Terjeo

Guide: HDR bilder

Siden pcen kræsja og nå sliter med oppdateringer og diverse, tenkte jeg at jeg kunne skrive en HDR guide så lenge :)

HDR "High Dynamic Range" - Poenget med HDR er at man bruker forskjellige metoder til å få fra fler detaljer i skygge og høylyspartier fra en eksponering. Man programmer som er laget for a utvide det dynamiske området til eksperimentering.

Alle digitale kameraer har svakheter. Den ene av svakheten er at bildene blir uten dynamisk omfang.

De fleste som har tatt mer enn 5 bilder har sett dette selv da de løper ut døra med kameraet i hånda og skal ta bilde av en fin himmel. Du knipser gjerne en 5-10 bilder før den flotte himmelen din rekker å bli borte. Like raskt som du har tatt bildene kommer skuffelsen da du ser på de, himmelen er nesten helt hvit. Hvorfor?

Det kommer av at kameraet "klipper" fargene - hvite og sorte deler blir uten informasjon som skyldes at kameraet ikke klarer å registrere alle fargene mellom helt lyst til helt mørkt.

En teknikk for å omgå dette problemet er altså HDR. Ideen er at man kan ta fler bilder av samme motov med forskjellig eksponering og deretter sette de forskjellige bildene sammen til ett bilde. Når du undereksponere får du med deg detaljene i himmelen og mørke parier blir sorte. Når du overeksponerer får du da med deg de mørke detaljene, mens de lyse blir da altså uten informasjon.

Adobe har en egen funksjon som er kalt "Merge to HDR" Dette innebærer at du må ha minst to ulike eksponeringer (som er hele konseptet bak HDR) og i tilegg et program som kan sette disse bildene sammen. Dette har vært integret i photoshop siden CS2 men ikke alle er klar over det. Da får du med både detaljene fra mørke og lyse sider, genialt og ganske lett bare man kommer inn i det. Du kan IKKE benytte dette med ulikt justerte bilder med samme fil som utgngspunkt og vil bare få beskjed om at det ikke er mulig. Hvorfor? Jo dersom du justerer et samme bilde lyst og mørkt og lagrer som 2 filer og skal sette de sammen igjen, jo hva sitter du igjen med? Akkurat! Det orginale bildet. Det du ønsker å gjøre er å blande ulike lag av samme f. eks landskap.

Ta fler bilder:

For å lage et HRD bilde av bilen din og samtidig få med alle detaljene må du ha fler bilder. Dersom du har SLR kamera (speilrefleks) har du mest sansynlig en funksjon som heter bracketing. Denne funksjonen gjør at du kan ta bilder med forskjellig eksponering. Du kan sette kameraet til å ta 3 eller 5 bilder med 2EV intervaller. Da tar kameraet ett vanlig bilde, ett med -2EV(mørkere) og ett med +2EV(lysere) etter hverandre.

Dersom du kun har et kompakt kamera, fortvil ikke. De aller fleste kameraer har en pluss/minus knapp hvor du kan justere eksponeringen. Bare vær nøye med at du tar det "samme" bildet tre genger. HRD fungerer ikke for bilder i bevegelse, og er kun beregnet for stille motiver.

Dersom du sitter med et SLR kamera har du enda fler muligheter enn beskrevet over. Du kan bruke RAW- funksjonen på kameraet ditt. Da kan du styre eksponeringen i etterkan og kan derfor lage fler forskjellige bilder med ulik eksponering ut i fra ett enkelt biøde. Du kan også lage HRD rett fra RAW filene.

Under fotograferingen:

Bruk stativ! Motivet må være plassert i akkurat samme posisjon i bilderuten. Dersom det er bevegelse i motiv eller om du beveger kameraet, bil disse områdene som ikke overlapper vises som gjennomsiktige.

-Bruk lik blenderåpning og varier lukkertiden på de forskjellige eksponeringene.

-Eksponer slik at skyggepartiene gjengis som mellomtoner i den mørkeste eksponeringen av bildet. I den lyseste delen sørger du for at ingen detaljer "klippes" i skyggepartiene.

-Når bildene er tatt og lastet inn på pc-en, sjekker du hvitbalansen og synkroniserer slik at fargetemperaturen er lik på alle eksponeringene.

Nå må jeg begynne å stjæle litt bilder, ettersom pcen min kræsja og jeg har ingen bilder tilgjengelig.

Her ser man et eksempel på hvordan materialet du hår å jobbe videre med kan se ut:

obj.jpg

Til venstre, det normalt eksponerte. Det miderste bildet er tatt med -2EV, og som du ser er det ingen detaljer i de mørkeste partiene, men til gjengjeld har vi mer informasjon i himmelen. Det tredje bildet er tatt med +2EV, og her er det svært lite informasjon i himmelen, mens de mørke partiene har fått flere detaljer.

Det du deretter skal gjøre er å åpne photoshop. her kan du som sagt sette disse bildene sammen dette gjør du ved å: file-->automate-->merge to HDR. Da får du opp en dialogboks hvor du kan velge bildene dine.

I Photoshop kan du nå kombinere disse bildene med HDR-funksjonen. Du velger ganske enkelt file->automate->merge to HDR og får da opp en dialogboks der du kan velge bilder. Vi blar så frem til bildene vi ønsker å kombinere (du må, som sagt, gjerne bruke mer enn tre), legger dem til og trykker OK:

obj2.jpg

Photoshop klarer nå å justere bildene dine slik at utsnittet ditt blir likt. Programmet henter informasjon fra alle bildene og sette de sammen til ett HDR-Bilde. Nå kan du forhåndsvise eksponeringen på sluttresultatet ved a dra i skyvetingen som bildet viser.

obj3.jpg

Her kan du se hvordan bildet kan se ut ved forskjellig eksponering, og når du trykker OK, lagres bildet du har opprettet.

Her er bildet av sluttresultatet som ikke er mitt pga beskrevet over her ett sted:

2771435.jpg

Finnes også andre metoder for å gjøre dette, slik at du har fler valg når det gjelder hvordan du kan merge bildene med hverandre.

Dette er en guide om HDR, og ikke Curves, Tone Mapping, Saturation, og fargejustering

Ja photoshop koster 10 000kr men du kan selvfølgelig laste ned gratisversjoner på www.adobe.com, eller sende meg en pm så skal du få forklaring på hvordan du skaffer deg dette gratis.

Endret av Terjeo
5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bra guide!!!

I CS2 ender du ikke opp med et 32bit eller 64bit bilde? Det gjør du i CS3 hvertfall og da er det greit å gjøre dette om til 8bit eller 16bit hvertfall så ikke filen blir kjempe stor.. også om til JPEG fil.

For det skjer vel ikke automatisk?

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra guide. dette er noe jeg snart skal prøve meg nå. og kommer sikkert med spørsmål!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bra guide!!!

I CS2 ender du ikke opp med et 32bit eller 64bit bilde? Det gjør du i CS3 hvertfall og da er det greit å gjøre dette om til 8bit eller 16bit hvertfall så ikke filen blir kjempe stor.. også om til JPEG fil.

For det skjer vel ikke automatisk?

Ender vel ikke opp med 32 bit i CS2 nei. Å som du sier greit å gjøre om til 8 bit eller 16. Hørte det var lettere å redigere etterpå også i lavere enn 32. Dersom du trenger 32 bit vet du det vist selv hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er ikke jeg noe fotoguru, men Lightroom2 funker vell likebra til sånt og?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt etter smak og behag, er veldig mange forskjellige programmer, men i photoshop har du litt mer muligheter med hensyn til vidre justeringer av bildet.

Både Lightroom og Photomatix er enkle og gir mer enn gode nok resultater for de fleste av oss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men går det an å merge hdr i lightroom ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men går det an å merge hdr i lightroom ?

Fant ikke noe orntlig svar på det der, er ikke helt sikker selv. De sidene jeg så på var det delte svar, noen sa det gikk, andre sa det ikke gikk.

fant hvertfall en veldig fin sie i leitinga:

http://www.wonderhowto.com

http://www.wonderhowto.com/topic/lightroom-batch-merge-hdr/

Der var det veldig mye guides om hvordan man gjør det meste med bilder egentlig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive