sponplanken

UNderstellsbehandling. Erfaringer?

27 innlegg i emnet

Har en 99 mod Japsebil jeg kjøppte for 80 lapper. Denne er veldig bra mht rust. Eneste jeg finner på den er litt overflateruset på noen stag i bakstillingen, samt litt på eksosanlegget. Da jeg skal bruke den i hele vinter på disse salte veiene vil jeg ha best mulig beskyttelse. Har derfor forhørt meg om priser på såkalt Antirust understellsbehandling. De fleste som utfører dette skal ha ca 5000 for min bil.

Hva gjøres på en understellsbehandlig? Er det generelt sett en fornuftig investering?

Endret av sponplanken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har god erfaring med mercasol understellsmasse. Holder seg seigt og smidig leeenge. Har lest at den holder seg bedre en tectyl som sprekker opp etter noen år. Anbefaller å ta hulrommene samtidig med understellsbehandlingen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også brukt Mercasol på to av mine biler, og er fornøyd. Har du en bil med en del rust anbefales heller oljebehandling eller at all rusten fjernes grundig først.

Tectyl sprekker ikke som i gamledager og anbefales av mange, men Mercasol holder seg seigt lenge og lager ihvertfall ikke sprekker som detkan samle seg fukt i.

Det viktigste er hvordan jobben utføres. At de rengjøring og tørker grundig før påføring. At de demonterer deksler og sprøyter tynnstoff grundig inn i alle hulrom.

Har du bil som er innenfor rustgaranti bør du spørre merkeforhandler om hva som funker sammen med fabrikkbeskyttelsen, ellers kan garanti bortfalle. Men du får antagelig ulike svar ulike steder, siden de lokalt samarbeider med ulike leverandører.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer i med mercasol jeg også... brukt det på 2 biler her jeg også....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte olje på V70 for 2 uker siden, det samme med bil 2, Suzuki Baleno.. har brukt olje i mange år..

sjekk disse linkene..

http://www.antirust.no/

http://www.vestfoldantirust.no/

Takker for linkene - dette skal Saab'n få ganske så snart tenker jeg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte å gå for Tectyl behandling hos Kjell Hall på Rud i Bærum. http://www.antirustsenteret.no/

Kjell Hall virket seriøs, og det kosta rundt 5 lapper. En får rabatt om en er NAF medlem.

Leverte bilen samme uke som den var ny, og han anbefalte å ha den på ettersyn om 2,5 år.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte å gå for Tectyl behandling hos Kjell Hall på Rud i Bærum. http://www.antirustsenteret.no/

Kjell Hall virket seriøs, og det kosta rundt 5 lapper. En får rabatt om en er NAF medlem.

Leverte bilen samme uke som den var ny, og han anbefalte å ha den på ettersyn om 2,5 år.

Rett i nærheten der jeg bor det gitt. Og gratis rustkontroll også... tror jeg svinger innom der for litt rustkontroll på Saab'n ja default_smile.png 20-25% rabatt hvis NAF-medlem?

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett i nærheten der jeg bor det gitt. Og gratis rustkontroll også... tror jeg svinger innom der for litt rustkontroll på Saab'n ja default_smile.png 20-25% rabatt hvis NAF-medlem?

Om jeg ikke husker helt feil så var det en 20-25% ja. Prisen kom vel på rundt 5000, men det kommer sikkert ann på hvor mye arbeid det er også. Jeg har en Ford Kuga, og han skrur av alle plastikk deksler før behandlinga starter. Så om det er mindre arbeid, så burde det koste mindre. Tok ett døgn fra jeg satte inn bilen til jeg kunne hente den igjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil så var det en 20-25% ja. Prisen kom vel på rundt 5000, men det kommer sikkert ann på hvor mye arbeid det er også. Jeg har en Ford Kuga, og han skrur av alle plastikk deksler før behandlinga starter. Så om det er mindre arbeid, så burde det koste mindre. Tok ett døgn fra jeg satte inn bilen til jeg kunne hente den igjen.

Det høres ut som kort tid. Jeg har levert inn for to dager. Først vask og et døgns tørk. Andre dagen utføres Mercasol-behandlingen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte også på dette her på min gamle bil, og da fikk jeg et tips om å bestille sånn at bilen blir vasket under på en fredag, så får den stå hele helgen å tørke skikkelig opp :) Bare et lite tips :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt Nopava nå 2 ganger (2 år mellom hver behandling) og de som behandlet bilen sa at den beste tiden på året til å behandle bilen på er om våren , når det er slutt på veisalting og det begynner å bli varmt ute det hjelper til at understellsmassen holder seg myk og smidig og kan trekke godt inn hvist der er behov for det

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også god erfaring med olje, brukte det på mercedesen min, og på den var det ikke tegn på rust under, selv om bilen ble behandla etter noen år på norske veier, den var helt rød under før behandling.... men fikk skryt på mercedes verkstedet at bilen var eksemplarisk bra under. også brukt olje på pajeroen min 2006 modell, ikke noe rust under på den heller da, og selv om pajeroen var en rimelig ny bil rustet den urovekkende fort! så her i gården blir det oljebehandling, bilene mine blir alltid skikkelig sausa inn i olje under og kriker og kroker...

Endret av danfuruvarp
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å behandle med noe som heter Dinitrol : http://www.corrosafe...ages/index.html

Noen erfaringer med dette?

Det er det samme som Tectyl og Mercasol. Tynnstoff i hulrom, og tykkstoff ellers.

Det viktigste er hvordan jobben utføres. At de rengjøring og tørker grundig før påføring. At de demonterer deksler og sprøyter tynnstoff grundig inn i alle hulrom.

Har du bil som er innenfor rustgaranti bør du spørre merkeforhandler om hva som funker sammen med fabrikkbeskyttelsen, ellers kan garanti bortfalle. Men du får antagelig ulike svar ulike steder, siden de lokalt samarbeider med ulike leverandører.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som kort tid. Jeg har levert inn for to dager. Først vask og et døgns tørk. Andre dagen utføres Mercasol-behandlingen.

Jeg leverte bilen om morgenen dag 1, den var da to dager gammel og ikke kjørt i regn. Tror ikke det var stor rengjøringsjobben med den da. Hentet den etter jobben dag 2.

Kan tenkte meg at det fort tar en dag for tørk etter rengjøring, og en dag før tørk etter behandling. Kjell Hall ga iallefall et godt inntrykk, og bilen luktet av beskyttende Tectyl i en ukes tid etterpå :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor i verden du bor, men om du skulle på i Mjøsdistriktet, så ligg langt unna Berntsen Antirust på Hamar/Ridabu. De gjør slett arbeid. En i nær omgangskrets hadde bilen sin der til behandling, og 2-3 år senere var det omfattende rustskader på bilen. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at det ikke var nesten ikke sprøytet i hulrom, og at det meste var bare sprøytet utenpå innerskjermer og plastdeksler på undersiden av bilen. Det skal sies at den bilmodellen har hatt rustproblemer, men arbeidet til Berntsen Antirust var uansett ikke holdbart.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
den var da to dager gammel og ikke kjørt i regn.
Sikkert greit på ny ren bil, hvis den ikke ble vasket. Du sa ikke noe om at den var ny.

Med vask uten ordentlig tørk først, er det bedre å la være å behandle hvis den ikke får tid nok til å tørke. Å kapsle inn fuktighet med slik guffe, er ikke særlig smart.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bravo`n min ble tectylert av autolink før levering til forhandler! Og jeg merker at det er litt guffe rundt omkring i nedkant av kanaler, hjulbuer osv.... Hvordan går dere frem på vask av bil som er tectylert / understellsbehandlet? Tenker da spesielt på hjulbuer og hjulbrønner!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker godt Hagmans Carosol voks baserte produkter som T03 og universal.

Eneste minuset er at du må legge på nytt hvert år alt etter bruken.

Men det ser bedre ut og du ser rusta så du kan fikse det før du tråkker gjennom dørken.

Drøyt 150 for ei litersflaske som holder til en normal stor bil, vaske godt og påføres med sprøytepistol.

Men på en bruks/brukoppbil er nok bitumenbaserte produkter å foretrekke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive