sponplanken

Virkelig ingen vaskeautomater som går an?

50 innlegg i emnet

Har hørt at vask av bil i vaskeautomat er fyfy om du bryr deg om bilen din, men finnes det ikke forskjellige automater med forskjellige typer koster/svamper på de ulike bensinstasjonene? Er alle sammen like skadelige?

Poenget mitt er at jeg kan få hvilken som helst slik "maskinvask" gratis da jeg kjenner en som jobber i en lederstilling ved en stor bensinstasjon. Er det bare å drite i det og heller vaske selv ute i vinterkulden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort og greit:

Nei!

Men hvis du er alt for lat, så kan en børsteløs vask gå ann, men da blir bilen strippet for LSP, og egentlig ikke så veldig mye renere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan værtfall være greit på vinteren , å ta noken bærste løse vaske, da får du værtfall underspyling og .

Det er vertfall veldig viktig på vintren .

Å tror nok at den ikkje øydleger LSP . er nok ikkje så kraftig avfetting og såpe .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å tror nok at den ikkje øydleger LSP . er nok ikkje så kraftig avfetting og såpe .

Finnes begge deler her.

Noen har omtrent ubrukelig avfetting, mens noen har alt for sterk. ..og noen bruker Prickbort B)

Spør på din bensinstasjon hvilken avfetting de bruker, og kjør alltid børsteløs vask.

Har inntrykk av at mange av vaskemaskinene har veldig mild avfetting, slik at personalet kan selge flasker med avfetting som "mersalgsprodukt" inne på stasjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kazzper, bruker du prickbort hele året?? Trodde de fleste kun brukte dette før polering :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kazzper, bruker du prickbort hele året?? Trodde de fleste kun brukte dette før polering default_blink.png

Jepp, men ikke på hver vask. De fleste gode LSP'er tåler en god del runder med PB.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringen min er at det blir helt rent om jg spyler for 10kr i selvvaskehallen og bruker svamp lett over bilen enn det blir for den

dyreste selvasken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp? :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svamp? :blink:

X2!!!!!!!!! :o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringen min er at det blir helt rent om jg spyler for 10kr i selvvaskehallen og bruker svamp lett over bilen enn det blir for den

dyreste selvasken.

Selvvask er best, (bortsett fra underspylingsdelen)

... men kast svampen!!!

..og bruk mer enn én tier, god skylling er viktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyreste selvasken.

He he du får nok pepper her inne for den fremgangsmåten der.

Ikke alle steder det er tillatt med egen bøtte etc. Her er noen enkle vasketips:

Du bør du bruke noen tiere på å skumlegge først.

Spyl av skummet skikkelig med høytrykk

Skumlegg en gang til.

Gå over skummet forsiktig med en mikrofiber vaskevott (her vasker du eventuelt med god bilsåpe i bøtte)

Spyl av grundig til slutt.

Tørk over bilen

Dette koster nok mer enn en liten tier, men så har du rimelig ren bil uten å skade lakken alt for mye også :)

Vaskingen kan perfeksjoneres langt mer enn dette, men det er en god start.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Statoil er det i vertfall mye mer effektivt å spyle med skum helt til det er rent, og så spyle av.

Så specs på den pistolen på Statoil sist jeg var der: 310bar og 45l/min.. ikke rart at den er så mye mer effektiv enn hva jeg får til hjemme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor selv på et sted der vi er bedrøvelig utrustet med selvvaskehaller så jeg må selv ty til børsteløs automatvask i hverdagen. Innimellom så stiller jeg meg i kø på den ene selvvaskhallen vi har og tar håndvask. Nå skal det sier at jeg smører på et lag voks ganske så jevnlig da.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte i maskin EN gang i høst, ikke lenge etter at jeg hadde lagt på Megs NXTgen wax, og den blei iallefall borte.. Shellstasjon..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Noen som har vært borti disse Softwash hallene? Finnes rundt om kring i Oslo / Akerhus. Jeg synes dem har bra skum pistol på disse hallene, men vet ikke om det skummet er for sterkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Statoil er det i vertfall mye mer effektivt å spyle med skum helt til det er rent, og så spyle av.

Så specs på den pistolen på Statoil sist jeg var der: 310bar og 45l/min.. ikke rart at den er så mye mer effektiv enn hva jeg får til hjemme.

Det var da volsomt til trykk og vannmengde på den stasjonen. :blink:

Vi har kjøpt nytt høytrykkspyleanleg med separat hotboks på jobben, og der har vi tilgjengelig ca 200 bar og 21 liter i minuttet og det sparker mye mer en noe statoil annlegg jeg har prøvd, Nå skal det sies at annleggert har to pumper så hvis du har korekt dyse vil du kunne få 200 bar og 42 liter vann i minuttet.

Jeg har en mistanke om at det er det trykk og vannflow pistolen kan tåle/levere du har sett.

Jeg har jobba noen dager med en 350 bar varmtvanns vasker og jeg hadde ikke holdt den for nær bilen. hvis jeg brukte rotor dyse strippa den flere tiår med gammal olje og maling lett som ingenting. Dette var en deisel drevet sak fra Putzmeister.

Endret av E46Johnny
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor selv på et sted der vi er bedrøvelig utrustet med selvvaskehaller så jeg må selv ty til børsteløs automatvask i hverdagen. Innimellom så stiller jeg meg i kø på den ene selvvaskhallen vi har og tar håndvask. Nå skal det sier at jeg smører på et lag voks ganske så jevnlig da.. :)

Har dem stengt nede på strandtorget? Sliter litt med kø oppe ved kremmerhuset jeg også :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da volsomt til trykk og vannmengde på den stasjonen.  :blink:

Vi har kjøpt nytt høytrykkspyleanleg med separat hotboks på jobben, og der har vi tilgjengelig ca 200 bar og 21 liter i minuttet og det sparker mye mer en noe statoil annlegg jeg har prøvd, Nå skal det sies at annleggert har to pumper så hvis du har korekt dyse vil du kunne få 200 bar og 42 liter vann i minuttet.

Jeg har en mistanke om at det er det trykk og vannflow pistolen kan tåle/levere du har sett.

Jeg har jobba noen dager med en 350 bar varmtvanns vasker og jeg hadde ikke holdt den for nær bilen. hvis jeg brukte rotor dyse strippa den flere tiår med gammal olje og maling lett som ingenting. Dette var en deisel drevet sak fra Putzmeister. 

Jeg er litt skeptisk jeg også til de tallene, men det sier litt om hvorfor spyleren jeg har på 110 bar og 5l/min er så pingle i forhold... Det skal sies at dette er hentet fra et helt nytt vaskeanlegg som vistnok skal være aller siste versjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen vaskehaller hvor lave biler kan komme inn for å få spylt under bilen da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he du får nok pepper her inne for den fremgangsmåten der.

Ikke alle steder det er tillatt med egen bøtte etc. Her er noen enkle vasketips:

Du bør du bruke noen tiere på å skumlegge først.

Spyl av skummet skikkelig med høytrykk

Skumlegg en gang til.

Gå over skummet forsiktig med en mikrofiber vaskevott (her vasker du eventuelt med god bilsåpe i bøtte)

Spyl av grundig til slutt.

Tørk over bilen

Dette koster nok mer enn en liten tier, men så har du rimelig ren bil uten å skade lakken alt for mye også :)

Vaskingen kan perfeksjoneres langt mer enn dette, men det er en god start.

Hehe, ble reaksjoner der ja :) Synes jeg husker det blir brukt svamp når en vasker bil.Er det sand dere vaskefanatikere er redd for eller?Hvorfor er svamp bannlyst? ;) Skjønner at oppskriften din er mere skånsom, men tar da lang tid. Vasker bilen 2-3 ganger i uka pga alt saltet her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive