er det er ikke nettopp derfor man kjører en IPA?

Eller tenker du på at du får indusert marring i lakken pga. IPAen? Det kan jo skje - derfor har jeg også lagt merke til at på andre forum så blander man 30/70 i stedet for 50/50 (mindre med isopropanol). Det virker som at nyere / moderne lakk så reagerer den myke/sticky lakken med isopropanolen mer negativt og man får skjolder/marring i lakken som resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, mener ikke å kuppe tråden, men ikke vits å starte en ny tråd for det.. Kan vanlig prickbort eller 3M Sitrusrens fungere som wipedown?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det jeg mener er at selv om du kjører IPA så er det ikke sikkert du ser at det er hologrammer før du får vasket med en sterk avfetting eller noe lignende. Det er ikke sikkert IPA fjerner alle oljene fra polishen som skjuler defekter og hologrammer.

Jeg og Whiplash her på forumet tok bilen min og kjørte IPA etterpå og alt så flott ut helt til vi fikk vasket og kjørt avfetting :P

Endret av Mats
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tid og anledning så ta bilen ut og vask den skikkelig med avfetting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En del polish inneholder jo veldig mye oljer, som for eksempel 3M Ultrafina og en del av Menzerna sine polisher. Derfor kan det kreves mer enn en wipedown for å få fjernet alt... Alkalisk avfetting skal være veldig bra for å ta oljene i polishen har jeg lest her inne.

Noen som har prøvd IPA mot en "skikkelig" wipedown, som Scholl CF02 eller Menzerna Top Inspection?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt IPA side-by-side mot #34 Final Inspection til MG - synes IPA tok en del mer av oljene til UFSE (som jeg konsekvent bruker). IPA er da 30/70 da jeg syntes det ble litt marring i min Toyota-lakk med 50/50

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom noen har lyst å lese litt mer om wipedown anbefaler jeg denne informative posten skrevet av Dom fra Dodo Juice i samarbeid med Kelly fra KDS.

Light wipedown vs Full wipedown

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive