Gå til innhold

Høytrykkspyler med maks. vannmengde

Recommended Posts

Skrevet

Hvis jeg ikke skal legge inn 3/4" vannrør og 400V, hvilken høytrykksspyler gir mest vannmengde (og helst mest trykk)?

Har ca. 1350 L/timen i krana.

Ser på Kärcher HD, Kränzle, o.l.

Skrevet

Rent teknisk vil motorstørrelsen som driver pumpa være begrenset av 16A 1-fas kurs. De fleste produsenter lager ikke 1-fas modeller for større kurser enn 16A. Dermed vil motorstørrelse stort sett ligge rundt eller litt over 3kW. Dette begrenser igjen hvor mye vannmengde en spyler kan levere. (Dette kan variere litt mellom ulike konstruksjoner da vannmengde og trykk egentlig står imot hverandre - høyt trykk -->mindre vannmengde og omvendt.)

Den største AVAen (P90) er oppgitt til 730L/t. Om den leverer så mye skal jeg ikke påstå. Jeg tror nok at en Kränzle K2160 (660L/t) er en mer robust spyler av høyere kvalitet, og ville nok vært mitt valg om jeg skulle lagt såpass med kroner i spyler. Personlig ønsket jeg meg en kompakt og bærbar spyler, og kjøpte en Foma C21-1310 (630L/t). Godt fornøyd med den.🙂

• Liker 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Kanskje noe dieseldrevet...? :)

• Liker 1

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Gratulerer. Der har du en spyler av høyeste kvalitet som vil vare i lang fremtid. I tillegg har den en 4-pols motor noe som gjør at den går på lavt turtall og gir et behagelig støybilde. Dessuten er Kränzle-spylerne laget for å kunne repareres, og du får tak i alle servicedeler deler du trenger. Bare husk at spyleren skal ligge på "rygg" når den er i bruk. Dette for at pumpen og oljen skal ligge rett.👍

• Liker 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

• 10 months later...
Skrevet

Har selv kjøpt meg Ava P90X Evolution V6 med 6-sylindret pumpe. LITT plastic fantastic er dte jo når man skal sette den sammen, men den virker robust når den er skrudd sammen skikkelig. 

Selvsagt er en Kranzle 2160 en bedre maskin som er laget for profesjonell bruk. Altså den skal takle 8 timers arbeidsdager hver eneste dag gjennom hele året. Man må også bytte olje fra tid til annen på en Kranzle å man må også huske på og legge den på rygg som nevnt. Bra når man vet om det, men ikke så bra om noen låner den og ikke legger den ned....

Til privat bruk hvor man vasker bilen 1-2 ganger i uka og spyleren har en gangtid på kanskje 1 time i uka som er en promille av det en Kranzle trolig er beregnet for, så ville jeg nok brukt de 10.000 kronene jeg sparer på noe annet. 

Skulle jeg brukt den profesjonelt som nevnt og flere timer pr. dag hadde nok Kranzle vært veien og gå. 

Ava P90X har nok i praksis like godt trykk og vannmengde som Kranzle maskinen, men byggekvaliteten er nok mye bedre på Kranzle. Derimot Har Ava P90 hele 20 års garanti og man forholder seg til norsk forhandler siden Ava har kontorer i Norge. 

Med 20 års garanti har man i praksis en høytrykkspyler som garantert varer i 20 år. Om ikke sammenhengende så får man den vertfall fikset. 

En ting er sikkert. P90X er den desidert kraftigste høytrykkspyleren jeg noensinne har testet som går på en 16A kurs. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet (endret)
37 minutter siden, Bjerknez skrev:

Derimot Har Ava P90 hele 20 års garanti og man forholder seg til norsk forhandler siden Ava har kontorer i Norge. 

Med 20 års garanti har man i praksis en høytrykkspyler som garantert varer i 20 år. Om ikke sammenhengende så får man den vertfall fikset. 

En garanti er noe produsent stiller med, og dekker ikke nødvendigvis "alt man skulle ønske". Kan derfor være tilnærmet verdiløs, typ xx år rustgaranti på bil (da det normalt må skje innenfra). Nå har jeg ikke lest hele fra AVA, og antar at det ikke er dårlige vilkår, men likavæl. 

https://avaofnorway.no/pages/garanti

Og vilkår: https://avaofnorway.no/pages/garantivilkar

Garantien gjelder gitt at du gjør servicer og det som er påkrevd, og registrerer dette, samt at maskinen er registrert hos AVA med kjøpsbevis etc.

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet
2 minutter siden, Klykken skrev:

En garanti er noe produsent stiller med, og dekker ikke nødvendigvis "alt man skulle ønske". Kan derfor være tilnærmet verdiløs, typ xx år rustgaranti på bil (da det normalt må skje innenfra). Nå har jeg ikke lest hele fra AVA, og antar at det ikke er dårlige vilkår, men likavæl. 

https://avaofnorway.no/pages/garanti

Og vilkår: https://avaofnorway.no/pages/garantivilkar

Garantien gjelder gitt at du gjør servicer og det som er påkrevd, og registrerer dette, samt at maskinen er registrert hos AVA med kjøpsbevis etc.

Joda, den må selvsagt vedlikeholdes som alt annet. Men man har lov til å gjøre det selv har jeg forstått. Selvsagt dekker ikke garantien utvendig slitasje. Men nye deler koster ikke rare greine. 

En Kranzle må også vedlikeholdes. Det gjelder vel alt som durer og går :) 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår