Gå til innhold

Recommended Posts

Andreas84
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer sterkt å få utført en Ditec Lakkforsegling på min Polestar 2 2023-modell (farge Magnesium/«sølv-grå»).
Jeg tenker mest sannsynlig å velge den mest omfattende behandlingen som heter Ceramic ultra. Det koster 9 600 kr + ca. 1 500 kr for å vaske bilen veldig grundig før behandlingen. Behandlingen består av en to-komponent keramisk lakkbehandling med en hard undercoating og en hydrofobisk topcoating som binder seg til hverandre og lakken. Behandlingen tåler petroleumsbasert vaskemiddel, noe som ofte er nødvendig for å få bilen helt ren, særlig om vinteren.

Jeg ønsker å bruke minimalt med tid på vedlikehold av bilen selv, og bruker vaskehall selvvask (uten børste) samt børsteløs bilvask-automat. Jeg tenker at denne lakkforseglingen kan være en god løsning for at lakken skal holde seg bra og at bilen vil bli mindre skitten. Samt at det kanskje er noe mindre verditap på bilen ved mulig salg en del år fram i tid, ved at bilens lakk og overflate både ser bedre ut og er i bedre stand enn den ellers ville vært?

I en video fra Naf sier Benny fra Brroom at det kan være en utfordring at en del slike behandlinger ikke tåler den type vaskemidler som benyttes i maskinvask (også hvis børsteløs), men det skal ikke være et tema her, da den tåler petroleumsbasert vaskemiddel. Behandlingen har 9 års garanti ved én årlig etterbehandling, som vil koste ca. 2 000 kr pr år og inkluderer at det utføres en grundig håndvask av bilen i forkant av etterbehandling.

Jeg leste på et forum at denne lakkforseglingen er vanskelig å fjerne, dersom man skulle ønske det. Mens DropOff eller lignende kanskje er enklere å fjerne. Men jeg ser ikke hva som skulle være behovet for å fjerne forseglingen, det er vel i utgangspunktet et bra tegn at den er vanskelig å fjerne?

Jeg tenker også at denne behandlingen muligens gjør bilen litt mindre utsatt for skade som kan oppstå ved mulig steinsprut mot lakken ved kjøring på grusvei på vei til fjellhytte osv.

Hva slags erfaringer har dere med denne typen lakkforsegling? Høres det ut som et godt valg med tanke på mitt behov? Noen motforestillinger?

Tommy
Skrevet

For det første, så er det ingen coating som hjelper noe som helst mot steinsprut.

Til den prisen, så ville jeg nok kikket på andre alternativer, å jeg stusser på at du har en 2023modell, å de tilbyr behandlingen, pluss et pålegg for en ekstra grundig nedvask. før coating.

Bilen din trenger en grundig nedvask, etterfulgt av en minst 1-stegs, men mest sannsynlig en 2-setgs lakk korrigering (polering) før det blir lagt noen som helst coating. Ditec er kjent for å være et produkt i "masseproduksjons" firmaer, sammen med drop off, evershine ol.

Finn deg en skikkelig detailer i ditt område, som kan levere en høykvalitetscoating, som varer 2-3 år, uten etterbehandling.

Opplys gjerne her, hvor du holder til, så er det nok flere som kan anbefale dyktige personer/firma som kan hjelpe deg å få et best mulig resultat.

Noe av det viktigste med coatingjobber, er grunnarbeidet før coatingen, å det du har fått opplyst her, er total mangel på dette. 

• Liker 2
  • DCN Poeng 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Andreas84
Skrevet

Hei Tommy

Takk for informativt svar, og beklager sen respons fra meg.

Jeg bor i Tvedestrand (Agder). Om det er noen dyktige folk i Agder eller nærliggende områder, som kunne gi et prisestimat og forklare hvordan de ville gå til verks, så ville det være interessant å høre.

Tommy
Skrevet
17 timer siden, Andreas84 skrev:

Hei Tommy

Takk for informativt svar, og beklager sen respons fra meg.

Jeg bor i Tvedestrand (Agder). Om det er noen dyktige folk i Agder eller nærliggende områder, som kunne gi et prisestimat og forklare hvordan de ville gå til verks, så ville det være interessant å høre.

Da kan jeg på det sterkeste anbefale å kontakte Bernt Erik, hos Bennys car detailing i kristiansand, Det er verd den lille kjøreturen

https://www.bennyscardetailing.no/

• Liker 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

• 1 month later...
Solvrev1
Skrevet

Noen tips til forhandlere i Oslo området som legger en bra og holdbar keramisk lakkforsegling som holder i 2-3 år? 

Skal legges på en Tesla Model Y juniper 2026 med fargen Marine Blue.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår