Gå til innhold
Han5y

Jeg fikk en skremmende ide...

Recommended Posts

Han5y    120
Han5y

Bedrifter, som vi alle vet, får momsfritak på ting som de kjøper, penger spart, men man taper jo litt tid i reklamasjonstid og garanti, iforhold til privatkjøp.

Hva om jeg ønsker å starte opp et firma, samme hva det her, dette kan hete feks "Hans sitt firma",registrerer dette opp mot brreg, og hele pakken.

Hva hvis jeg ønsker tilfeldigvis å kjøpe inn ting til bedriften min, som bilpleieprodukter, matvarer, bilstereo, og bildeler. Er det noen som kan nekte meg i dette? Eller er det visse ting man aldeles ikke kan kjøpe ved firma? Kan det bli dømt for noe slags svindel?

Hvordan gjøres det med momsfritak på ting, både ting som er kjøpt i inn og utland?

La oss si jeg bestiller bilpleieprodukter fra [sett inn bilpleiebutikk], jeg må betale hele summen, men hvor skal jeg kreve tilbake momsen på?

Håper noen har noen fornuftige svar, og noen gode tips? Noen her som gjør det samme? :P

Mulig dumt spørsmål, og virker som en fattig stakkarslig sjel, men det er i teorien en GOD del sparte kroner...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gxi    5
gxi

Nei, det kan du ikke gjøre. I utgangspunktet må du drive næring for å ha en bedrift registrert. Dersom du kjøper inn ting til en bedrift må dette være ting du bruker til næringsformål. Alt annet vil være ulovlig.

For å få fritak for mva må du ha hatt omsetning på 50k iløpet av en 12-månedersperiode. Altså 0 omsetning = ingen fritak for mva. Selve transasjonen gjøres ved rapportering til staten, hvor du enten må betale inn mva eller du får tilbake. Det du har betalt ut av mva blir fratrukket det du har krevd inn, og differansen skal du betale inn. Dersom differansen er negativ får du penger tilbake.

Så, din idè vil ikke bare være ulovlig, men du vil altså ikke spare penger på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

Foretaket må være mva pliktig, som er da den grensen på 50.000,-

Og for å kunne handle inn bilpleieprodukter til firmaet må du enten forhandle/bruke slike produkter i firmaets arbeide, eller ha en eller flere firmabiler som produktene kan utgiftsføres på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gxi    5
gxi

Det er fullt lovlig å ha en underskuddsbedrift, så lenge man har en plan for hvordan bedriften kan få overskudd i fremtiden ("Næring" = "Noe som egner seg for å gi overskudd"). Det betyr at dersom man gjør skikkelig arbeid, men ikke får noen kunder, så er det fortsatt lovlig, og man vil kunne fratrekke underskuddet man har på annen inntekt man har og dermed spare litt skatt. Det er ikke dermed sagt at det er bare å kjøpe inn og bruke privat da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig