ØHN

Oppvarmet garasje

33 innlegg i emnet

Merker at det begynner å bli høst. Jeg har en dobbeltgarasje på 63kvm, og kunne tenke meg å forlenge poleringssesongen. Hvordan holder dere varmen? Hva er minste temperatur det funker å drive bilpleie i?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ca 15c i garasjen her hele vinteren, bruker en ovn på 5000w og det merkes på strømregningen gitt ;)

setter den opp litt om jeg skal jobbe der (20ish), blir fort varmt da jeg har 50 kvm å varme opp og den avgir greit med varme på full spiker

vurderte varmepumpe der etterhvert, men får se hva som skjer..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke varmepumpe en veldig dyr innvestering? Er heller ikke gratis å borre og sånt, hehe. Hvis jeg noen gang får varme i garasjen så blir det nok god gammaldags vedfyring :)

Fordelen med ovn er jo at det er varmt der hele vinteren. Men så kommer strømregninga da. Vet ikke hvor mye det koster i løpet av en vinter jeg men. hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en gassovn? Gir 4200W max, regulerbar i tre trinn, blir varm med en gang og er rimelig i innkjøp. Gass er ikke spesielt dyrt heller og fyringsutgifter får du fordelt etter forbruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 20kw gassovn, har du først fått opp varmen og har skikkelig isolert garasje er det ikke noe problem å skru den av og holde varmen bare ved hjelp av noen 500w arbeidslys.

Gass er billig om du ikke bruker garasja hver dag, 200 kroner for ei flaske.

Men blir vel varmepumpe snart...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en byggtørke?

Koster noen tusen i innkjøp, og fyres på diesel om jeg ikke tar helt feil. For 5 tusen kan du få en på 44kw. Blir fort varmt da :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg ble frarådet byggtørker av en eller annen grunn jeg ikke kommer på nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksosen og stoffene i den, husker ikke eksakt hva, men ikke å anbefale.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke mulig å lede eksosen ut av bygget? Er vel kanskje lettere med bare en vanlig gassovn eller elektrisk oppvarming hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gass brenner rent og uten eksos.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4200watts gassovnene er geniale. Tar ikke allverdens tid å varme opp, og man slokker bare 1 eller 2 element når man har oppnåd ønsket varme. Lampene hjelper med å holde tempen i etterkant.

Husk at isolering er viktigst for å holde på varmen. Gjennomtrekk og slikt stjeeeler varme... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4200watts gassovnene er geniale. Tar ikke allverdens tid å varme opp, og man slokker bare 1 eller 2 element når man har oppnåd ønsket varme. Lampene hjelper med å holde tempen i etterkant.

Husk at isolering er viktigst for å holde på varmen. Gjennomtrekk og slikt stjeeeler varme... :)

Jeg bruker en slik ovn til å varme opp et spikertelt på ca 25 m3. Selv med 20-25 minusgrader ute blir det fin temp på 10-15 grader etter en times drift.

På full pinne bruker den 288g gass i timen. 11000g / 288 g/t = 38 t. 38t x 4200w = ca 160 kW. 160 kw / 200,- = 80 øre pr kw/h.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smart regnestykke! :)

Flyttbar er den også, så jeg trives med den sålangt.

Hvordan er de dieselbrennerne der flammen er inni røret? En kammerat har det i en industrigarasje, men merker ikke noe lukt.

Er det noen luktfrie gasser fra slike dieselbrennere som er litt bad?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieseleksos innendørs er IKKE bra! Bensineksos i et lukket rom tar livet av deg, men dieseleksos over tid gir langvarige helseproblemer. Det er en god grunn til at det ikke brukes dieseltrucker innendørs. Gass derimot, går bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at forbrent propan avgir utrolige mengder med vann. 1kg propan forbrent avgir 1,6L vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Eg har en Kroll dieselvarmar (byggtørker) på 27KW med eksosanlegg,fyrer opp en times tid(litt støy) så går eg over på 2 til 5 KW el for å holde vedlike varmen,eller berre vente litt å starte Krollen igjen,då kosar eg meg med div. bil,mc mm.Garasja er 63kvm.

Innvendig: 1966 Mustang

1970 Thunderbird

1975 Norton Commando

1979 Honda CBX1000

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo fyre med parafin på byggetørker innendørs.......:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Eg burde bruke Diesel ifølge Minges,denne modellen trivst best med det,merkar ingen lukt då eg har eksos (spirol rør og flexirør,heimelaga) svingar eg den i alle retningar,enkel å tranportere til andre mekke,garasje kamerater,kun dei første sekunda du kjenner lukt ved oppstart før den tenner og brenner reint,så er berre å hive jakka..Fekk laga en fin ventil der eksosen kjem ut 2,5 meter opp på veggen,trur dei har en mindre modell av Kroll med eksos ca 15KW,litt billigare,ingen ting slår (vassdamp)seg ved oppfyring,er nøye på sånt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel dyrt om man skal ha en varmepumpe som står å durer og eller?

Min garasje er 60kvm og går mot sin første vinter. Har tette isolerte porter, 10cm gulvplate med isopor og alt, isolerte og plata vegger og isolerte og plata tak. Skulle tro jeg klarer å holde varme lett der inne ;)

Blir vel dyrt om man skal ha en varmepumpe som står å durer og eller?

Min garasje er 60kvm og går mot sin første vinter. Har tette isolerte porter, 10cm gulvplate med isopor og alt, isolerte og plata vegger og isolerte og plata tak. Skulle tro jeg klarer å holde varme lett der inne ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

60m2 er da ikke så mye. For en varmepumpe altså :)

Sjekk opp med forskjellige forhandlere for pris og modell.

Når ønsket varme er oppnådd, så går jo pumpa over til modus for å holde denne varmen. Da den er billig i drift.

Bør vell være en kar som jobber med dette her på forumet, er jo tross alt 1000 medlemmer. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive