Gå til innhold

Höen xenonmatch pærer


todleif

Recommended Posts

Eg vurderer å kjøpe xenonmatch pærer til nærlys og tåkelys på bilen.

Og kanskje til foreldrene sine biler vist dei er bra!

Er det noken som har testa disse?

Lyser dei bra, so dei vil fungere fint på nærlysa?

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp en liten levering fra ScandicShine med bla.a disse til nær og fjernlys, skal teste de i morgen, så blir noen før/etter bilder i morgen kjenner jeg meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det postive tilbakemeldinger.

Det er bra! :)

Da blir det sikkert ein bestilling av nokre pærer.

Forøvrig skal eg ha 50w xenon i fjernlysa. Hadde det på forrige bilen og det lyste bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å holde meg til i morgen så var nettopp ute og hentet den ene hovedlykta, plugg and play her, ingen problemer bortsett fra noe knotete å komme til på den ene kontakten nedi lykten(Volvo 09)

Syntes det så kjempe bra ut dette her i forhold til det gule lyset.

Skal ta bilder i morgen.

Men ser nå at jeg må kjøpe til parklysene mine også da det ikke var så pent med en gul strek på siden av det blå/hvite lyset.

Og ikke minst til tåkelysene. disse kjøpte jeg fra utlandet og er på vei i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iDuddits:

Håper du tar masse bilder og forteller hvordan lysstyrken på disse er kontra de originale pærene. Har lenge lurt på og kjøpe Höen pærer men har lest det er mange som er missfornøyd med holdbarheten og lysstyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Glemte selvfølgelig å ta før bilder i dag, da jeg ble litt for ivrig etter å få byttet dem.

Men tok noen under og etter bilder.

Eneste minuset jeg har foreløpig er da at fjernlyspæren er helt synlig i mine lykter og da ser man den blåe pæra, men ellers har jeg ikke noe negativt å si om pærene.

Skal teste dem litt mer i kveld når det er mørkt hvordan lysstyrken er.

Om nødvendig kan jeg bytte tilbake i den ene og sammenlikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys og parklyspærene er bra i.fht farge og lys, men fjærnlyspærene ser blå ut gjennom lykteglasset og lyset er alt for blått og lyste en del dårligere enn de gule org. pærene.

Her er før/etter bilde av park. og tåkelys:

DSC_0329.jpg

DSC_0309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iDuddits:

Håper du tar masse bilder og forteller hvordan lysstyrken på disse er kontra de originale pærene. Har lenge lurt på og kjøpe Höen pærer men har lest det er mange som er missfornøyd med holdbarheten og lysstyrken.

Jeg kjørte slike fra februar til mai uten problem. Fikk testet lysstyrken på vinterstid, og den er ikke dårligere enn de orginale pærene som sto i.

Jeg mistenker derimot at enkelte TROR styrken er lavere ettersom det hvite lyset ikke vises i like stor grad som det gule når det reflekteres.

Edit: Mine lyste ikke blått i det hele tatt, så vil ikke kalle det xenonlook. (Med det mener jeg at mange "harrytasser" er ute etter mest mulig blått lys.) Men hvitt lys. Ser ut som om det kan være forskjeller på pæretypene?

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg bestilt pærer til tåkelysa og nærlysa på bilen min.

So når eg har fått dei, skal eg bytte på eine sida og prøve å få nokre bilder av forskjellene.

Originalt xenon har ganske kvitt lys. (fargetemperatur på 4300kelvin)

Går du opp til 6000k, har du blåskjær i lyset.

Eg tipper at desse xenonlookpærene her har ein kelvin på rundt 4000k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bilen litt i går kveld og det er som "Knutis" sier at det er mulig at det blåe lyset "lurer" en til å tro at det lyser dårligere enn de vanlige gule lysene, fo mine lys er iallefall blåe.

Jeg må nok kjøre en skikkelig tur i mørket før jeg kan gi noe konkret ang lysstyrke og slik.

men mistet nå iallefall nattesynet når jeg kikket inn:P

Legger ved noen bilder før og etter.

DSC_6249.jpg

DSC_6251.jpg

DSC_6270.jpg

DSC_6266.jpg

DSC_6242.jpg

Endret av iDuddits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva man sammenligner mot når det gjelder lysstyrke. Det er uendelig forskjell fra standard-pærer/+30%-pærer til de beste pærene fra Osram (Night Breaker) og Philips (X-treme Power). Det må virkelig oppleves for å se det. Jeg for min del bytter aldri ut mine Nightbreakere mot blåpærer uansett hvor uendelig blått det er. Jeg anbefaler å sjekke ut en av dem før man avgjør hvorvidt disse blåpærene er bedre enn andre pærer. Dert er tross alt en grunn til at Höen-pærer ikke er godkjente for bruk på registrerte kjøretøy.

For de som er litt intresserte i fakta angående fargen på lys, ytelse, osv.:

Øyet reagerer i utgangspunktet mer på gult lys enn blått lys, men i helt mørke der det er kontraster som gjelder og ikke lysfarge er området for øyet sensitivitet flyttet litt mer mot blått område. Det som derimot er et problem er at det blå lyset ikke gir samme antireaksjoner mot blending som gult lys gjør. Tar man en blå lyskilde og ser rett mot den vil den blende mer enn en gul lyskilde (eller en hvit, med visse unntak), selv om lysstyrken er den samme. Det betyr ikke at man ser mer om man tar den samme lyskilden og prøver å lyse opp terreng eller vei med den. Det vil bare være slik at tar man en blåaktig pære og setter den i lykten sin, ser på den forfra, og sammenligner lysstyrken man opplever forfra mot en gulere pære får man skjev sammenligning som er ubrukelig.

Jeg skal påstå at man skal være veldig forsiktig med å vurdere kvaliteten eller lysutbyttet man får fra en billampe uten å virkelig vite hva man skal se etter. Det mange gjør feil er å se rett ned i veien eller se på hvor tydelig lyset lyser opp gresset ved siden av veien. Dersom pæra man bruker gir et feil lysbilde til reflektoren vil den typisk lyse opp mer på kort avstand og mer rett oppover enn det som den burde gjøre. Det gjør at man automatisk vil trekke øynene nedover og se nærmere bilen enn man ellers ville gjort, og det kan gi en falsk trygghet.

En påstand som ofte kommer frem når det er snakk om farge på lyspærer til bil er at de blåaktige pærene er nærmere "dagslys" enn hva andre pærer er, og dermed gir bedre lys. Dette er en påstand som ikke har noen grunnlag i forskning eller i fakta, men bare noe man tror fordi man forventer at dagslyset er det "beste" i alle forhold fordi det er det man er vant til. Det som er et problem der er at man ikke nødvendigvis klarer å skille hva som faktisk er dagslys mot hva som ikke er dagslys bare ved å se fargen på lyset. Dagslys har den egenskapen at det har helt jevnt fordelt lysstyrke på alle farger fra det man ikke ser (IR) til det man ikke ser i andre enden (UV). Mange lyskilder, f.eks LED og Xenon-HID har ikke den egenskapen, men fargen er vanskelig å skille fra dagslys. Det gir ikke den typen lys de samme egenskapene som dagslys, og kan derfor ikke påstås å være noe bedre i henhold til "at det ser ut som dagslys". Dette gjelder ikke i like stor grad fargefiltrerte halogenpærer, da halogenpærer i utgangspunktet er veldig nært dagslys, men det gjelder likevel til en viss grad siden fargefiltreringen i disse pærene ofte er basert på å filtrere vekk enkeltfarger i spektret, f.eks vil man se en halogenpære som mer blå/hvit jo mer man fjerner av en enkel rødfarge helt i ene enden av skalaen. Man kommer til et punkt hvor man må fjerne noe grønnfarge også. Det som er igjen er enkeltfarger, da gjerne veldig dårlig fordelt rød+grønn+blå.

Når man har lite lys tilgjengelig spiller ikke farger så veldig stor rolle, siden man ser dem ikke uansett, så akkurat hvilken farge lyset oppstår som har ikke noe å si på hva man faktisk ser, fordi man ser det uansett om det er gult eller blått lys som reflekteres. Den tidligere nevnte sensitiviteten til øyet har mye å si her, og den delen av øyet som ser kontraster er mer sensitiv til blått lys enn hva den delen som er farger er, noe som betyr at blått lys er en fordel egentlig, men ikke dersom man oppnår den blå fargen ved å fjerne annet lys (siden det andre lyset man fjerner vil bidra i stor grad, siden det blåaktige lyset som er igjen er der uansett, altså mer lys = bedre uansett farge). Det er sånn at alt som reflekterer lys har sine enkeltbølgelengder hvor det reflekterer mer lys enn andre bølgelengder, f.eks en rød ting vil reflektere mer rødt lys enn grønt lys, og fordelingen kan være slik at det er enkeltbølgelengder som reflekterer mer lys enn andre, derfor er det en fordel å ha mest mulig likt lys av alle farger. Jo flere farger, jo bedre, og derfor kan dagslys være det optimale lyset dersom man klarer å oppnå det fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dert er tross alt en grunn til at Höen-pærer ikke er godkjente for bruk på registrerte kjøretøy.

Meg bekjent er dette pga manglende CE merking da de er produsert for det amerikanske markedet.

Der er de derimot like lovlig som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en halogenpære skal være lovlig for bruk i Norge, og generelt land i Europa, og endel land utenfor Europa kreves det E- eller e-merking på pæra. e-merking (EU-godkjenning) er ikke vanlig på pærer, mens E-merking er mer vanlig (ECE-godkjenning). Lykter bruker å være både e- og E-merket. Uansett, for at pæra skal være E-merket og lovlig i ei halogenlykt må den være godkjent etter ECE regulativ 37. ECE regulativ 37 har veldig strenge krav til ytelsen til pæra, levetid på evt fargefiltre, effekt og fargen til pæra. En blåfarget pære blir ikke godkjent, uansett, men det er lov å bruke fargefiltre for å oppnå korrekt farge, så lenge lyset den produserer ikke er blått. Philips og Osram har sine 4000K-pærer godkjent, men det er sansynligvis noe på grensen til hva som kan bli godkjent, de er absolutt ikke blå i vertfall, mer veldig hvit.

Höen-pærer er såvidt jeg kan se både 70W eller 80W. Slike effekter er verken lovlig etter noen standarder i Norge eller i USA (med noen forbehold i USA, da jeg ikke har satt meg skikkelig inn i reglene der, kan finnes unntak som jeg ikke er klar over). I følge Höen skal disse pærene gi mer lys enn en standard 55W-pære, noe jeg ikke tviler på, bare så det er sagt, men er langt fra lysmengden lovlige 55W-pærer kan oppnå (Nightbreaker/X-treme Power)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei pærene eg har bestilt, er på 55w.

Om pærene til nærlysa mine ikkje gir bra lysmengde, bytter eg dei ut med nightbreaker. (er ikkje nøye med dei i tåkelysa, sia dei blir brukt (av og til) som køyrelys på dagtid)

Xenon i nærlysa er ikkje aktuellt, da dette kan fort blende møtende trafikkanter.

Eg forska litt på lysstyrke og lengde på ein bil eg hadde før. (84 modell toyota carina med h4 pærer og hella rallye 1000ff)

Det var merkbart forskjell på pærene.

Eg hugser ikkje heilt på kva type eg valgte, men eg trur det var osram med 30% meir lys. (er nokre år sia dette!)

På forrige bil, passe det ikkje å overføra ekstralysa. (90 modell bmw 520)

So der bestilte eg eit sett med 50w xenon.

Dette settet var eg kjempefornøyd med og har nettopp bestilt eit sett til nye bilen. (03 Volvo s60)

Er greit med bra fjernlys, so eg ser hjorten tidligast muligt.

Jobber skift og køyrer 45km ein veg med lite trafikk og mykje hjort!

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...