Gå til innhold
Ad|oS

Ad|oS: E36 323i

Recommended Posts

Ad|oS    337
Ad|oS

Denne bilen har vært planlagt en stund, men kom likevel litt "brått" på. Fant ut at jeg ville få den ferdig på en dag, så ble 11timer tilsammen. Eieren av bilen ønsket bare en enkel 1-stegs jobb, men da jeg ikke var noe fornøyd med resultatet etter bare en runde ble det sånn ca en 1,5-stegs jobb :P

Vask

MG Super degreaser på lakk i foamcannon

CG Grime reaper på lister, hjulbuer og dekk

Bilberry til felg/dekk

CG Citrus Wash Daily i foramcannon

CG Citrus Wash Daily og CG Maxi Suds II i bøtte

MG Wash Mitt + SS Chenille mitt

CG Miracle Dryer

MG felgbørste + div småkoster til felg/lister

Polering

Bilt Hamber Normal clay

Scholl svart, orange, blå og ull

Scholl S03, S17 og S30

MG ScratchX

Diverse skumpads

Maskin

Flex 3403 VRG

Scholl bakplater

Wipedown

Isopropanol

Voks

Victoria Concours Wax

Diverse

CG New Look Trim Gel på dekk, plastlister og motorrom

MG Even Applicator

3M maskeringstape

Rain-Off Biltema

Bilen var Ditec behandlet, så var noe usikker på hvordan den kom til å oppføre seg med tanke på avretting, clay og polering, men en gang må være den første. Kan først si at hverken MG Super Degreaser eller CG Grime Reaper hadde noen effekt på forseglingen. Heller ikke Bilt-Hamber Surfex HD hadde noe effekt.

post-844-1254618460,51_thumb.jpg

post-844-1254618480,66_thumb.jpg

Bilen ble grundig vasket før det ble gjort klart for clay. Merket godt at det var en form for beskyttelse på lakken, for det var bare så vidt det var noen nupper i det hele tatt. Clayen ble litt skitten, men fikk ikke tak i noe. Altså lite som hadde festet seg på lakken. Etter clay ble bilen tørket med CG Miracle Dryer og inspisert.

post-844-1254618499,07_thumb.jpg

post-844-1254618564,24_thumb.jpg

post-844-1254618572,41_thumb.jpg

post-844-1254618576,86_thumb.jpg

post-844-1254618581,05_thumb.jpg

Blir alltid imponert over hvor mye riper og slikt man finner etter vask og clay, Denne bilen, som forrige, hadde mye mer riper enn jeg kunne huske å ha sett tidligere.

Da denne jobben var tenkt som en "rask" 1-stegs jobb måtte det jo testes litt hva som ville være den beste kombinasjonen. Tenkte først på S30 og orange, da det var reltativt myk lakk. Husket å ha lest at S17 og svart Scholl var en fin 1-stegs på myk lakk, så måtte teste den også. Panser ble maskert opp i først to områder, for deretter å bli delt i to igjen så jeg fikk se hvordan det ble med en runde vs to runder.

Første runde med S17 og svart Scholl. Hinsides med hologrammer, og tok egentlig ikke så mye. TIl denne kombinasjonens forsvar skal det sies at det er første gang pad'en er testet skikkelig, og den var kanskje ikke mettet nok med produkt.

post-844-1254618719,85_thumb.jpg

Sjekket så med en runde til, og nå var forsvant det logisk nok litt mer defekter, samt mye hologrammer forsvant. Kjørte på sammen måten som forrige runden, så med tanke på turtall og press var det ikke noen forskjell.

post-844-1254618740,1_thumb.jpg

Testet så med S30 og orange. Syntes dette fjernet mer defekter, samt at den avsluttet finere Her etter en runde

post-844-1254618817,3_thumb.jpg

Klarte ikke å avslutte hologramfritt på denne jobben desverre. Bestilte 3M Ultrafina m/pads på mandag fra godkjemi, men dette kom ikke før helga. Hadde derfor ikke noe jeg klarte å ta hologrammen med, Heldigvis ikke så mye av dem, men et par steder maktet jeg bare ikke å få dem vekk av en eller annen grunn...

Til tross for at jeg hadde forklart eier hva en 1-stegs betydde og at jeg ikke ville fjerne så mye defekter var jeg selvsagt ikke fornøyd selv med hvor mye som ble tatt. Derfor gikk jeg over med S17 og blå på panser, tak, bakluke og sidene (over lista) med denne kombinasjonen etterfulgt av S30 og orange. Ble gjort litt "fort og gale", men fikk hvertfall vekk mye mer riper enn med to runder orange som jeg sikkert hadde endt opp med uansett. Burde tatt meg betalt for dette, men skulle jo egentlig ikke gjøre det.

Litt 50/50 bilder

post-844-1254619232,53_thumb.jpg

post-844-1254619236,89_thumb.jpg

post-844-1254619244,84_thumb.jpg

post-844-1254619250,38_thumb.jpg

post-844-1254619255,62_thumb.jpg

Det ble ikke tatt noen etter-bilder av denne jobben da jeg bare var drit lei og ville hjem hehe 4 timer søvn, ingen frokost, 3 boller som mat i løpet av dagen og 11 timer jobbing gjør merkelig nok noe med dokumentasjonstrangen :blink:

Eneste noenlunde etter-bildet jeg fant på kamera var dette. Skal forresten også nevnes at batteriet på kamera gikk tomt i løpet av dagen hehe

post-844-1254619270,23_thumb.jpg

Ble svært lite fornøyd med fronten av bilen da det var ekstreme mengder med steinsprut, samt at frontfangeren sannsynligvis er hjemmelakkert. Fikk ikke frem noen spesiell glans i lakken da den i seg selv var ganske matt.

Klarte for første gang å legge på Victoria Concours tynt nok til at det gikk som en lek å ta den av igjen, selv om jeg tok en hel side av gangen. Tidligere har jeg tatt et og et panel da jeg synes den blir litt tung å fjerne ellers. Tyyyyynt er trikset :P

Lærdom til neste gang:

- Forklar kunde at man bruker rundt 5 timer på forberedels til polering / etter-poleringsarbeid, og at 3 timer ekstra med maskinen gjør utrolig mye med lakken!

- Lade opp batteri til kamera før et oppdrag

- MG WM fungerer utrolig mye bedre enn en vanlig microfiber til å fjerne Biltema Rain-off fra rutene

Det kan hende det kommer en fortsettelse her etterhvert om jeg får beskjed om å fjerne mer etterhvert. Det er også mulig at jeg går over bilen med Ultrafina når jeg får det, men må bare få sett litt i skikkelig sollys hvor ille det ble til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

Flott bil og bra jobba :) Blir lei meg hver gang jeg kjører bak en bil med ditech merke på bakluka. De fleste tror sikkert lakken er udødelig og kan ikke skades ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Det ser ut som du fikk tatt det meste av ripene, kunden var sikkert kjempefornøyd. thumbup.gif Og han fikk t.o.m. mere enn han betalte for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ad|oS    337
Ad|oS

Var fristende å fjerne Ditec merket, men hadde hverken varmepistol eller noe til å fjerne restene av limet med. Derfor måtte det forbli på bilen desverre :(

Eieren har vasket med svamp som blir brukt om og om igjen, og den ligger ofte ute på gårdsplassen :blink: Regner jeg med kommer til å pushe på ham washmitt og litt såpe nå, så blir nok ikke så fort stygg igjen.

Fikk desverre ikke levert bilen til eieren, bare lagt igjen nøkler til ham. Men han var innom i løpet av dagen, og virket rimelig fornøyd med hvordan det ble hvertfall :) Han burde hvertfall bli fornøyd ja.

Angrer litt nå i ettertid på at jeg ikke bare gikk på med S03, evnt S17 og ull i stedetfor bare S17 og blå der jeg etterpå var over med S30 og orange. Kunne fått fjernet mer, og jeg måtte jo over en gang til uansett. Menmen, sånn som skjer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjorke    377
bjorke

Det må være kjipt å ha dårlig tid så man ikke blir 100% fornøyd med resultatet selv.. Men denne ble jo mye bedre, og også med fornøyd eier. Og da er vel alt greit ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kris1986    186
kris1986

Ser bra ut dette, men synd med kjørespor.. ;)

Synes S17 og sort er bra, men har ikke noe bra erfaring med den komboen når det kommer til myk lakk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig