truhaa

Audi A3 våtslipes

53 innlegg i emnet

Brynjar kom en tur på besøk for å våtslipe litt, bilen han hadde med seg var en Audi A3 som var "ille" men ikke voldsomt ille i lakken... bilen ble avfettet, såpelagt, vasket, clayet og tørket før den ble kjørt inn i garasjen for litt våtsliping... Det første Brynjar gjorde etter at han rulla inn gården her var da å tømme bilen for saker og ting, og HIMMEL å mye en får i en A3 :) det kom ut esker, bager, poser, mer bager og esker ... Brynjar hadde da tatt med seg halve 3M norge tror jeg, sun gun, PTG, våtslipe saker, 3M polisher, Scholl s0, Bosch eksenter sliper... mm, vel det at han hadde med seg bla sun gun og PTG tror jeg at kan koste meg noen kr, samme med Bosch maskinen vi brukte til våtslip, FØR Brynjar var her likte jeg bla Brinkmann lykta mi og det å bruke Porter cable maskinen til våtsliping.... vel det gjør jeg ikke nå lenger...

Etter å ha luktet på det Brynjar hadde av vokser... det tok sin tid da mannen HAR mange vokser, så ble ting satt i system mht vask av bilen han hadde med... prosessen var da som følger:

Brynjar: Ja, det er vel et par ting som havnet på "må ha" listen nå Truls.....Sorry.. Har dog på følelsen at den turen jeg hadde innom billakkspesialisten, kommer til å sende meg på brød og vann resten av måneden :P Sendte en SMS til Truls for å spørre om han også skulle ha noe, fikk svaret tilbake: "Nei. Ellers takk :) " (tror han angrer litt nå)

prewash

-prickbort på høyre side

-Microl 648 på venstre side

-CG sticky wheel gel felger/dekk høyre side

-Lahega no46 felger/dekk venstre side

-Foam canon med Bilt Hamber autofoam

-Bilt Hamber sufex HD på dekk

-Muc Off liten børste på dekk

-Meguiars felg børste

-EZ felg børste

-Mothers felg børste

-Muc off stor felg børste

Vask

-2 X grit guard

-Swissvax Waschpudel

-Mothers ullmitt

-Pinnacle bug sponge

-Muc Off ubershine

-CG wash n wax

Tørk

Diverse tørkehåndkler

Clay

Bilt Hamber soft clay

Motor

-Amazing roll off

-Valet pro (husker Brynjar)

-Foam canon

Bilder fra den seansen:

post-3-1254007944,84_thumb.jpg

post-3-1254007949,86_thumb.jpg

post-3-1254007952,76_thumb.jpg

post-3-1254007957,81_thumb.jpg

post-3-1254007961,43_thumb.jpg

post-3-1254007965,73_thumb.jpg

post-3-1254007970,82_thumb.jpg

post-3-1254007975,02_thumb.jpg

post-3-1254007978,22_thumb.jpg

Truls godt igang med Møøøc off brushing av dekkene:

DSC_0613.jpg

DSC_0616-1.jpg

DSC_0615-1.jpg

post-3-1254007980,87_thumb.jpg

post-3-1254007985,19_thumb.jpg

post-3-1254007989,1_thumb.jpg

post-3-1254007993,69_thumb.jpg

post-3-1254007998,9_thumb.jpg

post-3-1254008003,04_thumb.jpg

post-3-1254008007,71_thumb.jpg

post-3-1254008011,64_thumb.jpg

post-3-1254008014,22_thumb.jpg

post-3-1254008016,31_thumb.jpg

post-3-1254008019,86_thumb.jpg

post-3-1254008022,54_thumb.jpg

post-3-1254008026,29_thumb.jpg

post-3-1254008029,38_thumb.jpg

post-3-1254008033,03_thumb.jpg

post-3-1254008036,09_thumb.jpg

Truls med 1kg klumpen sin med clay fra bilthammer:

DSC_0622.jpg

"Gardena"-claying:

DSC_0619-2.jpg

Motor etter Armor all:

post-3-1254008045,3_thumb.jpg

Felgrenser ble lagt på, bilen bel så sauset inn med microl648 og prickbort (microl vant den vs`n), så var det på med autofoam fra Bilt Hamber.... kaffe pause, så ble bilen spylt med varmtvann før 2 x bøtter ble hentet frem, en med CG wash n wax og en med Muc Off ubershine, swissvax waschpudel + bug sponge var Brynjars prosess, der han brukte waschpudel til å dynke panelene med såpe før han dro over med bug spone.. noe som fungerte meget bra, syntes jeg. Jeg hadde Mothers ullmitt og tok andre siden med den... så bilen ble bra ren og pen, var så og si ikke vits med å Claye, men måtte jo teste det også, bilt hamber soft clay hentet frem og den sammen med hageslange er en swosj prosess, det går fort :) Motor fikk armor all på seg før bilen ble startet, så gikk den 5-10 min og så var det smooth, ble litt ujavnt mht plasten denne gangen her syntes jeg, men det ble helt ok....

Så ble det flere demoer fra Brynjar da han hadde med brukerutstyret sitt til steinsprut rep, fikk da en "tørr trenings" gjennomgang av det, og titte mellom forstørrelses glassene han hadde med, var moro, å se lakken/riper forstørret 10x, 60x og 100x, så der kosta han meg enda mer penger ;)

(Kommentar Brynjar: hehe... du får sette av en hel dag på claes'ern nå)

post-3-1254008038,37_thumb.jpg

post-3-1254008041,3_thumb.jpg

Som nevnt over hadde jeg med "brukerutstyret" og Truls var ikke snakkende til, på nesten en time. Måtte nesten kjefte litt på han for å få han til å følge med - skulle bare titte i mikroskopet :P :

DSC_0624-1.jpg

Når han var ferdig hadde han fått seg et "evil eye," hvorpå han febrilsk prøvde å kompansere med det "friske" øyet :rofl1: :

DSC_0623.jpg

Så var det over til våtsliping, panser tapet opp 3 ish, der et panel skulle slipes med Scholl s0 og roterende + ull, litt av panelet skulle taes for hånd, 1 panel skulle våtslipes med Bosch eksenter maskin og 1000p + 3000p, halve samme panel ble også våtslipt med Porter cable og 1000p og 3000p for å se hva som gjorde best jobb. Bosch vant glatt mao ;)

Korrigeringen ble gjort med 3M Compound grønn + grønn pad og så måtte vi over med 3M fine compound gul for å fjerne kjørespor, etterhvert fant dog Brynjar ut at han ved å kjøre kortere fikk en 90% bedre flate etter 3M Grønn og kunne vel strent tatt hoppa på blå 3M for et rimelig bra resultat, hele panser ble tatt med 3m grønn, gul, blå for å få det til Detailer standard...

Jeg testa med so1o gul ull + 3M gul, so1o gul ull + 3M grønn også, og det var 3M grønn + gul ull som måtte til for å få det bra, uansett klarte vi fint å korrigere 3000p med 3M grønn, så det var der vi endte opp uansett, Menzerna APO ble også testet med finishing pad men det ga ikke noe 100%, så 3M ultrafina (blå) ble nest siste steget her...

Her er bildene fra slip, PTG målinger og polering:

Lakkmåling før det startet, dette var sånn pluss/minus 130my på panelet mener jeg å huske

post-3-1254008048,01_thumb.jpg

Så var det igang med Scholl S0 + metabo ull, Brynjar tester Metabo, jeg tester Makita... Metabo bråker en DEL mer en Makita gitt, den maskinen var stille og "lungn" å jobbe med, synd ikke Ketil har fått inn Flexen enda da den også var ønsket til test her :

post-3-1254008051,06_thumb.jpg

post-3-1254008054,38_thumb.jpg

post-3-1254008057,25_thumb.jpg

post-3-1254008059,94_thumb.jpg

post-3-1254008062,46_thumb.jpg

post-3-1254008064,51_thumb.jpg

post-3-1254008067,82_thumb.jpg

post-3-1254008070,55_thumb.jpg

post-3-1254008073_thumb.jpg

post-3-1254008076,72_thumb.jpg

post-3-1254008080,03_thumb.jpg

post-3-1254008083,67_thumb.jpg

Konklusjonen her er at Scholl s0 tar en del men er noe mer ball å jobbe med en "vanlig" våtsliping, når vi var ferdig og LSP var på så var det bra blankt både her og der det var slipt med papir, så s0 funker det, men min personlige smak tilsier 1000p + 3000p i stedet, mer kontroll da og det blir en slettere flate etterpå av papir...

Så var det våtslip som stod for tur, Bosch eksentersliper + 1000p fra 3M var det vi startet med, bildene av Brynjar her er med 1000p og bildene av meg er med 3000p, begge med Boschen.... målingene mht PTGn var litt "hmmmmmm" det var nemlig ingen endring i MY på panelet, det ble ikke mindere før vi begynte med korrigeringen av slipemerkene:

post-3-1254008086,81_thumb.jpg

post-3-1254008089,74_thumb.jpg

post-3-1254008093,05_thumb.jpg

post-3-1254008096,45_thumb.jpg

post-3-1254008099,28_thumb.jpg

Brynjar: Vet ikke om du tok bilde av lasermåleren Truls? Men vi tok i alle fall en avstandsmåler av typen DLE 70 Professional og tapet fast til heis mekanismen til carporten.. Dette gjorde at vi fikk et "fast" målepunkt.

post-3-1254008101,26_thumb.jpg

post-3-1254008104,4_thumb.jpg

post-3-1254008106,9_thumb.jpg

post-3-1254008110,24_thumb.jpg

post-3-1254008113,61_thumb.jpg

Brynjar: For de som lurer så heter den: "GEX 150 Turbo Professional." Kjørte den på 6650 rpm hele veien. 3M Controll spray som lube.

post-3-1254008117,42_thumb.jpg

post-3-1254008120_thumb.jpg

Brynjar fiska så frem enda en ting jeg MÅ ha og dro over med 1000p for hånd, korrigeringen av dette ble også gjort med 3000p for hånd, mend et ble ikke bedre en at vi dro frem Boschen igjen og 3000p på den for å "speede" opp prosessen litt....

Brynjar: Brukte P1000 direkte på klossen og myk mellomlegg på P3000.

post-3-1254008122,52_thumb.jpg

post-3-1254008125,22_thumb.jpg

post-3-1254008127,51_thumb.jpg

post-3-1254008130,16_thumb.jpg

post-3-1254008132,91_thumb.jpg

post-3-1254008135,54_thumb.jpg

post-3-1254008138_thumb.jpg

post-3-1254008140,59_thumb.jpg

Så testet jeg med Porter Cable og våtslip med den også, den tar den, men i forhold til Bosch så ble det ikke noe voldsomt WOW ut av det, men for all del, det funker helt ok om du har en slik liggende, bakplate her var fra 3M og lånt av Brynjar.... damn den mannen er en dyr mann å ha på besøk:

post-3-1254008144_thumb.jpg

post-3-1254008147,5_thumb.jpg

post-3-1254008150,23_thumb.jpg

Brynjar: Denne delen har fått P1000 og P3000 på PC og etterlot en god del "pigtales"

post-3-1254008152,5_thumb.jpg

Brynjar: Overflaten her har fått samme kombo i papir, men med Bosch og slipen ble mye jevnere..

post-3-1254008154,68_thumb.jpg

Brynjar starter med å korrigere, og det ble mye kjørespor ut av dette, min konklusjon er at det er en ny pad, den er hardere og lager derfor mer kjørespor, etterhvert så fant Brynjar en måte å unngå kjørespor ved at han kjøre færre pass... det hjalt ;YE, men det har nok noe å si at paden blir litt bløtere også vil jeg tro, uansett så er det ikke vrient å skjønne at denne mannen er en pirk av rang mht polering... så det var moro å se...

post-3-1254008157,55_thumb.jpg

post-3-1254008160,94_thumb.jpg

post-3-1254008163,28_thumb.jpg

post-3-1254008166,83_thumb.jpg

post-3-1254008169,55_thumb.jpg

post-3-1254008172,58_thumb.jpg

Som LSP valgte Brynjar Swissvax Shield... den lukter og ser SYK ut den, så resultatet ble både Bryjar, meg, barna her og katten veldig fornøyde med....

(Brynjar: Eldste jenta var i alle fall smart nok til å si hvilken side som så aller best ut :thumbs: )

Her er bildene etter at panseret er ferdig:

post-3-1254008175,05_thumb.jpg

post-3-1254008178,47_thumb.jpg

post-3-1254008181,36_thumb.jpg

post-3-1254008184,59_thumb.jpg

post-3-1254008186,83_thumb.jpg

post-3-1254008190,24_thumb.jpg

post-3-1254008193,29_thumb.jpg

post-3-1254008196,53_thumb.jpg

post-3-1254008200,16_thumb.jpg

post-3-1254008203,48_thumb.jpg

post-3-1254008206,52_thumb.jpg

post-3-1254008209,52_thumb.jpg

Takker Brynjar for en knall aften, våtslip, polering, kaffe, pizza og røyk er det som skal til for å få en fin fin dag :)

(Brynjar: Takk det samme, sjeldent har vel et panser fått slik behandling, og da tenker jeg ikke på det røde :D )

Og ja, vi ville slipe oss i mellom et panel også, men det var ikke like lett, selv med turbo på Bosch`n kom vi ikke i mellom, og det største skaden var det meg som klarte med nøkkel, Autoglyms cut pad og s0.... var vel ikke mellom da heller, men fikk svidd fast en del av paden samt brent litt lakk.... (dette var da på et testpanser) he he

Brynjar: "Finn frem nøkla, finn frem nøkla...."

post-3-1254008212,3_thumb.jpg

post-3-1254008215,39_thumb.jpg

post-3-1254008217,85_thumb.jpg

post-3-1254008220,66_thumb.jpg

post-3-1254008224,85_thumb.jpg

post-3-1254008227,97_thumb.jpg

post-3-1254008230,94_thumb.jpg

post-3-1254008237,06_thumb.jpg

post-3-1254008240,39_thumb.jpg

post-3-1254008243,26_thumb.jpg

post-3-1254008246,45_thumb.jpg

post-3-1254008249,22_thumb.jpg

post-3-1254008252,57_thumb.jpg

Brynjar testet med 1000p og sin vekt, så med 1000p + s0 og sin vekt uten at det gikk i mellom, så begge to er vel overasket over hvor mye du egentlig kan herje med lakken uten å gjøre stor skade, det var ikke før jeg hang over Metabo og grov pad + s0 at det ble noe f##nskap ut av det, men det var vel som sagt bare svidd lakk og rester etter smeltet pad.....

Moro det også, men primærmålet for aftenen var panseret på A3`n, og det ble vi veldig fornøyd med begge to :)

post-3-1254003964,89_thumb.jpg

post-3-1254008234,22_thumb.jpg

5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde seg den hårfargingen Truls :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg! :) Brynjar er blid som alltid, hvertfall sånn jeg kjenner han :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja... Tror du jaggu ikke at jeg glemte kameraet i bilen... urkhhh. blir vel pent nødt til å gå ut igjen.

Bo: Det er glansvask....

HHA: Ja, man blir blid av en helaften med Truls:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj, nok en teaser.... <_<

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj, nok en teaser.... <_<

Slapp av, driver å laster bilder i photobucket nå... skal bare hente kameraet i garasjen først ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo rimelig blankt ;) Er vel slutt på vanlig polering fremover, kun våtsliping for å få 100% resultater...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PGA truselen om lite lørdagsgodt så ble mitt panel blankest :) he he

Generelt et av de blankeste og mest pleide panelene jeg har sett, men sjelden et panser på en "bruksbil" får såpass med TLC som dette fikk, men moro var det lell, var panserjobb i noen timer dette her :)

Du får kose deg med Scholl A15 i morgen du Brynjar på resten av bilen, men om eier kun fokuserer på venstre side av panseret der jeg har lagt min flid er det forståelig det også.... ha ha

Snakker om å holde det ekte.... lol

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.... bare så det er sagt ,så var hun diplomatisk nok til å si at det så like bra ut.. :P

Apropo å holde det ekte, så glemte du å ta bilde av når jeg tørket hele bilen med hårføner på kaldluft...

Glemte å nevne at Orange Ûber pad med FCP la igjen mindre kjørespor og hologrammer enn det 3M grønn gjorde. (rundet også av kanten på pad'en med litt P220 papir, da denne var veldig skarp)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye gromsaker og solid testing. Våtsliping er spennende greier, ingen tvil om det. Bra writeup og mange gode interssante bilder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fy f..... der sku eg har likt å vært flua på veggen... Meget spennede bra.... Våtsliping e spennede..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra oppdatering. Så ut som en moro kveld dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra som vanlig gutter. :)

Godt dokumentert med mange gode closeup bilder. Litt humor er heller ikke å forakte. :lol:

Kan dere forklare litt nærmere fenomenet pigtail?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
:thumbs:
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det panseret ble jo bare helt sykt :D

Flotte greier med masse bilder og bra writeup, morro med slike små "treff" ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brynjar: Ja, det er vel et par ting som havnet på "må ha" listen nå Truls.....Sorry.. Har dog på følelsen at den turen jeg hadde innom billakkspesialisten, kommer til å sende meg på brød og vann resten av måneden Sendte en SMS til Truls for å spørre om han også skulle ha noe, fikk svaret tilbake: "Nei. Ellers takk " (tror han angrer litt nå)

Godt å se at dere fikk brukt litt av det du fikk med deg fra "lager-shopping" hos oss. Skal gjøre mitt for at det blir litt annet en vann og brød på deg neste måneden... ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjohn:

pigtails er "ekstra" riper når det våtslipes, feks at det kommer noe mellom papiret og lakken, "pigtails" er mht maskin sliping sammen med DA bevegelsen, rundt og rundt og opp og ned lager ikke vanlige sirkler som feks roterende gjør, derfor blir ikke "ripene" sirkler, men mer som grisehale utseende

"Tracers" er det samme, men det er om du sliper for hånd, i og med at 3M har tykkere slipepapir så er det ikke mye pigtails som kommer, men noe er det, om du bruker feks våtslipeklossen til Meguiars med Unigrit papir så er det lettere å få merker i lakken, men de heter da, tracers = følgere, de følger etter deg når du sliper ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overrasket over at dere ikke testet all denne våtslipinga på Evo'n jeg Truls :rolleyes: hehe man får mye lærdom når man *leker* litt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så jo veldig gøy og lærerikt ut, og super writeup :thumbs:

Panseret ble sinnssykt blankt B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overrasket over at dere ikke testet all denne våtslipinga på Evo'n jeg Truls :rolleyes: hehe man får mye lærdom når man *leker* litt :)

Ikke mye vits å skulle våtslipe den.. Der var det ikke mye å pirke på, kun litt garasje-støv :P

Man får alltid noen nye erfaringer når man gjør slikt, så dette var absolutt morro. Gleder meg veldig til å få testen den nye luft DA'en min nå..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive