Gå til innhold
Mats

Spørsmål angående ABS

Recommended Posts

Mats    16
Mats

Med så mange dyktige folk her så er det sikkert noen som kan svare på ett dumt spørsmål fra meg :)

Hadde en små lei situasjon istad, skulle kjøre ned ifra oppkjøringa og bremsa til jeg sto så og si stille men da begynte bilen og gli, skal ikke ABS'n slå inn? Trilla i veldig veldig lav fart nedover og kom bære nærmere og nærmere bilen som kom imot da hjula bare låste seg og bilen bare sklei. Ved litt høyere fart så slår jo ABS'n inn, men det hjalp jo lite istad når farten tydligvis var for lav.

Etter litt iherdig blunking i lysa så skjønte han jo att noe var galt så null skade skjedd, men var litt småleit da jeg igrunn så for meg en Toyota godt planta inni sida på bilen min, noe som heldighvis ikke skjedde :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

Du må over en viss hastighet før ABS kopler inn. Husker ikke grensen i hode desverre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Har prøvd og googla meg litt frem men fant ikke noe.

Men ettersom jeg forstår da så er det normalt, greit og ha det i bakhodet til neste gang jeg står stille og sklir :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
General Lee    25
General Lee

Som regel over 15-20 km/t.

Bare å finne en parkeringsplass og prøve seg frem, da det varierer en del, selv mellom like biler.

Hadde du hatt ABS i lav fart hadde du aldri stoppa. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ståle    306
Ståle

Godt poeng....

I lave hastigheter er vel poenget med abs borte alt mens det i de fleste tilfeller vil funke med rull&styr samtidig som det blir som du sier ikke noe stopp selv når man ønsker stopp :)

Skjønner at det ble en stresset situasjon....har vært borti flere liknende de siste dagene her på speilholka i Molde. <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pOwerslave    0
pOwerslave

var det snø på bakken eller bare is? har vært borti det samme selv et par ganger...veldig ekkelt. Teorien min er at når det kommer snø mellom dekk og is så er det svært lite som skal til før hjulet låses. ABS'n tror da at bilen har stoppet fordi dekkene stopper for fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Stemmer nok den teorien ja, var relativt greit med snø.

Skal teste det litt ut en dag når det ikke er noen biler i nærheten :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
challenger    203
challenger

Som regel over 15-20 km/t.

Bare å finne en parkeringsplass og prøve seg frem, da det varierer en del, selv mellom like biler.

Har det alltid vært sånn, på eldre systemer også? Jeg husker en opplevelse for noen år tilbake i 1990 BMW E30 325i automat. På vei inn mot ett kryss på speilholke i svak nedoverbakke så ville bilen bare ikke stoppe, gearet i drive og bremsepedal i bunn mens jeg hørte abs jobbet og kjente det i pedalen, mens bilen bare dro seg fremover i gangfart. Skyvde gearvelgeren ut i fri og da stoppa bilen med en gang. Siden den gang har jeg pleid å sitte klar til å sjalte den i fri om nødvendig på glatt føre, jeg antar det er tilsvarende system/teknologi på 635 min fra 88.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
General Lee    25
General Lee

Hvor lenge det har vært slik og hvordan det har virket på alle forskjellige systemer opp igjennom er jeg ikke sikker på.

Men ja, det har vært sånn så lenge jeg veit om.

Om du har skitne følere kan du få ABS i lav fart, og det er ikke morro. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gxi    5
gxi

Problemet er om du har klart å stoppe, så vil jo du låse hjulene helt. ABSen kan ikke vite om du begynner å skli så lenge dekkene står i ro. På en viss hastighet vil det være slik at dersom du trør bremsen i bånn, så stopper bilen helt på flekken. Under den hastigheten kan ikke ABSen jobbe som følge av at den ikke vet om bilen faktisk har stoppet eller om hjulene har låst seg men bilen fortsatt går fremover

ABSen på min bil (Bosch ABS 5.7) fungerer i vertfall helt ned til hjulene står omtrendt helt stille (noe 15-20km/t er det i vertfall ikke, vil tro kanskje rundt 1km/t). Det kan forøvrig være fordi den også har aksellerasjonssensorer i alle retninger så den vet om bilen går fremover, bakover, sidelengs, osv.

Den tradisjonelle ABSen jobber slik:

Standby: Sjekk hastigheten til alle hjulene. Kalkulèr hastighetsverdi basert på alle sensorer.

Standby med aktivert brems: Bruk kalkulert hastighetsverdi og sjekk om noen av hjulene deaksellererer, sjekk om det er fysisk mulig å deaksellerere i den hastigheten, om det er fysisk mulig, ikke gjør noe. Dersom det ikke er fysisk mulig:

- Steng ventil til den aktuelle bremsen (bremsen isoleres fra bremsepedalen). Fortsetter hjulet å deaksellerere? Nei: Åpne ventil igjen. Ja:

- - Start ABS-pumpe og åpne ventil for å pumpe bremsevæske tilbake igjen fra bremsen til mastersylinderen. Fortsett pumping til hjulet slutter å deaksellerere, og deretter åpne ventilen som ble stengt da hjulet startet deaksellerering (bremsepedalen kobles tilbake til hjulet). Prosessen vil så starte på nytt igjen i standby, bortsett fra at ABS-pumpa vil fortsette å gå en stund for å kunne reagere kjappere (tar ca. 0.25 sekunder å starte pumpa)

Dette kan altså virke helt til det er mulig i punkt 2 at hjulet fysisk kan deaksellerere helt til 0.

Endret av gxi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats    16
Mats

Stemmer ganske bra det! Har fått prøvd meg ut litt og når jeg kommer i fart så jobber ABS'n hele tiden. Men når jeg står stille og bilen begynner og skli så er det vell som du sier da vet ikke bilen om den står stille eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig