Gå til innhold

Bortover Ski


Hue

Recommended Posts

Jeg legger opp igjen denne tråden Tomas da den kan være nyttig for flere enn deg nå i startgropa på den fantastiske skisesongen 2011....her kan folk legge inn både smøre og skitips for bortoverfolket

Ståle :)

Hei.

Etter 8 år uten ski på beina som var et resultat etter dårlige minner fra tvangsturer i min barndom har jeg endelig begynt å få øynene opp for langrennsski igjen.

Det begynte med at jeg sa jeg hadde lyst på noen billige smørefrie ski til jul for å prøve det litt ut.

Så etter endel turer så fant jeg ut at dette her gav mersmak og jeg fikk litt lyst til å utvide horisonten litt.

På torsdag la jeg merke til at skiene jeg fikk til jul som forøvrig er Madshus Ultratouring hadde noe voldsomt forskjell i bøyen på tuppene på skiene og leverte dem tilbake til XXL for reklamasjon og har nå fått en tilgodelapp.

Så jeg tenkte å høre med dere om dere hadde noen gode tips til ski jeg kunne vurdert?

Skiene vil bli brukt til små treningsturer med normalt tempo for å si det slik, jeg er ikke i noe superform, men er det jeg skal gjøre noe med.

Grunnen til at jeg også ville ha smørefri til å begynne med var jo som sagt bare for å prøve ut ski igjen, men også det at jeg ikke orker å sette meg inn i alt det der smøringsgreiene.

Madshus ski er en klar favoritt her.

Edit:

Budsjettet er heller ikke det største så kommer ikke til å kjøpe noen voldsomt dyre ski enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Smørefritt kjenner jeg ikke til, er greit nok å smøre skiene sine innimellom, har rossignol delta skøyteski her, men bruker de også som vanlige langrennski også, bare å skøyte seg opp bakkene så er ikke klister noe problem ;)

Rossignol

Når jeg skal ha nye langrennski her nå så er det de nye fra Fischer som kommer i hus tror jeg, skal sjekke de ut og se om de er riktige til meg mht vekt..

Fischer

Husk også skistaver som har "pro fit stropp" også, det er dag og natt mht ski syntes jeg...

Swix

Ut på tur aldri sur

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig tenker jeg nok hakket under mht til prisnivå. Og det blir nok handlet på XXL.

Men har kikket litt på klassiske ski og da har jeg havnet på:

Madshus Birkebeiner C3 XXL skal vel ha 2100-2200 for denne.

Eller har jeg blitt tipset om Madshus Hypersonic av Chris/// på forumet, men fant ut at den de hadde på XXL var typen klassisk og ikke skøyteski.

Men han mente det ikke var noe problem å bruke disse til skøyteski og bare smøre på glider. Noe som også passer meg fint det er tilfelle da jeg kan bruke de til vanlige turer i tillegg, noe skøyteski ikke er egnet til.

Men har veeldig lite peiling her altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette men koffer e vekta på person så viktig når man ska velge langrenn ski? Slalom e ok sia det har med binniga og utløsinga. Men va med langrenn ski?

Beklager iDuddits ikke for å øderlegge tråden din.. kan godt slette det vist du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, jeg fikk nettopp forklart når jeg var der oppe at jeg var for tung for de skiene de hadde inne og det hadde med spensten i skiene å gjøre.

Korrekt meg om jeg feilinformerer nå :)

Endret av iDuddits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av nye ski før jul. Har fått testet dem endel nå, og er veldig fornøyd. Mosjonerer et par gang i uka i opptråkka løyper, men bruker dem også mye utenfor sporet. Er i likhet med deg ikke særlig interessert i å sette meg inn i smøring, så mine er smørefrie. Skiene funker fint i løpa, men er fortsatt breie nok til å fungere bra i løssnø/utenfor sporet. Jeg ville ha et par ski som kan brukes til det meste, og føler at jeg har fått akkurat det.

Denne typen ski kan vel kalles fjellski light, og de er en del mer solid/breiere enn klassiske langrennski, tror jeg. Dersom du kun skal gå i løyper, er de nok ikke det beste valget. Men som allroundski fungerer de utmerket :)

Link her:

Åsnes Vikafjell

Veldig gode skisko - frøs ikke på beina i 25 minus sist helg med disse. Gir god støtte og:

Alfa Synnfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill siw, men jeg kommer nok kun til å bruke skiene i opptråkket løyper.

Skal ikke være lett å velge ski iallefall :P Kanskje bare gå får de gode gamle natoplankene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vekt er avgjørenede mht spenst i skia ja, dvs at festesonen (der klister etc er) skal være vekk fra bakken når hele vekta av deg er på begge skiene og denne festesonen skal da treffe snøen når du legger hele vekta på en ski slik at du får grep, om det er bom her så får du bakglatte ski..

tar du skiene dine inn på flatt gulv og står med hele vekta di på begge to, tar et A4 ark og fører under skiene, området mellom der arket stopper i front og bak er festesone, resten er glisone.... har du arket under skia og legger vekta over på ett ben så skal arket sitte fast, om du fortsatt kan bevege arket da så er du for lett for skiene, sitter arket fast når du har hele vekta på begge skiene så er du for tung for skiene....

sånn sirkus forklart

skøyteski har bare glidesone, dvs hele skien skal være glatt..

Er du i en sportsbutikk som har snøring på dette så får du riktige ski til deg, noe som jeg mener er veldig viktig for hvor moro det er å gå på ski, dårlige ski er tragisk å rote rundt med,...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er noen år siden jeg drev aktivt med langrenn og skiskyting så er jeg ikke oppdatert på årets modeller fra de forskjellige fabrikantene, men skal alltids klare å svare på andre spørsmål angående bruk og vedlikehold av langrennski.

Jeg har alltid gått på Fischer ski, både til klassisk og til skøyting. 

I sko er det salomon både i klassisk og skøytesko og swix staver. 

Siden jeg drev med skiskyting syntes jeg det bare ble litt stress å ha slike "håndtak" som Truls henviser til og har dermed blitt vant med å bruke en vanlig (dog litt bred) stropp på stavene og syns det funker helt topp.

Jeg tror ikke det er en veldig god plan å bruke en kombi-ski siden skøyteskiene skal være endel kortere og siden en rubber en klassisk ski så ødelegger en endel av glisonen dersom en planlegger å bruke samme skien til skøyting.

Ble litt komplisert dette her så tror jeg mistet den røde tråden min.. hehe

Bare still spørsmål og så skal jeg svare dersom jeg klarer, ellers så trår nok Truls eller noen andre til og svarer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har ikke rubbet opp sålen på mine skøyteski her (196cm jeg er 181cm) men har lagt på blå i festesonen og glider på gli sonen, det funker det, men selvfølgelig holder det kortere da en om en rubber sålen (festsone) før en har på festvoks etc...

Planen her er å få seg noen nye langrennski da skøyteski og langrennski har forskjell ikke bare mht skiene men også støvler, bindinger og staver er forskjellige mht de to grenene der... og jeg er i startsonen mht langrenn selv her, og har ikke noe komplett serie annet en at det blir mer kombi

Kunne vel hatt ski som var enda noen cm kortere her mht skøyting, men valgte en litt "mitt" i mellom løsning da det kunne funke greit, har kjørt mye klassisk med de skiene, men da må en selvfølgelig skøyte opp bakkene, eller "skøyte" som jeg gjør ;) ha ha. Det funker bra som trim opplegg, men får en litt mer dilla så holder det ikke i lengden og det er fort å ende opp med både og her også

Skjønner godt at slike håndtak ikke funker bra mht skiskyting ja... men fikk selv en litt WOW opplevelsen når jeg testet de første gangen og har ikke sett meg tilbake

Så til svaret Iduditts:

Ja det funker nok det, men som sagt så må du fiskeben eller skøyte i bakker for å ikke bli snål av bakglatte ski om du glider hele sålen, samt at en ikke bør vurdere ski som er voldsomt lange, bare pass på å få ski som har riktig spenn mht vekt, om det er den beste løsningen, joa, for oss som har det som trim er det sikkert bra nok, men jeg frykter at det kan føre til at det fort blir to sett med ski, støvler og staver etterhvert, da det fort gir mersmak når en forserer bakkene fortere.

Teknikken mht skøyting skal en jo lære, men det samme gjelder jo å treffe på smøringa, så innimellom føler jeg at det å glide hele skia gir lavest feilprosent og best turopplevelse så fremt du har litt saft i armer og ben og klarer å dytte deg opp bakken med skøyteteknikk "light" og at du beveger deg i preppa løyper som har litt bredde...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder sko og staver er det vel alpina elite sko som gjelder og swix triac staver:P har merka meg at folk er helt gærene etter det hver gang jeg er i en sportsbutikk (noen som tror de blir petter northug bare de har utstyre han bruker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ha ha, ja den ser jeg..... er som jukse eksos og svær spoiler på 60hk bil det :)

Har personlig holdt meg på et lavere utstyrsnivå nettopp av den grunnen at det ser fort teit ut å komme som proff og reise som amatør, blir en forbigått i løypa av bestemor og menn med sekk når du ser ut som om du er på landslaget er ikke det voldsomt kult gitt, samtidig skal en også få lov til å trene/trimme som en selv ønsker med det utsyret en selv syntes er best/greit. Går på ski der det er noen som trener innimellom med skiklubber og det er nesten demotiverende hvordan de fiser forbi deg på flatene og i bakkene, men så lenge en syntes det er moro så er det, det viktigste av alt...

Uansett så er vel dette noe ala bilpleie også, en trenger ikke bestandig det beste men HEI å moro det er å ha det, best ski og best voks :) da kan en i alle fall ikke skylde på utstyret, vel... smøringa er vel der mange har unskyldninga når det ikke går best... :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha, ja den ser jeg..... er som jukse eksos og svær spoiler på 60hk bil det :)

Har personlig holdt meg på et lavere utstyrsnivå nettopp av den grunnen at det ser fort teit ut å komme som proff og reise som amatør, blir en forbigått i løypa av bestemor og menn med sekk når du ser ut som om du er på landslaget er ikke det voldsomt kult gitt, samtidig skal en også få lov til å trene/trimme som en selv ønsker med det utsyret en selv syntes er best/greit. Går på ski der det er noen som trener innimellom med skiklubber og det er nesten demotiverende hvordan de fiser forbi deg på flatene og i bakkene, men så lenge en syntes det er moro så er det, det viktigste av alt...

Uansett så er vel dette noe ala bilpleie også, en trenger ikke bestandig det beste men HEI å moro det er å ha det, best ski og best voks :) da kan en i alle fall ikke skylde på utstyret, vel... smøringa er vel der mange har unskyldninga når det ikke går best... :D

Liker tankegangen din her Truls,

Det er ofte slik med skiutstyr - både alpint og til langrenn at det dyreste og "beste" utstyret gjerne jobber like mye mot en nybegynner som det jobber for.

I tillegg er det fryktelig teit å se ut som du er på landslaget men samtidig ha så ubalansert kraftoverføring at du høres ut som et helikopter i klassisk.....

Til klassisk langrenn er det viktig med et ganske langt og mykt spenn til en nybegynner, og det får man ofte ved å gå ned til et nivå midt i mellom typiske innstegsmodeller og eliteutstyret. Det samme gjelder egentlig for skøyteski......

Jeg klarer ikke å se at skøyteski og klassiske ski kan la seg kombinere på noen god måte, men det blir jo en slags skøyting selv om man har smørespenn og lave sko - skøyting er for homoseksuelle og feminine jålebukker uansett - så det skal dere ikke bry dere om :)

Men som sagt - til klassisk langrenn så er det nok teknikk å øve på i starten uansett så det er ingen vits i å gjøre det vanskeligere for seg selv ved å kjøpe toppmodellene som krever eksepsjonelt distinkt fraspark og straffer dårlig kraftoverføring....og jepp-selvsagt må man ha Profit staver.....en meget god stav til alt fra tur til fellesstart er SWIX C3 i karbon, passe lett og bygd for krig.

En annen sak folk har stort utbytte av å lære seg tidlig er å kunne kombinere voks og klister. Med unntak av kalde dager med nysnø legger jeg alltid et tyyyyyynt lag isklister og deretter et tyyynt lag (feks swix sine K21 og K22 universalklister er gull) for deretter å bygge en vanlig vokskombo med feks VR40 og VR45 på toppen hvis det er det som passer til dagen.....(husk å kjøle skia med klister før du legger voks)

på www.swix.no finner dere en waxwizard som kan være til stor hjelp både når det skal smøres, og til å forstå hvordan skismøring fungerer.

Et annet tips for oss som bor langs kysten med mye nullføre og snø i kombinasjon er såkalte rubbe -eller zero ski.......Dette er visstnok helt supert og står høyest på ønskelista mi for neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det blir jo nesten detailing av ski med sånt smøringsopplegg hehe.

Dere har virkelig peiling. Ble riktig så teknisk denne tråden.

Har egentlig aldri brydd med om annet enn å komme meg fram OK (og ikke fryse!). Er så sjelden jeg ser andre folk, selv i løypa, så kanskje det har noe med saken å gjøre? :P Men om jeg blir forbigått av ei sprek bestemor eller en tolvåring gjør det meg ingenting uansett tenker jeg.

Jeg ser at de med smøreski/ski særlig beregnet for forholdene har bedre gli og sånn enn meg, men det er jo så kjekt å bare ha et par ski som man kan spenne på seg uten å tenke noe mer på den saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir utvilsomt smørefritt på meg neste gang jeg skal handle ski, siste generasjon nå er så j* bra at du skal ha relativt god greie (og flaks) med smøring for at det skal funke bedre :)

Vikafjell så bra ut Siw, får ta meg en tur og sjekke ut hvordan de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en del mil på ski hver vinter som trening. Og som nevnt over, hvis du har ambisjoner over det å gå med familien i påsken, er det viktigste å få kjøpt utstyr som er tilpasset din vekt og teknikk.

Dyre konkurranseski med rått spenn gir ikke en bra opplevelse hvis man ikke har teknikk og smøreferdigheter som står i stil.

Madshus Brikebeiner er en kjempefin ski for oss som går et par ganger i uka.

Har et par Rossignol Xium (klassisk) og to par Madshus værstingski (skøyting og klassisk, Hypersonic eller Ultrasonic, husker ikke i farta.)

Madshus skiene er en drøm når smøring er perfekt og teknikken sitter, men blir fortere bakglatte da de har lenger spenn.?

Rossignol skiene er oftest brukt når smøreforholdene er litt tricky. Har prøvd skøyting med disse og det går, men sammenlignet med skøyteski er det STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg holder meg til klassisk, arvet noen relativt nye Madshus Lillehammer XC el noe i den duren av fatter, og de holder i massevis til mitt bruk, skal forøvrig kjøpe ett sett med "fjellstaver" også tror jeg da carbonstavene har så tynn "krans" på seg i bunnen at jeg gikk igjennom hele tiden forrige gang jeg gikk..

Hvor mange her er det som bruker skøyteski egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...