Bakk

Enkeltmannsforetak

Hei,

jeg og en kamerat som tar på oss en del detailer jobber vurdere og starte et enkeltmannsforetak med 2 ansatte.

Dette vil vi gjøre siden vi vurderer og markedsføre oss for å få mer kunder, og det vi gjør no er strengt tatt "ikke lovlig" (svart arbeid) derfor vil vi få det på det rene og starte et enkeltmannsforetak med to ansatte.

det vil også si at siden det bare er to ansatte ogvi ikke planlegger og drive varehandel er vi ikke pliktige til og melde oss inn i foretaksregistret. vi vil også bli momsfrie hvis omsetningen holder seg under 50.000

"Et enkeltmannsforetak har ikke revisjonsplikt så du trenger strengt tatt ikke en regnskapsfører."

Det vil da si at jeg strengt tatt kan føre regnskap i excel og datere og nummerere alle kviteringer og den biten skal være grei.

Eneste jeg lurer litt på er hvordan dette skal gjøres med kvitteringen for utført jobb.

Og om vi da handler noe fra feks blankbil.no, hva vil da bli kvitteringen derifra? en kontoutskrift?

Om noen har innspill er det bare og komme med dem :) på forhånd takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok vurdert DA i ditt tilfelle. Det er i praksis et enkeltpersonforetak fordelt på flere personer. Da sitter alle med ansvar over en bestemt prosentandel av selskapet, og da vil overskuddet også bli fordelt basert på samme prosenttall.

Å føre regnskap i Excel er forbudt. Det er påbudt å bruke et regnskapssystem som låser og sørger for at regnskap ikke kan endres i etterkant (f.eks Mamut Datax). Selv om et selskap ikke er bokføringspliktig, dvs. må sende inn regnskap for godkjenning, er kravene nøyaktig likt for hvordan regnskapet faktisk skal føres.

Når det gjelder handel fra andre selskaper så er det faktura eller utskrevet kvittering som gjelder som bilag. Ofte for mindre selskaper som sender over posten legges fakturaen i pakken som pakkseddel. Et selskap skal alltid skrive ut faktura eller kvittering for utført arbeid der det tas betalt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare leste en plass om enkeltmannsforetak og der sto det at man kunne føre regnskap i excel men ok, men koster det noe og opprette DA? (ikke dual action:P)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det koster å opprette DA, men for to personer f.eks vil det være mye billigere å opprette et felles DA hvor begge er medeiere enn det koster å ansette en person i et ENK. Å ansette noen er et skikkelig herk, og det innebærer at man må registrere seg i arbeidsgiverregisteret (enkel sak), opprette arbeidstakerforsikring (omtrendt som ansvarsforsikring på bil), opprette div kontoer for arbeidsgiveravgift og skattetrekk, og det er en hel haug med regnskap som skal gjøres, osv. Anbefales ikke uten regnskapsfører i vertfall. Det er selvsagt slik at for en ansatt i ENK vil det være samme greia som å være ansatt i et AS, altså samme rettigheter, men for eieren er det noe helt annet. Man sitter da med personlig ansvar over ganske mye. egentlig alt for mye.

Når det gjelder regnskap, så ja, det er mange som påstår at Excel skal holde så fint, men det er slik at alt skal kunne dokumenteres i 10 år. Det er nok mulig å oppnå med Excel om man går inn for det, hvis man ser bort fra at regnskap skal lukkes og låses for hvert år slik at ikke endringer kan gjøres i etterkant. Uansett er det slik at skattefolka gjør rutinekontroller hvor de ber om å få tilsendt dokumentasjon for en viss tidsperiode, dvs. alt inklusive utskrifter fra regnskap og kopi av alle bilag. Da er det ikke noen god idè om man har brukt Excel. En brukbar applikasjon fra f.eks Mamut for regnskap koster 2-3 tusen og en tusenlapp eller to i året, og da inkluderer det automatisk utfylling av en god del av rapportene som skal sendes inn til staten (selvangivelsen skal ha ett vedleg, hvor vedlegget skal igjen ha et nytt vedlegg. Man trenger eksempler og forklaringer i massevis for å klare å fylle dette ut selv).

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for lange gode og innformative svar :)

Men er et DA fritatt for momsplikt også slik som enkeltmannsforetak hvis omsetning er under 50.000?

Og om ditt firma er fritatt for momsplikt må du da betale moms på ting du handler også?

Endret av Bakk
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Ang. regnskapsprogram kan jeg anbefale ett gratisprogram som heter WINVASK. Lastes ned gratis fra nettet, mange enkeltmannsforetak rundt her som bruker dette, har brukt det selv i 3 år nå. Brukervennlig og effektivt, og har de fleste funksjonene du får i ett dyrt program. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel har snakket litt med noen jeg vet av som har drevet både DA/ands og enkeltmannsforetak, fleste paren vil anbefale og lage et enkeltmannsforetak hver, grunnen til dette er hvis det blir uenighet og lignende, hvem eier hva osv. så tror det blir to enkeltmannsforetak som sammarbeider :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk arbeidsgiveravgift, skattekort og mye "stress" arbeid.

Tar dere så mange biler i løpet av et år? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei tar ikke så mange enda i og med at jeg er rimelig ny i gamet selv. men vil ha det lovlig hvis jeg skal hive ut anonser i aviser ol.

50.000 i omsetning i løpet av et år kan jo gå fort det hvis det kommer inn en del biler som sært trenger pleie og eieren har cash :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet om mva hvis du ikke har fått svar på det også fra annet sted: Du betaler regningene du får som helt normalt, altså med mvaen som om du var privatperson. Du skriver da også ut faktura uten mva (mange gjør feil her). Hvis et firma kjøper hos deg vil de ønske å få faktura med mva, men det har du ikke lov til å skrive ut. Du skriver enten faktura hvor du dropper helt å nevne mva eller du skriver 0% mva der fakturprogrammet vil ha med mvatekstene uansett.

Å kjøre flere ENK er selvsagt en løsning, men husk at hvert enkelt ENK må ha et flertall oppdragsgivere. Du kan f.eks ikke opprette et ENK som tar alle kundene, og det ENKet kjøper tjenester fra et annet ENK hvor det ene ENKet som tar kundene er eneste kunde av det andre ENKet. Hovedregelen er at alle ENK skal ha et flertall antall oppdragsgivere (det ekskluderer også 0 oppdragsgivere).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bokføre i Excel er helt greit så lenge det er under 300 bilag i året.

Kom vel en uttalelse på det for ca ett år siden eller noe.

Eneste kravet er at man printer ut "hovedboka" og signerer den osv. Dermed likestiller man bokføring i excel med å bruke en sånn gammel håndskreven bokføringsbok(som flere holdingselskaper bruker den dag i dag)

Vi har flere små regnskap på vårt kontor som er ført i excel.

Angående kvitteringer så er hovedkravet at de er forhåndsnummerert for å sikre fullstendighet, inneholder org. nr adresse osv. Så hvis man går til et trykkeri og kjøper sånne regningblokker med gjennomslag der med trykk på så går det fint.

mvh Senior Revisor

Edit:

Link til god bokføringsskikk nr 14 http://www.regnskapsstiftelsen.no/arch/_img/9413788.pdf

Endret av Frank S.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive