Mighty

Mikrofiber beading

53 innlegg i emnet

Er jeg den eneste som sliter med dette? Mange av klutene mine, særlig de som blir brukt mye med lsp produkter blir "vannbestandige" etter kort tid. Jeg har vasket dem på 40, 60 og 90 grader med milo, eddik, omo osv uten noen særlig forbedring. Jeg gjør alltid rent skyllemiddel kammeret før vask for å være sikker på at det ikke kommer noe i vasken. Kan det være noe med vannet her?

Har nå bestillt en flaske med cg microfiber wash+ for å teste dette. Er dette vidundermidderet jeg trenger? Hører mye fint om det, men hva er erfaringene her? Er det såppas mye bedre enn milo/eddik etc?

Her er et eksempel:

IMG_0542
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så ut som en reklame for nanolotus tekstilforsegling dette her.  :D

Er de altså like vannavstøtende selv etter 90C graders vask?

Har ikke opplevd lignende selv og jeg bruker mye collinite og slik som du viser i filmen blir foampadene mine, men har unngått det med MF'ene foreløpig.

På foampadene blir de fine igjen etter en liten forvask med surfex HD eller Poorboys APC.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd det der på de blå billige mf'ene fra clas ohlson som jeg har. Der måtte jeg presse vannet ned i fibrene før det gikk igjennom :P Har ikke merket noe til det på de andre mf'ene jeg har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker vaskemiddel beregnet på mikrofiber og har aldri opplevd dette. Kan hende det er det du trenger ja ;)

Vaskemaskinen blir regjordt, samt kjørt tom på 90 grader før jeg vasker. Utrolig hvor mørkt vann det blir når man kjører tom maskin... masse møkk rundtomkring :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er et eller annet driftig hunkjønn som har brukt tøymykner i vasken før deg da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja, det var litt sykt. .. Har ikke merket noe enda jeg ihvertfall.. Rart hvis det skal være noe med vannet da, men er jo mulig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt  :lol:

Hvorfor ikke sette teorien om at zalo fjerner lsp, på prøve?  :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slik på et par av mine MF også. Og det hjelper ikke med hverken CG sin microfibervask eller 90-grader. De er nok helt fortapt hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo mulig det finnes spor av skyllemiddel i maskinen, men skulle ikke være noe mer enn hos andre. Er jo mange som vasker på samme måte, og mange som kun vasker på 40 grader og enda ikke har dette problemet. Jeg har pleid å vaske med eddik eller milo og 60 graders 2-timers vask og klutene kommer ut myke og tilsynelatende rene. Etter at jeg merket denne "beading tendensen" har jeg prøvd å vaske på 90 grader og noen av dem ble litt bedre, men langt i fra som nye. De ubrukte klutene jeg har trekker til seg vann som bare f, så det er ikke klutene som "bare er sånn".

Har tatt beading testen på noen titalls mf kluter nå og det er tydelig at de tynnere mf klutene er hardere angrepet, men selv de fluffy som er brukt noen ganger også har mistet endel absorberingsevne <_< Men generellt, desto eldre jo værre er de. Dog ingen av dem er akkurat gamle eller slitne. Særlig meguiars supreme shine klutene er hardt angrepet. Det er vel disse jeg har hatt lengst. Får vel bare vente til jeg får microfiber vaskemiddelet og se om dette utgjør noen forskjell. Kan jo evt prøve en pre-soak i salo vann før 90 graders vask. Salo burde vel løsne opp det som evt er der. Har rundt 50 mf kluter som jeg ikke har tatt i bruk enda, så jeg vil helst finne ut hva som er problemet så jeg unngår å "ødelegge" disse :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å legge dem i en blanding av ca. 1:3 av isopropanol og vann. Har fungert for meg for mikrofiber som rett og slett er blitt forselget av lakkforsegling som ikke forsvinner med vanlig vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke dette som gjør at så mange har problemer med tørkehåndkler som Watermagnet da? Voks som som metter håndkleet og gjør at det fungerer dårlig. Bare en tanke som slo meg. :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen leker med tanken på å slenge mf'en i maskina med en god klunk zalo, så ville jeg nok tenkt meg godt om før jeg testet det...! Kunne bli tidenes foamparty på vaskerommet - som om ikke dama er grintete nok for denne type vask fra før :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke dette som gjør at så mange har problemer med tørkehåndkler som Watermagnet da? Voks som som metter håndkleet og gjør at det fungerer dårlig. Bare en tanke som slo meg. :blink:

Fjerner ikke voks med tørkehånklet vel? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av mine er også slik. Spes røde fluffer. Vaskker kun med CG MF renjuver på 95 garder.

Synes det er genialt jeg da. Liker de som er avstøtene godt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen leker med tanken på å slenge mf'en i maskina med en god klunk zalo, så ville jeg nok tenkt meg godt om før jeg testet det...! Kunne bli tidenes foamparty på vaskerommet - som om ikke dama er grintete nok for denne type vask fra før :lol:

Samma skjer om en er litt raus med MF vaskemiddel og :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Watermagnet er som regel dårlig fra de blir tatt ut av pakken, ihvertfall den typen som har vært de siste årene.. Men den første utgaven, ihvertfall her i Norge var veldig bra...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Watermagnet er som regel dårlig fra de blir tatt ut av pakken, ihvertfall den typen som har vært de siste årene.. Men den første utgaven, ihvertfall her i Norge var veldig bra...

Kjemikalier bryter overflatespenninga i vannet, er det ikke kjemikalier i vannet vil dråpa bare ligge å flyte oppå kluten.

Det vil derfor ta litt tid før vannet kommer inn i kluten, du må på en måte jobbe vannet inn i kluten!

Du kan teste med den dråpa med vann, om du drypper litt såpe i vanndråpa så vil vannet flyte utover:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min watermagnet var faktisk helt grei til å begynne med. Nå kan jeg tørke så mye jeg vil med den, men bilen blir ikke noe tørrere og water magnet'en blir ikke noe våtere. Bare gnir vannet utover. Til tross for 90 graders vask og mange kjerringtips. Skal prøve å legge de verste klutene i en bøtte med vann og litt ipa/eddik/mf wash osv og se om det løser opp noe av det. Hvis ikke det hjelper er klutene rett og slett ødelagt.

Ville små mengder såperester kunne føre til disse problemene? Tenkte på ekstra skyllerunder, skal prøve det også. Takk for hjelp og info hittil i allefall :)

Edit: De klutene som har bitt vasket men ikke brukt er helt greie, men de som er blitt brukt med voks kun en gang er plutselig værre.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd CG Citruswash + Gloss? Jeg brukte det litt før, og det funket faktisk bra. Nå går det i CG MF Wash, men jeg får de liksom ikke helt perfekte myke enda...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at de ikke blir myke. Etter en vask med eddik osv føles de like myke og fluffy som nye, men de trekker fortsatt ikke til seg vann :huh: Jeg greier ikke å kjenne eller se forskjell på de absorberende og de ikke-absorberende klutene i tørr tilstand.

Edit: Hva med å prøve litt surfex HD i vaskemaskina? Hvis ikke det løser opp urenhetene så vet ikke jeg :P

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive