Gå til innhold
Snapper

Utfordring fra en nybegynner! ;-)

Recommended Posts

Snapper    0
Snapper

Heisann,

Siden jeg for tiden (alt for lenge) venter på min nye Superb, er jo ingenting bedre enn å planlegge hvordan den nye babyen skal pleies best mulig... Som travel tobarnsfar, full jobb og en rekke fritidsinteresser har jeg så vidt vært innom tanken på (dødssynden) DITEC!!!

Tenkte derfor å gi dere anledning til å få meg bort fra disse mørke tanker, og overbevise meg om at alternativet er bedre. Det jeg må overbevises om er;

Vil jeg med to årlige behandlinger med 2/3 stegs prosess bestående av polish/lakkrens (eksempelvis Scholl 40 eller Duragloss 101 og evt 105) og forsegler (eksempelvis Duragloss 111) oppnå;

1: Bedre/dypere glans enn det som kan regnes med Ditec (forutsetter at behandlingsplanen følges)?

2: Like god eller bedre beskyttelse av lakk når det gjelder steinsprut, riper mm.? Blir jo 6 mnd mellom hver behandling? Tenker også på hvor enkel bilen blir å vaske på vinteren.

Jeg er ingen ekspert, men skal klare å lære meg å bruke en basic poleringsmaskin, vaske bilen med riktig utstyr og bruke en full dag på poleringen hver gang (+vask/tørk). Er perfeksjonist, og trives egentlig godt med bilpleie, men tid er dessverre en knapp faktor.

Kan for ordens skyld opplyse om at lakken er en amethyst purple metallic, ikke lys, ikke mørk, men et sted midt i mellom.

Setter pris på alle innspill :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MortenM    62
MortenM

Først av alt: Velkommen hit :) og gratulerer med bestilling av flott bil!

Jeg har som mange her inne ingen erfaring med Ditec, men kan gi deg min mening for det håper jeg.

1. Du vil helt klart få bedre glans av å gjøre jobben selv om du er som du skriver perfeksjonist. De som jobber med Ditec vil nok ikke legge like mye sjel i jobben.

2. Jeg tror ikke Ditec beskytter mot steinsprut. Kan noen bevise at den gjør det, vil jeg gjerne vite hvordan. Dette er en tynn hinne på lakken din, og vil nok ikke beskytte stort mot steiner som kommer farende. Bruker du en god voks eller sealer, er bilen lett å vaske.

Husk fordelene med å polere selv også. Når du går så nøye over bilen finner du den minste defekt, og kan gjøre noe med det før det er for sent.

Min personlige mening er at uansett hva du har på lakken, så er vaskingen det viktigste for å holde bilen pen. Kjøp best mulig vaskeutstyr for å holde bilen ripefri.

Jeg tenker nok du velger rett etter å ha hengt rundt her på forumet en stund ;)

Uansett hva du velger, så lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Når du først har funnet veien hit, er det bare å glemme Ditec.

Ditec o.l er helt suverent for de som nar null interesse for å vaske og vedlikeholde bilen sin, og dette har jeg inntrykk av gjelder de fleste bileiere. Men i og med at du har havnet her, konkluderer jeg med at du har en interesse for bil og bilpleie, og da kommer du til å bli misfornøyd med en steril lakkbehandling som ikke holder i nærheten av hva den lover ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Kort-svar:

1. Ja

2. Ja

Og Morten og Kazzper speaketh the truth. Du trenger sikkert ikke noe så grovt som #105 to ganger i året - det er oppfølgingen etter første-gangs behandling / korrigering som er viktig. Et riktig vaskeregime og litt forholdsregler ellers (f.eks. hvis man _må_ parkere på et overfylt parkeringshus - forsøk å finne en plass mellom dyre biler som ser litt OK ut, ikke sjakktrekk å stå mellom to biler som ser ut som en pitbull har hatt seg bortover lakken på dem...) så vil du unngå de fleste potensielle RDS'er. Vaskeriper blir minimalisert også. Det er hakke plent umulig å unngå riper, men det lille som blir er lett å korrigere bort ved behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Stemmer i her jeg

Duragloss 101 + 111 holder lenge, ser bra ut og er lette å jobbe med også...

Skikkelig vaskeutstyr sammen med de så holder du ting bra, god prewash, avfetting når du trenger det, gritgurad i bøtte, vaskehanske av ull og en såpe som er bra så er du langt på vei..... en QD/Wer etter vask er også å anbefale, Duragloss aquawax er bra saker, samme er Meguiars UQD...

Ditec beskytter ikke mot steinsprang eller riper, det å legge en sealer på bilen hjelper deg mht swirls, møkka sitter ikke så lett på en glatt overflate, så du får vekk mye, mye mer ved prewash en du gjør mht en bil som ikke er beskyttet, mye swirls kommer pga svamp, bøtte og zalo metoden, da gnir du sand og stein rundt og rundt og etter 3 vask så er det bare gråt og lite trivsel :)

står mer utfyllende her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Snapper    0
Snapper

Hehe, begynner vel å bli trukket over mot den riktige siden... Må bare overbevise kona om å sette av et par helger i året :blink: Har vel bare aldri blitt fornøyd med resultatet når jeg har brukt autoglym sine produkter for hånd... Glansen blir dyp og fin den, men fjerner ikke den minste swirl, og synes holdbarheten blir for dårlig. Men stoler på at en da maskin med riktige puter og midler vil omvende meg :lol:

Forstår jeg det riktig om jeg tror at Duragloss 101 eller Scholl 40 er et bra valg også på en ny og godt vedlikeholdt lakk, påført med oransje puter fra scholl? Eller bør en velge noe mindre slipende når lakken er relativt fin?

Ser også veldig mange steder, bla i den store guiden her inne, at det til stadighet refereres til tre-stegs prosesser. Er det noe som tilsier at en bør ha noe mellom 101/s40 og 111, eller gjelder dette ved bruk av andre produkter, som forbrukerproduktene til meguiars?

Men hva gjør dere egentlig med avfetting i vinterhalvåret? Min tidligere bil behøvde jeg ikke engang forsøke å vaske uten en god halvliter avfetting, var som sandpapir... Men forstår det som om både avfetting og clay tar både sealer og evt voks, og derfor kun bør brukes før polering? Ser for meg at det vil vanskeliggjøre renholdet kraftig på vinteren... :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
posan    4
posan

DuraGloss sine produkter er ment for hånd og ikke maskin..

så om det er scholl du vil ha hadde jeg kjøpt meg S17 og S40 med riktige puter.

det du evt. skulle hatt mellom S40 DG 111 er vel f.eks Chemical Guys Vertua bond for å få glansen dypere og bedre holdbarhet..

riktig avfetting tar ikke knekken på voksen din.. mener prick bort er snill mot voks og sealer.

clay tar knekken på "alt" du har på lakken din, det er viktig å claye bilen før du begynner med maskin polering for å fjærne alt av urenheter så du ikke drar med deg dette i polerings puten din.

Autoglym sin sealer er vel kjent for god holdbarhet, så mulig du ikke lot den herde lenge nok før bilen kom i kontakt med vann?

LES: minst 12timer helst 24... og gjerne to lag for å få dekt mest mulig av bilen, her 12timer mellom vært lag..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig