Gå til innhold

Vedlikehold av coating (Ditec Ultra)

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet

Jeg har satt bort bilen for å gi den en Ditec behandling og i den forbindelse lurer jeg på hva man kan bruke som ekstra beskyttelse over coating etter grundig vask selvsagt. ?

Jeg har forelsket meg i Gyeon Wet Coat. Enkel og legge og gir god avrenning etc. jeg er ute etter noe som er enkelt å legge og som binder seg godt til coatingen og som gir gid avrenning og fin glans. 

Nå vet jeg det finnes en gazillion forskjellige quickdetailer der ute med bpde "keramisk" beskyttelse og annet, men hva funker best på coatet bil for å beholde/øke glansen og forlenge beskyttelsen?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Tommy
Skrevet

Her ville jeg snakket med de som legger coatingen, de har som regel en dedikert QD til sin coating, Bruker du en feil type, kan du risikere å ødelegge coatingen.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bjerknez
Skrevet

Fikk beskjed om at jeg bare kunne bruke min favoritt Gyeon Wet Coat. &nbsp

Ble da ikke så ille dette synes jeg :) 

IMG_1507.jpeg

IMG_1508.jpeg

IMG_1513.jpeg

IMG_1515.jpeg

• Liker 1
  • DCN Poeng 1

Bjerknez
Skrevet

Åpenbart mindre aktivitet i forumet her nå ser jeg kontra for noen år siden. 

Men bilen har nå altså fått et lag med coating, og det jeg lurer på er egentlig hva poenget er med å legge et beskyttende lag over coatingen som ødelegger den oprinnelige vannskrekken en coating gir? 

Når er egentlig nok nok? 

Det er helt ok med et ekstra lag med beskyttelse men kanskje ikke når resultatet vedrørende vannskrekk blir dårligere? 
Er det ikke bedre og håndvaske med nøytral såpe og la coatingen være det laget som beskytter?

Hva tenker folket her inne rundt dette? 

Klykken
Skrevet (endret)

Jeg ville tenkt at wetcoat (eller lignende) var nødvendig når vannskrekken som opprinnelig var der har avtatt. Vannskrekken, eller de hydrofobiske egenskapene, er ikke nødvendigvis noe beskyttende, annet enn at det nettopp gir vannskrekk og at skitt og slikt ikke fester seg såpass godt slik at vasken blir lettere å gjennomføre. 

EDIT:

Vanvittig "popp" i lakken på siste bildet der ❤️🤩

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet (endret)
26.6.2025 - 2.40, Bjerknez skrev:

...Det er helt ok med et ekstra lag med beskyttelse men kanskje ikke når resultatet vedrørende vannskrekk blir dårligere? 
Er det ikke bedre og håndvaske med nøytral såpe og la coatingen være det laget som beskytter?

Hva tenker folket her inne rundt dette? 

Nå har jeg ikke coating på bilen, så det er mer høyttenking fra min side...

Jeg har opplevd at jeg av og til får streaks/"skjolder" etter bruk av diverse hurtigforseglinger. Slik sett ville nok lakken fremstå blankest/finest om man bare vasket og tørket bilen etter vask med snill shampoo (hvis lakken/coatingen/grunnlaget er skikkelig bra). Mulig jeg ville lagt et lag med hurtigforsegler på vinterstid når det fort blir lengre mellom hver vask. Nå bruker jeg egentlig bare en quick detailer uten SiO2 som drying aid som beskyttelse. Skulle det være noen skjolder etter forrige vask er de lette å få bort igjen. Personlig ser jeg kanskje ikke helt behovet for å benytte mer holdbare toppere oppå en keramisk coating. Kanskje bare bruke en QD som drying aid slik jeg gjør nå?

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bjerknez
Skrevet
24 minutter siden, Skrubb skrev:

Nå har jeg ikke coating på bilen, så det er mer høyttenking fra min side...

Jeg har opplevd at jeg av og til får streaks/"skjolder" etter bruk av diverse hurtigforseglinger. Slik sett ville nok lakken fremstå blankest/finest om man bare vasket og tørket bilen etter vask med snill shampoo (hvis lakken/coatingen/grunnlaget er skikkelig bra). Mulig jeg ville lagt et lag med hurtigforsegler på vinterstid når det fort blir lengre mellom hver vask. Nå bruker jeg egentlig bare en quick detailer uten SiO2 som drying aid som beskyttelse. Skulle det være noen skjolder etter forrige vask er de lette å få bort igjen. Personlig ser jeg kanskje ikke helt behovet for å benytte mer holdbare toppere oppå en keramisk coating. Kanskje bare bruke en QD som drying aid slik jeg gjør nå?

Jeg holder egentlig med deg tror jeg. Hvorfor skal man bruke flerfoldige tusen på et lag med coating inkludert all jobben, når man allikevel føler behovet for å beskytte coatingen. Det neste blir vel at man skal beskytte det laget som beskytter coatingen..... når er nok nok liksom... 

Men å baske med en slags keramisk shampo kan jo kanskje være greit når man først tar håndvasken allikevel? 

Skrevet

Ja, shampoo med SiO2 er en grei måte å gjøre det på. Da får du i alle fall spredt produktet jevnt utover. Dog vet jeg ikke om jeg ville ofret godshampooen i vaskeprosessen. Har prøvd noen shampooer, men jeg kommer tilbake til Gyeon Bathe. Den er bare så utrolig glatt/slick og gir en virkelig godfølelse når man først tar seg tid til en god håndvask.

Det er nok ikke noen facit. Jeg ville kanskje tatt litt ekstra hensyn om vinteren og kanskje vasket med en lett syrebasert shampoo (Carpro Descale og lignende). Når det er sagt: For oss som vasker bilen regelmessig, er det lett å holde bilen beskyttet selv uten coating. Hadde jeg hatt coating, hadde jeg kanskje tenkt like mye på rens som å toppe coatingen.

Skrevet (endret)

Jeg kan kanskje si litt kort om hvorfor jeg tenker slik:

Jeg har brukt slike hurtigforseglinger/QDs en god stund. Etterhvert (etter litt tid) la jeg merke til at det lå igjen et lite kortvarig slør etter viskerne, så jeg polerte frontruta. Da ble den helt ren igjen. Senest denne uken sprayet jeg litt QD på panseret og tørket, og resultatet ble at frontruten ble full av prikker etter QDen. Man ser det lett når viskeren drar, og det ligger igjen prikker/spor av QD på frontruten. (Forsvinner fort, men du ser det). Så jeg får vel polere frontruten en gang til tenker jeg.

Endret av Skrubb

Bjerknez
Skrevet

Min terori er at det enkleste ofte er det beste. 

Har man en god coating med syk vannavrenning så skjønner jeg egentlig ikke hekt hvorfor man skal toppe denne coatingen med noe som er svakere samt gir dårligere vannavrenning?

jeg tror kanskje det beste er å la den coatingen man har gjøre jobben og heller holde bilen rein ellers med vanlig skumforvask og bøttesåpe. 

• Liker 1

Bjerknez
Skrevet
14 timer siden, Skrubb skrev:

Jeg kan kanskje si litt kort om hvorfor jeg tenker slik:

Jeg har brukt slike hurtigforseglinger/QDs en god stund. Etterhvert (etter litt tid) la jeg merke til at det lå igjen et lite kortvarig slør etter viskerne, så jeg polerte frontruta. Da ble den helt ren igjen. Senest denne uken sprayet jeg litt QD på panseret og tørket, og resultatet ble at frontruten ble full av prikker etter QDen. Man ser det lett når viskeren drar, og det ligger igjen prikker/spor av QD på frontruten. (Forsvinner fort, men du ser det). Så jeg får vel polere frontruten en gang til tenker jeg.

Jeg bruker ikke slike hurtigforseglinger på frontruten jeg da. Det er også frarådet av mange. Egentlig litt logisk også. En svakere beskyttelse på en frontrute som hele tiden blir hamret med dritt føler jeg er en dårlig løsning. Sleng på spylerveske og innsekter som drar denne smørja utover så har man jo en haug med ulumskheter blandet i hverandre som blir dratt rundt på ruten. 

Dedikert glassforsegling er da mye bedre mener jeg og trolig også mye sterkere og tåler mer hjuling. Men ikke perfekte dem heller. Ingen av dem preller vannet fort nok synes jeg til at jeg slipper å bruke hviskerne. Man godt opp i 80+ km/t før vannet virkelig blåser av. Fint når man kjlrer motorvei, men langs landeveien blir dem litt for slappe. 

Klykken
Skrevet

Når vannavstøtende egenskaper blir redusert burde du friske opp denne med noe. Ikke umiddelbart etter at coatingen er lagt selvsagt. "Kontrollvask" hos Ditec er en måte å gjøre det på, eller gyeon wetcoat, bathe+ eller tilsvarende etter hvert som den opprinnelige effekten fra coatingen dabber av, for en billigere løsning.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet
3 timer siden, Bjerknez skrev:

Jeg bruker ikke slike hurtigforseglinger på frontruten jeg da. Det er også frarådet av mange. Egentlig litt logisk også. En svakere beskyttelse på en frontrute som hele tiden blir hamret med dritt føler jeg er en dårlig løsning. Sleng på spylerveske og innsekter som drar denne smørja utover så har man jo en haug med ulumskheter blandet i hverandre som blir dratt rundt på ruten. 

Dedikert glassforsegling er da mye bedre mener jeg og trolig også mye sterkere og tåler mer hjuling. Men ikke perfekte dem heller. Ingen av dem preller vannet fort nok synes jeg til at jeg slipper å bruke hviskerne. Man godt opp i 80+ km/t før vannet virkelig blåser av. Fint når man kjlrer motorvei, men langs landeveien blir dem litt for slappe. 

Enig. Jeg bruker heller ikke hurtigforsegling på ruten. Opplevde bare at jeg fikk overspray på frontruten p.g.a. vind da jeg skulle legge/spraye QD på panseret. Antar at du risikerer det samme hvis du sprayer en wet-coat. Kommer fortsatt til å bruke QD som drying-aid, men vil nok spraye direkte i tørkehåndkleet i stedet for på lakken.

Bjerknez
Skrevet
2 timer siden, Skrubb skrev:

Enig. Jeg bruker heller ikke hurtigforsegling på ruten. Opplevde bare at jeg fikk overspray på frontruten p.g.a. vind da jeg skulle legge/spraye QD på panseret. Antar at du risikerer det samme hvis du sprayer en wet-coat. Kommer fortsatt til å bruke QD som drying-aid, men vil nok spraye direkte i tørkehåndkleet i stedet for på lakken.

Jeg kjøpte meg denne i dag:

https://www.garasjetid.no/rain-x/80199500/rain-x-rain-repellent-500ml-rain-x-rutebeskyttelse?gad_source=1&gad_campaignid=17335592596&gclid=Cj0KCQjwpf7CBhCfARIsANIETVromNLze1jVxbk5DcU48toh5iacV55j01xCKBsmMpKzUUnRA81Ir8MaAinoEALw_wcB

Så ut som om denne klarte og vaske middels skitne ruter på bilen og etter avtørk så rutene blanke og fine ut. Så får jeg se om vannet preller noe fortere av når regnet kommer. Jeg er klar over at denne ikke er like holdbar som mer dedikerte ruteforseglere, men hvis den rengjør samt beskytter LITT uten å lage streaks og annet tull er dette et produkt jeg vil satse videre på. Enkel og påføre samr buffe var den vertfall. 

Bjerknez
Skrevet
19 timer siden, Bjerknez skrev:

Jeg kjøpte meg denne i dag:

https://www.garasjetid.no/rain-x/80199500/rain-x-rain-repellent-500ml-rain-x-rutebeskyttelse?gad_source=1&gad_campaignid=17335592596&gclid=Cj0KCQjwpf7CBhCfARIsANIETVromNLze1jVxbk5DcU48toh5iacV55j01xCKBsmMpKzUUnRA81Ir8MaAinoEALw_wcB

Så ut som om denne klarte og vaske middels skitne ruter på bilen og etter avtørk så rutene blanke og fine ut. Så får jeg se om vannet preller noe fortere av når regnet kommer. Jeg er klar over at denne ikke er like holdbar som mer dedikerte ruteforseglere, men hvis den rengjør samt beskytter LITT uten å lage streaks og annet tull er dette et produkt jeg vil satse videre på. Enkel og påføre samr buffe var den vertfall. 

Har nå testet denne å må si jeg er imponert. 

ikke fordi den er best vedrørende vannavprelling på ruta for det er den ikke, men den funker og ruten får en viss beskyttelse samtidig som man også rengjør ruten med denne veldig enkelt. Altså et prosukt som funker utmerket til to ting og samtidig er uhyre enkel i bruk. Brukes som en vanlig vindusrens. 

Jeg synes ikke det dedikerte produktet til RainX som er beregnet for kun vannavprelling er veldig bra egentlig. Joda, vannet preller av ruta bedre enn med denne sprayen, men da må man vaske og rense ruten først, så må man legge denne og så buffe av etc. mye jobb i forhold til virkning. Uansett må man kjøre i 80km/t ++ for at vannet skal prelle av såpass at det er behagelig nok å ikke bruke vinduspussere. Det er skjelden jeg ligger i 80km/t ++ til daglig. Kjlrer du mye motorvei ser jeg mer poenget, men da ligger man ofte i 100km/t++ og da vil nok denne sprayen funke også. 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår