Knutis

Knutis: 99 Audi A6

Og da var dagen kommet for å ta den siste (og verste?) bilen før vintern.

Eier av denne har hatt den i ca 2år, og normal prosedyre er børstevask på den lokale bensinstasjonen, sommer som vinter.

Den var ikke noe smykke når den ble kjøpt, men har heller ikke blitt noe bedre. Stikkord er rds, sprukket lakk, swirls, steinsprut og også her et finmasket nett av riper, over hele bilen.

Pga drittvær ute ble det ingen bilder før vask, men bilen bar generelt preg av å ha vært pendlebil i ruskevær.

Dette ble brukt til vask;

Prickbort

Meguiars Mitt

Optimum Car Wash (både i bøtte og foamgun)

SS bøtter med GG

SS towel

Her er noen inspeksjonsbilder, masse rds og steinsprut som dere ser;

PA090017.jpg

PA090012.jpg

Enkelte steder hadde rennende vann misfarget lakken, og ettersom eier jobber må anlegg måtte han ha litt malingssprut på bilen også:

PA090011.jpg

PA090020.jpg

Alt av alu var oksidert:

PA090014.jpg

Fant så frem Riccardo clay, oppdaget av Prickbort er fantastisk på asfaltprikker; fant ingen! Men litt inngrodd møkk fant jeg likevel på dørene på begge sider. Bakluke og bakrute ble clayet på denne bilen tidligere i sommer, samme dag som pakken med clay ramlet ned i postkassen, så resten var ganske bra.

Dette ble brukt til polering/korrigering;

Meguiars 105

Meguiars 205

Meguiars gul og rød pads

Masse Cobra og SS mikrofiber

Biltema roterende

Jeg hadde faktisk trodd at comboen 105 og rød cutting pad skulle være langt mer aggressiv enn den var. Lakken på Audi'en er steinhard sammenlignet med Avensisen jeg tok tidligere, så jeg fikk ikke bort alt. Kanskje jeg skulle kjørt på ull? Bilen ble iaffal blank om ikke annet;

Høyre forskjem

PA090035.jpg

Siden

PA090036.jpg

Til slutt la jeg på to lag med Detailers Pride Max wax for hånd. Det hadde blitt ganske kaldt i garasjen, så det var lettere å bruke henda enn å bruke pad.

En relativt billig voks, men den var absolutt verdt penga.

PA090034.jpg

PA090038.jpg

PA090031.jpg

PA090025.jpg

Syns den ble ganske fin egentlig, helt til man kommer helt innpå og ser steinspruten og de ripene jeg ikke fikk bort. :(

Eier ble dog kjempefornøyd, og det er jo strengt tatt målet. Når jeg var ferdig var det helt mørkt ute, så jeg skal få lagt inn et ferdig bilde litt senere.

Fant jo ut underveis at jeg burde hatt noe slags metall-polish i beautybaggen, så det blir bestilt neste gang. Har også en brukt Flex på hånden som trolig er på plass til neste bil.

Pga mangel på oppvarmet garasje blir nok dette siste bilen før vintern, men her er en liten teaser på hva jeg har i vente til våren.

Dette er en Ford Mondeo, 00-modell som har gått hele livet på en holme på nordvestlandet og bærer tydelig preg av salt!

PA090021.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Very nice!

Bra du har handla inn ved til vintern også! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ca 60m2 med ved igjen fra ifjor, så ikke no stress her i gården. :) Derfor det er så sabla trangt med to biler innafor portene..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ble bra dette her, har vurdert Max Wax her også da det skal være en god sak til en god pris også.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin jobb det der! Ble blankt og pent! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra det der ;)

M105 på ull tar mer, men burgunder Meguiars er på langt nær den kraftigste compoundpaden du får..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det kraftigste er den sikkert ikke, men jeg hadde trodd den var mer aggressiv enn det den var. :)

Har du noen konkrete anbefalinger til knallhard, tysk lakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna pads :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble sinnsykt blank og fin denne a6'en.

Angående de rennemerkene under listene så føler jeg det er et typisk problem på disse a6'ene. Har ihvertfall vært det på tre forskjellige slike biler jeg har jobbet på.

Og kan skrive under på at DP maxwax er en fin voks, ikke kjempegod holdbarhet, men det går kjapt å legge på nytt lag etter en vask. 

Angrer litt på at jeg har "lånt" bort min maxwax til en kompis. Men han har sikkert mer bruk for den enn meg.. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ros. :)

Jeg mener helt klart at jeg burde greie bedre, men det skortet litt på utstyret denne gangen.

De rennemerkene er litt spesielle, det kan nesten se ut som om krommen har "farget av" om du skjønner.

MaxWax'en hadde jeg egentlig lite forventninger til, både mtp pris og pga jeg har inntrykk av at DP ikke er spesielt utbredt iforhold til mange andre merker.

Men jeg syns absolutt at den leverte, veldig fin å jobbe med. Den er dog ikke like dryg som concorsoen, det minket bra i skåla etter to tynne lag. :)

Den luktet også godt, og det er jo et pluss. Er "oppgitt" til 2-3mnd holdbarhet så jeg flere plasser, men som du sier går det fint å legge et lag etter vask.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette :) Fikk du fjernet oksideringen på railsene? Kan forøvrig anbefale Uber-padsene. Kommer en ny gul pad nå som tar mer enn ull! (kommer ann på ulla selvsagt)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mangler faktisk stoff. Prøvde såvidt med Meg's 105 men det hadde liten effekt.

Skal ta med metall polish på neste bestilling, og se om jeg rekker å få tatt de før vintern. Aktiviteten går nok noe ned med gradene her.

Ang pads, så har jeg titta litt på Solo padsa til Meg's. En annen grunn til at det frister med ull er at de ikke blir like varme, og dermed egner seg bedre til plastfangere?

Er veldig lite som skal til før lakken bobler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mangler faktisk stoff. Prøvde såvidt med Meg's 105 men det hadde liten effekt.

Skal ta med metall polish på neste bestilling, og se om jeg rekker å få tatt de før vintern. Aktiviteten går nok noe ned med gradene her.

Ang pads, så har jeg titta litt på Solo padsa til Meg's. En annen grunn til at det frister med ull er at de ikke blir like varme, og dermed egner seg bedre til plastfangere?

Er veldig lite som skal til før lakken bobler.

Jeg har god erfaring med Scholl S03 på oksiderte rails, her er etter S03 på blå Scholl pad.(2000 Audi Allroad) Beskyttet de med CG Metal Polish etterpå.

DSC_0220.jpg

På plast prøver jeg å unngå høy fart og kjører litt mer forsiktig enn på plast. Der synes jeg Scholl ull er fin :)

Endret av bjorke
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips. :)

Jeg regner med det blir ordning på sikt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MaxWax etter ei uke med pendling (ikke vært vasket siden):

PA170001.jpg

PA170002.jpg

PA170003.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble pent :)

Kjenner til Audi lakk ja....Scholl S03 på blå Scholl Pads måtte kjøres i 2 runder for å fjerne swirls

- hadde det vært en typisk toyota hadde du oppnådd det samme med 1 runde Scholl S17 på svart finishing pad så å si at

klarlakken er hard er neppe noen overdrivelse.

Nydelig beadingbilder på en bil med utrolig fin farve.

Lurer på om scandicshine solgte DP MaxWax tidligere ?

mvh

Ståle :)

Endret av smellycat
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ros. :)

Den ble rimelig bra ja. I utgangspunktet var den så matt og grå at den ikke var til å kjenne igjen når jeg var ferdig.

Den voksen gjør at fargen blir dobbel så dyp som uten, gjør virkelig underverker til den prisen.

Jeg mener jeg har sett at SS har hatt DP før, men finner det ikke i nettbutikken nå. MaxWax kjøpte jeg fordi jeg hadde lyst å prøve en litt rimeligere voks enn Concorsoen slik at jeg slipper å bruke opp den på alle testbilene. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive