Odd-M

Kjøp av speilrefleks - budsjettklassen

51 innlegg i emnet

Kjerringa ønsker seg selvsagt digital speilrefleks til jul. Jeg har ikke peil på fotografering utover autofunksjoner på kompaktkameraer og har hørt om blender, zoom, lukkertider og slikt. Så jeg trenger lit input! :rolleyes:

Er de billigste pakken man ser annonsert til under 4.000,- noe å satse på? Hva skal man i såfall kjøpe? F.eks denne: http://www.elkjop.no/product/foto-video/speilrefleks/EOS1000DDCKIT/canon-eos-1000d-18-55mm-kit?Selected=Specifications#tProductTabcontent

Hvilke objektiver og annet utstyr trenger man nøkternt sett som nybegynner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nybegynner så vil eg tro at noe sånt som cannon 1000d er et fint kamera, det har eg og det er mer enn godt nok for mitt bruk. Når det gjelder objektiver så har eg blitt anbefalt å bruke kit-objektivet frem til det er det eneste som hindrer meg i å ta bedre bilder. Kit objektivet er jo et helt ok allround objektiv som du kommer til å bruke mye uansett ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også tenkt på speilrefleks kamera for om da muligens kan ta bedre bilder . EOS1000 er uten blitz etter det jeg kan se , der er vel noen kamera som har innebygd blitz , er de noe tess? jeg tenker på bruken av og på med blitz......

edit: det har jo innebygd blitz , min feil der. :rolleyes:

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kameraet er greit det, har brukt det litt selv. Lettvint, logisk, og tar bra bilder.

Ekstern blitz er nesten et "must," bare synd de koster litt.

Samme med et godt objektiv, slik at man kan zoooome litt..

Det finnes rimelige objektiv-alternativer fra ca 1200 spenn, "aberet" er at de da gjerne ikke slipper inn mye lys, samt at de har begrenset rekkevidde (f.eks 70-200) så du må belage deg på å bruke både objektivet som følger med pluss det ekstra.

Jeg fant et brukt Tamron objektiv på 35-200 som hadde veldig bra lysfølsomhet, og er egentlig veldig fornøyd med det. Kostet ca 4500,- nytt så det hadde nesten vært uaktuelt å kjøpe i butikk :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter i samme situasjon og grubler jeg også...Eneste jeg er sikker på er at jeg skal ha Canon, siden jeg liker brukergrensesnittet

og har flere andre småkameraer fra samme produsent.

Har blitt tipset om at EOS 1000D kan være et godt alternativ for min bruk, men det eneste med dette er at jeg neimenn ikke er

sikker på at de kit-ene som selges har det nye kit-objektivet som feks 450D og 500D selges med.

Jeg hørte med Skotner som sier at også 1000D objektivet har IS - Altså Image stabilizer, men når jeg ser på 1000D så står

det ihvertfall ikke det samme på objektivet som det står på feks EOS 450D.

Image stabilizer vil jeg gjerne ha.....det tror jeg kan være greit.

Live View vil jeg også ha.....og det har begge

Her en test av EOS1000D

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516

Her en test av EOS450D

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_450d/52202

Forrige uke var jeg sikker på 450D...denne uken heller jeg mere over på 1000D

Hvis man sammenligner disse så er det ikke mye forskjell som betyr noe for meg og min bruk ihvertfall.....men så var det den bildestabilisatoren da :huh:

Egentlig er det kanskje flisespikkeri alt mens jeg kjenner meg selv så godt at om jeg skulle bli fotointeressert

så er det neppe et 1000, 450 eller 500D jeg hadde kjøpt.......men fotointeressert det skal jeg ikke bli fordi jeg har for lite fritid som det er allerede.

Jeg har gleden av å ha den karen her som kollega...han er på mitt skift, og vi sitter hver dag 2 meter fra hverandre...han sier 1000D er helt greit for meg men han anbefaler IS objektiv på det varmeste og at jeg skal vente med å handle andre ting før jeg føler utstyret begrenser meg.

http://naturfototomelton.blogspot.com/2009_11_01_archive.html

Håper på at denne tråden kan få meg til å falle ned på riktig valg.... :D

By the way.....her er en sammenligningstest mellom 4 digitale speilrefleks fra canon

hvorav 2 kanskje er utgått (350D/400D?)

http://produkt.akam.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=26911&pids[]=50440&pids[]=89243&pids[]=96980&Sammenlign=Sammenlign

Endret av Ståle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg heller nok mot Canon jeg også da jeg har god erfaring med de vanlige Ixus-kameraene kontra annet møkk på markedet.

450D er jo en smuuule dyrere enn 1000D da bare kamerahuset alene koster mer enn det rimeligere alternativet med kit-linse. Det billigste jeg kitet jeg har sett er en tusenlapp dyrere enn 1000D-kit, ca 4800,-. Men da med en annet objektiv som sikkert er bedre? I et "hardt presset" budsjett følger jeg allerede at 4-lapper er mer enn nok på en julegave, selv om jeg nok kommer til å nyte litt av dette selv. På det nivået jeg og kjerringa er kommer nok dette uansett til å bli et betydelig løft!

Hva med Nikon D3000? Noe rimeligere enn 1000D.

Endret av omrognan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har også fundert litt på å kjøpe speilrefleks.....

Canon EOS 500D tar over for 450D?

Noen som har prøvd/sett på 500D? -Ev i fohold til 450D?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha masse kunnskap om foto, men dette er det jeg fikk til svar på Foto & Video i møllergata ang merker:

'Alle merker er veldig like hva anngår kvalitet. Kjøp det merket som andre i din omgangskrets har, så kan dere låne utstyr av hverandre. Skal du kjøpe canon, så kjøp IS objektiv og skip kit objektivet.'

Regner med at gutta i den butikken vet hva de snakker om. Kjærringa endte opp med å kjøpe canon med is objektiv. Dette kom på ca 500 mer enn med kit objektiv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha masse kunnskap om foto, men dette er det jeg fikk til svar på Foto & Video i møllergata ang merker:

'Alle merker er veldig like hva anngår kvalitet. Kjøp det merket som andre i din omgangskrets har, så kan dere låne utstyr av hverandre. Skal du kjøpe canon, så kjøp IS objektiv og skip kit objektivet.'

Regner med at gutta i den butikken vet hva de snakker om. Kjærringa endte opp med å kjøpe canon med is objektiv. Dette kom på ca 500 mer enn med kit objektiv.

Når var dette da....?

De fleste kit-ene med 450 og 500 kommer idag med IS-objektiv......har faktisk ikke sett de i butikker som feks lefdal og elkjøp

uten IS jeg.

Tror en 450D koster 4990.- inkludert 18-55 IS objektiv hos lefdal......Hvis jeg kjøper et 1000D hus hos japanphoto (som er det rimeligste jeg har funnet) pluss et 18-55 IS objektiv løst kommer jeg på ca 4600.-

.......og da er forskjellen så liten opp i mot 450D at jeg tror de 400 kronene kan være grei hvis du noengang skulle ønske å selge igjen....

Hmm, nå husker jeg at de var derfor jeg hadde bestemt meg for 450D i forrige uke ja :huh: - feil side av 40 er ikke enkelt gitt :unsure:

Her er noe angående nytt kit-objektiv som er sakset fra testen på 1000D hos akam.no

Med 450D kom nemlig Canon med et nytt kitobjektiv som ikke bare hadde fått en høyst brukbar bildestabilisator, men også var jevnere i kvaliteten og forbedret på nær sagt alle områder. Det er fremdeles snakk om et billigobjektiv, noe konstruksjonen med både fatning og det meste annet i plast klart vitner om, men med en utsalgspris på under kr 1500,- og et pristillegg i pakke på omtrent tusenlappen, får man med dette objektivet så absolutt valuta for pengene. På blender 5.6 ga det i vår test like skarpe resultater på 1000D som vårt 50mm f1.4 USM på samme blender. Det ville neppe vært resultatet på et kamera med markant høyere oppløsning, men for potensielle kjøpere av Canon EOS 1000D med det nye kitobjektivet er det så absolutt gode nyheter.

Endret av Ståle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigste 450D-kit jeg har funnet:

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=166754

Huff... Det blir som alltid. "Bare litt dyrere" så får man "ditt og datt" og den der løypa. Like morsomt hver gang.. :(

Hvis vi bare hadde vært sikre på at 1000D har image stabilizer så hadde jeg ikke stusset et sekund på det kameraet.....

- men jeg er neimenn ikke sikker altså :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi bare hadde vært sikre på at 1000D har image stabilizer så hadde jeg ikke stusset et sekund på det kameraet.....

- men jeg er neimenn ikke sikker altså :unsure:

De fleste butikker (fotovideo, japanphoto osv) har Canon eos 1000D med 18-55 *uten* IS til 3700kr, så kan mer eller mindre garantere at det er det elkjip selger til 3700 også. Elkjøp var kanskje mye billigere enn andre før en gang, men den tiden er helt over.

Skal du ha 1000D med IS så må du ut med rundt 4300kr:

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=97375

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-1000d-m-18-55mm-is

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97375

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå 450D som jeg er godt fornøyd med har et utvalg av objektiver. 18-55 med IS (standard) 28-70obj, 70-300objektiv.

Også det objektivet som står mest på er et sigma 18-200 objektiv til rett i i overkant ov 2000kr. Dette er et veldig bra "allroud" objektiv og passer til de fleste bilder. Jeg vet at det finnes tamron 18-200 objektiv også til ca 1600kr dette har jeg ikke testet selv.

Har det altid på når jeg bare har med meg kamera. og ikke hele baggen med utstyr.

sigma 18-200

tamron 18-200

du får disse med IS også men da koster de litt mer...

ellers så så jeg dette nå... ganske spennende syntes jeg...18-270objektiv er også med bildestabilisator..

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når var dette da....?

De fleste kit-ene med 450 og 500 kommer idag med IS-objektiv......har faktisk ikke sett de i butikker som feks lefdal og elkjøp

uten IS jeg.

Skal sies at dette var et 400D som ble kjøpt for snart 2 år siden.

Som sagt er jeg ingen ekspert.. ikke engang amatør når det kommer til foto, så jeg har nok ikke fulgt med i timen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste butikker (fotovideo, japanphoto osv) har Canon eos 1000D med 18-55 *uten* IS til 3700kr, så kan mer eller mindre garantere at det er det elkjip selger til 3700 også. Elkjøp var kanskje mye billigere enn andre før en gang, men den tiden er helt over.

Skal du ha 1000D med IS så må du ut med rundt 4300kr:

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=97375

http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-1000d-m-18-55mm-is

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97375

Takker for avklaringen.....da var det som jeg fryktet

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Canon sine kameraer er kjempe. Men når jeg kjøpte så kom D80 fra Nikon best ut. Gå i butikken og kjenn på vekten på et Nikon og et Canon til samme pris, du vil kjenne mere kvalitet på et Nikon kamera. Men det er dermed ikke sagt at Nikon er bedre på alt og at det er en fordel at det veier mer. ( kanskje heller en negativ ting for noen )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe med ergonomi og vaner også ja, ikke dumt å stikke innom f.eks japanphoto og kjenne på kameraene fysisk.. jeg endte opp med Sony etter litt klemming og kosing

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig som du sier Kazzper, det er helt opp til hva folk liker. Gå i butikken, se på kamera, kjenn på det, føl på det og bestem deg til den du liker best til slutt. Men helt til slutt må du huske og kjøpe det på det billigste stedet :P hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I budsjett klasse så er det egentlig ikke store forskjell på kameraene fra merke til merke. Så gjør som de andre her å prøv å kjenn på kameraet i en butikk.

Når det gjelder mitt tips så ville jeg vurdert ett canon 450/500d. Et Canon 1000d er på en måte den enkleste og simpleste speilrefleksen fra canon. Velger du ett 450d/500d har du ett kamera du kan få mer glede av om interessen skulle øke, som du vil få mer glede av enn å velge det aller simpleste.

Vurdert å kjøpe brukt? på foto.no er det mange som selger f.eks et 450d med ekstra objektiver, da får du mer for pengene, og ofte ser utstyret like bra ut som nytt om eieren har tatt vare på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det et EOS450D på meg.

Etter behov og ambisjoner burde jeg ha gått for 1000D, men dette har ikke IS objektivet som kit-objektiv, noe jeg hadde satt som

en betingelse.

Årsaken til at det ble satt som betingelse er ikke bare billedstabilisatoren men også at de i testen om 1000D på akam.no sier at de nye kit-objektivene har mere stabil kvalitet enn foregående generasjon objektiver.

4995.- hos lefdal for 450D

Billigste 1000D med IS objektiv ville for meg kommet på 4550.- + frakt og da ble valget enkelt.......

Hvordan gikk det med dere da Omrognan, Bjørn og Hirobofly - kommet til noen konklusjon?

Bahhhh...live view funker kun i kreative modus.....kannke bruke 450D som point&shoot

- litt nedtur da ingenting forteller om dette på forhånd :thumbdown:

Endret av Ståle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive