Knutis

Knutis: 1996 Citroen ZX

Jeg var i utgangspunktet ikke sikker på om jeg skulle legge ut denne, av flere grunner.

For det første har det nå blitt så kaldt om dagene, at jeg merker at produktene ikke yter sitt beste. Dette gjør at det er ekstremt vanskelig å få bilene slik man vil ha de. I tillegg ble behandlingen noe amputert, da eier ringte på kvelden og måtte ha bilen tilbake av forskjellige årsaker. Med andre ord, en bil/jobb som egentlig ikke er verdt noen "show & shine" egentlig. Legger den likevel ut i tilfelle andre skulle ha nytte av erfaringene.

Bilen har en eier som nærmer seg pensjonistalder, og brukes som tilogfrajobb-bil og tilogfrabutikk-bil. Det ble nevnt under befaring at bilen tidligere har blitt behandlet med turtlewax, men ingenting om når den hadde blitt behandlet sist. Når jeg til slutt fikk bilen inn på tunet, kan jeg ikke akkurat si at jeg gledet meg. Den salt/asfalt slurryen som ligger på veiene i fylket i disse tider er helt grusom å få bort etter at den har fått stivnet.

P1000734.jpg

P1000733.jpg

P1000735.jpg

P1000736.jpg

P1000738.jpg

Jeg hadde for anledningen skrotet pumpen fra Europris, og handlet en som virkelig skal tåle tøff avfetting. Og var det verdt det? Absolutt! Mye høyere trykk, finere stråle. 30 pump og jeg kunne spraye hele bilen samt alle hjul. Kostet meg 300kr elns, en god investering.

P1000737.jpg

Brukte først Prickbort på hele bilen, skumlegging, så Grime Reaper i 1:5 og enda mer skumlegging. Dekksidene fikk også en omgang med nyinnkjøpt Mothers børste. Mattene fikk en runde GR 1:5 og børste, ble kvitt alle tobakk- og brusrester.

P1000740.jpg

P1000741.jpg

P1000742.jpg

Her er bilen ferdig vasket, tørket og klar for inspeksjon, som avslørte masse riper, som forventet. Prøvde også litt clay på sidepaneler og panser, men der var det fint lite. Prickbort er suveren på asfaltflekker jeg normalt ikke fikk bort med GR.

P1000743.jpg

P1000749.jpg

P1000753.jpg

P1000748.jpg

P1000754.jpg

Panser ble så maskert opp i fire felt, der jeg testet forskjellige kombinasjoner for å finne ut hvor grovt jeg måtte gå.

P1000752.jpg

Jeg mener fortsatt at jeg har for lite fungerende kombinasjoner, så her må handles mer. Endte forøvrig opp med rød pad fra Meg's og Meg's 105 for å få bort ripene. Etter å ha tatt kun panser med de to, fikk jeg for første gang sett virkelige hologrammer/kjørespor. Panseret så faktisk ikke ut.. men ble rimelig bra etter en runde med gul pad fra Meg's og 205. Disse to ble så kjørt på hele bilen, etter en god runde med maskering.

Avsluttet det hele med MaxWax fra DP (begynner å gå tom) som ble lagt på for hånd på bilens kalde paneler. Når jeg jobbet med voksen tror jeg neppe det var mer enn 5-6 grader ute, og jeg merket godt på voksen dagen etter at den ikke perlet slik jeg har sett den har gjort før. Med andre ord trenger den litt temperatur under pålegging/buffing for å yte max.

Bare for å ende min 24 timers arbeidsdag helt perfekt, gikk det for anledningen lånte kameraet tom for strøm, og dette ble det siste bildet jeg fikk.

P1000757.jpg

Etter dette bildet gikk jeg over hele bilen med en ny MF og alle plastdetaljer fikk en runde med Black Wow. Dashbord ble vasket (røyking i bil gir pels på dashbord) og vinduer renset innvendig og utvendig.

Jeg fikk ved overlevering ikke snakket så mye med eier pga stress, så lite tilbakemld ble gitt. Mulig jeg får høre mer på mandag da vi møtes på jobb. :( Skal prøve å lure med mitt eget kamera, og se om bilen fortsatt er noenlunde ren, men det tviler jeg sterkt på.

Neste helg har jeg lovt å ta en god gjennomgang av en 199x Mercedes E260, har da tre dager på meg og må prøve å utnytte dagene så godt som mulig, slik at jeg har litt temperatur. Jeg får krysse fingrene og håpe på litt sol midt på dagen.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig synd du måtte runde av så tidlig....må være kanon irriterende.

Når vi ser på clayen så ser det ut som om vasken tok det meste av det som lå på panelene.....

Men lakken var skikkelig Grøss-ripete.

snakkes

mvh

ståle :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ikke moro å måtte avslutte før en skal, jobber med deadline er ofte masete også, mendu fikk jo gjort det beste ut av det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du står på du Knuttis.. ;)

Syns du er kjempeflink jeg, stå på:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette :) Men M105 som finishing polish? :blink: Jeg har prøvd M105 på gul polish pad et par ganger, men det far fortsatt en grov combo. Vurdert M205? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

smellycat:

Helt klart, jeg sa jeg burde hatt to til tre dager for å bli fornøyd, så mulig vi blir enige om at jeg skal få den noen dager senere, evt til våren også. Dersom du frykter at clay'en lagde noen av ripene, kan jeg trøste med at jeg tok bildene før clay. :)

truhaa:

Takk for det, resultatet ble greit liksom, men jeg fikk ikke den reponsen av eier som jeg kanskje håpte på. Og når jeg da ikke var fornøyd selv heller, ble det litt bob bob. :) Deadline er stress, men stress er jeg vant til, så den biten går bra.

Unoved:

Takk for det. Jeg skulle tatt meg en tur nedover i de dype daler og sett litt hvordan du jobba også, sett om man kunne plukket opp noen triks underveis. :)

mighty82:

Oi, stygg skriveleif der! Takk for at du følger med. :) Avsluttet med 205 på gul pad ja. Grovhetsforskjellen på de to er helt utrolig. Der 105 er seig og kan få pad til å hoppe og sprette ligger 205 pent og pynterlig på panelet og lar seg jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

smellycat:

Dersom du frykter at clay'en lagde noen av ripene, kan jeg trøste med at jeg tok bildene før clay. :)

Nei jeg er riktignok skeptisk til clay, men at den herjer slik det tror jeg ikke :D

mvh

ståle

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive