Mighty

Endelig PTG!

Fikk i dag ptg'en i posten, og etter at jeg hadde kalibrert den var det ut og måle på alt som består av metall og lakk. Fant ut at min egen bil ligger på rundt 200um i gjennomsnitt på original lakken og ca 50um høyere på omlakkerte deler. Målte innenfor dørene der det ikke er noe særlig klarlakk, og der ligger det på rundt 100um, så virker som jeg har ganske mye klarlakk å jobbe med på utvendige paneler enda :)

Har jo korrigert en god del biler nå uten ptg, så det var vel på tide. Har jo savna den mange ganger. En ting jeg lurer på er hvordan man kan måle "før og etter" når man "fjerner lakk". Setter jeg ptg'en på samme flekken får jeg jo stort sett samme resultat hver gang, men flytter jeg den 2cm til siden er det plutselig 10um mer eller mindre :rolleyes: Ikke akkurat jevn lakk på de jeg har målt i allefall. Skal man ta gjennomsnittsmålinger som blir nøyaktige så må man jo ta forferdelig mange målinger? Selvfølgelig ser man det hvis man fjerner 10-15um, men ved normal korrigering er det snakk om langt mindre, og jeg ser ikke helt hvordan man skal få målt dette særlig nøyaktig? Noen som har peil/metoder? :)

Edit: En ting til. Er det noen som vet hvor mye klarlakk lakkverkstedet pleier å legge på ved omlakkering, reparasjoner osv? Kan jeg regne med at det er like mye klarlakk på de omlakkerte delene som originallakken?

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laserpenn funker det, sett den til å lyse på et punkt på bilen så måler du på "prikken" før og etterpå, da er du på samme sted så fremt du ikke har flytta noe ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laserpenn funker det, sett den til å lyse på et punkt på bilen så måler du på "prikken" før og etterpå, da er du på samme sted så fremt du ikke har flytta noe ;)

Hehe, må skaffe meg stativ til å feste laser pekeren på og greier da :P Bruker du denne metoden selv eller?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo egentlig ikke verre enn at du legger den på et bord eller noe ved siden av bilen ;)

Kjøpt hos SS? Hvis ikke, hva betalte du for den?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men legge den på et bord :P Må jo være utrolig forsiktig skal man ikke flytte på den når man skal aktivere den da. Må jo tape den fast elns :P

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt en proffesjonell PTG i høyere prisklasse med stor nøyaktighet en del i jobben for å måle malingstykkelser på stålkonstruksjoner. Erfaringsmessig varierer tykkelsen svært mye ut fra operatør av sprøyta. En uvøren operatør skaper store variasjoner. På utvendige hjørner blir det alltid tynnere og i trange innvendige hjørner og kanter vil det som regel være ganske tykt. Vertikale flater som regel tynnere enn horisontale. Flytter man målespissen kun 1 mm vil det gjøre utslag på målingen. Husk at 1 my er 1/1000 mm.

Målte for artighets skyld på Gylfen til FTK og der varierte det fra 75-80 my (svært tynt) på kanter til 130-135 my (normalt) på rette horisontale flater. Dette er den originale lakken fra 96, sansynligvis sprøytet av roboter. Det som blir sprøytet manuelt gir store variasjoner. På stålkonstruksjoner sprøytet for hånd har jeg målt alt fra 70 my til 1400 my (dette er TYKT!!!) på et epoksysystem som er beskrevet med tykkelse minst 260 my.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min peugeot finner jeg merkelig nok ingen veldig tynne partier. Har målt på omtrent alle kanter og hjørner, men tykkelsen ligger ikke noe særlig under det den gjør ellers. Ikke engang der den er omlakkert (ca halve bilen). Men så er det ingen særlig skarpe hjører på den, de fleste er ganske runde. På passaten var det helt annerledes, der var lakken gjennomsnittlig tynnere og mye tynnere på kanter og hjørner. På bagasjelokket til pugen varierte det mye, men jeg misstenker at dette har vært lakkert opp igjen før jeg fikk bilen, for jeg kan se tett i tett med merkelige "porer" i lakken.

På peugeoten var det omtrent 100my mer nederst på dørene (under lista) enn over. Er det noe de gjør med vilje? Hadde regnet med at det skulle være tynnere der pga slitasje og at jeg har måtte gå på litt hardt der før pga steinsprut.

Og en ting til, har noen noe svar til det siste spørsmålet i originalposten min?

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, må skaffe meg stativ til å feste laser pekeren på og greier da :P Bruker du denne metoden selv eller?

har ikke PTG dessverre :(

ang lakken så vet jeg ikke hvor mye de legger på, men det er nok noe mer en fabrikken gjør vil jeg tro...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja får håpe det. Bilen min er jo som et lappeteppe, panser og fremskjermer i en type lakk, venstre bakdør og skjerm i en annen type lakk og resten av bilen i en tredje type lakk. Alt lakkert forskjellige steder og tider. En combo som funker knall på ene døra funker plutselig ikke så bra lenger på andre døra :P Håper på å få lakkert opp igjen hele bilen snart og legge på ørten lag med klarlakk! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, og hvorfor lakken skal være såpass forskjellig er også litt merkelig, må jo være noe som er i enkelte lakker som gjør at de er anderledes også...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere biler 2-sjikts lakk leveres oftest med lakk varierende fra 100-180 mikroner, eller 0,10-0,18 millimeter tykkelse. Tykkelsen på lakklagene vil variere fra bilmerke til bilmerke men klarlakken er som regel på ”nyere” biler mellom 0,038-0,050mm, evt 38-50MY... Har tidligere lest at det ikke anbefales at man tar mer en 8-10MY av klarlakken grunnet UV-beskyttelse... Hvor mye klarlakk lakkeringssjapper legger vet jeg desverre ikke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil ligger originallakken på ca 200um rundt hele, og innvendige lakkerte deler uten klarlakk ligger på ca 100, så vil tro det er ganske mye klarlakk å ta av der. Tror nok ganske mange her har tatt langt mer enn 8-10um av lakken sin. Men så har vi alltid bra med beskyttelse over klarlakken også. Fant ut at man faktisk kan se "dybden" på klarlakken igjennom et enkelt mikroskop, så hvis man bruker det jevnlig og sammenligner med ny lakk f.eks vil man jo fort kunne lære seg å estimere om det ser greit ut eller ikke vil jeg tro.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive