Gå til innhold

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet

Jeg fant en 15 år gammel tråd om det samme emnet, men starter en ny for å friske opp litt samt høre hvordan andre forholder seg til dette her inne. jeg snakker i hovedsak om privat/hobby vask av biler her på egen eiendom. 

Jeg bor i et lite byggefelt på landet hvor alle kjenner alle og det er ingen problemer her rundt klager på støy og uvennskap etc. å jeg prøver jo så godt jeg kan ogbta hensyn med tanke på støy. Det er jo høytrykkspyleren som er hovedproblemet knyttet til bilvask når det kommer til støy. 

På helligdager prøver jeg å la være, men på vanlig søndag (som ikke er en offentlig helligdag/fridag) så kan jeg tillate meg å bruke hlytrykkspyler til bilvask litt ut på formiddagen. Ca. Mellom 11:00 og 15:00. På vanlig lørdag (som ikke er helligdag) mener jeg det er fritt frem fra kl. 09:00 til 20:00. 

--------

Personlig er jeg ikke så var for støy. Jeg synes det er trivelig at at det skjer noe i nabolaget. At naboen klipper gresset, vasker bilen eller gjør andre ting synes jeg nesten er bedre enn om det er er helt stille. Men jeg forstår jo at enkelte får alvorlige personlighetsforstyrrelser så fort dem hører en lyd. Merkelig... ja, men allikevel....

For å dra den enda lenger så kan jeg jo si at støy som JEG ikke takler er unger som skriker og skråler. Jeg biter det i meg og skjlnner jo at det trolig er JEG som er sær når det kommer til dette siden jeg ikke har barn selv, men jeg skulle lnske også andre kunne svelget noen kameler når naboen startet hlytrykkspyleren kl. 10:00 søndag formiddag. Det er ikke noe problem her jeg bor, men jeg har definitivt inntrykk av at dette ikke er normen rundt om. 

Så hva er ståa du bor og hva mener du? 

---------

Jada, jeg kjenner til lovverket rundt dette så det handler ikke om det. Det hjelper jo lite om man følger lovverket når naboen evt. slår seg vrang. Det handler om å opprettholde et godt naboskap og da hjelper det ikke alltid om man slenger lovverket i bordet til naboen og vasker videre. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrubb
Skrevet

Jeg kjenner vel at akkurat dette temaet går litt begge veier for min egen del. På den ene siden synes jeg det fint å ha det litt stille rundt meg på søndags formiddager. På den annen side skulle jeg av og til gjerne vasket bilen på søndager når været og meldingene er gode.

Blir litt som i dag: Relativt pent vær, men nå får vi stormen "Dave" i morgen, og da gidder jeg ikke vaske bilen i dag. Bor nokså nært sjøkanten på Karmøy, så regner med søkkvåte veier, salttåke fra havet og all slags skitt pisket opp overalt i morgen. Mulig jeg lurer meg til en kjapp vask på mandag (2. påskedag).

Bor selv på et litt eldre byggefelt med litt avstand til naboer. Nærmeste nabo har plassert trampolinen for ungene helt klin opp mot tomtegjerdet mellom oss, så jeg føler jeg har litt slingringsmonn om jeg nå skulle ville ta en kjapp bilvask.😁

Men ja, jeg ser det litt an. Har vasket bil med hageslange, forvask i pumpekanne også. Jeg ville nok ikke vasket bil langfredag eller 1. påskedag. Skjærtorsdag eller 2. påskedag er mer åpen for min del. Er selv kristen, men ser vel ikke den store forskjellen om man rølper rundt i skibakkene og hyttefeltet, eller tar en liten bilvask hjemme i tunet (unntatt kanskje langfredag/1 påskedag). Da mest for nabohensynets skyld.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bjerknez
Skrevet

Jeg fikk derimot vasket bilen i dag da været her i Fredriksyad har vært strålende. Men i morgen blir det ruskevær her også, men det gjør ikke meg så mye da bilen uansett ikke skal it på veien i morgen og den atår også i garasjen. :) 

Angående bilvask i helger og helligdager etc. så er den uskrevne regelen her vi bor at bilvask med høytrykk på søndag på dagtid hvis det ikke er en offisiell helligdag og på lørdag er det tit og kjør så lenge det ikke lir mot kveld eller er veldig tidlig på morgenen. 

Klykken
Skrevet

Bor på landet og i et lite nabolag. Ingen tar hensyn og ingen tenker særlig på det lille av lyd som høytrykkspyleren lager. 

Her kjøres det snøscooter, snøfreser, atv med plog og traktorbrøytere på vinteren. Traktor som pløyer, horver og gudene vet om våren/høsten og plenklippere på sommeren. Hunder og unger som lager støy ellers i året til alle tidene i døgnet. 😄

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bjerknez
Skrevet
39 minutter siden, Klykken skrev:

Bor på landet og i et lite nabolag. Ingen tar hensyn og ingen tenker særlig på det lille av lyd som høytrykkspyleren lager. 

Her kjøres det snøscooter, snøfreser, atv med plog og traktorbrøytere på vinteren. Traktor som pløyer, horver og gudene vet om våren/høsten og plenklippere på sommeren. Hunder og unger som lager støy ellers i året til alle tidene i døgnet. 😄

Når det gjelder bønder så er jeg ganske sikker på at disse har en del fritak for disse reglene vedrørende støy rundt pløying og jordbruk ellers. 

Nå har ikke jeg testet naboene mine så jeg vet ikke hvor langt jeg faktisk kan strekke strikken, men det kommer nok kanskje litt ann på hvor man bor og hvor tett husene ligger etc. 

Tommy
Skrevet

Bor midt i et byggefelt (har bodd her i 25 år, siden vi bygget huset) å jeg har aldri brydd meg om hvilken dag/helligdag det er når det kommer til bilvask med høytrykk, gressklipping med motorklipper, eller bygging med elektroverktøy, men jeg tar litt hensyn mtp klokkeslett.

Å som Bjerknez nevner, så er lek og skriking fra unger nok det som lager mest støy i nabolaget.

Disse lovene som de mener vi skal følge, som et resultat at noen leser eventyrboken kalt bibelen, er totalt utdaterte, å passer ikke inn i dagens samfunn, men det er nok noen på løvebakken som er redde for å fjerne de.

Men det handler om at det er harmoni blant naboer i nabolaget. Jeg står fint å vasker bilen på 1. påskedag (eller hvilken som helst søndag/helligdag) kl11 på formiddagen, mens naboen over veien, som jobber i politiet, klipper plen eller bygger terrasse. 🙂

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bjerknez
Skrevet

Helt enig med deg, selv om du nok er litt tøffere enn meg når det kommer til å lage støy på hellidager. Hvorfor grunnlaget for denne bibelen skalmtres ned over hodet på oss forstår jeg ikke. Jeg føler mer harmoni nårmdet skjer noe i nabolaget og når jeg ser/hører naboer klipper gresset eller vasker bilen. For meg er ikke dette støy. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår