Jump to content
HHA

Kjøp av splitter ny bil

  

41 members have voted

  1. 1. Hvilken motor?

    • 1,6 TDCi 90HK
      23
    • 1,6 120HK Bensin
      18


Recommended Posts

HHA

Da er det min tur til å lage "biltråd"

Som noen av dere kanskje vet så er jeg uten bil fortiden og på utkikk etter noe brukanes. Er 21 år så forsikring på "drømmebilene" blir noe dyrt kan man si. Skal høre med jobben om vi har noen gode avtaler noe sted (har hørt noen rykter om det)..

Uansett. Skal gå til innkjøp av bil til max 80.000 + - Har såklart mange alternativer allerede og er egentlig åpen for det meste. Trenger hjelp av dere her inne til å få frem gode kandidater, da jeg som regel sitter å titter på de samme merkene og modellene hele tiden uten at jeg klarer å bestemme meg :lol:

Forbruket er egentlig ikke så nøye da jeg har 10 min kjøring til jobb, men hadde vært gunstig med noe som ikke spytter ut alt for mye drivstoff. Er mest opptatt av en bil som ser pen ut, god å kjøre og driftsikker. Billig forsikring SKADER ikke heller :rolleyes:

Har sett litt på BMW 3-serie, Primera og enkelte Ford modeller. Så folkens, tips mottas med _STOR_ takk!

mvh en som er dritt lei av å kjøre mor sin lilla ford ka :P

EDiT: Ser for meg rundt 2000 mod og nyere egentlig. Men kan godt synke til 98 mod

Edited by HHA

Share this post


Link to post
Share on other sites
posan

hva med en peugeot 406? får ett bra eksemplar for 80k der...

sikkert en fin motor også.. kjempe biler å kjøre!

sliter ut min 2. nå:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Gode forslag hittil :)

Noen her som har erfaringer med 3-serie bmw som har gått 150.000 ++? Er blitt litt småforelska i http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19653389 blant annet :rolleyes:

Jeg har jo E46 318i selv 2000mod. og er veldig fornøyd med bilen. 318i motoren med 118hk er ikke noe rakett men går greit nokk. Er du heldig har bilen fått fiksa de vanligste feila som kjølevanns lekasje, slitte bremseskiver, forringer og dempere.

Sjekk setfølgelig service historikk og hva som er gjort på vst hvist mulig.

Kan også gi noen tips når det gjeller dekk, bilen er litt kresen, så kvalitet er et must for å få frem de beste egenskapene, min hadde noe jalla barum eller noe slik når jeg kjøpte den og bilen var helt på tryne og kjøre, fikk bytta disse mot michelin og bilen fikk en helt annen kjøre følelse, jeg bruker nå kunn michelin sommer som vinter og tror ikke det blir noe annet dekk merke på meg, flere andre medlemmer i bmwccn har hatt samme erfaring som meg når det gjeller dekk.

Ellers finner du mye info på Bimmers forumet, selv om det er mye jalla som står der hvor årsaken er knallhard kjøring og lite eller ikke vedlikehold.

selv har jeg hatt min dose små feil mest pga slitasje siden min bil nå er kjørt ca 192000km, men jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe samme bil igjenn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Gode forslag hittil default_smile.png

Noen her som har erfaringer med 3-serie bmw som har gått 150.000 ++? Er blitt litt småforelska i http://www.finn.no/f...nnkode=19653389 blant annet rolleyes.gif

Flott bil det der, men jeg ville gått opp i pris og kjøpt en nyere. Har man ikke budsjett til det, KAN vedlikehold, forsikring m. m. koste mer enn det du hadde tenkt deg i utgangspunktet.

Denne er antagelig et (litt) mer fornuftig kjøp.

http://www.finn.no/f...nnkode=19810069

Edited by ØHN

Share this post


Link to post
Share on other sites
HHA

Sett på en del i nærheten av 100.000,- nå med lav km-stand. Skal ikke se bort ifra at det blir en slik en etterhvert altså! :mellow:

Skal sies at jeg har 170.000,- å bruke på bil, men er ikke så gira på å legge alt jeg har i en bil. Si jeg kjøper en 3-serie som har gått 140.000km. Har bil noen år da eller? Regner såklart med å måtte påkoste endel i reperasjoner osv, men det er jo aldri godt å si uansett hvilken bil man kjøper.

Tar jo godt vare på alt som er av biler, bare litt hard på gassen av og til (aks). At bilen har stor motor er egentlig ikke et must for meg da jeg har kjørt 1.3L i maange år :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Flott bil det der, men jeg ville gått opp i pris og kjøpt en nyere. Har man ikke budsjett til det, KAN vedlikehold, forsikring m. m. koste mer enn det du hadde tenkt deg i utgangspunktet.

Denne er antagelig et (litt) mer fornuftig kjøp.

http://www.finn.no/f...nnkode=19810069

Må bare få komentere diesel valget litt, spesielt pga kosnaden ved et turbo og eller diesel pumpe havari,noe som "kan" forekomme nær nevnte km løp alt etter hvordan bilen er kjørt, dette er en kostbar jobb på alle diesel biler ikke bare BMW så vær forberett på en kostbar reprasjon.

Men på den andre siden blir 320D morsomere å kjøre på landeveien pga mye bedre dreiemoment en 318i, og den vil bruke litt mindre drivstoff.

På min 318i har jeg målt et forbruk på rundt 06l per mil på langkjøring i Danmark med 4 mann i bilen og full ferie bagasje, hadde da dekk med dim 205/55-16 når jeg gikk over til dekk i dim 225/40-18 steg forbruket til 07-075l per mil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Må bare få komentere diesel valget litt, spesielt pga kosnaden ved et turbo og eller diesel pumpe havari,noe som "kan" forekomme nær nevnte km løp alt etter hvordan bilen er kjørt, dette er en kostbar jobb på alle diesel biler ikke bare BMW så vær forberett på en kostbar reprasjon.

Men på den andre siden blir 320D morsomere å kjøre på landeveien pga mye bedre dreiemoment en 318i, og den vil bruke litt mindre drivstoff.

På min 318i har jeg målt et forbruk på rundt 06l per mil på langkjøring i Danmark med 4 mann i bilen og full ferie bagasje, hadde da dekk med dim 205/55-16 når jeg gikk over til dekk i dim 225/40-18 steg forbruket til 07-075l per mil.

Du har helt sikkert rett. Jeg kjenner ikke BMW så godt og ville normalt anbefalt Mercedes-Benz. De lager motorer som også funker uten store påkost også etter 250.000km med normalt vedlikehold.

Hvis dieselturbo på BMW ofte ryker på 100-150.000km er det rett og slett trist. Men bruktbil er et sjansespill uansett merke, og det er jo alltid en grunn til at noen ønsker å selge bilen sin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Sett på en del i nærheten av 100.000,- nå med lav km-stand. Skal ikke se bort ifra at det blir en slik en etterhvert altså! :mellow:

Skal sies at jeg har 170.000,- å bruke på bil, men er ikke så gira på å legge alt jeg har i en bil. Si jeg kjøper en 3-serie som har gått 140.000km. Har bil noen år da eller? Regner såklart med å måtte påkoste endel i reperasjoner osv, men det er jo aldri godt å si uansett hvilken bil man kjøper.

Tar jo godt vare på alt som er av biler, bare litt hard på gassen av og til (aks). At bilen har stor motor er egentlig ikke et must for meg da jeg har kjørt 1.3L i maange år :lol:

når du snakker om hard på gassen er det spesielt en ting på E36 - E46 som du må ta høyde for og det er sprekker i feste til kardang klokka, det kalles subframe disaster, og forekommer mest på biler med høyt dreiemoment men det vill være mulig å få på 318i ved mye burning.

Denne subframe disaster feilen skal være utbedret på facelift utgaven av E46 og vill derfor ikke like lett kunne oppstå på disse modellene, facelift 318i fikk også ny motor på 143hk noe som settfølgelig hjelper mye.

Google klipp av subframe disaster.

http://video.google.com/videoplay?docid=8362789948066992482#

Men klarer du å holde deg litt i skinnet når det gjeller burning så er det ikke noe problem, mange E46 har godt meget langt uten å få denne feilen når de blir kjørt normalt.

Nå er ikke dette ment som en skremme tråd om E46 for det er en god bil på alle måter men siden jeg kjenner bilen ganske godt nå så føler jeg det er viktig å få frem de feila som normalt ikke står i en brukt bil guid, VW Audi har jo 2,5 TDI motoren som sitt skrekk senario.

Så min konklusjon fin et eksemplar, eid av en voksen person, og som har god vedlikeholds historikk (gjerne face lift), du vill da sannsynligvis få en bil som gir deg mye kjøreglede spesielt på svingete landeveier, (På motor vei går det meste av dagens biler bra)

Share this post


Link to post
Share on other sites
HHA

Gode tips! Takker :D

Johnny jeg kan trøste deg med at jeg ALDRI kommer til å burne med en bil. Synes det rett og slett er litt tragisk. Leking på snø derimot, da snakker vi mye moro som ikke sliter ut det ene og det andre. Det jeg mente med hard på gassen av og til er at bilene ofte kommer opp i litt turtall i 2, 3, 4 gir.

Igjen. Takk for tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Du har helt sikkert rett. Jeg kjenner ikke BMW så godt og ville normalt anbefalt Mercedes-Benz. De lager motorer som også funker uten store påkost også etter 250.000km med normalt vedlikehold.

Hvis dieselturbo på BMW ofte ryker på 100-150.000km er det rett og slett trist. Men bruktbil er et sjansespill uansett merke, og det er jo alltid en grunn til at noen ønsker å selge bilen sin.

Det er ikke et stort problem, og flere har kjørt over 200k uten havari, men mange BMWer lever et litt annet liv en MB (les entusiast/hardkjøring), MB har normalt en mere voksen kjøpegruppe og har kansje en annen filosofi med hensyn til motorkonstruksjon, MB er jo kjent for sine slitesterke Diesel motorer gjennom mange ti år, så de har jo en meget god erfaring på hva som funker,

Jeg liker best BMWs rekke seksere i bensin utførelse, gangen og lyden i disse motorene er i mine ører musikk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Gode tips! Takker :D

Johnny jeg kan trøste deg med at jeg ALDRI kommer til å burne med en bil. Synes det rett og slett er litt tragisk. Leking på snø derimot, da snakker vi mye moro som ikke sliter ut det ene og det andre. Det jeg mente med hard på gassen av og til er at bilene ofte kommer opp i litt turtall i 2, 3, 4 gir.

Igjen. Takk for tips!

Litt turtall skader aldri en driftsvarm BMW motor, men likker du å dra bilen litt på gira så er 318i face lift valget. dette er en 2 liter motor med 16 ventiler, dobble kammer og balanseaksler så den liker turtall mye bedre en pre facelift som er en 1,9 liter motor med 8 ventiler, enkel kamaksel men denne har også balanseaksler

Share this post


Link to post
Share on other sites
Janko

bare ikke gå før alfa diesel, en i x-nabobedriften hadde/har en 159 sportwagen, kakkler jo 10 ganga værre en en MB w-123.

Share this post


Link to post
Share on other sites
HHA

Kommer aldri til å få meg bil.. Er jo så mye bra å velge mellom! :unsure: hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Janko

hvordan biler er det du liker? spes merker du har sans før?

Edited by Amzoch

Share this post


Link to post
Share on other sites
rs_t

Har du enormt behov for plass? Hvis ikke, så ville jeg kjøpt en så liten og lett bil som mulig. Da trenger du mindre effekt for å ha en bil som er moro å kjøre.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19512002

02_430757943.jpg

strekker du budsjettet ditt ut til maks så kjøper du denne:

-Raks

-Gjerrig

-Billig å forsikre

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=980221;Modified=1257705563;_cmd=similar

5574489_520x0.jpg

Edited by rs_t

Share this post


Link to post
Share on other sites
HHA

Har veldig sans for denne bilen, http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19766677

Motor er så som så men utenom det så ser den ganske så grei ut :) Lav kmstand, ok pris. Vet at dette er gode biler å kjøre. Eneste er vel hvordan service er blitt utført og generelt vedlikehold. Fikk vite på jobben i dag at vi har avtale med sparebank1 om forsikring, men rakk ikke å finne ut mer om det pga 100.000.009 kunder som skal ha ditt og datt. Skal få noen papirer på det i morgen så får vi se. Får jeg en god forsikring så blir det en sånn bil.

Har ikke enormt behov for stor plass. Men ser for meg at jeg skal ha bilen noen år så litt plass er jo greit å ha. Sånn at man ikke må låne henger av fattern for å få med 50" LED TV'en hjem når man kjøper det :rolleyes: Satt litt på spissen. hehe Kan si en ting at jeg er flink til å pakke praktisk i bil. Minimalt med plass i den jeg kjører rundt med i dag, og der har jeg fått b.l.a. 2 svæære bordplater inn + div andre ymse saker.

Det beste var når jeg stappa bilen full av bilpleieprodukter + høytrykkspyler'n. Ser for meg at jeg kommer til å bruke rundt 100.000 - 110.000,- på bil ferdig med hvite skilter og i mitt navn. Og forsikring kommer jo såklart i tillegg :mellow:

Uansett. Takk for flotte forslag folkens! Ikke et eneste tips jeg ikke har likt ennå, det er jo bra :) Men har blitt småforelska så kjøper med hjertet og ikke hodet. Hvertfall når jeg sammenligner annonsene her, hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...