Ad|oS

Ad|oS: Audi A4 B6 1.8TQ Avant

41 innlegg i emnet

Siden det har vært minusgrader i lang lang tid nå har det ikke vært særlig mye detailing på meg i det siste. Til slutt kjente jeg at nå var grensa nådd, og jeg var nødt å få gjort noe. En kamerat kjøpte seg ny bil litt før jul, så tenkte en liten SV detail ville være en grei julegave til ham.

Håper han setter pris på jobben ;)

Det største problemet mitt er at jeg ikke har noe skikkelig sted å stå her i Kristiansand, bare en liten garasje med lite plass, noe som ikke er så ideelt. Derfor tenkte jeg at jeg kunne prøve meg i en selvvaskehall her i byen. I utgangspunktet skulle bilen nazivaskes en dag, for deretter å dra tilbake neste dag (natt) å polere. Etter vask så jeg at lakken egentlig ikke var altfor ille, og sølvfargen skjuler dessuten riper og swirls veldig bra. Valgte derfor å utsette polering til våren når sommerfelger også kommer på. Det ble i stedetfor en polering, heller valgt å ta en interiørjobb.

For de som måtte lure, så hadde jeg avklart med de på bensinstasjonen at det var greit at jeg holdt på ganske lenge med hensyn til tidspunktet jeg valgte å jobbe på.

Produktvalg

P21S Powergel

MAC124 Prickbort

BH Surfex HD

MG + Europris mitt

Diverse børster

BH Soft clay

Optimum No Rines claylube

MG NXT All Metal Polysh

CG Bare Bones

Scholl Purple 9000

SV Metal Polish

SV Cleaner Fluid

SV Shield

SV Autobahn

SV Pneu

SV Leather CLeaner

SV Leather Milk

SV Wood Polish

Nok prat, over til bildene:

Vaskehallen ankommes, med bagasjerommet full av utstyr. Fint med stasjonsvogn i forhold til egen liten coupe :D

_MG_9937.jpg

Litt inspeksjonsbilder

_MG_9938.jpg

_MG_9939.jpg

_MG_9940.jpg

_MG_9941.jpg

_MG_9942.jpg

_MG_9943.jpg

_MG_9944.jpg

Alt man trenger for å detaile: Brus, tyggi og masse småmynt

_MG_9946.jpg

Og selvfølgelig litt musikk

_MG_9948.jpg

Startet med Prickbort på hele bilen, bortsett fra taket

_MG_9950.jpg

_MG_9951.jpg

Prickbort på felg, dekk og inni hjulbuer. Hjulbuene bak har filt (eller noe sånn, mens foran er det plast)

_MG_9952.jpg

Før Prickbort

_MG_9953.jpg

Etter Prickbort. Fascinerende hvordan Prickbort får frem det verst på bilen, da det som tidligere er grått blir brunt og ser ekstra skittent ut (ikke det aller beste eksempelbildet dette her, men du får en liten indikasjon på det)

_MG_9957.jpg

Ren P21S på felger da de var skikkelig stygge og fæle

_MG_9954.jpg

_MG_9955.jpg

Surfex HD er en favoritt hos meg på plast/gummi

_MG_9956.jpg

Bilen blir så skummet ned med selvvaskens eget skum. Håpløst tynt...

_MG_9958.jpg

Litt effekt fra avfettingen

_MG_9959.jpg

_MG_9960.jpg

_MG_9962.jpg

_MG_9963.jpg

Gikk deretter over plast/gummi en gang til med Surfex HD og Swissvax Detail brush

_MG_9964.jpg

Fryktelig irriterende med den skøyten nederst på dørene. Utrolig med sand som ligger inni der. Det samme gjelder under listene, som ikke vil gi slipp på dritten før du nesten stikker høytrykksspyleren bak den... Ekstra irriterende er det når man må betale så mye for å spyle :s

_MG_9965.jpg

Fortsetter med Surfex HD rundt litt detaljer på bilen, sammen med kost

_MG_9966.jpg

_MG_9967.jpg

_MG_9968.jpg

Deretter ble det et nytt lag med P21S på felger før jeg gikk over med en Daytona Speedmaster felgbørste (!?). Utrolig mye bedre enn MG sin da den har lengre og mykere bust. Har normalt sett brukt den sammen med Bilberry, og da skummer det noe ekstremt. Fikk ikke noe særlig skum av P21S desverre. Får en følelse av at det renser bedre med mye skum hehe

_MG_9969.jpg

Ser mye på Discovery, og hadde Mike Rowe vært der hadde han nok konkludert med at felgvask er en "dirty job"

_MG_9970.jpg

_MG_9971.jpg

Har innredet den ene SV bagen min med det meste jeg trenger for en detail. Sammen med med den SV baggen med SV, bøtter og MF har jeg egentlig alt jeg trenger. Maskinen får faktisk plass i topplokket, sammen med ekstra bakplate og et par pads. Veldig greit :D Likevel ender jeg alltid (merkelig nok) opp med å ta med meg enda mer. Fint å ha noe å velge i...

_MG_9972.jpg

Bilen ble deretter spylt fort en gang til, før det var TBM med Optimum Car Wash. Er egentlig en ganske mild såpe etter hva jeg har hørt, men synes den fjerner mye likevel. Burde kanskje brukt SV Car Bath, men den forbeholder jeg kosejobber... Litt for skitten bil til at den går under den kategorien ;) Samme gjelder egentlig SV sin felgrens

_MG_9973.jpg

Nok en gang ble P21S påført, og nå var det siste finpuss med SV Felgkost. Hjulbolter og bremsekalipper må også få. Alle skal få :D

_MG_9976.jpg

_MG_9974.jpg

Deretter var det vasking. Ser ut som at vaskehansken snart er klar for å bli degradert til felghanske...

_MG_9977.jpg

_MG_9978.jpg

Inni dører og bagasjelokk er jo en selvfølge

_MG_9979.jpg

_MG_9980.jpg

_MG_9981.jpg

SV koster ved eksos og dørhengseler. Surfex HD ble brukt her også for å hjelpe til å bløte opp litt

_MG_9982.jpg

_MG_9984.jpg

Bilde i Pepsi Max rus... Ser også vifta som sørger for plussgrader i vaskehallen. Usikekrt hvor varmt det var ved denne jobben, men sist gang jeg stod i vaskehallen var det 6grader, mens det utenfor var -10 - -15grader. Antar det var over 10 grader hvertfall.

_MG_9986.jpg

Etter nok en skylling var det frem med BH Soft Clay. Veldig greit å bare bruke den med vann, men ville prøve med ONR som lube en gang også. Gikk ikke mer enn 2-3dl i tillegg til det som lå på bilen, og følte aldri jeg hadde for lite glid. Bruker nok dette videre også

_MG_9987.jpg

_MG_9988.jpg

Godkjent vask: Ca null skitt etter halve bilen. Var riktignok noe rett bak hjulbuer og noe bak på bilen

_MG_9990.jpg

Etter at alt annet var tatt var det claying av eksos

_MG_9991.jpg

Laaaangsom sheeting på lakken

_MG_9992.jpg

_MG_9993.jpg

Grovtørk med SS tørkehåndkle, og fintørking etterpå med CG Miracle dryer

_MG_9994.jpg

_MG_9998.jpg

_MG_9996.jpg

_MG_9997.jpg

Frokost blir handlet inn og fortært under videre arbeid

_MG_0001.jpg

Deretter var det på tide med glassforsegling. Nanolotus skal til pers, og selvsagt brukes også Nanolotus microfiber

_MG_0002.jpg

_MG_0003.jpg

_MG_0004.jpg

Cleaner Fluid

_MG_0005.jpg

Har tidligere lest en del ulike erfaringer med hvordan denne skal brukes, og har sett at det skal legges tynt på for å ikke få problemer med å fjerne den igjen. Er nok det SV produktet jeg liker minst, men gikk greit å fjerne igjen ved å bruke en MF til grovtørk, og en til for å fjerne alt overflødig.

Er nok utrolig effektiv, for påføringsputen ble skikkelig skitten. Lot være å ta ene skjermen foran, da jeg ønsker å se forskjellen med og uten Cleaner Fluid, og om det har noen effekt for holdbarheten

_MG_0007.jpg

SV Metal Polish ble brukt på eksos og takrails. Tok det verste med MG NXT All metal polysh. Imponerende hvor effektiv SV sin var i forhold. En stor favoritt :D

_MG_0010.jpg

_MG_0011.jpg

Deretter ble SV Autobahn lagt på eksos og felger

_MG_0012.jpg

_MG_0014.jpg

_MG_0015.jpg

Nanolotus fjernes fra rutene igjen etter litt herdetid. Får ikke noe skikkelig grått slør ved bruk av denne, slik som med f.eks Biltema sin Rain-Off, men fungerer jo bra likevel

_MG_0017.jpg

Det stod mellom SV Concorso og Shield på denne jobben, og da jeg skal bruke Concorso på en annen om kort tid, ble valget Shield på denne. Veeeeeldig vanskelig å se hvor man har lagt på når man skal legge på så tynt og lakken er sølv. Fikk nå dekket alt hvertfall, og det var ikke veldig merkbart i krukka egentlig...

_MG_0082.jpg

_MG_0018.jpg

_MG_0020.jpg

_MG_0021.jpg

-

_MG_0019.jpg

Eurow fluffy microfiber brukes til å fjerne voksen. Bruker et par på å fjerne voksen på en runde, og går deretter over en gang til med en ny for å være sikker på at alt er vekke

_MG_0023.jpg

_MG_0024.jpg

Deretter var det interiøret sin tur. Litt inspeksjon

_MG_0025.jpg

_MG_0026.jpg

_MG_0027.jpg

_MG_0028.jpg

_MG_0030.jpg

_MG_0031.jpg

_MG_0032.jpg

_MG_0037.jpg

Mattene ble fjernet, og deretter støvsuget. Da de ikke ville fått tørke skikkelig om jeg hadde høytrykksspylt dem ble de bare grundig støvsugd. Blir nok en Foma av et eller annet slag om ikke for lenge, så får heller ta dem igjen da.

_MG_0039.jpg

La på litt stoff-forsegling

_MG_0042.jpg

Litt godlukt for bilen under setene

_MG_0043.jpg

Skinnprodukter klar til dyst

_MG_0049.jpg

SV Leather cleaner sprayes på og tørkes av/jobbes inn. MF ble skitten etter en runde med denne, så har visst litt effekt. Så ikke så ille ut, og hoppet over bruken av børste

_MG_0051.jpg

Scholl Purple 9000 på dørsider, dashbord og litt andre smådetaljer. Lukter godt og er veldig effektiv.

Brukes selvsagt med MF (noe som frarådes av Scholl da dette gir en ikke-blank finish, akkurat det vi ønsker :P )

_MG_0055.jpg

Etter

_MG_0060.jpg

SV Wood Polish på terverk. Er ikke akkurat noen fan av tre i bil, og mener det hører hjemme i båt, men lukten av trepolishen gjør det nesten verdt å ha det i bilen hehe

_MG_0056.jpg

Deretter ble skinnet påført SV Leather Milk

_MG_0063.jpg

Nå hadde SV Wood Polish fått stått en liten stund, så ble fjernet igjen

_MG_0064.jpg

CG Bare Bones ble påført i hjulbuene foran. Bak lot jeg det stå ubehandlet pga at det er en form for filt eller noe sånn der. Uvisst hva det bør behandles med... Kanskje Nanolotus sin stoff-forsegling?

_MG_0067.jpg

SV Pneu (matt selvfølgelig) ble påført dekk

_MG_0068.jpg

SV Crystal Glass Cleaner på vinduer innvendig

_MG_0069.jpg

Litt ferdigbilder av interiør

_MG_0071.jpg

_MG_0088.jpg

Og til slutt et par ferdigbilder av hele bilen. For en gangs skyld var det fint og lyst ute når jeg var ferdig med jobben, men det snødde. Derfor ble et begrenset antall bilder tatt inne i garasjen...

_MG_0081.jpg

_MG_0077.jpg

_MG_0091.jpg

_MG_0096.jpg

_MG_0100.jpg

_MG_0105.jpg

_MG_0107.jpg

_MG_0109.jpg

_MG_0113.jpg

Gøy å endelig få teste mange av SV produktene jeg har hatt stående siden i høst. Bortsett fra Cleaner Fluid er det en utelukkende meget positiv opplevelse (CF var vel egentlig ikke noe ille den heller, men ikke like fantastisk som alt det andre). Nå gjenstår det bare å se på holdbarheten og hvor lenge det kommer til å holde seg bra...

Interiørjobber er faktisk også veldig gøy å holde på med. Blir gjerne stor forskjell, samt at det er miljøet inni bilen eieren ser mest.

Takk for titten :D

Endret av Ad|oS
6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja:) ble da rent og pent værtfall!

Blir spennende å se poleringen på bilen som kommer til våren.

når begynte du og når ga du deg? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen ble meget fin! Ikke tid å se på alle bildene skikkelig akkurat nå, men skal senere i dag ;) Bra jobba!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er både veldig takknemmelig og lite takknemmelig å jobbe med sølvfarga bil merker jeg. Ser lite defekter i lakken, men får heller ikke samme wow-opplevelsen etter en polering. Men lakken skal bli ripefri, ingen tvil om det ;)

Kom vel til vaskehallen litt for halv 4, før jeg pakket ut litt, ordna vaskevann osv Vet ikke når jeg avslutta, da mobilen var tom for strøm, jeg var trøtt og helst ville komme meg i seng. Antar det var rundt 10 en gang. Så tok vel 6-7timer et sted...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok det, man får ikke den gode følsen av å ta en lys bil.. har ennå ikke tatt en lys bil ennå når jeg tenker meg om.

Men har da sett bilder:p nesten det samme det..

men uansett en bra jobb du gjorde nå!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut dette Halvard - fin dokumentering og pent resulatat :) Hyggelig å lese om erfaringene så langt, det blir spennende å følge med framover! Men jammen var det et stk møkkete Audi da... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb og vel dokumentert :) Samt at du får gleden av å jobbe med noe av det ypperste innen tysk bilporno.. Cred fra meg kommer..

Det eneste jeg har å trekke for er at det er en Avant, ikke Touring..

Endret av Bernhard
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent.

var jo en greit innsusa bil både innvendig og utvendig... flott jobb med bra med bilder og info.

En er i hvertfall dedikert når en starter på en midt på natta for at det ikke skal være andre der.. syntes du fikk gjort ganske mye jeg på 6-7timer.. keep it comming....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobb, nå bør kompisen din bli skikkelig fornøyd :) Når det gjelder CF bruker jeg to bittesmå (og de er små) for å dekke f.eks en forskjerm. Da synes jeg den er veldig fin å jobbe med, og lakken ser skikkelig wet ut etterpå...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin, fin jobb dette her. Bra dokumentert og gode kommentarer underveis :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin jobb :thumbs:

Begynte å lure på om det var en spesiell utgave av B6en jeg ikke hadde hørt om før, men det er jo en avant B)

BareBones, tørkes den av igjen etter påføring? Jeg merket også, ikke før i går, at det var stoff-innerskjermer bak på bilen, og lurer på hva som kan brukes der. Nanolotus kan jo være et svar..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger :D

Er BMW mann jeg, og i "vår" verden kalles det touring og ikke avant. Lette etter ordet da jeg skrev overskriften, man klarte ikke huske at det var avant.... Men nå er det endre. Rett skal være rett ;)

Hvis to små erter er nok til en hel forskjerm har jeg nok fremdeles brukt litt mye. Ikke så lett å se når man får dekket skikkelig på en slik farge, men neste gang blir jeg mer sparsomlig på CF. Får teste CF Pro også snart, og der er det nok litt lettere å få det gjevnt med lite middel. Takk for info

Bare Bones kan tørkes av (spres ut) etter påføring, men om den får stå en stund tørker den jo litt. Ofte greit å dra over med en svamp eller noe sånn etter påføring, for å få det gjevnt. Ellers bruker man veldig mye for å få dekket hele området

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall dette her Halvard :)

Ikke dumme de hallene der, nei :) Tenkte meg opp å ta en skikkelig vask senere i kveld. Var betjeningen greie? Når begynte du på kvelden?

Må si jeg synes disse Audi´ene er ufattelig fine, spesielt denne.

Over til spørsmål ;)

Brukte du bare medbrakte vannflasker til å skylle dørkarmene og det etter vask?

Hvordan synes du P21S fungerer?

Og hvordan følte du CG Fabric Guard var?

Hvordan er det med bruk av avfetting o.l i dørhengsler og slikt? Er ikke disse her smørt opp og slik med olje/grease?

Super jobb iallefall :)

Endret av iDuddits
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Thomas :)

Har stått der og vasket tidligere, et par timer, og har ikke fått noe pes for det. Velger riktignok å dra sent på kvelden i stedet for på ettermiddagen da jeg regner med det er mer trafikk der. Var bare ei som var på jobb der, og ifølge henne var det ikke mye folk som vaska midt på natten uansett, så ikke noe problem å stå der. Har også hentet vann inne på stasjonen, og de reagerer ikke når jeg spør om å låne vaskerommet med to 18liters bøtter i hendene ;) Begynte rundt halv fire på denne bilen

Hadde med meg et par halvannenlitersflasker med vann så jeg fikk renset vekk såpevannet i dørkarmer og lignende som ikke gikk vekk etter en avspyling.

Brukte Bilt Hamber Surfex HD på dørhengseler. Er vel ikke den som tar olje osv best, men fungerte bra syns jeg.

Den fjernet greit dritt som ikke Bilberry 1/3 klarte å få vekk, men så er det ganske stor forskjell på 100% produkt og 25% produktblanding... Vet ikke helt hvilken jeg liker best egentlig. P21S lukter bare rart/vondt, mens jeg synes Bilberry lukter snus. Vet ikke helt hvilken jeg foretrekker... Og så skummer Bilberry også en del, noe som jeg liker ;)

Har ikke noe spesielt å si om Fabric Guard. Sprayet bare på, og lot det tørke inn før jeg la mattene inn i bilen igjen etter en stund. Får se etterhvert hvor bra den fungerer. Kjørte selvsagt tilbake bilen på bare sokkene, for å ikke skitne til interiøret før eieren skulle få bilen tilbake hehe

Er selv en sterk BMW-fantast, men liker virkelig denne bilen. Fantastisk god å kjøre, går utrolig godt til å bare være 1.8T (reiser rett fra min E36 325) og utseende er ikke noe å klarg på akkurat, hverken interiør eller eksteriørmessig

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du surfex neat altså? Sterkeste jeg har brukt er 1:10 og da tar den fett fra dørhengsler på et blunk. Alt over 3% stripper voks fort. Den er vanvittig konsentrert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok ca 1/3 blanding jeg brukte. Bruker ren også av og til, til rens av dekk f.eks, noe jeg synes den er ekstremt bra til :D

Har brukt den til å strippe voks før, og det er ingen tvil om at den er effektiv til det

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig bra jobb Halvard, detaljert og bra, strøkent resultat også dette her....

SurfexHD har jeg brukt mye ublandet her, bla på inntørka polishrester, men det tok den ikke noe spess, tardis derimot tok det i en swosj... men DurfexHD er uansett snadder det..

og ser jeg deg trille inn før meg i en vaskehall, så reiser jeg hjem igjen og venter der.... ha ha... vi trenger snart DCN approved vaskehaller tror jeg... med egene polerings lokaler...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobbet, men må være litt kjedelig å måtte kjøre bilen rett ut i snøværet etterpå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott jobb, så ut som den ble rimelig ren nå, iallefall! Shiny og pent, slik det skal være :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du holder heldigvis til langt unna meg Truls, så du slipper problemet ;) Er uansett 3 båser ved siden av hverandre, så va vel hele tiden en som var ledig så lenge jeg var der.

Litt kjedelig å måtte kjøre ut å snøværet ja, men kan jo bare tenke som så at neste vask går utrolig mye lettere enn denne gangen. Bilen ble kjørt i ca 50km/t tilbake til huset, uten sko ;) Ble ikke så veldig skitten heldigvis

Takk for det Han5y

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive