EivindE91

Vintervask av bil

40 innlegg i emnet

Noen som har erfaring med et vaskemiddel som heter Smart 100W?

Selges av disse. Chemsmart

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med et vaskemiddel som heter Smart 100W?

Selges av disse. Chemsmart

Dette er vel det samme som autosmart.....De som bl a har Tardis! Noe av dette ( ikke Tardis) selges på Clas Ohlson....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en berøringsfri selvvask av bilen min i dag. Ikke mange ganger det har skjedd, men hadde det travelt. Kjørte til oslo og tilbake i regnvær i går så bilen var bokstavelig talt BRUN av salt og dritt over det hele. Tok med en 1.5L trykk kanne med surfex i 1:30 blanding og sprutet det på hele bilen, så gikk jeg over relativt nøye med høytrykksspyler. Bilen ble overraskende ren. Kunne dra fingeren over nedre paneler osv uten å se noe møkk. Så jeg anbefaler surfex som touchless vask eller som prewash på vinteren. Løser opp imponerende mye møkk på kort tid :) Mulig det er andre midler som gjør samme nytten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte dette på Tools for å bruke det som prewash om sommeren, og vask om vinteren. Kan jo bruke Prickbort først :) men er dette skadelig for voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer vel an på konsentrasjonen. Er kanskje ikke så mange her som har erfaring med den så er vanskelig å si hvor sterkt man kan blande. Jeg vet at surfex i allefall spiser lsp raskt hvis man blander sterkere enn 1:20.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv gjennom årene brukt DIESEL og 50 % White Spirit som avfettingsmiddel. Tar det hardt på voksen? Synes selv det lager en fin hinne som tilfører fett til lakken. Hvordan er dette ansett blant proffene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel skal i tanken og white spirit helt andre steder....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv gjennom årene brukt DIESEL og 50 % White Spirit som avfettingsmiddel. Tar det hardt på voksen? Synes selv det lager en fin hinne som tilfører fett til lakken. Hvordan er dette ansett blant proffene?

Er nok fy fy det for klanen her inne ;)

Jeg anbefaler deg å prøve "Prickbort". Det er enda mer effektivt på asfalt etc enn parafin/lampeolje/whitesprit. Koster ned mot 45 kr literen i 10liters dunke. Lukter ikke akkurat parfyme, men langt bedre enn diesel som er noe ordentlig griseri.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok fy fy det for klanen her inne ;)

Jeg anbefaler deg å prøve "Prickbort". Det er enda mer effektivt på asfalt etc enn parafin/lampeolje/whitesprit. Koster ned mot 45 kr literen i 10liters dunke. Lukter ikke akkurat parfyme, men langt bedre enn diesel som er noe ordentlig griseri.

Blander man 50-50 med Diesel og Whiteb spirit bli det ikke noe klisseri. Hva er egentlig problemet med denne form for avfetting?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilpleieprodukter på bil - husholdningsprodukter i husholdningen - diesel på tanken - vaske malekoster i white spirit. Enkelt og greit default_smile.png Det eneste jeg mikser selv og bruker på bilen som ikke er direkte bilpleie-relatert er isopropanol og destillert vann 50/50 for wipedown - men selv der er jeg forsiktig.

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilpleieprodukter på bil - husholdningsprodukter i husholdningen - diesel på tanken - vaske malekoster i white spirit. Enkelt og greit default_smile.png Det eneste jeg mikser selv og bruker på bilen som ikke er direkte bilpleie-relatert er isopropanol og destillert vann 50/50 for wipedown - men selv der er jeg forsiktig.

Jeg har faktisk skaffet meg en flaske med "Prickbort". Bør jeg blande dette ut med vann for ikke å ødelegge voksen for mye?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

prickbort bruker du "rent". Den er faktisk ganske snill mot voks/sealer - men overdreven bruk av all avfetting vil til syvende og sist strippe bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blander man 50-50 med Diesel og Whiteb spirit bli det ikke noe klisseri. Hva er egentlig problemet med denne form for avfetting?

Har brukt whitesprit enkelte ganger og lampeolje flere ganger. Er ingen problemer med det for bilen sin del hvis en vasker godt etterpå og legger på forsegling, voks etc.

Poenget mitt med griseri var at diesel lukter grusomt i dagesvis både på bil og hender. Vasker du en del biler hjemme trekker driten ned i grusen og lukter også.

Siden Prickbort funker minst like bra, ikke er spesielt dyrere og også er langt mer miljøvennlig, er det å anbefale.

Det er ingen her inne som nekter deg å dynke bilen i diesel, men det finnes alternativer.

På biler hvor Prickbort ikke gjør jobben, skal jeg skaffe meg ei kanne "Tardis"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt SYKT at de allerede har begynt å salte...skal MINST mulig ut på E-18 i vinter...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt whitesprit enkelte ganger og lampeolje flere ganger. Er ingen problemer med det for bilen sin del hvis en vasker godt etterpå og legger på forsegling, voks etc.

Poenget mitt med griseri var at diesel lukter grusomt i dagesvis både på bil og hender. Vasker du en del biler hjemme trekker driten ned i grusen og lukter også.

Siden Prickbort funker minst like bra, ikke er spesielt dyrere og også er langt mer miljøvennlig, er det å anbefale.

Det er ingen her inne som nekter deg å dynke bilen i diesel, men det finnes alternativer.

På biler hvor Prickbort ikke gjør jobben, skal jeg skaffe meg ei kanne "Tardis"

Er det Prickbort som skader voksen minst, eller finnes det andre avfettinger på markedet som skader voks/forseglingsarbeidet enda mindre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Prickbort som skader voksen minst, eller finnes det andre avfettinger på markedet som skader voks/forseglingsarbeidet enda mindre?

Jeg bruker også Surfex HD som kan tynnes med vann til svært mild. Selges av samme forhandler som Tardis'en jeg linket til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du absolutt må/vil/skal bruke diesel, parafin eller annet så vil jeg sterkt anbefale deg å bruke en emulgerende avfetting etterpå, dette for å løse opp diesel/parafin, da dette ikke er løselig i vann og vil bli liggende igjen på lakken. Ja, det ser blankt ut men er ikke bra for lakken, da den blir uttørket.

Prickbort ell. er en emulgerende avfetting, m.fl.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min svigerfar sverger til Panglans og Superwask(Turtle). Hva mener dere om dette som avfetting, Svigers sier at dette ikke ødelegger voksen, Stemmer dette, eller kan jeg gi et annet svar til svigers?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min svigerfar sverger til Panglans og Superwask(Turtle). Hva mener dere om dette som avfetting, Svigers sier at dette ikke ødelegger voksen, Stemmer dette, eller kan jeg gi et annet svar til svigers?

Jeg har i en årrekke (før jeg kom inn her) brukt Supervask til å vaske bilen med.

Sprutet en dasch på svampen og vasket bilen.

Når jeg gjorde en test med halve panseret vasket med mild schampoo og andre delen med supervask så var det stooor forskjell.

Der jeg vasket med supervask så det nypolert ut med en flott bedding.

Andredelen av panseret så ut som om det fremdeles var skittent.

Et fantastisk produkt men det tar sikkert voksen.

Hadde vært artig å testet dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den supervasken fra Turtle er ihvertfall veldig sterk, og vil nok tære MYE på en evt. voks, stinker jo løsemidler/avfetting av den såpa :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive