Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei!
Dette blir en litt lang post kanskje, men kortversjonen er at jeg har plutselig fått noen merkelige mønstre på rutene som ikke går å vaske bort. Mønstrene syns ikke så godt når rutene er tørre, men kan sees som brunaktige spor i visse lysvinkler. Når ruta er tørr og jeg drar et fuktig håndkle over, kommer mønstrene tydelig frem i «hinna» som legger seg på ruta før den tørker helt – se vedlagt bilde. Det samme skjer når jeg bruker vindusviskerne – da blir det svært synlig. 

Jeg har prøvd å vaske og gnikke med en rekke produkter som Surfex HD, TW Car shine, Prickbort, Rødsprit, White Spirit, Citrus rens, Brake cleaner, Presto glassrens foam osv men ingenting biter på. Det eneste som fjerner det, er polering. Jeg testet med pad for hånd og Turtle Wax T10 polish, og det tok det bort.

Mønsteret ligner på det som vannet lager når det regner og renner nedover ruta. Jeg oppdaget problemet plutselig en dag i regnvær, da viskerne trakk vannet bort og mønstrene ble tydelige. Det blir veldig synlig rett etter viskerne har dradd over ruta.

Jeg har hatt bilen siden den var ny for to og et halvt år siden. Jeg vasker bilen ofte, og den tørkes med håndkle hver gang. Ren bil og strøkne ruter har alltid opptatt meg, så det er aldri noe som får tid til å ligge å "brenne" seg fast på rutene ville jeg tro, men nå har noe tilsynelatende skjedd. Regnvann skal vel i utgangspunktet ikke lage slike permanente merker på rutene.

Mulige årsaker jeg har tenkt på:

- TW Car Shine som forvask – inneholder litt voks. Brukt jevnlig over lang tid, siden bilen var ny, uten problemer. Lite sannsynlig årsak?

- TW Carnauba Tropical Shampoo – ny i arsenalet, begynte å bruke den få dager før problemet oppsto. Kan denne ha lagt igjen noe på rutene?

- Oslo-tur i regnvær dagen før det først ble synlig. Jeg kjører normalt bare på landet. Kan det ha vært noe forurensning i bylufta?

Konklusjon så langt er at det eneste som fungerer er polering, men jeg vil gjerne finne årsaken slik at jeg kan unngå at det skjer igjen.

Har også en video her: https://photos.app.goo.gl/UxaqTpdh7q41rpcX8

Alle innspill tas imot med stor takk! -Ronny

Snapchat-1385631962.thumb.jpg.d594e5647b32772346ae09da2b36e5f8.jpg

Endret av ro9
Skrevet

Hei, nå fikk jeg tatt et bilde hvor det syns godt på tørr rute. Her har jeg kjørt ruta ned noen cm så man ser tydelig kanten øverst som ikke er berørt. 

Det er brunaktig, og det er sånn på alle rutene. Jeg klarer ikke å kjenne det med fingrene. Jeg undrer også litt på hvorfor det bare er på rutene, hvorfor ikke på lakken som er hvit. 

20250609_103111.thumb.jpg.69d58bd46b49831fa8515b94e0e8a5c5.jpg

Skrevet

Ikke godt å si hva som har forårsaket dette, men som du er inne på selv kan det tenkes at det er voks-shampooen som er problemet. Tror jeg ville prøvd en ren shampoo uten beskyttelse for å se om det løser problemet.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår