Han5y

Veiledning og kjøpetips på div. produkter

36 innlegg i emnet

Heisann

Som dere sikkert ser,så er jeg ganske noobie i gamet, driver litt på med budsjett-shining, og er ikke den typen som ønsker å legge flere titallstusen kroner i produktene.

Jeg har polert bilen min med budsjettprodukter, turtle wax, og Carplan, ikke de beste produktene, men de gjør jobben helt ok, syns jeg.

Dere er sikkert pisslei av "Hva trenger jeg" og "Hva anbefaler du"-tråder, men er alt for mye produkter ute å går, mye er dyrt, mye er billig. Vil heller ikke ha det dyreste, men heller ikke det som koster sjorta.

Kan fortelle litt mer om saken, bilen gjelder en 16 års gammel Alfa Romeo, mørkemørke blå med bittelitt perlemor i (eller svart om du vil). Denne har en god del swirls i lakken etter tidenes tann, og en god del småriper, denne har også en god del plastfangere rundt om som har mistet den originale glansen gjennom årene.

Det jeg i hovedsak trenger, er en god shampo, rubbing/lakkrens, polish, voks/sealing, plastfornyer, vaskehanske, microfiberkluter, og tørkekluter for vann. Noe annet jeg trenger?? Noe mer enn dette trenger jeg ikke i første omgang,

Jeg har maskin (clas ohlsen sin DA maskin), 2 sett med sonax poleringsputer, samt bøtter, og vann.

Kravene jeg har er , blank og fin lakk, gjerne med god glans.

Av produktene her,så tenkte jeg en prisklasse rundt 700-1400,- for alt. Noen som har noen gode ideer og produkter som du anbefaler?

Setter stor pris på svar, tips, og triks! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rens/polering/LSP: Duragloss 101 + 105 + 111 (evt bare 101 + 111) eller Meguiars DC 1-2-3 step (bytt gjerne ut Step 3 voksen med NXT tech wax 2.0)

Swirls: ScratchX 2.0

Plast: Black WoW / polytrol

Mikrofiber og vaskehanske: ymse pakker på dette hos scandicshine / autobahn / blankbil / godkjemi / nanolotus

Såpe: jeg liker godt Poorboys sin Super Slick & Suds (www.autobahn-bilpleie.no)

Du burde ha en clay også - der liker jeg godt Bilt-Hamber sin soft-clay (www.autobahn-bilpleie.no) samt avfetting (Surfex HD fra samme sted)

Fin prosedyre (bruker Meguiar som utgangspunkt her):

Surfex HD blandet 1 del produkt - 5 deler vann som avfetting

Avspyling

Vask med 2 bøtte-metoden

Spyling

Clay

Spyling

DC Step 1

ScratchX 2.0

DC Step 2

NXT wax 2.0

Jeg har brukt Polytrol (Jernia etc) på diverse plastdetaljer - funker fint. Bare pass på å ikke kline det utover lakken default_smile.png

.... og da du er ferdig og ser på resultatet så er det bare å gjemme Visa'n..... for "mye vil ha mer"....

Du kommer sikkert til å få flere forslag her - Vertua Bond + Jetseal109 + en ChemicalGuys voks er også fine saker, men jeg kjenner ikke de produktene

Jeg brukte 2-hodet DA + Meguiars D151 på en Audi A4 Avant med oransje Uber-pads - synes det ble ganske bra egentlig (etter skikkelig rengjøring + clay først). Toppet med Poorboys White Diamond Glaze og Nattys Blue (voks).

edit: riktig rekkefølge på ting...

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for et godt svar, tenkte selv på Meg sin 3-stegs behandling, siden denne ikke er så fryktelig ille i pris, og det virker som man får mye for pengene. Avfetting, og shampo har jeg. Clayen er aktuell, ja.

En ting jeg stusses på, du nevner at clayen skal komme før selve shamponeringen av bilen, stemmer dette? Skal ikke clayen være på etter at man har shamponert bilen, spylt av den, og tørket den?

Uansett, sjekket litt på god kjemi sin nettside, og fant fram noen produkter, virker dette som en grei pakke?

Wash Mitt

NXT Car Wash

Even Coat Microfiber Applicator 2-pk

Scratch-X 2.0 207ml

Deep Crystal Step3 - Carnauba Wax

Deep Crystal Step2 - Polish

Deep Crystal Step1 - Paint Cleaner

Noe mer jeg trenger?

Vil helst også bestille fra en og samme plass, i stedenfor å kanskje spre ordrene rundt om kring :) Så hvis noen her selger bilpleieprodukter, så er dere hjertlig velkommen å komme med pristilbud, kan også kjøre med reklame hvis prisen er fleksibel :)

Har denne bilen, en bil folk legger litt merke til, så reklamen ikke blir helt bortkastet:

_MG_9749.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, clay etter vask og før polering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, clay etter vask og før polering.

var litt trøtt ....

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sett på autobahn-bilpleie.no;

1stk. Clay

1stk. Poorboys QD+

1stk. Black Hole glaze

1stk Nattys Blue/Red eller Collinite 915 Marque D'Elegance

+ litt mikrofiber

her får du mye produkter for lite penger, Poorboys skal man ikke se ned på ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale deg å bytte ut steg 3 (carnauba wax) med denne som holder mye bedre, og blir blankere B)

Hadde også byttet ut Even coat applicator med foam applicator.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også "matt i lakken" og trenger setter stor pris på rådene i forumet her, men det blir litt mange råd og ofte . Har tidligere kun brukt TW original hard shell wax paste og Autoglym super resin polish og Extra Gloss Protection (hvorav jeg liker den første best:).

Det jeg ikke helt greier å finne ut av fra guidene og testene her er hvordan vurdere lakken før man starter. Antar at man må gå grundigere til verks jo eldre og dårligere lakken er behandlet. I tillegg er det sikkert forskjell på lakkvalitet på de forskjellige bilmerkene. Jeg vurderer nå 3M-serien, DC1-2-3 fra Meguiars, Duragloss og Swissvax, men så vidt jeg har forstått er 3M serien mer korrigerende enn f.eks Meguiars og Swiss? Bilen det skal påføres er en BMW 5-serie fra 2008 (platinagrå met) som hadde 1. gangs Ditecbehandling mai 2008. Swiss har jo en spesialvoks for nyere BMW. Noen som forresten vet noe om lakkvaliteten til nyere BMW? Bør bilen preppes spesielt pga. Ditec?

Noen anbefalinger? Forskjellig holdbarhet på de nevnte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil helt klart anbefale deg å bytte ut steg 3 (carnauba wax) med denne som holder mye bedre, og blir blankere B)

Hadde også byttet ut Even coat applicator med foam applicator.

Hvorfor i all verden vil du bytte Even Coat med foam applicator?

Personlig synes jeg Even Coat er "bedre" å jobbe med + at det er lettere å få en jevn påføring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller byttet ut step2 med TW 2.0, og så toppet med step3.

Behold Even Coat, den er genial til step1/2. Egen foampad følger med TW 2.0

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også "matt i lakken" og trenger setter stor pris på rådene i forumet her, men det blir litt mange råd og ofte . Har tidligere kun brukt TW original hard shell wax paste og Autoglym super resin polish og Extra Gloss Protection (hvorav jeg liker den første best:).

Det jeg ikke helt greier å finne ut av fra guidene og testene her er hvordan vurdere lakken før man starter. Antar at man må gå grundigere til verks jo eldre og dårligere lakken er behandlet. I tillegg er det sikkert forskjell på lakkvalitet på de forskjellige bilmerkene. Jeg vurderer nå 3M-serien, DC1-2-3 fra Meguiars, Duragloss og Swissvax, men så vidt jeg har forstått er 3M serien mer korrigerende enn f.eks Meguiars og Swiss? Bilen det skal påføres er en BMW 5-serie fra 2008 (platinagrå met) som hadde 1. gangs Ditecbehandling mai 2008. Swiss har jo en spesialvoks for nyere BMW. Noen som forresten vet noe om lakkvaliteten til nyere BMW? Bør bilen preppes spesielt pga. Ditec?

Noen anbefalinger? Forskjellig holdbarhet på de nevnte?

Stor forskjell på 3M-serien som er proffprodukter ment for roterende maskin mens DC1-2-3 er produkter ment for hånd, men Meguiars har også en proffserie. Å korrigere lakk med håndprodukter er nærmest umulig...

Alle de produsentene du nevner har mange forskjellige produkter med forskjellige bruksområder, holdbarhet etc..

3M har ikke så bra LSP produkter mens Meguiars og Duragloss har sealere med god holdbarhet, og Swissvax har mye bra voks med god holdbarhet.

Den eneste måten å vurdere lakken på er i sollys eller ordentlig arbeidslys, da vil du se det meste av defekter/swirls etc.

Hadde du tenkt å bruke maskin eller skal du jobbe for hånd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forskjell på 3M-serien som er proffprodukter ment for roterende maskin mens DC1-2-3 er produkter ment for hånd, men Meguiars har også en proffserie. Å korrigere lakk med håndprodukter er nærmest umulig...

Alle de produsentene du nevner har mange forskjellige produkter med forskjellige bruksområder, holdbarhet etc..

3M har ikke så bra LSP produkter mens Meguiars og Duragloss har sealere med god holdbarhet, og Swissvax har mye bra voks med god holdbarhet.

Den eneste måten å vurdere lakken på er i sollys eller ordentlig arbeidslys, da vil du se det meste av defekter/swirls etc.

Hadde du tenkt å bruke maskin eller skal du jobbe for hånd?

Har en flex-maskin men den bruker jeg primært på båten. Har gjort noen forsøk på bilen, men synes det ble for mye slabb (med autoglym SRP/EPG). Mulig dette er feil produkt og at jeg brukte feil pad. Maskinen liker jeg godt, men på en bil med så mye "kriker og kroker" ble det for mye polish-sprut rundt om kring. Med riktige produkt og pads går det kanskje bedre.

Jeg kan gjerne bruke flex-en dersom det gir et bedre resultat enn håndpolish, men liker egentlig god den kontrollen man har for hånd. Kanskje begge deler er ok? Dvs. bruke maskinen på de store flatene og for hånd i nærheten av rails, lykter osv? Maskinen arbeider vel inn produktene bedre enn man greier for hånd?

EDIT: usikker på om jeg trenger å korrigere lakken egentlig. Skal ta noen bilder og poste. Skal uansett ha Swiss sitt lær-sett. Bør jeg ha Glace også?

Endret av tsk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du som har nyere BMW kan se hva jeg har gjort med min BMW. ;)

Megs 1, 2, 3 (NXT TW 2.0) serien:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2303-vaarpuss-bmw-525xdat-full-shine/page__hl__bmw%20525xdat__fromsearch__1

Swissvax Blau Weiss (Spesialvoks for BMW):

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3276-bmw-525xdat-swissvaxed-med-blau-weiss/page__hl__bmw%20525xdat__fromsearch__1

Behandling av skinn:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3276-bmw-525xdat-swissvaxed-med-blau-weiss/page__hl__bmw%20525xdat__fromsearch__1

Vedrørende rekkefølge på SV skinnprodukter (innkl. Glaze) se siste svar fra Dag (Swissvax) i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/1968-egen-kosekrok-for-swissvax/page__st__280

Du finner nok mye nyttig her. Lykke på reisen. :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vil du bytte Even Coat med foam applicator?

Personlig synes jeg Even Coat er "bedre" å jobbe med + at det er lettere å få en jevn påføring.

Helt enkelt min personlige mening ;)

Syntes Even Coat blir for tykk, samt 'drikker' litt mye produkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en flex-maskin men den bruker jeg primært på båten. Har gjort noen forsøk på bilen, men synes det ble for mye slabb (med autoglym SRP/EPG). Mulig dette er feil produkt og at jeg brukte feil pad. Maskinen liker jeg godt, men på en bil med så mye "kriker og kroker" ble det for mye polish-sprut rundt om kring. Med riktige produkt og pads går det kanskje bedre.

Jeg kan gjerne bruke flex-en dersom det gir et bedre resultat enn håndpolish, men liker egentlig god den kontrollen man har for hånd. Kanskje begge deler er ok? Dvs. bruke maskinen på de store flatene og for hånd i nærheten av rails, lykter osv? Maskinen arbeider vel inn produktene bedre enn man greier for hånd?

EDIT: usikker på om jeg trenger å korrigere lakken egentlig. Skal ta noen bilder og poste. Skal uansett ha Swiss sitt lær-sett. Bør jeg ha Glace også?

Du får et helt annet resultat med maskin, du trenger jo ikke å gå på med det groveste. Ville anbefalt deg en myk og fin pute + finishing polish, som har kun litt cut.

Skinnkitet til swissvax er meget fint og alt du trenger følger med, du behøver ikke glaze på toppen, heller gå over med milk annen hver mnd.

Min anbefaling:

Scholl Concepts S40

Uber pad green

Sv leather kit

2-3 microfiberkluter

Chemical guys Petes 53 (voks)

send meg en pm, så ordner jeg en fin pris!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk folkens,for mange gode tips angående produkter, og rekkefølger. :)

Har bestemt meg for å prøve en komplett MEGpakke når jeg først skal kjøpe litt godsaker. Kanskje jeg prøver noe annet neste gang :)

Har funnet fram en grei liste på produkter, gi deres synspunkter angående disse, hva kan jeg droppe, hva andre produkter trenger jeg?

NXT tech wax

MEGUIARS Step 1

MEGUIARS Step 2

MEGUIARS Step 3

ScratchX 2.0

Meguiars Trim Detailer

MEGUIARS QUIK CLAY

MEGUIARS NXT Car Wash

Wash Mitt

Supreme Shine 3pk

Sammenlignet prisen med Ebay og en norsk nettbutikk, og fant ut at prisen var 1200,- på Ebay inkludert frakt, og 1800,- før frakt på nettbutikken. En differanse som er for stor for å kunne velge en norsk nettbutikk, med lærlinglønn, bil, leilighet, og dyre hobbier, så trenger man sårt de kronene extra, selv om det er gnient.

Selv er jeg ikke veldig fan av å handle på nettbutikker eller ebay hvis disse produktene finnes i nærbutikken (eller kombinerte nettbutikker og vanlige butikker) til en ganske tilsvarende pris, siden jeg selv jobber i en elektrokjede, der kunder alltids klager på at ting er billigere på nettet.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sammenlignet prisen med Ebay og en norsk nettbutikk, og fant ut at prisen var 1200,- på Ebay inkludert frakt, og 1800,- før frakt på nettbutikken. En differanse som er for stor for å kunne velge en norsk nettbutikk, med lærlinglønn, bil, leilighet, og dyre hobbier, så trenger man sårt de kronene extra, selv om det er gnient.

1200,- ink frakt fra ebay = mellom 1700 og 1800 etter at du har betalt moms og fortollingsgebyr ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1200,- ink frakt fra ebay = mellom 1700 og 1800 etter at du har betalt moms og fortollingsgebyr ;)

Var fra forskjellige butikker, og ingen av produktene kostet over 200 NOK før frakt, så gjelder vel ikke moms og fortollingsgebyrer da. Har aldri fått det selv,og jeg har bestilt en god del ting fra ebay som har kostet mer :)

Vi får se, vi får se..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du ikke trenger MEGUIARS Step 3 når du tar med NXT tech wax!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du ikke trenger MEGUIARS Step 3 når du tar med NXT tech wax!

Som nevnt tidligere; det er mer hensiktsmessig å skippe step2 enn step3 hvis man vil "erstatte" med Tech Wax. Du får bedre finish med å toppe med step3 over Tech Wax, i tillegg til bedre beskyttelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive