Siw

Skistativ

Har nylig gått til innkjøp av nye ski, og i den forbindelse fant jeg fort ut at jeg også hadde behov for en måte å transportere dem på.

Siden min Volvo C30 ikke har rails eller noe annet stativ fastmontert, og jeg heller ikke har særlig lyst til å "besudle" elsklingen med noe fastmontert takstativ, endte jeg opp med å kjøpe et magnetisk stativ. Hentet det på posten i dag. Synes det virker litt puslete.

Er ikke skiføre her ennå, så har ikke testet stativet selv. Er litt bekymret for om det virkelig vil holde skia på plass.

Kjøpte det via NAF sin nettbutikk. Er TUV-godkjent. Fapa Rack system ett eller annet :P

Noen av dere som har erfarning med denne typen stativ? Holder de skia godt nok?

Bilde:

IMG_0846.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff og huff sier jeg ihvertfall. Ville aldri montert noe slikt på mitt tak ihvertfall.!

Tenk det skal bare et bittelite sandkorn til imellom gummien og lakken, for og lage stygge gnissemerker.

Vil egentlig tro at det ikke trengs et sandkorn til engang. Godt mulig at det blir merker i lakken kun av vibrasjoner..

Endret av Morten83
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på om det blir gnissing da hele kontaktflaten er sånn magnetgreie, da vil den sitte klistret uten noe særlig bevegelse.. troor det vil gå greit så lenge det er rent underlag ;)

*evt maskere der den skal sitte :D

Endret av Lexis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff og huff sier jeg ihvertfall. Ville aldri montert noe slikt på mitt tak ihvertfall.!

Tenk det skal bare et bittelite sandkorn til imellom gummien og lakken, for og lage stygge gnissemerker.

Vil egentlig tro at det ikke trengs et sandkorn til engang. Godt mulig at det blir merker i lakken kun av vibrasjoner..

Som en sann detailer som du er, sender du vel skia opp med buss så kjører du pent etter :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg noe folie, feks. noe 3M greier og legg imellom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en sann detailer som du er, sender du vel skia opp med buss så kjører du pent etter :rolleyes:

Hehehe.. Neida er ikke så ille. Det er det bare Bernhard som kunne satt til livs :lol:

Men snakker av erfaring ang. disse stativene. Min far brukte disse før ;)

Tipset til General Lee funker muligens.

Da opprettholder man antakelig nok friksjon mellom flatene også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oisann, jeg trodde at merker var det miste problemet. Tenkte at det vil være OK så lenge jeg forsikrer meg om at det er rent mellom plata og taket. Takkaer for tipset om å bruke 3M e.l for å unngå skader. Er tydeligvis ikke 100% konvertert til detailing-mindset ennå hehe :P

Det jeg er mer bekymret for, er om skia sitter godt nok. Jeg uroer meg sikkert unødig, men tenkte at bare ett sånt lite festepunkt for ski på 190 cm kanskje vil være lite? Enn om skiene "vingler"? :blink:

Jeg uroer meg sikkert unødig, opplegget er sikkert testet og funnet dugelig opp og ned i mente. Men det virker ikke like trygt som godt gammeldags stativ med 2 x festepunkter...

Nåvel. Ser ut til at jeg får anledning til å finne ut hvordan det funker i nærmeste framtid. YES, vi har snø!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bekymre deg for festet Siw, men du vil få merker i klarlakken din.

Enten kan du se på det som en gylden mulighet til å korrigere litt lakk med maskin når våren kommer eller styr unna det takstativet :)

Jeg er fluefisker, og vi bruker stangholdere enten med magnet -eller vakum feste på tak og panser - det gir alltid merker ......så jeg har begynt å pakke ned stengene hver bidige dag jeg drar hjem fra elva, eller jeg låner en annen bil -slik jeg har gjort på dette bildet :D

Men som du ser er det samme konseptet, og uansett hvor rene flatene er så blir det merker

stenger.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siw, det skal være to slike som du har bilde av, ikke sant? Jeg har ikke sett akkurat Fapa, men andre lignende stativer, og de sitter jo dønn fast. Plasser dem med god avstand, så skal det ikke være noen mulighet for at de løsner.

Endret av obimann
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive