Gå til innhold
truhaa

data: hardisk og ram

Recommended Posts

truhaa    1 518
truhaa

Lurer på hva jeg skal se etter for å finne ut hvilken type ram jeg har i dataen.

SATA og Serial ATA regner jeg med som det samme mht hardisk ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DunnDunn    1
DunnDunn

enkleste er vel å se på rammen som sitter der nå egentlig, ellers står det kanskje på egenskaper på min datamaskin (noe det ikke alltid gjør)

SATA blir det samme som den gamle IDE kabelen, som er signalet fra HDD/CDrom osv inn på hovedkortet=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

enkleste er vel å se på rammen som sitter der nå egentlig, ellers står det kanskje på egenskaper på min datamaskin (noe det ikke alltid gjør)

SATA blir det samme som den gamle IDE kabelen, som er signalet fra HDD/CDrom osv inn på hovedkortet=)

SATA og serial ata er det samme ja. Men har ikke noe med IDE å gjøre(P-ata, paralell ATA)

Om du har "ferdigpc" eller vet hva hovedkortet ditt heter kan du gå inn på komplett.no og bruke ramkonfigurator eller hva den heter for å finne ut riktig type ram :D

Endret av rudilgr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

hvis du ikke har bygget pcen selv så kan du sjekke her http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx%3fg0%3d1398%26g0txt%3dMinne%2520konfigurator%26visavdeling%3d31%26__redir%3d1&g0=1398&g0txt=Minne%20konfigurator&visavdeling=31&__redir=1

Eller så kan du åpne maskina og se. SATA og Seriel ATA er det samme ja, og det er IKKE det samme som IDE.

IDE:

cable-ide.jpg

SATA

SATA-Signal-Cable-1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DunnDunn    1
DunnDunn

hvis dere titter på hva jeg skrev en gang til så skjønner dere hva jeg mente=P

blir det samme som=P

ikke er det samme som

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fr0d3    9
Fr0d3

CPU-z viser det meste av hvilke komponenter maskinen din bruker ;)

Installer, kjør program, og velg SPD, så står RAM-typen du bruker i hver slot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Takker for svar

Har ram brikene ute av maskinen, men sliter med å se det står sdram osv osv...

står: 512mb 2R x16 PC2 - 5300S - 555 -12 - A3

og det zzzzZmarte hodet mitt fikk det for seg at det er snakk om DDR2 ram vi zzzznakker om her?

vil da denne være riktig

Takker igjen

PC hardisken har kræsja, får ikke kjørt noe på den ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pOwerslave    0
pOwerslave

Takker for svar

Har ram brikene ute av maskinen, men sliter med å se det står sdram osv osv...

står: 512mb 2R x16 PC2 - 5300S - 555 -12 - A3

og det zzzzZmarte hodet mitt fikk det for seg at det er snakk om DDR2 ram vi zzzznakker om her?

vil da denne være riktig

Takker igjen

PC hardisken har kræsja, får ikke kjørt noe på den ;)

Denna rammen er til bærbar pc (mac) og passer ikke i stasjonær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    532
Dennis

Dette er til den bærbare eller "butikk" pc-en din Truls? greit å nevne det da mange deler kan være forskjellig fra laptop til stasjonær ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Vel harddisk anskaffet og montert, men..... det er bestandig et men, når jeg leker med data ;) får opp under installasjon at "harddisk ikke funnet".... ?

anyone?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

Er det sata disk? isåfall så kan du trenge å installere driver til den når du installerer OS. Den må installeres fra floppy, evt så må du lage nå oppstarts cd.

Kan du høre at hd'en spinner slik at du er sikker på at den funker?

Endret av AndreasLie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Jupp sata disk, hadde med den gamle til butikken og fikk en som skal være den samme , er det noe fare å gå fra 120gb til 320gb hardisk...

holder på å kontrolere HDn nå i fra BIOS setup....Hard disk self test, og den surrer der i allefall.....

Må jeg da laste ned en driver da og så legge den inn fra cd rom alt ekstern cd rom`floppy er det vel ikke noe av lenger ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
E46Johnny    6
E46Johnny

Jupp sata disk, hadde med den gamle til butikken og fikk en som skal være den samme , er det noe fare å gå fra 120gb til 320gb hardisk...

holder på å kontrolere HDn nå i fra BIOS setup....Hard disk self test, og den surrer der i allefall.....

Må jeg da laste ned en driver da og så legge den inn fra cd rom alt ekstern cd rom`floppy er det vel ikke noe av lenger ;)

USB minnepinne kan være en mulighet hvis bios tilater det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Klarer ikke å kjøre ekstern cd rom fra usb i allefall, men vil dette være samme krøll på andre pc`er også eller kan jeg flytte disken over i en annen laptop, installere windows på en annen pc og så flytte disken tilbake til den andre maskinen etterpå? Laptopen jeg installerer i er en del eldre en denne jeg skriver på nå ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Da ble det ordnings her, måtte justere noe i BIOS for at den skulle finne disken :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig