Gå til innhold
Belle

Petrokjemisk avfetting?

Recommended Posts

Belle    725
Belle

Jeg har lest sikkert 130 datablader og det nærmeste jeg kom pH-verdi av petrokjemisk avfetting var dette: "Det er umulig å måle pH, eller verdien er ikke relevant" Wtf!?

Jeg lager et skriv om diverse avfettinger, type avfetting og pH-verdier. Jeg har lært en hel del men jeg skjønner fortsatt ikke dette med petrokjemi. Kan noen gi meg litt info? Hvilken kategori går den under, løsemidelbasert eller ikke, pH-verdi etc.?

Jeg har sett den bli omtalt som kaldavfetting, men når jeg leser HMS-databladene på disse kaldavfettingene varierer innhold veldig. Virker litt som det bare er et navn produsenten har slengt på fordi "Kaldavfetting, ja det er noe Ola Nordmann og Kari Traa har hørt om.Dèt kaller vi den!"

Takker for svar,

-Belle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenHamre    98
EspenHamre

Vist du tenker på en spesiell type avfetting, så kan jeg levere en prøve til labben og få vite ganske mye om den, bla pH

Jobber i Statoil Petroleum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Mye "jalla" i sikkerhetsdatabladene ja, men tipper grunnen til at man ikke opplyser om ph på div produkter er at det rett og slett ikke er nødvendig/relevant fra et sikkerhetsmessig ståsted. Det er et stort regelsett man må forholde seg til når man skal lage datablader, disse er laget slik at man skal kunne informere om alt som er "farlig" samtidig som man ikke skal fortelle for mye om innhold slik at hvem som helst kan kopierer det.

Det er dog vanskelig å lage en slik oversikt uansett da det ofte er en liten prosentandel "lurium" som avgjør hvor effektivt produktet er, og denne er så liten at man slipper å oppgi den på datablader ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein86    158
Stein86

pH-verdien sier jo noe om antall H+-ioner i løsningen og jeg er usikker hvor relevant dette vil være i en petroleumbasert avfetting.

Men som øivind sier så er det nok mye annet lurium som gjør de forskjellige avfettingene ulike. En skulle tro at de starter med den samme basisen og tilsetter stoff alt etter hvor effektiv den skal være til forskjellige oppgaver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Hmm, dette var ikke lett. Så det er ikke pH-verdi som avgjør hva som er en petrokjemisk avfetting, men kun at det er basert på petroleum hvis jeg har skjønt det riktig.

Noen eksempler på petrokjemiske avfettinger?

Skulle gjerne tester noen avfettinger ja Hamre, kan godt hende jeg kontakter deg ang det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øivind    32
Øivind

Petrokjemisk avfetting er såvidt jeg vet et fellesbegrep om avfettingstyper som er basert på petroleumsdestillater; med andre ord kan det være det meste av "standard" avfetting. (Ikke alkalisk-, alkohol- eller syrebasert)

Sabilex, som Øyvind over her nevner; er nesten rent hydrogenbehandlet petroleumsdestillat.

Til sammenligning er Prickbort (Ph 7) en blanding som man kan se under:

Destillat (petroleum) hydrogenbehandlede lette : 60 - 100 vekt%

2-butoksyetanol 5 - 10 vekt%

Alkoholetoksilat 5 - 15 vekt%

Reelt sett vil dette si at voluminnholdet av petroleumsdestillater i Prickbort være 75-90%, og resten er løsemidler og alkoholer.

Endret av kazzper
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Takk for nyttig innlegg! Ser at Biltema's kaldavfetting har "95-99% Destillater (petroleum) hydrogenbehandlede lette"

Da har jeg lært litt om petrokjemi og :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig